Vatsakipuja loppuraskaudessa

  • Viestiketjun aloittaja tietoa vailla
  • Ensimmäinen viesti
tietoa vailla
Hei!

Olen nyt rv 32 ja ongelmana on yölliset vatsakivut.. en osaa sanoa koskeeko johonkin paikkaan erikoisesti, se on sellaista kivistystä kait kauttaaltaan.. olen nyt huolissani pitäisikö asiasta soitella johonkin suunnalle vai odottaa rauhassa arkipäivää, josko se sitten olisis vain kohdun kasvukipuja tms.? Aamulla vatsa vielä kipeä mutta ei enää päivällä. voisiko myös olla että nukun jotenkin huonossa asennossa ja siksi koskee.. hmm.. olen huolissani..
 
emmi22
moikka, sinulle:) olen itse viikolla 28+4 ja minulla on ihan samanlaisia oireita, eli kivistää mahaan ja niinkuin koskee koko mahaan, ja välillä supistelee siinä välillä samaan aikaan, ja vauva potkii todella paljon samoihin aikoihin eli tuntuu että vauva sekoittaa minun sisuksia mahassa, siltä se minusta tuntuu!!minulla koski eilen koko päivän, koska istuin autossa n.3 tuntia ja sit olin miehen pelissä istumassa 2 tuntia ja takasin taas autossa 3 tuntia eli ilmaa kertyi myös mahaan luultavasti ja se koski sitten mahaan, onko sinulla samoja tuntemuksia?

emmi
 
tietoa vailla
Hei emmi: juu, samoja tuntemuksia tottatosiaan. Kävin oman mielenrauhan parantamiseksi polilla ja eikä mitään vaarallista ollut kyseessä. :) kohtu kasvaa ja kipuilee, sekä minulla alaselkä lihakset vähän kosketusarat kun ovat niin jumissa. Nyt sitten vain lepoa ja vältettävä esim. imurointia jossa joutuu köyristellä ja kurottua. Myös pitkistä automatkoista ja istumisista mainitsi että ei suosittele. Selän lepuuttaminen paras lääke. Sanoi myös että sisäelimet siellä etsivät paikkojaan kun kohtu kasvaa, joten sekin koskee tai kivistää joskus.. että näin.
hyviä vointeja sinulle
 
emmi22
moikka, kiitos viestistäsi:) on hyvä tietää etten ole luulo sairas tai mitään näiden tuntemuksien kanssa, just tossa mietin että en tiedä uskallanko lähteä taas viikon päästä istumaan autoon koko päiväksi, mutta kun ei malttaisi jäädä välistäkään heh:) noh,,, pitää seurailla tilannettta, kiitos neuvoistasi:) hyviä vointeja sinulle myös ja tsemppiä loppuun asti!!!
 
Jeps vanhempi.
Kivistääkö vai polttaako. Itselläni oli kivuliaita supistuksia tuossa vaiheessa ja sain lopulta lääkityksenkin. Vaikka synnytystä enteileviä oireita ei ollutkaan. En itsekkään tajunnut heti ottaa noita kipuja supistuksiksi, kun ei ennen ollut niitä ollut ;)

Mutta kaikenlaista kremppaa ja vaivaa voi olla olla muutenkin eli eivät välttämättä ole supistuksia.
 
tietoa vailla
Emmi: minulle on ainakin annettu ohjeeksi neuvolasta että korkeintaan 100km kerralla autossa istumista ja sitten vähintään vartin jalottelutauko. Istuessa valtimot ja laskimot jotka vievät hapekasta verta vauvalle ovat tavallaan lytyssä sellaisessa asennossa istuessa ja siksi jalottelu-tauot jotta verenkierto palautuu hyväksi, ettei ole liian pitkiä aikoja toisin. muista siis riittävät tauot jos lähdet pitkälle automatkalle.
 
KirsikkaTomaatti
Hei. Istuminen ja makoilu on ilman raskauttakin ihmisen vihollinen, koska meidät on luotu liikkuviksi ihmisiksi evoluutiossa. Varsinkin raskaudessa istuminen ottaa rangalle, erityisesti lantioon. Kannattaa kuitenkin liikkua ja pitää itsensä liikkeessä aktiivisesti eikä jäädä makoileen. Suosittelen lämpimästi etsimään itselle sopivaa liikuntamuotoa! Itse en voi kävellä kuin muutaman minuutin ilman kipuja, mutta bodyjam ja muu aerobinen tuntuu hyvältä, ja viikkoja on 34. Olin itse passiivinen alkuraskaudesta, koska pahoinvointi vei voimat, aloin liikkuumaan keskiraskauden vaiheilla aktiivisesti,koska selkä alkoi oireilla ja nyt olen kivuton, vaikka supistelee välillä, mutta se kuuluu asiaan ja on aivan normaalia. Tämä kaikki tietty jos masussa on kaikki hyvin ja kohdun suu kiinni!
 

Yhteistyössä