vastasyntynyt ja perheessä flunssa

  • Viestiketjun aloittaja Siirikkä
  • Ensimmäinen viesti
Siirikkä
Meillä on kotona 5 pvää vanha vauva. Nyt mies ja esikoinen ovat kamalassa räkätaudissa. En pysty yhtään nauttimaan vauvasta, kun koko ajan pelkään, että pikkuinen saa tartunnan. Tänään omakin kurkku on ollut kipeä. Mitä jos näin pieni saa flunssan? Voiko se olla hengenvaarallista? Kaipaisin neuvoja ja kokemuksista olisin kovin kiitollinen. Tuntuu, että koko ajan meillä vaan sairastetaan ja esikoinen tuo puistosta kaikki mahdolliset pöpöt kotiin. Ahdistaa tuon pienen vastasyntyneen puolesta.
 
4:n äiti, ei kirj
Luultavasti imetyksesi (jos imetät) suojaa vauvaasi. Mikäli kuumetta tulee, taikka vauvasi on kovin vaisu eikä syö, käy näyttämässä päivystyksessä.

Tuskin tarttuu, aika harvinaista rintamaitovauvoille. :) Jaksamista flunssan keskelle.
 
niin luulisin myös
Samaa sanon kuin edellinenkin, eiköhän täyisimetyksen ajan vauvasi oli suojassa flunssilta... Itse täysimetin 6kk ja eka flunssa vauvalla kun oli 8kk... Tosin meillä ei ollut talossa muutenkaan flunssaa ja kyseessä ainoa lapsi ja sekin kotihoidossa ja sitä rataa...
 
lenssu
Tosiaan jos imetätä niin vauvan pitäisi saada sinun aktivoituvat vasta-aineet rintamaidossa, jotka suojaavat vauvaa.

Mutta jos vauva saa nuhan, muista huolehtia paljosta nesteen saannista eli imetä usein, kohota vauvan sängyn päätyä ja keittosuolatippoja vaan nenuun. ja neuvolasta saat ohjeita kyllä, jos mieltä askarruttaa.
 
meillä oli
meillä oli tosiaan vastasyntyneellä flunssa. Olikohan n. parin viikon ikäinen vauva ja sai flunssan. Kauhea rohina oli varsinkin öisin (äitinä tietysti liian tarkkana kuuntelin). Mutta ei ollut tosiaan hengenvaarallista. Meille sanottiin, että herkästi kannattaa lähteä käyttämään lääkärillä, jos nousee kuume tai syönti/vointi huonontuu tai jos kestää kauhean pitkään. No flunssa oli, muttai ei tullut kuumetta tai voinnissa/syönnissä ollut moittimista. Sitkas tauti oli kuitenkin, kesti kuukauden päivät. Ja tosiaan imettänyt olen alusta asti, että ei vissiin suojannut äidinmaito (itsekin tosin olin flunssassa).. Mutta nojoo.. tulipa sekainen :) toivottavasti kuitenkin tuli pointti selväksi.. :D
 
tiipii....
meillä oli myös vastasyntynyt flunssassa. Pariviikkoisena. Ihanat sairaat sukulaiset toivat tullessaa, kun oli pakko tulla katsomaan vauvaa, eivätkä ilmoittaneet, että ovat kipeitä...Kyllä siitä selvisi ihan ok. Vauva röhisi ja pärski. Yöksi nostimme sängyn päätyä. Kylppärissä käytiin sitä höyryhengitystä puuhaamassa. Meni aika äkisti ohi.
 
meillä juuri nyt
meillä on tänään kaksi viikkoa vanha vauva ja hänellä nuha. toistaiseksi ei kuumetta. minä itse nuhassa ja röhässä ja esikoinen myös. toivotaan että kaikki tuolta kuumeelta vältymme:(
 
Miisa*
Meillä oli viikon vanhalla kova nuha ja yskä. Oli kova homma saada vauva syötettyä, kun räkä tukki nenän. Reilussa viikossa meni ohi.. Käytin suolatippoja n. tunnin välein vauvan nenää avaamaan. Nyt tyttö 1kk ja taas nuhassa :( Ei auta imetys vastustuskykyyn..
 
näin mulle sanottiin
Niistäjällä kannattaa tyhjentää nenää, jotta vauvan on helpompi imeä ja muutenkin. Muut rohinat saattavat olla myös luontaista keuhkojen puhdistumista. Kuume onkin sitten hälyyttävämpää.
 
Itselle raskasta
Minä tulin myös sairaaksi kun vauva oli 5 päivää. Vauvalle ei tullut mitään, mutta itselle oli tosi rankkaa kun piti synnytyksestä toipua, opetella imetystä ja yrittää nesteyttää itseä tarpeeksi. Jouduttiinkin saman tien luopumaan ihanasta "täysimetys"unelmasta, kun ei kerta kaikkiaan ollut voimia imettää tunnin välein kun oli pakko saada itsekin levätä ja yrittää toipua. Näin jälkeenpäinkin vielä tuskailen, että olinko itsekäs kun tarjosin korviketta kun vastustuskyvylle olisi ollut hyödyksi tuo minun sairastelu. Mutta ei kannata pelätä etukäteen kun vauva on aika kestävä pakkaus noita pöpöjä vastaan mikäli terveenä on saanut syntyä. Ja vastustuskykyä voi omalta ja sen esikoisen kohdaltakin yrittää vahvistaa ruokavaliolla.
 
seisei
Olin flunssassa kun vauvani oli n. 3viikon ikäinen. Neuvolassa minulle kerrottiin, että kun imettää niin vauva saa vasta-aineita niin vauva ei tule kipeäksi, eikä onneksi tullutkaan. Muutenkin pesin ja desinfioin käsiäni jatkuvasti ja pidin vauvalla sukat jalassa, niin ei päässyt kylmiämään.

Tuo on todella inhottavaa, ettei ihmiset ajattele muita ihmisiä. Pitäisi aikuisen ymmärtää, ettei tule kipeänä toisten kotiin varsinkaan jos sielä on pieni vauva!
 
kata...
On väärin luulla että vauva ei voi sairastua.Mihin äiti sairastuu,voi vauvakin sairastua.Ei imetys ole 100% tae.
Siinähän vauvalla on samat vasta-aineet kuin äidilläkin.

Ei oikein muuta voi kuin koittaa pestä ja desinfioida käsiä.
Käsien pesu on tärkeintä.

Ja jos vauva tulee kipeäksi,oireenmukaista hoitoa.

Toisinaan jos äiti sairastuu ensin,hän kehittää vasta-aineet ja ne siirtyy vauvaan.Eli äidin kannattaa sairastua ennen vauvaa!!

 
kata vielä...
Ap,anna esikoiselle esim Rela-tabletteja,voisi nostaa vastustuskykyä.Ja koittaa pysyä erossa oikein tautisista.Käsipesu myös isommalle todella tärkeä.Ja ettei vaan kaiva nenua!!
Pöpöt siirtyy kädestä nenänieluun todella vilkkaasti,siellä hyvät kasvualustat.
 

Yhteistyössä