vatsakipu menkkojen aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gerbbu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gerbbu

Vieras
Olen huomannut pidemmän aikaa esim aamuisin kun herään ja venyttelen, että tuonne navan alapuolelle, alavatsan oikealle puolelle sattuu. Sitä tosin esiintyy suht harvoin, kerran parissa kuussa, ehkä joskus kerran kuussa. En ole siihen kiinnittäny niin huomiota ennen kuin nyt. Aina on ollu vatsakipuja menkkojen aikana, mutta nyt ne tuntuvat voimakkaammilta, ja olen huomannut että etenkin tuonne alavatsan oikealle puolelle on sattunut eniten, kuin joku vääntäisi veistä sillä seudulla.
Menkat alkoi tuossa aamuyöstä, päätä särki ja vatsaan sattui. En tiennyt miten päin olla kun sattui vatsaan niin paljon. Kävin vessassa ja huomasin menkkojen alkaneen, kun tulin, päätin ottaa yhden Treon jotta ainakin päänsärky loppuisi. Samalla kun tulin takaisin, päässä tuntui hetken huimaavan, en pahemmin siitä välittänyt, otin Treon ja kävin pitkäkseni. Sain jotenkin nukutuksi.
Vatsaa kuitenkin koskee edelleen, ja mietinkin onko tässä muutakin kuin menkat?
Gynellä olen ajatellut käyväni tässä heti kun menkat ovat loppuneet, olen yleensä käynyt kerran vuodessa ja tänä vuonna en vielä ole käynyt.
Mitä muita syitä voisi olla tuohon alavatsan oikean puoleiseen kipuun? Sitä ei aiemmin ole ollut ja se jotenkin mietityttää että onko kaikki ok.
Mulla on ollut vatsakipuja, mutta ne on olleet ensin koko vatsan seudulla ja sitten siirtyneet vatsan oikealle puolelle, lähinnä sinne missä umpisuoli sijaitsee. Umpparia ei ole ikinä leikattu, ja tuohonkin olen saanut aina vain antibioottikuurin. Nyt kipu kuitenkin tuntuu vatsan oikealla puolella mutta tosiaan alempana kuin umpisuoli.

syy selviää. Umppari tuli kuvauksestasi ensimmäisenä mieleen, ei se aina pahaksi mene. Synnytinelimissäkin oleva lievä tulehdus tms. voi oireilla tuolla tpaa kuin kuvaat. Lääkärintutkimuksessa voidaan kipupiste paikantaa ja se antaa viitteet siitä, mitä vaIhtoehtoja on.

Minulla on vatsassa tunne jota kutsun vitsinä "munasarjan nyrjähtämiseksi", tuntuu juuri kuvailemassasi paikassa ja kun alue venyy. Minulla on oireiden perusteella (ei siis leikkauksella) todettu gynellä endometrioosi. Itse kuvittelen ainakin että tuo tunne voisi johtua endometrioosikiinnikkeistä jotka tietyissä asennoissa jäävät jumiin, en ole ikinä gyneltä kysynyt onko se mahdollista...

Minulla oli toista vuotta pahoja, lisääntyviä vatsakipuja menkkojen yhteydessä. Burana ei noihin auttanut niin kuin kuukautiskipuihini aiemmin. Kun vihdoin tajusin puhua asiasta gynellä - kuukautiskivut ovat luonnollisia, eiks juu... - hän diagnosoi endometrioosin ja antoi reseptin Litalginiin, joka auttaa vatsapuolen kipuihin ihan eri tavalla. Huomaat varmaan aika pian onko kyse umpparista, jos ei, kannattaa siellä gynellä kysyä endosta.

Kiitos vastauksista. Varaan kyllä gynen heti kun menkat on ohi. Tuo kipu vain ei oikein tunnu umpparin kohdalla, vaan alempana...enemmän alavatsan puolella. Joskus kun noita kipuja on umpparin kohdalla ollut niin ne on hieman erilaisia kipuja kuitenkin. se on koko aikaista...tämä on ihan normaali menkkojen aikana olevaa vatsakipua mitä on ennenkin mulla ollut. Ainoa että nyt on hieman voimakkaampi ja tosiaan tuo alavatsan oikea seutu on sellainen kunnon kipupiste...jos nyt niin voi sanoa. Kipu tuntuu siinä enemmän.
Mutta eiköhän se gynellä selviinny tuokin.

Itselläni on herkkä suolisto. Jos syön tai juon "väärin" alkaa suolisto oirehtia valtavalla kivulla, se menee ikään kuin lukkoon tai tukkoon. Kipua ei mitenkään voi varmuudella kohdistaa tiettyyn kohtaan, tietysti paikan voi kertoa, mutta ettei onko milloinkin kyse munasarjoista vai umpisuolesta, kohdusta vai vatsalaukusta tms. Esim. sokerittomat karkit, jos syön sellaisen pussillisen,tuloksena on kovat vatsakivut, ei ainoastaan laksatiiviset oireet. Myös menkat saavat toisinaan suoliston oirehtimaan, itse menkkakipuja ei minulla mielestäni olekaan. En höpise oireineni, sillä ne ovat sen verran jännät, että sydänfilmiäkin sairaalassa otettiin ennen kuin todettiin, että suolitojuttuhan tämä on. Neuvoni on, että mieti mitä syöt ja juo vettä runsaasti. Oma lääkkeeni on Litalgin, pärjään tällä kohtuullisen miedolla lääkkeellä mainiosti, jos otan sitä heti ensi oireisiin. Ainahan ei voi syömishimoja miettiä tai ei osaa jotakin edes sopimattomaksi olettaa. Myös urheilu, pomppiminen tai hierominen voi johtaa kiputiloihin, tämä voi liittyä myös urheilun aiheuttamaan nestehukkaan eli en ole ymmärtänyt juoda litratolkulla, ja tämä ymmärtämättömuyys aiheuttaa "suolitukosta".

Yhteistyössä