Vastasyntyneen imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niuku

Vieras
Reilun viikon ikäinen vauva imee rintaa lähes koko ajan... syöttämiset kestävät 30min- 1 1/2 h kerrallaan, jonka jälkeen hän on tyytyväisenä sylissä 5-30minuuttia ja sitten alkaa taas uusi ruokailuhetki. Ei siis meinaa edes vessassa tai syömässä ennättää käymään. MIten kauan tätä oikein kestää...? Pakko kai alkaa antamaan lisämaitoa kuten sairaalassa tehtiin. Sen avulla vauva nukkui sentään välillä 3 tunnin unia.

Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, että paljonko teidän vauvat ovat syöneet ja nukkuneet ensimmäisten viikkojen aikana?

Jos vauvasi imee rintaa esim. 1,5 tuntia kerralla, niin siitä iso osa on lohtuimemistä, josta ei maitoa juurikaan tule. En muista tarkkoja aikoja, mutta mielestäni yli puoli tuntia kerralla on jo jotakin muuta imemistä kuin varsinaista ruokailua.

Kannattaisi ehkä antaa lisää maitoa hieman. Näet siitä sitten, nukkuuko vauvasi pidempiä unia sen avulla (ehkä siis kannattaa lisämaitoa antaa esim. yötä vasten, jotta saisit vähän pidemmät yöunet).

Jos vauva lutkuttaa tisua koko ajan, on riskinä myös se, että rinnanpääsi aukeavat ja tulevat turhan kipeiksi. Henkiseltä kantilta on myös kovin raskasta, jos toimit imetyskoneena koko ajan.

Esikoiseni kohdalla jouduin antamaan hieman lisämaitoa 2 vkon ikäiseksi asti, jonka jälkeen maito alkoi herua kunnolla. Toinen lapsi kärsi keltaisuudesta ja hän nukahteli rinnalle. Tämä toinen oli laiskempi imemään ja uneliaampi, joten maito herui rintoihin vasta 4 vkon iässä.

Onkohan vauvallasi vain kova imemisen tarve??? Vauva saattaa pitää rintojasi tuttina. Suosittelen kokeilemaan tuttia, ellette ole jo kokeilleet. Meillä esikoisella oli kova imemisen tarve ja tutin huoli jo sairaalassa. Muistan kyllä että alkuviikkoina meilläkin oli tuota 15-30 min välein syömistä, varsinkin iltaa kohden tankattiin kovasti. Ajan kanssa väheni (muistaakseni muutamassa viikossa) ja tuttia yritin tarjota kovasti, joka monesti kelpasikin hetkeksi, että rintani saivat levätä.

niin ja piti lisätä että esikoinen tosiaan oli oikein tissillä roikkuja, nukkui 45 min pätkissä ja herättyään oli heti saatava tissi suuhun, samoin nukahtamiseen vaati tissiä. Meidän kakkonen taas ihan eri maata - söi 3 tunnin välein ja nukkui kunnon päiväunia (2-4h kerrallaan) eikä koskaan ole roikkunut tissillä. Vastasyntyneet elävät ensiviikkoina kuin pumpulissa, syövät ja nukkuvat, syövät ja nukkuvat lisää. Olisikohan tästä linkistä sinulle apua:
http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_vs.php

Voimia sinulle! Muistan itse kuinka raskaita ensi viikot esikoisen kanssa olivat, kun roikkui tissillä koko ajan, mutta muutamassa viikossa jo varmasti alkaa helpottaa.

mun mielestä lisämaitoa ei kannattais antaa, turhaan vaan sotkee maidontuotantoa. sen takiahan vauva imee usein ja pitkään, jotta maitoa alkaisi tulla hänen tarpeiden mukaisesti. loogisesti lisämaito on aikaa pois rinnalta ja viesti, että maitoa ei tarvitse tuottaa niin paljon kun kysyntää olis.

meidän poika söi alussa todella paljon ja todella usein. muistan ekana viikkona imettäneeni parhaillaan 3 h. siis välillä poju oli unessa ja sitten taas jatkoi. rinnanpäät olivat aluksi niin kipeät, että purin hammasta, kun imetyssessio aina alkoi. 3. viikon kohdalla päätin, että jos kipu jatkuu alan pumppaamaan maitoa pulloon. no sit saman tien kipu melkein loppuikin. ne tottuivat lopulta kovaan käsittelyyn, johon joutuvat.

oletko ajatellu kokeilla tuttia? jos vauvalla on kova imemisen tarve ja hän tosiaan vain haluaa hengailla ja hakea turvaa rinnalla ennemmin kuin syödä? jos tutti saisi hänet tyytyväiseksi silloin, kun ei ole nälkä. minä en antanut pojalle pullosta enkä tarjonnu tuttia, koska kaikkialla toitotettiin sitä, että tulee väärä imuote, jos antaa tuttia jne.. no kas kas kävihän siinä sitten niin, ettei tutti saatikka pullo kelpaa lainkaan, vaikka kuinka on yritetty opettaa ja ostaa kaikki eri mallit. eli olen käytännossä ollut täysin kiinni pojassa nyt kohta 5 kk. mutta se ei haittaa. nykyisinkin poika syö noin 2 tunnin välein, nukkuu päiväunia 3x30 minuuttia. yöunet on noin 10 tuntia, mutta ruokin tuon ajan sisällä 2-3 kertaa. tuleva näyttää kuinka vaikeaa rinnasta vierottaminen tulee olemaan, koska olen todellakin välillä hänen tutti.

meillä poika alkoi viihtyä yksin hetkiä sitterissä ja lattialla noin 1,5 kk iästä alkaen, siitä lähtien olen voinu tehdä kaikkia omia juttujani aina, kun on ollut tarvetta.. ai ja oletko kokeillut työntää vauvaa vaunuissa, jos hän siellä nukkuisi pidemmät pätkät? meillä poika nukkui vaunuissa aina niin kauan, kuin vain vaunut liikkui. kyllä se siitä pikku hiljaa, tällasista tää on vauvojen kaa :)

moikka!
meillä oli juuri näin eli imetys kesti 0,5-1,5 tuntia, tyytyväistä aikaa tosin välissä oli puolesta tunnista tuntiin... Mä en antanut lisämaitoa vaan annoin imeä niin paljon kuin mieli teki.

Imetyksen välissä saattoi olla pieniä 5min torkkuja ja aikoja että vauva vaan oli tissi suussa mutta jos olisin pois ottanut, olisi itku tullut. Päikkärit oli puolen tunnin luokkaa jos ei oltu vaunuilemassa jolloin unet maistui jopa 1-2tunnin mittaisina.

Tätä meillä kesti ensimmäiset 2kk. Joku voi sanoa että olisi pitänyt antaa vauvan vatsan "levätä" välillä ja antaa vaikka lisämaitoa niin olisi tullut kylläiseksi nopeasti ja nukkunut vaikka pidempiä pätkiä.

Minä taas tulkitsin asian niin että vauva tarvitsee nyt minua jostain syystä ja että tämä ei kauaa kuitenkaan kestä. Taustalla oli sektio ja 2 päivän "ero" vauvasta niin ajattelin vauvan tarvitsevan enemmän syliä ja tissiä. Tein itselleni olon mukavaksi olkkarin soffalle jossa makoilin päivät pitkät vaavi tissillä :)

Tosiaan 2kk ikäisenä vauvan imu parantui niin ettei tänä pänä päivänä (nyt 5kk) syö kuin 5min kerrallaan 8-10kertaa päivässä.

Mutta näin meillä, jokainen voi ratkaista asiat niinkuin itse paremmaksi näkee. Jos kaipaat "omaa aikaa" niin korvike voi olla tarpeen niin saapi vaavi nopeammin masun täyteen eikä kenties "roiku" tissillä niin pitkiä aikoja, tai sitten vain oikeasti kaipaa syliä ja tissiä paljon...

Meillä oli myös samanlaista. Pariviikkoisena aloin antaa lisämaitoa. Vauva alkoi sen jälkeen nukkua yöllä kaksikin tuntia putkeen. Läheisyyden tarpeesta ei mielestäni ollut kyse, koska saatuaan tarpeeksi ruokaa, vauva nukahti omaan sänkyynsä.
Järkeilin, että korvikkeen anto ei pilaa lapseni loppuelämää, mutta yliväsynyt äiti saattaa.

Turha stressata lisämaidon antamisesta, ANNA SITÄ JOS SILTÄ TUNTUU. ITselläni kyljessä viikon ikäinen vauva, maito ei juurikaan nouse ja vauva saattaa öisin roikkua tississä 4 tuntia, torkahtaa samalla ja hetken päästä itkeä taas nälkäänsä.Piereskelee kovasti eli imee lähinnä ilmaa. Minulle tehtiin sektio joka saattaa lykätä maidon nousua. Äitini katseli toimintaa ja kävi kylmästi ostamassa tuttipullon ja korviketta, lykkäsi lapsen täyteen maitoa ja passitti minut nukkumaan. Oma tervehtyminen ja unensaanti vaikuttaa maidon nousuun ja omaan jaksamiseenkin. Vauva nukkui läpi yön, kahdella lisämaitosyötöllä ja yhdellä vaipanvaihdolla. Aamulla oli tissit täynnä ja vauvalle sai annettua omaa maitoa. Saatiin nukuttua 23-09 ja nyt on taivaallinen olo. Turhaan syyllistävät lisämaidon antamisesta, teet niinkuin järkesi sanoo, onhan lapsen ruokaa saatava ja untakin, että kasvaa. Niinkuin sinunkin!
Minulle neuvottiin kättärin imetysneuvonnassa että "lapsen ehdoilla imetät", että aina kun lapsi itkahtaa niin eikun rinnalle, ja että kyllä sitä oppii nukkumaan istuallaankin". Ihmettelin tätä, minä kun en meinaa päästä leikkauksen jälkeen kävelemään, en voi kääntyä sängyssä, kuseminen tekee tiukka ja 3 päivää kestäneen synnytyksen univelkojen jälkeen olen helvetillisen väsynyt. Mies on tähän asti valvonut yöt ja hiiannut vauvaa että olisin saanut edes hetken nukuttua. Ja tissit on riekaleina, hermoista puhumattakaan. Eli, LISÄMAIDOLLE LAPSI että saat nukuttua. On noita äitejä kun ei voi imettää lainkaan (kitalakihalkiot tms.) ja lapsista kasvaa aivan normaaleja, iloisia vauvoja vaikka eivät tissillä roikukaan.

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Yöunesi ovat tosi tärkeät, joten ei kannata ajaa itseä liian lopppuun imettämisen takia, vaikka se onkin tärkeä asia. Tiesithän, että baby blues -masennukseen sairastuu nimenomaan niitä äitejä, jotka ovat ylitunnollisia ja asettavat vauvan tarpeet niin suureksi, että oma hyvinvointi unohtuu kokonaan.

Voit antaa pieniä määriä maitoa ihan hyvin. Anna silti aina ekaksi rintaa. Muista myös juoda tosi paljon vettä, jotta sinulla on "raaka-ainetta" maidolle, sillä maitoa ei erity, jollet juo nestettä (jostakin syystä vanhan kansan tieto siitä, että maidon juominen ei tuota maitoa pitää paikkaansa eli juomasi pitäisi olla jotain muuta kuin maitoa).

Jos annat vauvan nukahtaa rinnalle, sinulla on hyvin pian edessä uusi ongelma: et saa vauvaa nukahtamaan omaan sänkyyn, koska olet opettanut hänet nukahtamaan syliisi. Kun vauva herää, hän säikähtää kauheasti, kun ei olekaan sängyssä tisu suussa, vaan omassa sängyssään. Kun hän huutaa, sinä otat syliin ja annat tisua ja kierre on valmis.

Eli anna rintaa (kysy neuvolasta, montako minuuttia per rinta annat hänen imeä) ja sen jälkeen, ota vauva irti rinnasta (otteen saa irti, kun työnnät sormesi vauvan poskeen ikenien väliin) ja ota hänet syliisi. Jos vauva haluaa imeä, anna tutti. Jos vauva vaikuttaa sylissä olemisesta huolimatta itkuiselta ja imee tuttia, hän on röyhtäissyt eikä syynä itkemiseen ole myöskään märkä vaippa, niin syynä on todennäköisimmin se, että hänellä on nälkä.

Itse stimuloin rintoja vielä imetyssession jälkeenkin rintoja lypsämällä, jotta maito nousisi rintoihin mahdollisimman nopeasti. Kun panet peukalon nännipihan rajalle ja etusormen vastaavaan kohtaan rinnan toiselle puolelle ja puristat, niin sillä tavoin rinnasta saa lypsettyä maitoa. Vanhan kansan konsti, jolla suojataan rintoja on se, että imetyksen päätyttyä pitää puristaa tippa rinnasta suojaamaan rintaa.

Moi,
tässä pari ajatusta minulta, itselläni epäonnistui imetys täysin joten en tietty ole maailman paras neuvoja.. :) Mutta nyt tiedän mitä mun itse olisi pitänyt tehdä toisin, ja nämä ajatukset sen pohjalta.

Koetapas tehdä sellainen syöttöpunnitus, että paljonko se vauva yhdellä syötöllä saa masuunsa maitoa. Neuvolasta varmaan saa vaa'an lainaan, tai voit tehdä sen tietty neuvolassakin. ja kannattaa tehdä useampi punnitus, vaikka joka syötöllä vuorokauden ajan, jotta saa selkeän kuvan tilanteesta.

Toinen juttu että on ihan totta että lisämaidon antaminen voi sotkea oman maidontuotannon, mulle kävi just noin koska en tajunnut pumpata tarpeeksi maitoa ja siksi sitä ei varmaan koskaan tullut tarpeeksi. Vauva ei saanut rinnasta otetta kun rintakumilla ja senkin kanssa vain 10 g / syöttö. Naistenklinikalta neuvottiin että älä anna lisämaitoa kuin 20 ml per syöttö, rinnan lisäksi. Minä pöljä en sitten sen enempää pumpannutkaan, ja eihän sitä maitoa sitten koskaan tullut enempää kuin 3 dl / vrk. Pumppasin kolme kuukautta ja annoin korviketta lisäksi. Sitten siirryin korvikkeelle kokonaan.

Jos syöttöpunnitukset näyttää että saa paljon maitoa, tiedät että lisämaitoa ei tarvita ja vauvalle varmaan sopii myös tutti. Jos taas syöttöpunnitus kertoo että vauvan maitosaalis on pieni, yritä ensin pumpata omaa maitoa lisämaidoksi. Imeminen on rankkaa puuhaa ja noin pienellä ei vielä niin paljon voimia ole jotta jaksaisi kovin tehokkaasti imeä. (siksi nuo maratooni-imetykset)

Mutta kaikki tietty oman jaksamisen ehdoilla, ettet aja itseäsi piippuun. Korvike on ihan hyvää ravintoa, mutta imetyksen sujumisen eteen kannattaa myös hiukan hikoilla, jos vauvan imuote on kunnossa niin kyllä se yleensä lähtee rullaaman vauvan hieman vahvistuttua!! Siis näin mulle kaikki sanoo vaikka omalla kohdallani se ei paikkaansa pitänytkään :) mutta meillä ei imuotetta ikinä paljaaseen tissiin saatukaan...

Mutta tsemppiä ja jaksamista, ja älä stressaa liikaa!

ai niin unohtui yks juttu. Ap ei maininnut nukkuuko vauva vieressä.. hyvä ystäväni on nukuttanut kaikki lapsensa perhepedissä vieressään yläosattomissa, ja vauvat on syöneet yöllä omaan tahtiinsa, äitin torkkuessa. Kannattaa yrittää tuotakin, niin vauva voi imeä kun huvittaa ja sinun ei tarvitse ainakaan nousta vuoteesta ja saatat pystyä jopa torkkumaan vauvan imiessä.

En kyllä ekana antais lisämaitoa...

Esikoiselle aikoinaan lypsin ja annoin alkuun pullosta lisänä sitä omaa maitoa, kun oli pienikokoinen ja väsyi nopeasti rinnalle. muutaman viikon annoin näin lisänä omaa maitoa.

Toiselle ja kolmannelle en enää antanut mutta rinnat oli jo sen verran tottuneet että herui paljon paremmin ja nopeammin.

Nyt tällä kolmannella en ole laskenu yhtään mitään välejä vaan nimenomaan lapsitahtisesti olen imettänyt, kohta 10kk ja imetys jatkuu edelleen. Sitämukaa se maito lisääntyy kun rinnoista imetään maitoa pois. Vauva tilaa sillä tiuhalla imemisellään lisää ruokaa. Yleensä se "tilaaminen" kestää parista päivästä-viikkoon.

Olethan käynyt imetytuki-sivuilla? Jos et niin suosittelen =)

tsemppiä ja voimia! Kyllä sä selviät =) Niin ja ONNEA vauvan syntymän johdosta!

Alkuperäinen kirjoittaja tisulii:
jostakin syystä vanhan kansan tieto siitä, että maidon juominen ei tuota maitoa pitää paikkaansa eli juomasi pitäisi olla jotain muuta kuin maitoa

No huh huh, juo ihmeessä maitoa, vettä ja mehuakin. Syö hyvin ja imetä tiuhaan. Ei tarvitse imettää kovin pitkästi putkeen, mutta tiuhaan, se boostaa maidontuloa. Jos pitää saada nukutuksikin, niin sitten yötä vasten lisämaitoa lisäksi, mutta yöllä imettäminen on tärkeää omalle maidontuotannolle. Saatko nukuttua päivällä?? Voisiko mies antaa silloin lisämaitoa tissin päälle ja jonkun kerran vaikka vain lisämaitoa? Periaatteessa olen lisämaitoa vastaan, mutta alussa sen käyttö voi olla tarpeen kunnes maitoa alkaa tulla kunnolla. Joku jo kirjoittikin kyllä että maitoa alkaa tulemaan kun ensin vaan kärsii ja tiuhaan imettää, totta hörisi... Itselläni on tuo (helvetillinen) alku-urakka onneksi jo takana, tissit tuli hirveän kipeiksi ym. mutta kaikki oli sen arvoista kyllä, niin helppoa se sitten oli kun homma alkoi toimia, tosin vauvani söi tiuhaan aika pitkään sitten noin muutenkin...

Yhteistyössä