Vauva 3,5kk ei huoli velliä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli saatiin neuvolasta lupa aloittaa velli tai sose,kun vauva on tihentänyt rinnalla oloa päivisin ja öisinkin ähryää sängyssä ja herää syömään. On siis nukkunut yöt kokonaan 1,5kk alkaen. Vauva ei vain suostu ottamaan maissivelliä. Ei minulta eikä mieheltä, kun ajattelin sen johtuvan siitä että ei suostu ottamaan minulta, kun on tottunut saamaan tissiä. Onko hyviä vinkkejä tuohon vellin syömiseen vai kannattaisko aloittaa soseet, kun johan 5kk voi aloittaa puurot?

Sanoisin, että vauva ei välttämättä ole valmis vastaanottamaan mitään vellejä sun muita... taitaa olla tiheän imun kausi ja äitillehhän se sitten on helpompaa ottaa vellit sun muut sotkut kehiin ennemmin kun istua vauvan kans tisuttelemassa. Joo, ja neuvola nyt antaa luvan vaikka mihin kun valittaa, että vauva on rinnalla koko ajan... et semmosta...

Mullakin tuli mieleen tiheänimun kausi eli vauvasi tilaa lisää maitoa.
En itse alottaisi vellejä tuossa vaiheessa, kun kuitenkaan se velli ei ole energiatasoltaan kovinkaan paljon korkeampi kuin rintamaito. Enkä kyllä sosietakaan.

Mutta en toki tuomitsekkaan, jokainen tehköön tavallaan mutta ehkä kannattaa miettiä tuota jos kuitenkin on vain tästä tiheänimun kaudesta kyse..

Meillä isokokoinen vauva ja paino hieman laskussa. Esikoisen kohdalla sama neuvolatäti ei hötkyillyt soseiden aloitusta. Nytkin neuvolatäti itse ehdotti tuota vellien aloitusta eli ei kyllä lähtenyt minun ajatuksestani.

Meillä esikoinen oli pienikokoinen ja kuopus isokokoinen molempien kohdalla neuvoalsta painottivat imetyksen tärkeyttä ja kannustivat jatkamaan huolimatta pienuudesta tai isokokoisuudesta.
Mitään hätää ei siis ollut meillä, mutta jos vauvallasi terkkarin mielestä nyt liian paljon paino tippuu niin sitten varmaankin on paikallaan soseiden antaminen, mutta edelleen olen sitä mieltä että noi vellit on ihan humpuukia..

Mutta nämä on taas näitä neuvolakohtaisia asioita joista ei parane kiistellä.

Meillä kestänyt tätä tiheän imun kautta jo ainakin pari viikkoa. Siksi hieman epäilen, että olisi siitä kyse. Ehkäpä sitten unohdetaan tuo velli ja aletaan kohta maistelemaan soseita. Eikä minua nuo syöttämiset haittaa todellakaan, kun syö yölläkin vain kerran ja silloinkin vasta kuuden aikaan. Päivisin syö 2-3 tunnin välein. Päinvastoin minusta imetyshetket on aina rauhallisia ja ihania hetkiä, vaikka uhmakas 3-v. pyöriikin siinä häiriköimässä. =) Ihmettelin vain neuvolassa, kun vauva ähryää öisin paljon. Rauhoittuu kyllä tutilla, mutta neuvolassa oltiin sitä mieltä, että lisäruoka voisi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Mullakin tuli mieleen tiheänimun kausi eli vauvasi tilaa lisää maitoa.
En itse alottaisi vellejä tuossa vaiheessa, kun kuitenkaan se velli ei ole energiatasoltaan kovinkaan paljon korkeampi kuin rintamaito. Enkä kyllä sosietakaan.

Mutta en toki tuomitsekkaan, jokainen tehköön tavallaan mutta ehkä kannattaa miettiä tuota jos kuitenkin on vain tästä tiheänimun kaudesta kyse..

Olen samaa mieltä! Kyllä niitä lisäruokia ehtii antaa myöhemminkin.

Minkä takia lapselle pitäisi syöttä velliä, jos ei tykkää.
Meillä toinen lapsi ei suostunut syömään velliä, joten aloitti soseilla 4kk iässä ja tavispuurolla reilu 5kk iässä.

Ei täälläkään vellit maistu oikein, ootko kokeillu ensivelliä: peruna-porkkanavelliä menee meillä vähäsen. Annoin lusikalla mutta neuvolassa kehottivat kokeileen tuttipullosta jos menis paremmin Aloitin tosin kiinteiden maistelut tossa 3.5 kk iässä joten voit ihan hyvin unohtaa vellit ja aloittaa perunalla ja porkkanalla ja jos sulla on rintapumppu niin pumppaa vähän maitoa sekaan niin on 'tutumpaa' varsinkin jos teet ite soseet ja tietysti sitten rintamaitoa janojuomaksi

Yhteistyössä