väsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yösyötöt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yösyötöt

Vieras
Hei. Hyviä neuvoja kaivataan. Meillä vauva on nyt viisi kuukautta ja kiinteitä ollaan maisteltu kuukausi. Viimeinen viikko ollaan syöty kiinteitä maidon ohella jo monta kertaa päivässä, lähes joka ruokailussa...hyvin maistuu soseet.

Yöllä pienokainen heräilee, mikä on sinänsä ihan normaalia, mutta olen opettanut vissiin vauvan huonoille tavoille... tuntuu, ettei tätä saa rauhoittumaan ja nukahtamaan muuta kuin maitopullolla. Imettämisen olen siis lopettanut jo pari kuukautta sitten. Vauva syö pari jopa kolme kertaa yössä ja syömisen jälkeen nukahtaa heti uudelleen. Onkohan tuolla vielä öisin nälkä vai onko pullosta tullut tapa, josta pitäisi opetella pois? Kertokaapa hyviä vinkkejä yöpullosta vieroittamiseen. Vai lopettaako vauva itsekseen yösyönnit kun sen aika on? Kokemuksia? t,väsynyt äiti

Meillä yöt rauhoittui itsestään saman tien kun iltapuuro otettiin ohjelmaan kokonaisena ateriana, ei siis enää pieniä makuannoksia vaan desin verran upposi kerralla. Samaan aikaan ruokailut vakiintuivat neljään kiinteään ateriaan päivässä. Tämän jälkeen meillä on nukuttu läpi yön. Kerran tai pari poika herää, mutta tutilla nukahtaa heti uudelleen. Muutos tapahtui viikkoa ennen puolen vuoden ikää. Siihen mennessä olimme maistelleet soseita pari kuukautta. Muistan kuinka kävin samanlaisia ajatuksia läpi. Väsymys oli valtava, nyt kun olen saanut kuukauden nukkua yöni hyvin elämä tuntuu jo paljon paremmalta

Sanon että nälkä on.

Mullekin tuli joku pakkomielle päästä yösyötöistä eroon kun vauva tuli 6 kk kun ajatuksissa pyöri vaan et ""ne on neuvolassa laskeneet ETTEI SILLÄ VOI OLLA NÄLKÄ!"" Muutamana yönä sit kokeilin vaan taputtelua ja tutin tarjoamista niin huudoksihan se meni kun ei ruokaa tullu vaikka nälkä oli. No sitten jatkoin tissin antoa ja muutin pikkuhiljaa päivärytmiä niin, että herättiin aikaisemmin ja aterioita oli aamu- ja iltapuuro, kaks lämmintä ateriaa ja kunnollinen välipala (aikasemmin ei välipalaa ollenkaan). Parin päivän kuluttua meni ensimmäinen yö ilman yösyöntiä. Seuraavana yönä syötiin yhdesti yöllä ja sitä seuraavana nukuttiin läpi yön. Viime yönä syötiin taas varmaankin sen takia kun iltapuuro jäi pois kun lapsi oli niin väsynyt että vaan itki tissiä. Vauva tulee siis 8 kk

Mielipiteeni on että 5-kuinen vielä niin pieni että kyllä tarvii ruokaa yöläkin...(ellei ole ollut putkeennukkuja aikaisemmin)

Meillläkin syötiin yöllä 2-3 kertaa sinne 6-7 kk saakka, kiinteiden maistelusta ja varsinaisesta aterionnista meni noin 2 kk ennenkuin alkoi ruoka täyttämään niin että pärjättiin yhdellä ruokailulla joka sekin siirtyi aamuyöhön 4-6! Luksusta!

Kyllä se vauva vielä ravinnontarpeensa säätelee.Tuo neuvolan 6 kk on ohjeellinen, jokainen vauva on yksilöllinen enkä menisi väkivalloin lopettamaan yösyöntejä kerran neuvola näin sanoo...:) Voi mennä tosiaan aikaa kiinteiden aloittamisesta ennekuin unet paranee.Sitten voi alkaa tulla hampaita jne. ja päivällä ei tämän vuoksi ruoka maistu ja yöllä on sitten energia tankattava.

Sinä tunnet äitinä vauvasi parhaiten, voimia yöheräilyihin, kyllä ne pian alkaa vähenemään!

T: Kohtalotoveri

Meillä poika söi vielä 5kk vanhana 1-2 kertaa yön aikana. (Pullosta.) Hieman alle 1/2 vuoden iässä syönnit harvenivat niin, että söi kerran aamuyöstä, ja parissa viikossa sen jälkeen yösyönnit jäi kokonaan pois. Ne jäi silleen pois, kun muutamana yönä olin megaväsynyt ja tyrkytin vain tuttia suuhun, kun poika heräsi normaaliin aamuyön syöntiaikaan... Ja niin vain nukahtikin maitoa saamatta takaisin. Silleen huomasin, että jaa, ilmeisesti maitopulloa ei enää yöllä oikeasti tarvitakaan.

Kiitos teille vastauksistanne! Meillä on huomenna neuvola ja meinaan ottaa puheeksi tämän sielläkin. Viime yönä taas syötiin pari kertaa, mutta ruokailuilla oli kuitenkin viiden ja kolmen tunnin välit, joten eiköhän se nälkä ollut. Toissa yönä vauva vinkui jo tunnin päästä edellisestä syötöstä ja silloin päätin, että nyt nukahdetaan ilman pulloa. Tunnin verran kävin viiden minuutin välein laittamassa tutin suuhun ja vähän rauhoittelemassa, vihdoin taas nukuttiin. Elikäs meillä on varmaan sekä nälkä että tapa tuo pullo. Ajan kanssa varmaan helpottaa...

Minä tekisin ihan samalla tavalla, eli jos on syönnistä vasta vähän aikaa, niin ei voi olla nälkä: ei muuta kuin tuttia ja silittelyä. Tuota tutin nostelua joutuu siinä alussa tekemään aika usein...
Tietysti voisit yrittää pelkkää silittelyäkin, mutta ehkä tuon ikäinen kaipaa vielä imemistäkin.

Moikka!

Itse olen suunnittelemassa 7 kk ikäisen vauva unikoulua tassuttelemalla. Itse lykkään yösyönistä pois opettelua kunnes pahin helle on ohi (varmaan aika pian ;)) koska nyt on nesteen tarvekin suuri ja jano voi vaivata yöllä. Itse en siis uskalla alkaa rajoittamaan rintamaitoa (vauvan ainut juoma meillä tällä hetkellä) kesken hellekauden. Ajattelin, että heti kun on luvassa pari päivää viileämpää niin vieroitan sitten.

Yhteistyössä