Vauva 4kk kitisee tai itkee lähes koko ajan???

  • Viestiketjun aloittaja Apuuva
  • Ensimmäinen viesti
Apuuva
Onkos tytölläni kitisevä luonne vai mikä on vialla, kun hän ei tunnu olevan juuri koskaan iloinen ja tyytyväinen vauva =(
En osaa sanoa kuinka kauan tätä on jatkunut, ehkä pahin kiukkuisuus vasta muutaman päivän ajan, mutta koko ajan hän on ollut huomiota ja sylittelyä vaativa vauva.
Ei puhettakaan, että hän viihtyisi lelukaaren alla lattialla tai sitterissä kuin viitisen minuuttia. Esikoinen meillä tykkäsi molemmista... Tämä kuopus puolestaan itkee tai kitisee lähes kaiken valveillaoloaikansa! Toki hän myös nauraa ja "juttelee", kun hänen kanssaan ilmeilee ja juttelee, mutta aivan uskomattoman paljon kuuluu itkua vuorokauteen!

Ei kannata vastata, että "sellaisia ne vauvat on", koska kyllä mulla on jo kokemusta yhdestä vauvasta aiemmin. Esikoinenkaan ei ollut helppo vauva, mutta tämä kuopus on kyllä todella vaativa.
Onko kohtalotovereita? Vinkkejä? Diagnooseja?
 
vauvoissa on eroa...
Voisko olla sitä että turhautuu kun ei pääse vielä liikkeelle? Pitkästymistä?

Vauvoillahan on myös erilaiset temperamentit eli joku vauva vaan yksinkertaisesti vaatii enemmän sylissä olemista, seurustelua jne. Auttaisko kantoliina?

Vauvasi on kyllä vielä niin pieni, että ei minusta ole ihmekään jos ei viihdy itsekseen.
Meidänkään vauva ei vielä tuossa iässä viihtynyt itsekseen lattialla kuin ihan max 5-10 min kerrallaan. Sitterissä ei viihtynyt koskaan. Vasta kun oppi kääntymään molempiin suuntiin n. 6 kk iässä ja ryömimään n. 7 kk iässä, alkoi viihtyä lattialla - jonkin aikaa. En silti pitänyt häntä mitenkään erityisen vaativana.

Tiedän vauvoja jotka pitkiä aikoja jo ihan pieninä viihtyivät sitterissä, esim katsellen mitä äiti puuhaa, mutta meillä ei koskaan. Vaikka nostin sitterin pöydällekin. Itku alkoi aina melkein heti. Nykyään lapsemme (11 kk) on silti iloinen, touhukas, ja viihtyy pitkäänkin lelujensa parissa puuhaten.
 
ap.
Saa jo korviketta lisäksi ja olemme juuri aloittelemassa kiinteitä. (Itkuisuus kuitenkin ollut jo ennen sosemaisteluja.)
Joskus kun yltyy itkeskelemään, niin ei kelpaa tissi, ei pullo, ei auta kiikuttelu eikä tuudittelu, kitisee vaan, vaikka olisi sylissä.
 
Veikkaan myös nälkää
Vaikka ei rauhoitu ruoasta, niin voi olla vaan, että on saanut jotkut "hepulit" ja ei enää ala teitä ollenkaan. Kannattaa tarjota enemmän ruokaa ja aikaisemmin, ettei tule niitä itkukohtauksia.
 
toinen 4 kk:n äiti
Hei,

Mulla on myös 4 kk:n vauva, joka on aika ajoin tosi kitisevä ja "vaativa". Hän on siinä vaiheessa kehitystään, että osaa jo hyvin kääntyä selältä vatsalle ja nyt selvästi haluaisi päästä liikkeelle, muttei vielä pääse. Toisaalta ei jaksa vielä kovin pitkään olla vatsallaankaan eikä sitterissäkään jaksa kuin just max. 5-10 min. Mutta siitä hän pitää, että hänelle luetaan pehmokirjoja, esitellään leluja (ja valikoimaa pitää olla paljon) ja kannellaan kantoliinassa kasvoit menosuuntaan. Eli pitkälti meillä itku on vain sitä, että hän kaipaa paljon virikkeitä ja on hirmu utelias ja kiinnostunut ympäristöstään, toisaalta on turhautunut kun ei pääse itse vielä sinne minne haluaa. Luin jostakin, että jo 4 kk:n voi olla "tylsistynyt". Olen ajatellut, että tämä on nyt tämä vaihe ja ajan myötä helpottaa. Tärkeätä on se, että saat välillä jonkun "tuuraajan" viihdyttämään häntä, muuten saatat palaa loppuun.

Ruoka on tietysti toinen asia eli toivottavasti lapsellasi ei ole mitään allergiaa tms. Se kun voi aiheuttaa itkuisuutta. Ja tietty nälkäkin, mutta jos kerta annat jo korviketta yms., tuskin siitä on kyse.

Unenpuute tietysti aiheuttaa myös itkuisuutta. Nukkuuko vauvasi miten paljon ja miten hyvin päivällä/yöllä? Meillä ainakin levottomuus lisääntyy jos ollaan tien päällä ja päivärytmi menee sekaisin, kaikki on muutenkin sitten hankalampaa.

En nyt osaa muuta sanoa kuin jaksamisia ja myötätuntoa....!!
 
viisainelli
"Ruoka on tietysti toinen asia eli toivottavasti lapsellasi ei ole mitään allergiaa tms. Se kun voi aiheuttaa itkuisuutta. Ja tietty nälkäkin, mutta jos kerta annat jo korviketta yms., tuskin siitä on kyse. "

Miksi korviketta vauvalle, joka voi syödä jo ruokaa (soseita) ja äidinmaitoa edelleen? Lehmänmaito ei sovi vauvoille, voi aiheuttaa esim. verenvuotoa suolistoon, joka on vielä pitkään kehittymätön ottamaan vastaan korvikkeita. Tässä yksi ajattelunaihe edellisten lisäksi.



 
TT*
Alkuperäinen kirjoittaja viisainelli:
"Ruoka on tietysti toinen asia eli toivottavasti lapsellasi ei ole mitään allergiaa tms. Se kun voi aiheuttaa itkuisuutta. Ja tietty nälkäkin, mutta jos kerta annat jo korviketta yms., tuskin siitä on kyse. "

Miksi korviketta vauvalle, joka voi syödä jo ruokaa (soseita) ja äidinmaitoa edelleen? Lehmänmaito ei sovi vauvoille, voi aiheuttaa esim. verenvuotoa suolistoon, joka on vielä pitkään kehittymätön ottamaan vastaan korvikkeita. Tässä yksi ajattelunaihe edellisten lisäksi.
No huh, huh.. Eipäs nyt mennä pelottelulinjalle. Lehmänmaitopohjainen korvike ei tosiaan välttämättä sovi vauvalle, eli voi olla maitoallergiaa, mutta enpä usko että se nyt mitään sisäistä verenvuotoa aiheuttaa! Monenlaista vaivaa kuitenkin. Ap:lle sanoisinkin, et kannattaisi käydä lääkärissä tuon itkuisuuden vuoksi. Voi tosiaan olla allergiaa. Entä pulautteleeko vauva? Sekin voi aiheuttaa itkuisuutta.
 
Viisainelli
Mutta kenen vauvojen kustannuksella? Ja tiedätkö mitään? Kannattaako puhua, jos ei tiedä.

http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/rintaruokinta2_sly.html



 
TT*
Luin tuon linkin tekstin ja siinä ei ollut mitään uutta. Eli rintamaito on todellakin parasta vauvalle, mutta ei siinä mitään korvikkeen vaarallisuudesta puhuttu. Eli sitä voi antaa vauvalle lisänä ja ikävä kyllä kaikilta ei onnistu imettäminen, jolloin on onneksi vaihtoehtona korvike. Ja ihan tavallinen maitohan on vaarallista alle vuoden ikäiselle, mutta ei korvike. Joten älähän nyt Viisainelli pelottele turhaan!

Itse olen täysimettänyt puolivuotta, joten en sen vuoksi puolustele korviketta, mutta pystyn ymmärtämään heitä, jotka joutuvat antamaan korviketta. Ja se, että joskus voi olla sellainen tilanne, että se äidinmaito/korvike ei riitä alle puolivuotiaallekkaan, eli on aloitettava soseet. Vauvat ovat yksilöitä. En ymmärrä näitä imetyshysteerikkoja, jotka jyräävät mielipiteellään kaikki jotka ajattelevat vähänkin päinvastoin.
 
ap.
Ikävä kyllä olen joutunut antamaan lisämaitona korviketta jo pari kuukautta. Ei voi mitään.

Nyt on taas ollut parempi päivä, joten ehkä tämä tästä. Liikkeelle näyttäisi kovasti haluavan. Osaa kääntyä mahalleen ja siinä yrittää kovasti pungertaa eteenpäin, vaan ei onnistu vielä.
 
TT*
Voimia sinulle ap!! Meilläkin oli tuskaista silloin kun ei vielä päästy eteenpäin, mutta menohalut olivat kovat. Meillä helpotti enimmät kitinät sitten kun ryömiminen keksittiin, ei ehtinyt tuskastua kun pääsi itse tutkimaan paikkoja. Aikaisemmin ei viihtynyt lattialla huovan päällä paria minuuttia pidempään.

Viisainelli; onneksi sinun vauvasi on ollut onnekas kun on saanut täydellisen äidin, jolta kaikenlisäksi imetys onnistuu sen "vaaditun" kaksi vuotta, jos ei pidempääkin. Valitettavasti näin onnekkaita eivät kaikki ole. Lähipiirissäni on muutama tapaus jossa imetys ei ole lainkaan onnistunut, äidinmaitoa ei kertakaikkiaan ole tullut. Nämä äidit ovat kuitenkin mitä parhaimpia äitejä vauvoilleen ja vauvat ovat olleet ja ovat perheen tärkein asia. Ilmeisesti heitä olisi pitänyt sakottaa siitä, että he halusivat kuitenkin antaa lapsilleen ravintoa korvikkeen muodossa, koska he olisivat kärsineet siitä, että äidinmaitoa ei tullut tarpeeksi. Mutta kuten sanottu Viisainelli olet onnekas! Pysy yksin siellä ylhäisyydessäsi ja älä yritäkään ymmärtää erilaisia kohtaloita, ihmisiä ja vauvoja.
 
4kk
Meillä myös 4kk ja osa-imetyksellä olen joutunut lastani elättämään 3 vkoisesta asti. Tuo on aivan kamalaa tuo imetyshysteria ja sen avulla syyllistäminen! Kaikenmaailman konstit olen kyllä kokeillut ja lapsi on saanut olla niin usein rinnalla kun vaan tarvitsee(kaveripiirissä olen se, jolla vauva edelleen roikkuu rinnuksissa paljon useammin kuin muiden kunnolla äidinmaitoa saavien vauvat) en kuitenkaan anna vauvan pitää itseäni huvituttina ja imetyksen päälle vauva juokin ahnaasti korvikkeen. Tämä tiedoksi siis heti alkuun Viisainellille!

No nyt sitten asiaan! Siis itkuinen, kitisevä ja huonosti nukkuva vauva on meilläkin. Nyt olen syöttänyt reilun viikon probioottijauhetta ja kitinä on vähentynyt ja vauva rauhoittunut! Se on totta, että tempperamenteissä on eroja, sillä meidänkin vauva on utelias ja helposti "tylsistyvä". Mutta ainakin osittain kiukkuisuus taisi johtua jonkinlaisista mahavaivoista, jotka asettuivat tuolla jauheella.

 
luonne paljastui
Meidän vauva oli 1,5-6kk kovin kitiseväinen myöskin. Kaikki tutkittiin eikä mitään vikaa ollut, jostain syystä 6-8kk oli helppoa ja mukavaa vauva-aikaa. 8kk jälkeen itkut alkoivat taas ja minulle (huono tulkitsemaan vauvan viestejä) alkoi paljastua kitinän syy, kun vauvan merkit ja eleet alkoivat olla selvempiä. Lapsi on yksinkertaisesti supersosiaalinen, voimakastahtoinen ja kiivas temperamentiltaan. Odottelen pienellä kauhulla uhmista, sillä nyt jo elellään melkoista tahto/huuto vaihetta kun lapsi on 1v2kk.
 
fanaatikolle
Alkuperäinen kirjoittaja Viisainelli:
Korviketta annetaan vain pakon edessä, ei huvin vuoksi.
Mikä hiton fanaattikko sinäkin olet? JOkainen äiti tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja varmasti keskustelee valinnoistaan myös neuvolassa terveydenhoitajan kanssa. Ja ne ratkaisut eivät kuulu sinulle pätkääkään.

 
tietoaluulonsijaan
Kaikki imeminen stimuloi rintaa ja vaikuttaa maidontuotantoon. 98 % :lla naisista maito riittää, jos vain antaa vauvan imeä aina kun haluaa. Äiti päättää, mitä tekee vauvalle, kun lapsi itse ei voi.
 
roåtnhtnhtnharrat
No meillä ainakin vauva on täysimetyksellä 4, 5 kk ja kova kitisemään nykyisin. Ei siis ennen. Hyvin kasvaa, on terve ja välillä hyvinkin iloinen ja kuulemma erityisen hyväntuulinenkin. Varsinkin vieraiden nähden :)Selvästi siis myöskin sosiaalinen tapaus ja kovin innokas pääsemään liikkeelle. Sylissä viihtyy ja ihmisten kanssa seurustellessa ja kun näkee mahdollisimman paljon ympärilleen. Näyttää myös, ettei malttaisi nukahtaa. Väsyneenä kitisee, mutta ei helposti nuku. Taikakeino: rinta suuhun tai ulos kävelylle kantopussissa. Toimii aina.

Niin ja anteeksi vaan, musta imetys ei ole fanatismia. Vauvan herkkä suolisto ja maha kehittyy vähitellen ottamaan vastaan erilaista ravintoa. Muuta en tästä sanokaan, kun on joillekin aina yhtä arka aihe, vaikka onkin kuten sanottu jokaisen äidin oma päätös ja VALINTA. Mitä sitä sen enempää ihmettelemään. .

nimim. jalat rakoilla...
 
ap.
Anteeksi nyt vain, mutta älkää nyt helv... tehkö tästä mitään imetyskeskustelua. Vauvani kitisee ja te alatte paasata hemmetin imetyksestä??? What the fuck? Kun ei siihen kitinään auta tissikään!

Mutta ne jotka asian ymmärsivät, kiitos. Olen itsekin järkeillyt, että kyse on tuosta liikkeelle pääsemättömyydestä ja seurankipeydestä. Sekä väsymyksestä. Olen nimittäin nyt parina päivänä saanut hänet nukkumaan pidempiä päiväunia kuin ennen, ja se on kyllä auttanut tytön mielialaan.
 
hammaselli
Joo tää imetys tuntuu olevan kyllä niin arka sana täällä elleissä että sen mainitseminen pitäis kieltää! Joka ketjuun sitä tungetaan ja joka ketjussa se saa riidan aikaan.

Mutta... ap. katsoitko niitä hampaita? Meillä kylläkin 6kk vauva mutta kitisi pari viikkoa ja itkeskeli kun yksin joutui olemaan lattialla vaikka ennen viihtynyt ja iloinen veikko.. No, sitten ne hampaat tuli ja kitinä loppui.

Myös tuo liikkeille lähteminen kuulostaisi mahdolliselta kitinän syyltä..

Niin ja mun mielestä tässä vaiheessa se ei todellakaan ole korvikkeen syy jos ootte jo pari kuukautta antanut ja nyt vauva kitissy viime aikoina..
 
pave..
meillä myös 4kk poika ja on todella kiukkuine lähes aina kun on valveilla..yöt nukuu hyvin,herää ainoastaan yhden kerran..mut kun herää niin mikään ei kelpaa..olen ajatellut et olisko pojalla jokin,kun on heti alusta asti ollut sellainen. kaksi kuukautta imetin ,mut kun alusta asti oli 20min.välein rinnalla ja tuntu et oli vaan kiukkunen niin aloitin korvikkeen annon..välit on nyt päivisin pidentyny,,ainakin osittain.välillä kyl syö tunninki välein..sylissä pitää nukuttaa..poju ei pelkästään siis kitise vaan lähes koko ajan itkee..ei mitään hirveää huutoa enää mut ei pelkkää kitinääkään..ymmärrän sua hyvin aloittaja..meillä taitaa olla samanlaiset vaativat vaavit..kuhan alkais joskus helpottaan..
 
*lili*
Alkuperäinen kirjoittaja pave..:
..kuhan alkais joskus helpottaan..
hmmm...uskokaa tai älkää, kyllä se helpottaa. Meillä pahimmat itkut loppuivat vauvan ollessa 6kk, mutta alkoivat uudestaan eroahdistuksen myötä tuossa 8kk iässä. Nyt poika on vuoden ja melkoinen riiviö =), mutta eipä hätää, alun kaaoksen ja kitinöiden vuoksi minulla on nykyään lehmän hermot. Jos itkujen yleisimmät aiheuttajat (esim allergiat, kivut....) on suljettu pois, olkaa rauhallisin mielin, kyllä se elämä vielä helpottaa. Kantoliina ja korvatulpat oli meillä ehdottomat apuvälineet, lisäksi rauhoittelin sekä vauvaa, että itseäni laulamalla. Huomaan vieläkin välillä hyräilevän jotain tuutulaulua, kun hermostuttaa. Onneksi Pave teidän vauva nukkuu yöt, jaksat paremmin, kun saat levätä. Tsemppiä.

 

Yhteistyössä