Vastasyntyneen yh-äidit, miten teillä sujunut elämä vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi äityli

Vieras
Olen muutaman viikon ikäisen pojan yh-äiti. Asun eri paikkakunnalla kuin vanhempani/sisarukseni ja läheisimmät ystäväni, joten joudun suurimman osan ajasta pärjäämään vauvan kanssa yksin. Miten teillä muilla yh-äideillä on sujunut, oletteko saaneet apua vauvan hoidossa/kotitöissä, ja miten olette jaksaneet?
Itsellä meni aluksi jonkin aikaa niin että tiskeistä ja pyykeistä selvisin, mutta muuten asunto ihan hujan hajan, ei kerinnyt/jaksanut siivota, enkä usein lämmintä ruokaakaan nähnyt. Sitten kun imetyksessä vielä se ongelma ettei maitoa meinaa tula tarpeeksi, ja siihenhän hoitona olisi se että pitäisi vaan yrittää imettää mahdollisimman paljon, sitten jää taas vähemmän aikaa kotitöille ja sille että ehtisi itse syömään.. Ja kun tämä minun vauva on vielä sellainen ettei nuku päivällä kovin pitkiä pätkiä. Tuntuu että tässä todellakin joutuu opettelemaan tehokkaaksi ajankäytön suhteen!:)

On kyllä tosi kivasti mennyt. Olen totaalisesti yksin eli lapsi ei käy isällään koskaan, vanhempani ovat työelämässä joten hoitoapua ei ainakaan päivisin ole mahdollisuutta saada enkä kyllä viikonloppunakaan ole vielä vienyt kun en ole raaskinut. Kyllä senkin aika sitten tulee ja vanhempani innolla odottavat yökyläläistä.
Vauvan kanssa käyn kyllä paljon vanhemmillani kylässä koska on mukavaa saada ihmisiä ympärille.
Minulla on vain muutama kaveri mutta sitäkin läheisempi, todella mukava kun ottavat huomioon tilanteeni ja tulevat luokseni kylään eivätkä odota että voisin tulla ja mennä kuten ennen. Laitan usein hyvää ruokaa ja tulevat syömään, saattavat siitä sitten lähteä radalle ja minä jään vauvelin kanssa kotiin.

Kotityöt teen vauvan ollessa hereillä, tykkää istua sitterissä ja katsella. Päiväuniajan pyhitän itselleni enkä kotitöille. Jos olen väsynyt niin nukun päikkärit itsekin suosiolla.
Tärkeintä on ollut pysyä aktiivisena, käydään uimassa,muskarissa, kävelyillä jne. eikä jäädä kaksin neljän seinän sisälle. Nyt lähden vauvan kanssa viikoksi ulkomaille,mukaan tulee myös veljeni perheineen.Yritän elää ihan täysillä vaikka puolisoa minulla ei ole.

Yhteistyössä