Hae Anna.fi-sivustolta

Vartalotyyppi haussa

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Tainella, 05.01.2009.

1. taas jälleen... Vierailija

Nämä HXOAV -vartalotyypit eivät ole kai kansainvälisiä, en itse tunne niitä, taitaa olla käytössä vain Suomessa... (tietääkö joku enemmän?). Koska niitä ei ole kuin nuo viisi, niin niiden vertaaminen ym. Trinnyn ja kaverin 12 mallin systeemiin ei ole helppoa. Ja nuo päärynät ja tiimalasit ovat taas vanhempia malleja, niitä lienee vain 3-4 koko systeemissä.

Moni erehtyy sekoittamaan noiden järjestelmien mallit toisiinsa. X-tyyppi ja tiimalasi ovat vähän eri asia, jos tuossa X-mallissa hartiat ovat lantion kokoiset. Tiimalasissa taas rinnat ovat se tärkeämpi merkki. Lisäksi nuo HXOAV-mallit näyttävät perustuvan siihen miltä keho näyttää edestä pain katsottaessa, kun taas monet muut mallit on määritelty sen mukaan (kuten klassinen tiimalasi) mitkä ovat kehon kolmiuloitteiset mittasuhteet. Aika eri asia.

Käytännössä valmisvaatteissa on usein melko yhtenevät mittasuhteet, joten ei ole hirveän paljon väliä minkämallinen on, joudumme kaikki ostamaan niitä samoja vaatteita. Kyllä sitä silmällä näkee ja oppii mitkä itselle sopivat, mitkä ei.

Tarvetta eri mitoituksille on, sehän on selvä. Ulkomailla onkin erilaisia mitoituksia kapeille ja leveille, pitkille ja lyhyille sekä perusisokokoisille. Suomessa valikoima on valitettavasti paljon standardimpaa, joten luulen, että tämänkin palstan keskustelut kertovat siitä, että on vaikea löytää sopivia vaatteita.

Lisäksi huvittaa nuo pukeutumisoppaat ja niiden säännöt: aina kaikki suositellut vaatteet ovat prässihousuja, bleiseitä, vekkihameita, ja korkokenkiä.... ÖÖöh aika vanhanaikaista kamaa - siis kumminkin suurin osa munkin tutuista pukeutuu paljon rennommin, farkkuihin, cargohousuihin, huppareihin ja mataliin kenkiin.

2. ....... Vierailija

Tämä naisten vartalojuttuhan on näköjään korkeampaa matematiikkaa:) Poikkesin tänne "naisten palstalle" katsomaan, jos vaikka löytyisi joku taidemalliksi haluava, mutten arvannut että naisvartaloita noin tarkasti analysoidaan:) Musta jokainen nainen on omalla laillaan kaunis. Ugh, olen puhunut:D

3. tyylineuvojaystäväni sanoi että X on nimen omaan tiimalasi eli vyötärö erottuu tosi selvästi vartalosta ja rinnat ja lanteet naisellisen pyöreät.
    tosin tuo A ja X ja O ja H ja T jne on tosi karkea jaottelu, ja siksi kehiteltiin se kuvaava nimike-lista eli päärynä, tiimalasi, suora, pehmeä suora, omena ja mitä niitä nyt olikaan.

4. Rautaa! Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Apua!

Mihis laitat treenatun päärynän, jolla hartiat ovat vähintään samaa kokoluokkaa kuin lantio? :-D

5. Uskoisin.... Vierailija

Se on kai tuo H, koska sillä menee vyötärö vähän sisään suoruuteen verrattuna.
    O on sellainen jolla ylimääräiset kilot tulee heti vatsan seudulle.

Tiimalasi ja päärynä ovat muuten ne joilla kunnon peppu, mallia Shakira, Kim Kardashian, Beyonce ja J-Lo.

6. eieieiei Vierailija

Päärynä ei ole koskaan H, sillä päärynällä on aina hoikka vyötärö.

7. diudiu Vierailija

mikähän minä olen vartalotyypiltäni:

rinnanympärys: 82cm
    ympärysrinnanalta: 72cm
    vyötärönympärys: 66cm
    lantionympärys: 88cm
    jalansisäpituus: 69cm

pituus: 155cm

lyhyet jalat verrattina muuhun vartaloon

8. tiimalasi Vierailija

[linkki moderoitu]

Minusta tuossa on nimenomaan x-tyyppinen vartalo, takaapäin varsinkin tuo vartalo on todellakin kurvikas, sivustapäin sitten ei ollenkaan. Itse en ehkä noin lattanaa vartaloa tiimalasiksi sanoisi, pitäisi myös sivuprofiiliin lisätä rintoja ja peppua. Mittasuhteisiin en tuijottaisi hirveästi, itselläni on vartalo mittojen mukaan (88-58-88) tiiimalasilukemissa, mutta toisin kuin linkin naisella, minulla vartalo näyttää edestä ja takaa melko suoralta, sivuprofiili taas on kunnolla S:n muotoinen. Minusta kunnon tiimalasin pitäisi olla kurvikas joka puolelta.

Lasted edited by : 05.03.2010
  9. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen noista vartalotyypeistä Cornet.

10. Diudiille kysymys Vierailija

Mittasi oli melkolailla samanlaiset. Uteliaisuudesta kysyisin paljonko painat? Oisko hyviä pukeutumisvinkkejä toiselle pätkälle?

11. diudiu Vierailija

painan tällä hetkellä 44-45 kg.. :D

itse en osaa sanoa mikä pidentäisi lyhyttä, varmaan samaväri alaosassa ja kengissä ym. ei saisi pätkiä vartaloa eri osiin väreillä tai vaatteilla et näyttäis pitkältä :D

toisaalta itse en pukeutumisessa mieti niinkään näytänkö lyhyeltä vai en, yritän korostaa lantiotani erillaisilla hameilla joissa on rypytyksiä ja taskuja ym :)

12. diudiu Vierailija

osaako kukaan vielkää sanoa mikä on mun vartalonmalli?!

13. taas jälleen... Vierailija

No noilla yllä ilmoittamillasi mitoilla olet tiimalasin ja päärynän välissä. Tuossa ratkaisee varmaan se miltä peilissä näytät: onko lantio edestä katsoen hallitsevampi kuin kehon yläosa? Vai ovatko ne jotakuinkin tasapainossa?

Jos vastasit juu ensimmäiseen kysymykseen, olet enemmän päärynä, jos taas okei alempaan kysymykseen, sitten lähestyt tiimalasia. Mutta kumpikin aika lievä versio siis.

Lisäksi katso vartalon keskinäisiä mittasuhteita: päärynöillä on usein pitkä selkä joten torso näyttää pitkältä, kun taas tiimalaseilla saattaa olla lyhyt keskivartalo ja lyhyempi selkä. Tuo vaikuttaa vaatteiden valintaan.

Toivottavasti tästä oli apua.

14. Yeti Vierailija

Jalan sisäpituus 69cm?????????? APUA!!!!!!!!!!!!! Mikä on kengännumerosi? En ole koskaan tavannut edes isoa miestä jolla noin mahtava jalka.

Mistä saat hankittua kenkiä?

15. joojoo Vierailija

Yrititkö olla vitsikäs? Jalan sisäpituus on eri asia kuin jalkaterän sisäpituus, jota tarkoitat kengännumeroista jauhaessasi.

16. Vartalotyyppejä ovat: pehmeä suora, suora, päärynä, tiimalasi, pyöreä, kärkikolmio.

Vartalotyypittelyä ei pysty tekemään vartoloa mittaamalla, vaan ihminen on nähtävä. Vartalotyypittely tehtään asiakkaan ollessa peilin edessä ja itse katsotaan peilin kautta. Vartalotyypin mukaisessa pukeutumisessa on se idea että tavoitteena on saada vaatteilla, väreillä ja leikkauksilla kaikki vartalotyypit "normaali vartaloisiksi".

17. vihainen tiimalasi Vierailija

Missähän nettiopistossa opiskelet ko. alaa? Tietosi ovat niin hatarat.

Nimittäin juuri vartalon mitathan tekevät vartalon. Siksi myös vaatteiden koot määräytyvät vartalon eri osien ympärysmittojen mukaan.

Erittäin loukkaava on ajatuksesi että kaikki vartalotyypit pitäisi saada "normaalivartaloisiksi"!!??? HALOO!??? Otapas aivo käteen ja ajattele mitä sanot, eikös siis nuo eri vartalotyypit olekaan normaaleja naisvartaloita!!

Kyllä vaan mun mielestä, tuollainen monimuotoisuus juuri on normaalia meille ihmisille. Emme todellakaan ole mitään muovituotteita, jotka valmistetaan saman muotin mukaan.

Jos oikeasti kouluttaudut pukeutumisneuvojaksi, keskity hankkimaan sinne kauppoihin kaikille vartalotyypeille sopivia vaatteita - nythän näin ei ole.

18. Itseasiassa opiskelen vaatetusalan erikoisammattitutkintoon, enkä missään nettiopistossa tai päivän kurssilla.

Vartalon mittasuhteet tekevät vartalon eivätkä mittanauhalla otetut mitat. Vaatteiden mittataulukot saattavat heittää, joten varmasti sopiva vaate löytyy vain sovittamalla, eikä mittanauhalla.

Tarkoitan tällä "normaalivartaloisella" vain sitä, että on korostamalla vartalon parhaita puolia ja häivyttämällä niitä erityispiirteitä vaatteilla, asuteilla ja eri väreillä saamme vartalon näyttämään SOPUSUHTAISELTA. Jos vaikka minulla olisi iso perse, en ehkä haluaisi korostaa sitä vaan häivyttää sitä. Kyllä kaikki ovat normaaleja naisvartaloita ja niitä on erilaisia vartalotyyppejä. Anteeksi epäselvä selitykseni ja väärän sanan käyttö.

Ihmisiä on vaikka minkä muotoisia ja kokoisia, eikä meidän tarvitse yrittääkään mahtua yhteen muottiin.

Ensinnäkin kauppaketjut tai kaupan omistaja päättävät mitä vaatetta kauppoihin tilataan, eikä pukeutumisneuvojat.

Kaikki vaatteet eivät sovi kaikille ihmisille tai vartalotyypeille tai värivuodenajoille, mutta kyllä kaupoista löytyy jokaiselle vartalotyypille ja värivuodenajalle päällepantavaa. Jotkut muoti vaatteet tai värit eivät käy joillekkin, mutta kyllä kaupoista löytyy kaikille vaatetta. Jos ei itse löydä vaatteita voi myös turvautua esim. pukeutumisneuvojan apuun vaatteiden valitsemiseen. Ja jos joillekkin harvoille ei sittenkään löydy sopivia vaatteita, niitä voi myös korjauttaa ompelijalla tai teettä kokonaan, jolloin vaate tehdään juuri sinulle sopivaksi.

19. vihainen tiimalasi Vierailija

Uskot kiltisti että "kaikille vartalotyypeille löytyy jotain" - NO EI TODELLA, elät harhakuvitelmissa. Tilanne on myös huonontunut koko ajan viime vuosien aikana. Se ei ole siis sattuma, vaan näin toimitaan vaateteollisuudessa tietoisesti.

Jos muka pukeutumisneuvojaksi valmistut, neuvopa mistä merkistä ja kaupasta löytyy sopivia vaatteita lyhyelle kurvikkaalle naiselle, jolla on melko kapeat hartiat ja kapea selkä?? Eli mulla on ikäänkuin 36-38 kokoinen vartalo, mutta siihen on lisätty 42 kokoiset rinnat, lantio ja peppu.

Isojen tyttöjen vaatteisiin olen liian pieni ja lyhyt, tavallisiin vaatteisiin kokoa alle 40 tai 42 lantioni ja rintani eivät mahdu. Koossa 40-42 hartiat ovat liian suuret, hihat liian pitkät, ja vyötäröt ynnä napit tulevat liian alas, yms.

Olen itse useasti pyytänyt apua pukeutumisneuvojilta, mutta neuvot ovat ihan turhia, kun kierrämme kauppaa eikä sieltä löydy yhtäkään mulle sopivaa vaatetta. Koskaan en ole heidän avullaan löytänyt mitään. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Tilanne sapettaa valtavasti, koska mulla ainakin menee paljon aikaa edes parin arkivaatteen etsiskelyyn. Vatteita ei ole koskaan kuin vähän kerralla, joten ne kuluvatkin nopeasti ja taas alkaa kaupoissa ravaaminen. Tietyt vaatteet joudun aina ostamaan ulkomailta. Eli aikaa ja rahaa menee, ja hermot ovat tiukilla.

Mulla ei ole rahaa eikä aikaa eikä energiaa lähteä ompeluttamaan takkeja tai teetättämään talvisaappaita.

En ymmärrä että jonkun mielestä on oikein, että kaupat palvelevat vain harvoja ja valittuja. Kaikki me ollaan kuluttajia, kaikki tarvitset vaatteita ja samaa rahaa se on meikäläisenkin raha.

20. Romycat Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No eihän se nyt pukeutumisneuvojan vika ole jos ei vaatteita löydy vaan sisäänostajien, valmistajien ja ylipäätänsä markkinakoneiston. Pukeutumisneuvoja antaa juurikin niitä neuvoja mikä sopisi mutta eihän hän tosiaan tyhjästä voi loihtia valikoimaa.

Jos kysyntä vs. kannattavuus ei kohtaa niin voi olla varma että juuri tietylle marginaaliselle ryhmälle, kuten sinä kuulostat olevan vartalon malliltasi, niitä vaatteita ei helpolla löydy, Suomesta ainakaan. Valitettava asia mutta totta :( Mitoitukset vaatteissa perustuvat käsittääkseni keskiarvoisiin mittoihin mitä väestöstä on kerätty vuosien mittaan, eli ihan harvoille ja valituille ne vaatteet ei kuitenkaan ole valmistettu (tässä tulee taas kannattavuus). Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri