Moi,
tässä pari ajatusta minulta, itselläni epäonnistui imetys täysin joten en tietty ole maailman paras neuvoja..

Mutta nyt tiedän mitä mun itse olisi pitänyt tehdä toisin, ja nämä ajatukset sen pohjalta.
Koetapas tehdä sellainen syöttöpunnitus, että paljonko se vauva yhdellä syötöllä saa masuunsa maitoa. Neuvolasta varmaan saa vaa'an lainaan, tai voit tehdä sen tietty neuvolassakin. ja kannattaa tehdä useampi punnitus, vaikka joka syötöllä vuorokauden ajan, jotta saa selkeän kuvan tilanteesta.
Toinen juttu että on ihan totta että lisämaidon antaminen voi sotkea oman maidontuotannon, mulle kävi just noin koska en tajunnut pumpata tarpeeksi maitoa ja siksi sitä ei varmaan koskaan tullut tarpeeksi. Vauva ei saanut rinnasta otetta kun rintakumilla ja senkin kanssa vain 10 g / syöttö. Naistenklinikalta neuvottiin että älä anna lisämaitoa kuin 20 ml per syöttö, rinnan lisäksi. Minä pöljä en sitten sen enempää pumpannutkaan, ja eihän sitä maitoa sitten koskaan tullut enempää kuin 3 dl / vrk. Pumppasin kolme kuukautta ja annoin korviketta lisäksi. Sitten siirryin korvikkeelle kokonaan.
Jos syöttöpunnitukset näyttää että saa paljon maitoa, tiedät että lisämaitoa ei tarvita ja vauvalle varmaan sopii myös tutti. Jos taas syöttöpunnitus kertoo että vauvan maitosaalis on pieni, yritä ensin pumpata omaa maitoa lisämaidoksi. Imeminen on rankkaa puuhaa ja noin pienellä ei vielä niin paljon voimia ole jotta jaksaisi kovin tehokkaasti imeä. (siksi nuo maratooni-imetykset)
Mutta kaikki tietty oman jaksamisen ehdoilla, ettet aja itseäsi piippuun. Korvike on ihan hyvää ravintoa, mutta imetyksen sujumisen eteen kannattaa myös hiukan hikoilla, jos vauvan imuote on kunnossa niin kyllä se yleensä lähtee rullaaman vauvan hieman vahvistuttua!! Siis näin mulle kaikki sanoo vaikka omalla kohdallani se ei paikkaansa pitänytkään

mutta meillä ei imuotetta ikinä paljaaseen tissiin saatukaan...
Mutta tsemppiä ja jaksamista, ja älä stressaa liikaa!