Vauva 5kk ja syöttövälit

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen mamma
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen mamma
Vauva on reilu 5kk ja saanut soseita nelikuisesta. Nyt ollaan päästy tahtiin, että syödään 2xvihannessosetta ja 2xhedelmää päivittäin ja kullakin kerralla noin 1/2 "pilttipurkillinen". Vauva on aina syönyt todella usein, mutta nyt ihmetyttää kun syöttöväli ei ole vieläkään pidentynyt yhtään mihinkään. Meillä syödään rintaa noin kahden tunnin välein (myös yöllä!)!! Voiko tämä olla vain "tapa"? Että vauvalla ei olisikaan nälkä vaan napostelee huvin vuoksi eikä koskaan syö itseään varsinaisesti täyteen? Vauva siis ottaa rintaa aina ihan mielellään ja aktiivisesti lutkuttaa noin viisi minuuttia kerrallaan. Meillä ollaan tissillä siis päivisin aina ennen ja jälkeen päiväunien. Ennen unia tuntuu ottavan vain nukutushuikan - eli tulee uniseksi ja nukahtaa helposti vaunuihin. Ei oikein osaa mennä nukkumaan ilman että on saanut vähän tissiä... huudoksi menee nukahtaminen. Pitäisikö silti yrittää jättää nämä nukutussyötöt pois? Onko tällaiset syöttövälit tässä iässä enää normaaleja? Ystävän vauva on samanikäinen ja syö 5 tunnin välein. Neuvolassa vain inisevät lapsentahtisesta imettämisestä edelleen ja tissiä pitäisi kuulemma antaa, jos vauva haluaa... apua :)
 
~on~
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen mamma:
Onko tällaiset syöttövälit tässä iässä enää normaaleja? Ystävän vauva on samanikäinen ja syö 5 tunnin välein :)
En ota kantaa tuohon nukutussyöttöasiaan, mutta kerron miten meillä. Meillä poika söi 5kk ikäisenä 2-3 tunnin välein, mutta yöt hän nukkui syömättä. Maidon jälkeen ateriaväli oli 2h ja kiinteiden 3 tuntia. Kerralaan poika söi pilttipurkillisen liha/kana -vihannessosetta ja 1/2 purkkia hedelmää tai marjaa, sekä maitoa. Aika paljon enemmän, mutta silti väli oli vain 3 tuntia. eli, minun mielestäni nuo teidän syöttövälit ovat ihan normaaleja.

Yönsä poika on nukkunut 3kk ikäisestä korvikkeen voimalla ilman yösyöttöjä. Tästä voi nyt joku älähtää, mutta minä olen aivan varma, että meidän hyvät yöunet johtuvat juuri siitä, että poika on aina syönyt itsensä kylläiseksi, eikä ole edes tottunut yötissittelyyn. (Mainittakoon vielä, että en lopettaut imetystä mukavuudenhalusta ja pitempien yöunien toivossa, siihen oli muut syyt).

 
näin meillä.
Yksi huomio: 6kk iästä eteenpäinhän vauvojen olisi hyvä syödä 5x päivässä kiinteitä(+maito jossain muodossa). Eli sillon syöttöväli olisi n.3h (aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapuuro). Eiköhän teilläkin pian sitä rytmiä kohden mennä. Mutta silti yösyöminen ei välttämättä jää pois. Ei ainakaan meillä jäänyt, vaan pitkään syötiin vielä 2x yössä.
 
mami89
Meidän 5 kk vanha vauva syö myös parin tunnin välein sekä öisin että päivisin. Neuvolassa sanottiin, että päivällä tuollainen väli on ihan ok, mutta tämän ikäinen vauva ei tarvitse enää öisin maitoa kuin pari kertaa jos sitäkään. Ohjeiksi annettiin, että vauva pitäisi yrittää rauhoitella sänkyyn jos se herää liian usein välein. Ei saa siis antaa tissiä eikä ottaa syliin. Ongelmana on siis se, että ilman tissiä ei voi nukahtaa ja kun vauva heräilee sängyssä sille on sitten pakko antaa tissiä vaikka välttämättä ei edes ole kovin kova nälkä. Kun vauvan rauhoittelee yöllä sänkyyn se ei aina hätkähdä siellä herätessään vaan jatkaa unia. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tulokset olivat ainakin meillä parin viikon hötäkän jälkeen hyviä. Kannattaa kokeilla! Meille sanottiin myös että liian tiheä yösyöminen on jo huonoksi vauvan kehitykselle. Ja hei kannattaa myös syöttää molemmista tisseistä ja nipistellä välillä poskesta. Jos vauva nukahtaaa kesken ruokailun se saattaa herätä jo parin tunnin päästä nälkään.
 
Marie
Siis niinhän se on etten sano kenenkään tapoja vääriksi. Itse olen huomannut että aluksi otin neuvolan tädin puheet liiankin vakavasti kunnes kuulin mitä muiden kuntien neuvoloissa oli sanottu. Joka paikassa on eri rutiinit ja jokainen neuvola täti olettaa olevansa oikeassa. Lopulta onneksi tajusin että minä olen se äiti ja minä tunnen paremmin lapseni ja tiedän koska sillä on nälkä ja kuinka paljon se tarvitsee ruokaa. Neuvolassa annetut ohjeet ovat enemmänkin suuntaa-antavia tässä vaihessa :) Poikani siis nyt hieman päälle 5kk.

Siitä imettämisestä, itse imetin 3kk jonka jälkeen korviketta. Hyvin on mennyt ja poika kasvaa normaaliin tahtiin ja velliä annettaan, sekä kohta aloitetaan perunan syönti :)
Itselläni auttoi pelkkä tutti kun vauvan "imutahto" oli niin kova. Nälästä ei siis ollut kyse.Voi olla että kaipasi myös läheisyyttä, mitä sai sitten muuten vain ollessaan ihan sylissä lähellä. Välillä laulan pojalle jolloin on niin tyytyväinen (tosin en osaa laulaa) mutta lapsi on onnellisimmillaan silloin :)

Sitten vielä syöttöväleistä (nämä ovat siis vain omia ajatuksiani): Vauva kasvaa ja alkaa liikkumaan hurjasti enemmän, eikös silloin ruoan tarvekin ole suurempi? Ehkä ei välttämättä pysty syömään kuin tietyn määrän kerralla, mutta kun liikkuu enemmän ja ns. "kuluttaa" enemmän/nopeammin , eikös silloin nälkäkin tule nopeammin?
Eli siis mielestäni syöttöväleillä ei ole mitään merkitystä. Jokainen lapsi on kuitenkin yksilöllinen
ja kasvaa eri vauhtia. :)

Sitten vielä lopuksi ~on~ :ille : En tiedä syytä imetyksen loppumiseen mutta toivottavasti et "häpeä" sen lopettamista. itselläni oli kauheat paineet kun äitini koko ajan painosti imettämään ja jos annoin korviketta sai hän itseni tuntemaan todella huonoksi äidiksi. Onneksi jo tiedän että päätökset jotka itse teen poikani hyväksi, on vain ja ainoastaan ne parhaat. Olenhan äiti :)
Tsemppiä siis :)
 
marie
Meidän 5 kk vanha vauva syö myös parin tunnin välein sekä öisin että päivisin. Neuvolassa sanottiin, että päivällä tuollainen väli on ihan ok, mutta tämän ikäinen vauva ei tarvitse enää öisin maitoa kuin pari kertaa jos sitäkään. Ohjeiksi annettiin, että vauva pitäisi yrittää rauhoitella sänkyyn jos se herää liian usein välein. Ei saa siis antaa tissiä eikä ottaa syliin. Ongelmana on siis se, että ilman tissiä ei voi nukahtaa ja kun vauva heräilee sängyssä sille on sitten pakko antaa tissiä vaikka välttämättä ei edes ole kovin kova nälkä. Kun vauvan rauhoittelee yöllä sänkyyn se ei aina hätkähdä siellä herätessään vaan jatkaa unia. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tulokset olivat ainakin meillä parin viikon hötäkän jälkeen hyviä. Kannattaa kokeilla! Meille sanottiin myös että liian tiheä yösyöminen on jo huonoksi vauvan kehitykselle. Ja hei kannattaa myös syöttää molemmista tisseistä ja nipistellä välillä poskesta. Jos vauva nukahtaaa kesken ruokailun se saattaa herätä jo parin tunnin päästä nälkään.

Hei :) Ollaanko neuvolassa tosiaan sanottu ettei saisi ottaa yöllä syliin ja rauhoitella? :0
Toiv. teet itse omat päätökset ja tiedät että vauva rauhoittuu parhaiten aina rakkaimmassa sylissä :)
 
Viimeksi muokattu:
syöttövälit
vaihtelevat! Meillä lapsi on jo 11 kk ja syö hereillä ollessaan edelleen 2-3 tunnin välein, nyt tosin ne kiinteät 6 ateriaa päivässä eikä enää maitoaterioita. Liikkuu aktiivisesti eikä syö öisin, joten siinä syy tuohon tiheään syömiseen. Lapsen mahalaukku on myös aika pieni, eikä meidän lapsi ainakaan ole koskaan tahtonut syödä itseään ähkyyn asti kerralla, vaan mieluummin pieniä aterioita useammin. Tämä on omasta mielestänikin terveellisempi tapa syödä!

Mutta siis, lapsilla on erilaisia ateriavälejä, ja ne muuttuvat eri kehitysvaiheissa. 9 kk iässä lapsellamme oli kausi, jolloin ne neuvolan suosittelemat 5 ateriaa päivässä riittivät, eikä edes tahtonut syödä joka aterialla. Tällöin hän ei vielä liikkunut kovasti ja nukkui enemmän, eli oli fyysisesti vähemmän aktiivinen eikä kuluttanut niin paljon. Lapset myös kasvavat pyrähdyksittäin, ja näin ollen myös syövät kausittain eri tavoin.

En todellakaan aio puuttua pienen vauvan nukuttamiseen mitenkään. Sen kyllä totean, että jos itse saisin nyt tehdä kaiken uudelleen, en enää antaisi vauvan nukahtaa ihan pienenäkään maidolle. Siitä joutuu sitten myöhemmin opettelemaan eroon kuitenkin, joten esim. hellävarainen havahduttaminen sänkyyn siirryttäessä olisi minusta oikein hyvä idea. Meillä tyttö lopetti yösyömiset 7 kk iässä, ja 9 kk iässä luovuttiin iltamaidosta. Uteliaille tiedoksi, tähän ei liittynyt suurtakaan huudatusta, vaan autettiin lasta saamaan unepäästä kiinni omassa sängyssä. Yöherätyksiä ei ole ollut tuon jälkeen!
 
pikkupojan äiti
meillä kans 5 kk poika syö parin tunnin välein, nyt yöt ruvennu nukkumaan kokonaan, välillä saattaa herätä kerran syömään, sit nukkuu aamuun asti :D pituutta on 66 cm ja painoa 7860, vähän liikaa painoa mutta kyllä se siitä, ei mitenkää pulskalta silti näytä paitsi kasvoista :) mieluummi vähä enemmä painoa kun liian vähän :D
 

Yhteistyössä