vauva 10vko yskä ja nuha, itkuinen, pitääkö viedä lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Milloin pikkuvauvat pitää viedä lääkäriin?

Vauvalla tänään ollut nenä tukossa, oon niistänyt nenä-friidalla, ja laittanut keittosuolatippoja. Nyt on illasta alkanut yskiä kovasti kuivaa yskää. Heräilee siihen eikä nuku oikein kunnolla.

sängyn pääty on jo koholla. Kuumetta ei ainakaan vielä ole. Tuo yskä huolettaa ja se kun vauva on vähän väsyneen oloinen. Ei syö niin paljon kuin normaalisti, itkeskelee vähän ja ei halua olla kuin sylissä. Jos laittaa makuulleen alkaa itkemään.

Voiko tällaista seurailla kotona vai pitäiskö näin pieni jo viedä näytille. Meillä vanhemmilla on itsellä kanssa flunssaa että on varmaan on samaa..mutta..

Pidä sylissä ja helli. Vasta jos kuume nousee korkeaksi, harkitse lääkäriä. Ja sitäkin heti aamutuimaan niin että voit soittaa ajan ettekä joudu jonottamaan tuntikaupalla.

Jos ei syö kunnolla, niin sitten lääkäriin. Pienet kun vain imevät niin se on kovin hankalaa, jos nenä tukossa. Keittosuolaliuosta nenään ja imet rään pois ennen imetystä/maidon antoa, niin selviät kotona, jos ei nouse kuume. Panadolia voi kyl antaa vaik yöksi ja aamulla katsot tilanteen uudelleen ts nouseeko kuume jos et anna lääkettä.

Alle 3kk ikäinen kuumeinen viedään aina hoitoon.

Herkästi veisin lekurille tuon ikäisen, vaikkei kuume nousisikaan. Soita ap päivystykseen, osaavat antaa tarkat ohjeet kotiseurantaan sieltä ja tarvittaessa ohjata hoitoon.

Olen joskus törmännyt ohjeeseen että alle 3kk ja selkeä yskä -> aina lääkäriin hinkuyskän poissulkemiseksi. Tosin itse en vienyt kolmeviikkoista (yskä, tukkoinen nenä), kun ei se yskä ollut hinkua nähnytkään...

Alle 3 kk:tta vanha pitää aina viedä lääkäriin, kun sairastuu. Eli joo, pitää.

ja ps. meidän 2 kk:tta vanhalla oli märkäinen tulehdus molemmissa korvissa, ainoana oireena pieni nuha.

Minkä kokoinen vauva on? Itse en niinkään tuijota sitä ikää, omani ovat syntyneet rv 41-42 ja ovat olleet isokokoisia, joten omaa 2.5kk ikäistäni en ole missään vaiheessa lääkäriin vienyt, vaikka nuhaa ja yskää on ollutkin. Jos vauva on pienikokoinen ja jos hänellä on jotain "infektiotaustaa", veisin tietysti herkemmin.

vielä ollaan kotosalla, kun suostui nyt syömään tissiä jota olen tyrkyttänyt joka välissä ja pulloakin olen antanut varmuuden vuoksi. Yskii vielä, mutta nuha on rauhoittunut. Kuumetta ei ole vieläkään onneksi.

on 5,5kg painava, ja syntynyt 39 viikolla.

Yhteistyössä