Hae Anna.fi-sivustolta

Vastasyntyneellä hampaita suussa

Viestiketju osiossa 'Vauvan hoito' , käynnistäjänä odottaja, 06.11.2007.

1. odottaja Vierailija

Miehen suvussa kuulemma todella yleistä, että vastasyntyneellä on muutama hammas! Mahtaa näyttää omituiselta.. :-o
    Mutta miten sellaiseen nykypäivänä suhtaudutaan, poistetaanko ne heti ja millainen toimenpide se on? Mikäli ei poisteta, niin miten niitä huolletaan? Vaikea kuvitella että vastasyntyneen hampaita alettaisiin harjaamaan.. Miten estää reikiintyminen, tai se että vauva puree tissiä imettäessä?

2. tiipii.. Vierailija

ei mitään kokemusta tai haisua koko aiheesta..Luin täältä palstalta vain kerran, että erään äidin vastasyntyneeltä oli poistettu nämä syntyessä olleet hampaat ja uusia maitohampaita ei enää kasvanut tilalle. Että kannattaa varmaan paneutua tähän asiaan vähän tarkemmin, ennenkuin ainakaan annat poistaa mitään...

3. Manku Vierailija

Voi hyvänen aika! Ei kai niitä nyt poistamaan lähdetä! Eivätkös maitohampaat ole yhtä ainutkertaiset kuin pysyvätkin? Ja mitä haittaa hampaista muka on, vaikka olisivatkin jo syntyessä?

4. jaa-a-a Vierailija

Joo ei tosiaan poisteta ... Ja ei tarkoituksella pure imiessään, kieli on kyllä siinä välissä (hampaat on luultavasti siis alhaalla). Ja harjaat sitten kun harjaat, meillä harjataan jo paria hammasta, neuvolasta sanottiin että vasta puruhampaita tarvis harjata, mutta hyvähän se on heti vähän harjaa suussa käyttää! Tärkeintä siis kuitenkin on ettei omaa sylkeä pääse vauvan suuhun!

5. Harjaamaan Vierailija

meitä opastettiin harjaamaan jo vauvan ikeniä, vaikkei hampaita olisikaan. Verenkierto vilkastuu ja tottuu harjaan.

6. Tietäjien sukua Vierailija

Saamelaisessa kulttuurissa vauvat, jotka syntyvät hampaita suussa on perinteisesti pidetty shamaaneina tai tietäjinä. Olet siis nainut tietäjien sukua :)

Ei niitä hampaita missään nimessä pidä poistaa, tippuvat sitten itsekseen kun rautahampaat tulevat tilalle.

Imetetäänhän 2-3 vuotiaita lapsiakin, joten ei ne hampaat estä imetystä!!

Turha tästä hammasjutusta on etukäteen huolta kantaa. Ihan normaalia se on, ei vaan kovin tavallista!!

7. Odottaja Vierailija

Kiitos teille vastauksista. Mun täytyy ottaa asia puheeksi ensi kerralla neuvolassa. Jotenkin tosi hassulta tuntuu, mietin miltä vastasyntynyt hampaineen mahtaa näyttää! Ja huolettaa jos alkavat heti reikiintyä..

8. titityy Vierailija

Mulla 1v poika, jolla oli 2 alahammasta syntyessään. Kyllä niitä joskus joudutaan poistamaan, mut meillä ne on pysyneet suussa. Täytyy vaan tarkkailla, jos ne alkaa irtoilemaan, ettei vauva tukehdu. Eli esim. siinä tapauksessa ne olisi parempi poistaa. Joillain nuo hampaat lähtee pois ja tulee maitohampaat. Joillain ne on ne "pysyvät" maitohampaat.

9. titityylle Vierailija

Miltä hampaallinen vastasyntynyt näytti? :) Oliko jotenkin "vanhemman" näköinen kuin vauvat yleensä, tai jotenkin hassunnäköinen?
    En ole koskaan nähnyt moista :)

10. Meille syntyi poika kaksi alaetuhammasta suussa,ensin oli iso patti ikenissä ja muutaman päivän ikäsenä hampaat tuli esille.nyt 1.5kk ikäsenä törröttää leuassa hampaat ja näyttää ihan samalta kuin sellasellakin vauvalla jolle ne tulee myöhemmin niinku normaalisti mutta on vaan tietty pienemmän kokonen,ei se vauvasta sen vanhemman näköstä oo tehny,korkeintaan hauska näky ja saa ihmetystä osakseen :)

Meille sanottiin et voi poistaa jos haluu,en kyl siihen rupee. imetystä häiritti siten et ensin vauva imi oikein ja kun hampaat puhkes niin ei imeny enää,sattu pikkusta.Joudun sit pumppaamaan maitoo hälle..

11. shamaanit Vierailija

Minulla itselläni on ollut kaksi hammasta syntyessään,jotka on poistettu. Neljästä lapsestani kolmella on syntymähampaat. Poika syntyi vkol 32 ja oli hammas,se poistettiin koska oli löyhällä. kahdella nuorimmaisella ovat suussa. Vauva 3kk ja kaksi hammasta töröttää, suloisen näköistä. ;) välillä nappasee hampaillaan rintaan kiinni ja sattuu!!! mut oppii kyllä niitä imiessään käyttämään. Monenlaisia uskomuksia olen niistä kuullut. Esim. että ei elä kahta vuotta kauempaa, viisaita(itse normaali pölkkypää) ja ennustajia yms.

12. Silva24 Vierailija

Itse synnyin viikolla 33 neljä hammasta suussa. Myös pikkusiskolla oli syntymähampaat, mutta isosiskolla ei. Ei minulta hampaita poistettu, eivätkä ne silti reikintyneet. Niitä kyllä harjattiin, mutta en tiedä miten harjaus sujui pari ekaa kuukautta, kun olin keskoskaapissa. Kuriositeettinä olen muuten kuullut, että monilla suurmiehillä on ollut syntymähampaat.

13. nasu_ Vierailija

oli syntyessä yksi, te joilla ollut sellaisia lapsia, mitä on sanottu hammaslääkärissä, kun minä kuulin etttä ne voisivat lähteä ennemmin pois ja uudet tulee sitten ku tulee=l eli siinä noin 7 vuoden iässä..

14. ldkjö sj Vierailija

Luuleeko joku vielä tosissaan nykyään, että hampaat reikiintyvät noin vain? Minä ainakin kuvittelin, että kaikki tietävät jo, ettei hampaat reikiinny ellei ole saanut streptococcus mutans -bakteeritartuntaa. Sen välttäminenhän on varsin yksinkertaista.

15. nasu_ Vierailija

niin ei välttämättä heti olekkaan ja voi olla ettei koskaan, mutta lapset on ehtiäväisiä esim laittaa lusikan suuhun joka on ollu jo aikuisen suussa tai purru jonku kanssa samaa lelua jolla se on (joiden vanhemmat ei ole yrittänyt ehkäistä jne...) minun mielestä hiemna vaikeaa

16. vierailija Vierailija

Minulla on kaksoset jotka kummallakin oli hampaita, syntyessä.
    Hammalääkäri väitti etä ne olivat maitohampaat. Ei ollut!
    Maitohampaat tulivt myöemmin ja sitten rautahampaat.
    Minkänäköset ongelmat ei tullut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari