vauva 1,5 kk ja työhaastattelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uranainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uranainen

Vieras
Olen nyt äitiyslomalla, vauva on reilun kuukauden ikäinen. Olen vakituisessa työssä, mutta en ole viihtynyt työssäni. Nautin, että raskaus ja vauva antaa minulle hetken hengähdystauon ja aikaa miettiä mitä työltä ja uralta haluan. (Luonnollisesti syyt vauvan "hankkimiseen" olivat muut..)

Laitoin työhakemuksen erittäin potentiaaliseen ja mielenkiintoiseen paikkaan. Nyt sainkin kutsun tulla työhaastatteluun. Tuo työpaikka avaisi mahdollisuuden kunnon uraputkeen. Rekrytointiprosessi jatkuu vielä toisella haastattelukierroksella ja sen jälkeen vietettävällä perjantaista sunnuntaihin kestävällä viikonlopputilaisuudella. Tuo viikonloppu on 600 kmn päässä kotoa.

Nyt olen siis menossa vasta tuohon ensimmäiseen haastatteluun. Mutta mietin tuota viikonloppua (ja sitä ennenkin on siis vielä toinen haastattelukierros). Miten selviän siitä pienen lapsen kanssa? Luonnollisesti tarvitsen jonkun avuksi (isä tai mummo) tuonne. Oletan, että viikonloppu on hyvin rankka ja siellä tehdään ympäri vuorokauden töitä. Ja siis vauva on tällä hetkellä täysimetyksellä. Tuona haastatteluviikonloppuna se olisi 2,5 kk vanha.

Yöllä jo mietin, että en lähde koko pyöritykseen mukaan. Mutta mieheni tukee minua täysin ja sanoo, että kannattaa mennä tuohon ensimmäiseen haastatteluun. Ja siis enhän tietysti tiedä edes pääsenkö jatkoon ja seuraavaan haastatteluun ja viikonlopputilaisuuteen. Harmittelisinko seuraavat pari vuotta, että mitenköhän pitkälle olisin päässyt rekrytointiprosessissa jos jätän leikin nyt kesken? Miten pahalta tuollainen viikonloppu ja vauvan jättäminen hoitoon (vaikkakin tuttuun) tuntuu sitten jos/kun siihen osallistuisin? Miten paljon se sitten harmittaisi, jos pääsisin jatkoon ja päättäisin, etten osallistu tuohon viikonloppuun ja jättäisin leikin tuolloin kesken? toisaalta uskon, että kaikki asiat järjestyvät ja ovat vain järjestelykysymyksiä.

Saako hakuprosessi olla "syrjivä"? Eikö se sitä ole jos olettaisi, että näin pienen vauvan äiti joutuisi olemaan erossa lapsestaan viikonlopun ajan ja en sen takia pystyisi osallistumaan rekrytoinnissa loppuun asti?

Mitä ajatuksia teillä tämä tilanne herättää ja miten itse toimisitte? En todellakaan usko, että tämä tilaisuus toistuu ja voisin yrittää uudelleen esim. kun lapsi on vähän isompi. "Ones in a lifetime.."

Se on once, ei ones in a lifetime. Ja en kyllä edes miettisi mitään työ- tai koulupaikkaa noin pienen lapsen äitinä. Toivottavasti hakuprosessi on kohdallasi syrjivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Se on once, ei ones in a lifetime. Ja en kyllä edes miettisi mitään työ- tai koulupaikkaa noin pienen lapsen äitinä. Toivottavasti hakuprosessi on kohdallasi syrjivä.

Ups, kirotus/ajatusvire. (Enkku pitäis olla kyllä kohdallaan ja hallinnassa, mutta kiitos korjauksesta)

Tulipa muuten huono äiti-olo tuosta.. :( Että edes mietin mitään tuollasta.

Miten tilanne muuttuisi jos olisin 1,5 kk vanhan vauvan isä? Olisiko sama mielipide?

Alkuperäinen kirjoittaja uranainen:

Ups, kirotus/ajatusvire. (Enkku pitäis olla kyllä kohdallaan ja hallinnassa, mutta kiitos korjauksesta)

Miten tilanne muuttuisi jos olisin 1,5 kk vanhan vauvan isä? Olisiko sama mielipide?

olisi sama mielipide ainakin mun kohdalla!

katsot kuinka pitkälle etenet ja tunnustelet mikä on sitten paras ratkaisu. varmasti olet hyvä äiti vaikka haluat tarttua ainutlaatuiseen tilaisuuteen, lapsesi ei kärsi tuosta viikonlopusta, onhan isäkin hänen vanhempansa.

Periaatteessa eri juttu silloin jos olisit isä, isä kun ei voi täysimettää lastaan ja mainitsit hänen imetyksessä olevan.

Ja niin, mä en miettisi hetkeäkään. Sä olet nyt noin pienen vauvan äiti, urahaaveet täytyy jättää syrjään vielä.

Todellakin uskon että vastaavia tilaisuuksia sulle tulee jatkossa, sitten kun ei enää tarvitse painia 'huono äiti' -fiilisten kanssa (niin paljoa) sulla on entistä enemmän annettavaa työlle.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:

olisi sama mielipide ainakin mun kohdalla!

Ai että pienen lapsen vanhemmista kumpikaan ei saisi hakea unelmatyöpaikkaa... no huhhhuh.

Mitäs jos ne kuukauden-kahden päästä tarjoaa sulle ko työpaikkaa? Sun lapsi on silloin max 3.5kk (jos nyt oikein tajusin), sä tuumaat et no can do, oon ä-lomalla vielä puolisen vuotta. Venaako se duuni sua..?
Ei se mun mielestä tee kenestäkään "huonoa" äitiä, jos tulevaisuuttaan pohtii.

No siis koska sun pitäisi ottaa oikeasti työ vastaan. Onko lapsen isä siinä vaiheessa halukas jäämään vanhempainvapaalle. Tuskinpa pystyt imettämään lasta tuon rekryvkl:n aikana eli lapsi vaan sitten kokonaan kotiin että pystyt keskittymään. Mieti pystytkö motivoimaan itsesi oikeasti rankkoihin rekrytointeihin. Rekrytointikierrosten takanahan on oikeasti tavoitteena selvittää hakijan motivaatio ja sitoutuminen. Tee ensin itsellesi selväksi miten ja milloin olet valmis sitoutumaan tuohon uuteen työhön. Se rekryprosessihan on vaan pieni osa kaikesta.

Niin, ja jos kertoisin taustaa nykyisestä työpaikastani johon olisin siis palaamassa äitiysloman jälkeen.

En ole viihtynyt siellä yhtään. Työ on yksinäistä, ei haasteita, ei tukea työkavereilta. Työkaverit ovat ikäviä, selän takana puhumista jne.. Esimies on vaihtunut usein. Viime talvi meni itkiessä kotona työtilannetta ja erinäisiä juttuja joista pahoitin mieltä. Jokainen aamu oli tympeä nousta töihin. Erinäistä henkistä oireilua pahasta olosta.

Samaan paikkaan en halua palata, mutta pakko on jos muuta ei löydy. Asun paikkakunnallaa jossa on hyvin harvoin minulle sopivia työpaikkoja tarjolla.

Alunperin on ollut tarkoitus, että tuo alkaisi ensi vuoden alusta. Sitä ajattelin, jos se olisi mitenkään mahdollista, että en jatkaisi vanhempainvapaata "loppuun asti" ja aloittaisin työn kevään aikana. Se tuntuisi aika pahalta mennä jo vuoden alussa töihin.. sitä en tiedä mitä teen jos työnantaja ei tähän suostuisi. Mieheni kanssa keskustelimme hänen jäämisestä kotiin hoitamaan lasta loppu vanhempainvapaan ajaksi.

Täällä saa aina tuota samaa palautetta kun on puhe äitien työkuvioista.

Sen verran sanon, että rekryprosessi saa olla siinä mielessä syrjivä, ettet voi pienen lapsen äitinä olettaa saavasi vapautuksia tai erioikeuksia. Jollain voi olla koira tai vaikka sairaalloiset vanhemmat niskoillaan, ei heillekään myönnetä vapauksia. Kun haet paikkaa, tiedät itse mikä on tilanteesi.

Ei pidä hakea, jos ei pääse osallistumaan.

Tuo täysimetys on tietysti ongelma sinänsä.

Mutta itse palasin töihin pysyvästi, joka päivä 8-16, kun vauva oli 5kk.
Olisin tullut jo 2kk aikaisemmin, mutta siinä ei ollut järkeä kun täällä ei tapahdu kesäaikaan mitään. Imetyksen lopetin ennen töihin paluuta, eli se ei ollut ongelma.
Isä on nyt lasten kanssa kotona.

Jos siis saat isän/mummon/jonkun muun läheisen ja tutun ihmisen sitoutumaan lapsen hoitoon yhdeksi viikonlopuksi, voit mielestäni hyvin mennä. Itse menisin.

Tietysti täytyy kysyä, koska itse työ sitten varsinaisesti alkaisi? Kuinka pienenä veisit lapsen päivähoitoon tai miten ajattelit sen puolen hoitaa sitten?

Mutta en näe mitään ongelmaa yhdessä viikonlopussa, isä on yhtä hyvä ja tärkeä vanhempi kuin äitikin, joten hänen ainakin tulisi pärjätä vauvan kanssa sen aikaa.

No kyllä sä varmaan saat muunki mieleisemmän työ, jos tuo menee sivu suun... Mietinpä vaan, että mitä kertoo työstä se, että jo pelkkä hakuprosessi on noinkin vaativa?
Mites sitte suu pannaan, ku joudut varmaan kuitenki olee vauvasta/lapsesta aika paljon erossa, jos työn saat?

Olen myöskin sitä mieltä, että isän kohdalla moisen työn hakeminen ei olisi myöskään suotavaa, jos tahtoo vauvaan lämpimät ja läheiset välit säilyttää. Tuli siis sellanen fiilis sun kirjotuksista, että olis varmaan se työ myös aika vaativaa.

mene ja kokeile miten käy!!! Miehen kanssa olet ilmeisesti asiasta kunnolla puhunut kerran mainitsit että hän tukee ja on kannustanut hakuun ryhtymään!!! Mä menin riskillä juuri tuollaiseen unelma-homman haastatteluun kesken äitiysloman ja sai paikan ja KYLLÄ PAIKKA ODOTTI.... aloitin työt äitiysloman loputtua

tämä ei muuten ole oikea paikka kysellä tälläisiä kun palsta on täynnä työtä vieroksuvia kotiäitejä jotka torppaavat kaikki työhön liittyvät haaveet vetoamalla lasten parhaaseen...

Alkuperäinen kirjoittaja toinen uraohjus:
mene ja kokeile miten käy!!! Miehen kanssa olet ilmeisesti asiasta kunnolla puhunut kerran mainitsit että hän tukee ja on kannustanut hakuun ryhtymään!!! Mä menin riskillä juuri tuollaiseen unelma-homman haastatteluun kesken äitiysloman ja sai paikan ja KYLLÄ PAIKKA ODOTTI.... aloitin työt äitiysloman loputtua

tämä ei muuten ole oikea paikka kysellä tälläisiä kun palsta on täynnä työtä vieroksuvia kotiäitejä jotka torppaavat kaikki työhön liittyvät haaveet vetoamalla lasten parhaaseen...

näinpä, täältä saat varmasti "huono äiti" fiiliksen. Kyllä te itse tunnette perheenne parhaiten. Parempi katsoa kuin katua ja eihän sun ole pakko vastaanottaa paikkaa jos tuntuukin pahalta mennä aikaisin töihin.

Ja hei Kerttu-Kyllikki, mites pakon edestä viikot reissuhommissa olevat miehet? Heillähän ei voi olla hyvät välit lapsiinsa... Mielestäni kysymys ei ole ainoastaan ajasta, jonka on poissa lasten luota vaan myös ajasta,jonka on läsnä, miten sen käyttää.

Tottakai mietit tulevaisuutta ja menet haastatteluun. Elämää on vauva-ajan jälkeenkin ja silloin on tärkeää, että on työ missä viihtyy ja missä etenee. Meillä mies vaihtoi mielekkäämpään työhön kun meidän vauva oli juuri syntynyt, koska ajatteli etenemismahdollisuuksia. Niitä ei aikaisemmassa työssä ollut. Työmatkat piteni ja luonnollisesti myös työpäivät piteni sekä ylitöitä joutuu tekemään. Kuitenkin oman mielenterveyden takia se kannattaa. Se, että viihtyy työssä.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen uraohjus:

joo ilman muuta kannattaa mennä ja kokeilla!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mee vaan, ei ne sua kuitenkaan valitse koska sulla on niin pieni vauva. Ei kai kukaan työnantaja niin tyhmä ole...

just, työelämästä ei täällä kyllä tiedetä yhtään mitään. Esim. erästä ystävääni odotaa vakituinen työpaikka huippufirmassa, kun hän valmistuu vuoden päästä. Jos kyse on työstä, jossa tosiaan pitää osatakin jotain ja työnantaja löytää siihen huipputekijän, niin kyllä vaan voi jonkin verran odotellakin.

Kuten huomaatte joillakin täällä ei ole mitään muuta kuin lapset, lapset ja lapset. Mitä väliä mistään muusta, eikä varsinkaan miten viihtyisi töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Mee vaan, ei ne sua kuitenkaan valitse koska sulla on niin pieni vauva. Ei kai kukaan työnantaja niin tyhmä ole...

just, työelämästä ei täällä kyllä tiedetä yhtään mitään. Esim. erästä ystävääni odotaa vakituinen työpaikka huippufirmassa, kun hän valmistuu vuoden päästä. Jos kyse on työstä, jossa tosiaan pitää osatakin jotain ja työnantaja löytää siihen huipputekijän, niin kyllä vaan voi jonkin verran odotellakin.

aivan! Ei ne heitä pätevää työntekijää roskikseen jos sellaisen ovat löytäneet, odottavat kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä tämä on:
Kuten huomaatte joillakin täällä ei ole mitään muuta kuin lapset, lapset ja lapset. Mitä väliä mistään muusta, eikä varsinkaan miten viihtyisi töissä?

Jos lapsen saa, lapsen kuuluu olla pääosassa. Surettaa, että nykyään äidit ovat niin itsekkäitä, että pistetään jokin muu asia lapsen edelle. Taitaa olla vanhanaikaista omistaa elämänsä lapselle täysin edes muutamaksi kuukaudeksi. Miksi se on niin paha asia nykyään? Ja kotiäitiyttä ei arvosteta juurikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja rekrytointi:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

aivan! Ei ne heitä pätevää työntekijää roskikseen jos sellaisen ovat löytäneet, odottavat kyllä.

Jotenkin minäkin jaksan tähän uskoa. Muutama kuukausi pois töistä vauvan takia on lyhyt aika jos ajatellaan, että uusi työntekijä tulee olemaan töissä vaikkapa seuraavat kymmenen vuotta tällä työnantajalla!