Vastatkaas nopeesti: Pensseli vai tela?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipunen

Jäsen
23.04.2011
858
0
16
sohvapöydän maalaan valkoiseksi, pensselistä tulee "eläväpinta" mutta telasta tasainen. Mä tykkäisin tuosta pensselin jäljestä, mutta pelkään sen epäonnistuvan ja että tulee epätasasta jälkeä...

Olisiko jotain järkeä maalata eka telalla ja viimenen kerros pensselillä? Ei ainakaan vanha maali kuultais läpi, kun olis vetäsy telalla tasaset pohjakerrokset?

Riippuu maalista ja pensselistä. Joistain pensseleistä - vaikka ovat uusiakin - irtoaa harjaksia. Raivostuttavaa nyppiä niitä maalipinnasta pois. Joskus olen maalannu Helmi kalustemaalilla pensselillä ja tulos ei ollut niin hyvä kuin telalla. Sen sijaan esim Empirellä ja Miranolilla on siveltimelläkin tullut tasaista jälkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25612635:
RiJoskus olen maalannu Helmi kalustemaalilla pensselillä ja tulos ei ollut niin hyvä kuin telalla. Sen sijaan esim Empirellä ja Miranolilla on siveltimelläkin tullut tasaista jälkeä.
Tämä pitää paikkansa. Ja talvella ei voi oikein maalata kuin vesiohenteisilla, kun ei voi tuulettaa.

mulla on just tuota helmi kalustemaalia, mulla on pöytä osissa, jos kokeilen yhteen osaan telaa ja toiseen pensselillä siis kokeilumielessä, että näkee kummasta tulee kivempaa jälkeä? Ja ne osat tulee pöydän sisäpuolelle. Päällehän pitää jokatapauksessa vetää toinen kerros.

tuo on vanha pöytä, ehkä 70-luvulta? Lasikansi jossa luonnonkiviä, aika "massiivinen" ja neliskanttinen, matala... Mä takerrun aina niin pieniin juttuihin, kun vaan osais ottaa sen työvälineen käteen ja vetästä vaan rennosti, eikä jäis pohtii :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25612650]Tämä pitää paikkansa. Ja talvella ei voi oikein maalata kuin vesiohenteisilla, kun ei voi tuulettaa.[/QUOTE]
Mä maalasin just viime viikolla. Hmm...se saattaakin selittää paljon...
emrolleyes10.gif

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25612635:
Riippuu maalista ja pensselistä. Joistain pensseleistä - vaikka ovat uusiakin - irtoaa harjaksia. Raivostuttavaa nyppiä niitä maalipinnasta pois. Joskus olen maalannu Helmi kalustemaalilla pensselillä ja tulos ei ollut niin hyvä kuin telalla. Sen sijaan esim Empirellä ja Miranolilla on siveltimelläkin tullut tasaista jälkeä.

Uudet telat ja pensselit pitää pestä aina ennen käyttöä saippualla ;)

[QUOTE="vieras";25612650]Tämä pitää paikkansa. Ja talvella ei voi oikein maalata kuin vesiohenteisilla, kun ei voi tuulettaa.[/QUOTE]

tai pellavaöljymaalil jota ei tartte ohentaa...

[QUOTE="mjää";25612914]Uudet telat ja pensselit pitää pestä aina ennen käyttöä saippualla ;)[/QUOTE]
Voi olla, että olen ostanut jotain halpispensseleitä. Tykkään maalata lakkasiveltimillä vai mitä ne nyt onkaan nimeltään. Niistä ei lähde karvoja.

Pensselillä tuli hyvää jälkeä :) Ei jääny yhtään edes "suditun" näköseksi! Kokeilin telaa ja totesin, että tulee liikaa mieleen 80-luku ja maalatut pastellinväriset vaneriseinät :x Pintaan jää jokatapauksessa telastakin oma jälkensä, semmonen hieman röpelömäinen... Eikä semmonen sovi tuollaiseen arvokkaamman näköseen kauniiseen puupintaan. Puun syytkin heijastaa jossain valossa nätisti pinnasta :)