Vaunujen ostoon vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekakertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekakertalainen

Vieras
Ekakertalainen, vastasyntyneistä mitään tietämätön olisi lähdössä vaunuostoksille, ja kaipaisi kipeästi kokeneempien vinkkejä.. Kiitos jo etukäteen kaikille avuliaille, lähipiirissäni kun ei oikein apua ole saatavilla.

Mitä suosittelisitte, kun tarpeet olisivat seuraavanlaiset:

- Vauva syntyy toukokuussa.

- Asumme kaupungissa, joten kulkeminen tapahtuu pääasiassa päällystetyillä teillä. Vaunut lähinnä "huvin vuoksi" kulkemiseen, eli ei tarvetta jättikokoiselle tavarakorille kauppareissujen vuoksi, ei myöskään tarvitse ajatella vaunujen mahtumista paikallisbusseihin. Toisaalta harrastan pitkiä kävelylenkkejä, joten tuo huvin vuoksi kulkeminen on siis ihannetapauksessa useita kilometrejä päivässä.

- Vauvaa voimme nukuttaa parvekkeella, mutta erillisiä parvekevaunuja en tahtoisi hankkia. Toisaalta ulkovaunuja en tahtoisi joka kerta kuljettaa asunnon läpi parvekkeelle. Riittäisikö siis vaunujen kopan raahaaminen edestakaisin, jos vauvan nukuttaa kopassa parvekkeella? Asumme toisessa kerroksessa, talossa hissi. Tällöin kopan kai olisi hyvä olla kova, pehmeässä ei ilmeisesti lasta voi nukuttaa ilman sitä vaunuosaa?

- En haluaisi ostaa erikseen vaunuja ja sitten hetken kuluttua lapsen kasvaessa rattaita. Ratkaisuksi siis yhdistelmät? Ovatko yhdistelmät aina raskaat ja suuret, vai löytyykö "näppäriä" yhdistelmiä? Vai onko olemassa rattaiden nimellä kulkevia härpäkkeitä, joihin kuitenkin saa kantokopan jolloin rattaatkin olisivat sopivat ihan pienelle vauvalle?

- Kuljemme jonkin verran myös autolla niin kaupungin sisällä kuin sitten kauemmas sukulaisten luo. Tarvitsisin siis myös matkarattaat, joihin saa auton turvakaukalon kiinni. Voiko ajatella pärjäävänsä matkarattailla + kaukalolla lapsen kanssa esim. viikonloppureissun mummolaan, vai raahaatteko itse aina ihan kunnon vaunut mukana? Mummoloissa ulkoilu vauvan kanssa jää varmaankin aina vähemmälle kuin kotioloissa. Vai onko olemassa "täydellistä" pakettia, jossa yhdistelmävaunuihin saisi vielä auton turvakaukalonkin kiinni? Ovatko nämä sitten liian epäkäytännöllisiä normaalissa arkikäytössä jatkuvan "osien" vaihtelun vuoksi?

- Hinta ei nyt ratkaise valintaa, mutta mielelläni kuulisin kestävistä ja laadukkaista ratkaisuista eri hintaluokissa. Emmaljungia monet kehuvat, mutta ovatko kalliin hintansa arvoiset?

I'coolla on hyvät yhdistelmät, joissa siis koppaosa ja ratasosa erikseen ja siihen runkoon saa kiinnitettyä myös turvakaukalon. Kääntyvät etupyörät (on sekä isoilla pyörillä että pienillä olevia malleja) on tosi näppärät. Itselläni on nuo isopyöräiset, koska asutaan pienemmällä paikkakunnalla ja toimivat myös loskassa ja hangessa! :) Nää on myös kevyet eikä mitkään älyttömät tankkerivaunut, kuten monet yhdistelmät! ELi suosittelen tutustumaan! Eikä ole muuten edes niitä kalleimpia... :wave:

noh mulla on ollut emmaljungan yhdistelmät, joissa kovapohjainen "pussi" vauvalle. On mennyt vauva-ajasta niin pitkään kun vaunuja tarvii. Ja on olleet mun mielestä hyvät just siinä vaiheessa kun vauva ei tiennyt istuisiko vai makaisiko, selkänojan säätö käy käden käänteessä. Ei ole ollut ison vaunukopan kuljettelua yms. Peräkonttiin mahtuu autoon kun meneevät yhdessä heilautuksessa kasaan yms. On olleet mun mielestä hintansa väärtit ja kätevät.

Cragolla on ainakin se mahdollisuus, että saa turvakaukalon kiinni vaunuun. Mutta vauva aika on mun mielestä aikas lyhyt sitä käyttöä varten.

Mielenkiinnolla kuulen muidenkin mielipiteitä. odottelen nyt kolmatta ja samat rattaat on tarkoitus tällekin tulokkaalle ottaa käyttöön. Tää on eka kesävauva, edelliset on syntyneet helmikuussa ja lokakuussa.

Ainiin ja sen verran sanottava vielä, että meillä kaikki olleet kesävauvoja. KAhdella ekalla oli kuomurattaat eivätkä viihtyneet pikkuvauvoina ollenkaan, sai lykkiä tyhjiä rattaita ja kantaa huutavaa lasta... KOlmannelle sitten nää i'coon yhdistelmät ja vauva viihtyi ja nukkui heti pienenä vaunukopassa. Luulen että kuomurattaat oli liian avoimet ja turvattomat. Vaunukoppa on suojaisa, mutta kuitenkin vilpoisampi kuin kantokoppa kesällä.

Yhteistyössä