väsynyt äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Miksei äidit voi kertoa väsymyksestään ilman että tuomittaisiin? Täällä meidän paikkakunnallakin on ihmisiä jotka tuomitsevat väsyneet äidit jos vähänkin sinne päin kertoo niin heti sanotaan että ei pidä tehdä lapsia jos tunnetaan väsymystä, eli sitä ei saa sanoa ääneen eikä näyttää ulospäin että väsyt omaan lapseesi. Kehenkään ei voi luottaa koska kaikki asiat kerrotaan muille ja siitä naureskellaan ja keksitään itse sitten lisää mikä ei välttämättä edes pidä paikkaansa. Väsyneet äidit joutuvat pitämään ajatuksensa ominaan, ei edes neuvolassa tai muualla uskalla kertoa tuntemuksistaan siinä pelossa että lapset huostaanotetaan jos äiti väsähtää. Mutta eikös se ole normaalia että tunnetaan väsymystä aika ajoin, masennus on eri juttu?
En halua ite nyt kertoa enempää mutta halusin tietää vain teidän mielipiteenne äitien väsymyksestä, onko se tuomittavaa vai voiko siitä puhua ihan normaalisti kuten muistakin lapsiin liittyvistä asioista? Ja varsinkin yh-äidit ovat silmätikkuina eli niitä kytätään jos se nyt tekisi jonkun pahan virheen niin saisi soittaa.... Kertokaa nyt saako äidit olla väsyneitä lapsiinsa?

eihän kukaan ole robotti, ei edes äiti. täydellisyydentavoittelu ei ole kenenkään etu. minun mielestäni ihminen saa väsyä ja hakea apua. jos joku minun ystävistäni väsyy, koetan auttaa. kukaa ei ole niin vahva, että jaksaisi kaiken aina yksin kantaa.

Saa olla väsynyt ja sanoakkin että on!

Täällä on ilmassa hiukan samaa meininkiä, aina pitää näyttää/käyttäytyä niin pirteesti että :x . Olin tossa yhdessä välissä ihan poikki, nuorimmat oli tosi pieniä, ukon kanssa oli todella hankalaa ja mulla oli vaikka mitä muitakin juttuja (olin haalinut itelleni liikaa puuhaa mm.). Kerran sitten kerhossa sanoin että olen niin poikki ja väsynyt ja kyllästynyt ettei mitään määrää. Aluksi kaikki muut äidit katseli hiukan alta kulmien mutta lopulta kävi niin että puhuttiin (joka ainut äiti) yli kaksi tuntia asiasta ja jokainen uskalsi kertoa olevansa välillä aika loppu koko vauva/huusholli jne. touhuun....

Eli pointtina oli se että monikin väsyy, se kertominen/myöntäminen vaan on vaikeaa. Syynä juuri se että saattaa kuulla "mitäs teki niin monta ellei jaksa" tai "sehän on vaan kotiäiti, luulisi jaksavan" jne. Kummallista on ettei kotiäideillä muka olisi oikeutta väsyä vaikka se oikus on kaikilla muilla :/

Mikä lie myytti,että äidit ei saisi koskaan väsyä ainakaan omiin lapsiinsa! Eli äitien pitäisi olla jotain duracell-pupuja jotka jaksavat hymyssä suin hoitaa lapset ja kodin,käydä töissä, harrastaa,pitää itsestään huolta jne... Pahinta lienee,että vaikka neuvolassa ei uskalla puhua väsymyksestään mitään siinä pelossa, että kohta on neuvolantäti tekemässä lastensuojeluun ilmoitusta ja sitten jo lapsia viedäänkin huostaan.
Minä ainakin välillä väsyn, vaikka lapsia ei ole kuin yksi. Nykyisin uskallan jo hyvällä omalla tunnolla myöntääkin sen ja painua vaikka hyvän kirjan kanssa makkariin ja pistää vielä ovenkin kiinni.

jaa-a sanoppa se,en tiedä miksei. kyllä minusta välillä saa,minä ainakin välillä väsyn. onneksi minulla on tuttavapiirissä aitoja äitejä jotka todellakin puhuvat kaikesta,ja he kaikki ovat joskus väsyneitä. mutta huomasin sen että eivät hekään alussa näyttäneet sitä,puhuneet siitä.

-kai se on niin että usein vertaa itseään muiden ulkokuoreen,eikä todelliseen tilanteeseen,?

Yhteistyössä