Vauva 6 kk ei syö/juo tarpeeksi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StressiäPukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

StressiäPukkaa

Vieras
Eli ongelmana on 6 kk vauvan huono syöminen. Silloin ennen kiinteiden aloittamista maitomäärät oli yleensä 700ml/vrk eli ei ole koskaan hirveästi syönyt mutta nyt maidon määrä on puolittunut tuosta.

Saako lapseni tarpeeksi ravintoaineita?

Laitan alle pari normipäivää. Älkää ihmetelkö useita syöttöjä sillä joudun tarjoamaan maidon yleensä unisena tai silloin kun nukkuu. Hereillä ollessaan ei juo kun vain sillon kun on kiljuva nälkä ja silloinkin harvoin menee 100ml kerralla. Kerran kokeilin antaa 3 tunnin välein mutta eihä siitä tullut mitään: maitoa meni ehkä 200ml koko päivän aikana. Soseen jälkeen ei yleensä huoli maitoa joten ne pitää antaa erikseen ja pitää tauko siinä välissä.

Tässä on nyt pari edellistä päivää kun olen laittanut syötöt ylös:

Klo
02.30 60ml maito
09.30 60ml maito
10.30 1/4 luumusose (vatsa yleensä kovalla, jos ei anna luumua niin kakka on liian kiinteetä.
11.00 40ml maito
13.30 Kasvislihasose + vähän vettä (ei huoli maitoa)
14.00 20ml maito
17.30 70ml (nukkuessaan)
18.00 1/4 jogurttia
20.00 40ml (nukkuessaan)
22.00 60ml (nukkuessaan)
Eli tämän päivän saldo 350ml maitoa ja n. 1,5 purkkia sosetta

Klo
03.30 100ml maito
07.30 60ml maito
9.45 1/2 hedelmäsose
13.00 100ml( nukkuessaan)
14.00 1/2 lihasose + vettä
17.00 70ml (nukkuessaan)
19.00 1/2 hedelmäsose + 20ml maito
21.00 40ml maito
yhteensä= 390ml ja n. 1,5 purkkia sosetta.

Ja kaikki maidot saa syöttää niin että eka antaa tutin, sitten vaihtaa pullon tilalle sitten taas hetketki tutti suuhun sillä hän päästää pullosta irti eikä huoli pulloa ennenkuin antaa tutin hetkeksi ja vaihtaa pullon taas tilalle. Tätä rumbaa jatkuu niin kauan että hän ei huoli pulloa enää ollenkaan.

En usko että johtuu hampaista sillä ei ole muuten kiukkuinen, itkuinen, kuolaa ei valu eikä suussa näy mitään. Ja näitä syömisongelmia on jatkunut jo jonkin aikaa.

Neuvolasta lähettivät perheneuvojan meille joka vaan sanoi että pitää rytmittää ne syönnit jne mutta mites pidät 3 tunnin tauon jos silti 3 tunnin päästä ei huoli hirveästi sitä maitoa.

Pitäiskö pyytää aikaa esim ravitsemusteraupetille tai jotain? Mitä tässä pitäis oikeen tehdä.

Miehen kanssakin koko ajan riidellään kun hän syyttää mua siitä kun en tee tälle asialle jotain.

Oletko ajatellut antaa puuroa vauvalle? Me tehdään puuro aina 1dl maitoa, jolloin puuron seassa saa siis päivän aikana 2dl. Me taisteltiin toisen lapsen kanssa aina tuosta maitomäärästä. Hän ei yksinkertaisesti pitänyt maidon mausta. Sitten sitä lisäiltiin ruokien sekaan, jotta sai vaadittavan määrän tai edes osan siitä.

Oletko ajatellut antaa puuroa vauvalle? Me tehdään puuro aina 1dl maitoa, jolloin puuron seassa saa siis päivän aikana 2dl. Me taisteltiin toisen lapsen kanssa aina tuosta maitomäärästä. Hän ei yksinkertaisesti pitänyt maidon mausta. Sitten sitä lisäiltiin ruokien sekaan, jotta sai vaadittavan määrän tai edes osan siitä.

Hei,

hän ei tykkää puuroista. Yökkäilee heti kun saa ekan lusikallisen,

Joidenkin vauvojen totuttaminen ruokiin vie pidempään kuin toisten. En missään tapauksessa luopuisi esim. puurosta, vaikka aluksi vauva ei sitä huolisikaan, vaan yrittäisin totuttaa siihen anyway sitä sinnikkäästi aina tarjoamalla. Ruokavalio voi jäädä aika rajatuksi, jos heti listaa pois kaikki, mitkä ei samantien mene hyvällä ruokahalulla alas. Vauvalla voi kestää tottua uusiin makuihin ja rakenteisiin ja vahempien tehtävä on tarjota mahdollisimman monipuolisesti kaikkea. Me tehtiin eka puuro veteen ja sitten myöhemmin vasta ruvettiin tekemään maitoon ja siihenkin piti sitten taas totutella hetki, mutta nyt se maistuu oikein hyvin. Ja esim. niissä valmiissa vauvojen puurojauheissa on tosi paljon eroja, toiset on ihme liisteriä ja toiset enemmän puuromaisia, muistaakseni esim. Muksulla on ensipuurojauhe, jossa on vain kauraa ja se ainakin meillä maistui aluksi parhaiten ja on rakenteeltaan hyvä, ei liisteriä.

Ymmärrän kyllä huolesi, kun meilläkään ei tuo maito ole ollut suuri suksee. Lopetinkin suosiolla antamasta maitoa kiinteiden yhteydessä, kun meillä se tuntui olevan joko soseet tai maito, ei molempia samalla kerralla. Nyt annan aamupuuron, lounas- ja päivällissoseet ja iltapuuron ja noiden lisäksi ennen päikkäreitä (2 krt/pvä) ja illalla maitoa pullosta + teen puuron maitoon ja saan just ja just sen 6 dl/vrk kasaan tai ehkä vähemmän, mut neuvolassa olivat sitä mieltä, että riittää.

Jotenkin tuo päivä näytti siltä, että se on yhtä syömistä eli itse ehkä kokeilisin kuitenkin säätää selvät ruoka-ajat, joiden ulkopuolella ei ruokaa anneta. Kyllä vauva nälkäisenä sitten syö sen verran kuin tarvitsee. Soseet voit tehdä itse myös maitoon tai ainakin lisätä lorauksen aina joukkoon. Samoin 6 kk voi jo antaa niitä vauvojen jogurtti- ja rahkavalmisteita, joista saa maitoa myös. Eli kokeilepa vaikka sellaisia pelkän hedelmäsoseen sijaan. Kaikki maito ei siis tarvitse tulla pullosta.

Jos vauva vaistoaa teidän stressin tuosta syömisestä ja stressaantuu siitä itse? Varsinkin, jos ruokaa tuputetaan koko ajan ja vauvalla ei ole oikeasti nälkä, niin siitä voi tulla sellainen stressaava tilanne vauvalle. Ja jos annatte ruokaa liian usein, niin vauvan vatsalaukku tottuu siihen, että tulee monta pientä ateriaa pitkin päivää eikä se sitten tietysti koskaan jaksa kerralla kauhean paljon juoda/syödä.

Kehittyykö vauvan paino ja pituus normaalisti, onko hän virkeä ja hyväntuulinen? Jos perusasiat kunnossa, niin sitten voisi ajatella, että ravintoa tulee kuitenkin hänen tarpeisiinsa riittävästi. Ehkä on vain pieniruokainen tapaus.

Tsemppiä!

Olette varmaan kokeilleet eri merkkisiä vastikkeita? Entä eri juottotapoja, nokkamukia ja hörpyttämistä? En kyllä usko, että vauvalle saa väkisin sen enempää juotettua/syötettyä kuin vauva itse syö, kuten edellinenkin totesi, niin tuputtamisesta voi kyllä joutua ojasta allikkoon ja koko syömisestä tulee ahdistava kokemus lapselle.

Ei meilläkään ole vastiketta mennyt ikinä niin paljon, kuin neuvolan ohjeissa sanotaan ja ei kai kaikki lapset saman verran syö muutenkaan, kun ei aikuisetkaan? Jos kasvu tosiaan on ok, niin en usko, että kannattaa hirveästi stressata. Maitoallergia on varmaan rajattu pois, se voisi tietty olla yksi syy siihen, että maito ei maistu.

Samaa mieltä kuin edellinen, eli allergiat pitäisi pois sulkea ja ekana voisi korvat katsoa. Minulla pojalla ollut neljä korvatulehdusta, eikä ole silloin syönyt eikä juonut kun nieleminen sattuu kun painetta korvissa. Tilaa heti aika lääkäriin, ei tuollaista voi itse yksin selvittää.

Meilläkin oli yhdessä vaiheessa, että ruokaa ei meinannut mennä millään tarpeeksi tai on oikeastaan vieläkin, koska paino ei nouse tarpeeksi kuukaudessa. Mutta olen saanut vauvan syömään paremmin, kun olen yrittänyt harventaa ruokavälejä ja olen yrittänyt tehdä syömishetkestä mukavan, jossa siis voi välillä nauraakin. Meillä lentelee lentokoneita ja milloin tulee junia tai hevonen on menossa talliin jne. Vauvan mielestä hauskoja juttuja, jolloin näyttää, että suukin aukeaa helpommin. Tietysti vauvakin opettelee uusia makuja ja niiden opetteluun menee aikaa, joten ei pidä senkään puolesta hätäillä vaan pikkuhiljaa tutustuttaa uusiin makuihin ja pitää ne tutut maut tietysti mukana.

Kävin eilen neuvolassa juttelemassa kalkkilisästä tai ravintolisästä mutta he oli sitä mieltä että pitäisi vaan harventaa niitä välejä 3 tuntiin. Painoa oli tullut kuukaudessa n. 170g. Eli nyt paino on 6990g ja pituus 65,5cm. vielä 400g alespäin niin sitten ollaan ihan alakäyrällä.

Nyt tän päivän kun oon noudattanut noita 3 tunnin välejä nii meillä on syöty näin

02.30 60ml
09.00 1/5 kuningatarpuuroa jossa loraus maitoa (kaupan puuro)
11.00 1/2 lihasose
14.00 40ml

Nyt oottelen että tyttö herää päikkäreiltä jolloin annan jugurttia. Sitten taas ootellaan klo 20 saakka että annetaan maitoa ja silloinkin menee max 100ml. Eli koko päivän saldoksi jää luultavasti 200-250.

Nyt vaan noudatan tätä 3 tunnin väliä viikon ajan ja katotaan että auttaako. Toivottavasti tyttö ei nyt kuivi olemattomiin.

Paljonkohan maksaisi käynti yksityisellä ravitsemusterapeutilla=? Antaisivatkohan he mitään kalkkilisää tai ravintolisää?

Meillä on ollut samansuuntaisia ongelmia, eli tyttö (nyt 7kk) ei yhdessä vaiheessa juonut maitoa lähellekään tarpeeksi. Meillä kuitenkin auttoi nuo vauvajugurtit ja puuron tekeminen maitoon, niinkuin täällä aikaisemminkin jo kirjoiteltiin :) Ja puuro ei myöskään meidän neidille aluksi maistunut, mutta sinnikkäästi tarjoamalla nykyään uppoaa hyvin. Parhaiten menee Nallen riisi- ja kaurapuuro, noista vauvapuuroista meidän neiti ei perustanut ollenkaan :)

Meillä ruokarytmi menee about näin:

klo 7.30 puuro
klo 10.30 lihasose
klo 13 jugurtti
klo 16 kasvissose
klo 19 puuro

Soseiden kanssa juo maitoa n. 50 ml kerrallaan, aamulla saattaa mennä jopa 100 ml. Maitoa annan ennen sosetta, koska meilläkään sitä ei enää soseen jälkeen huolita. Yhteensä saa maitoa n. 500 ml / vrk.

Tsemppiä!

Kävin eilen neuvolassa juttelemassa kalkkilisästä tai ravintolisästä mutta he oli sitä mieltä että pitäisi vaan harventaa niitä välejä 3 tuntiin. Painoa oli tullut kuukaudessa n. 170g. Eli nyt paino on 6990g ja pituus 65,5cm. vielä 400g alespäin niin sitten ollaan ihan alakäyrällä.

Nyt tän päivän kun oon noudattanut noita 3 tunnin välejä nii meillä on syöty näin

02.30 60ml
09.00 1/5 kuningatarpuuroa jossa loraus maitoa (kaupan puuro)
11.00 1/2 lihasose
14.00 40ml

Nyt oottelen että tyttö herää päikkäreiltä jolloin annan jugurttia. Sitten taas ootellaan klo 20 saakka että annetaan maitoa ja silloinkin menee max 100ml. Eli koko päivän saldoksi jää luultavasti 200-250.

Nyt vaan noudatan tätä 3 tunnin väliä viikon ajan ja katotaan että auttaako. Toivottavasti tyttö ei nyt kuivi olemattomiin.

Paljonkohan maksaisi käynti yksityisellä ravitsemusterapeutilla=? Antaisivatkohan he mitään kalkkilisää tai ravintolisää?

Tässä olisi vielä loppupäivän syömiseet;

klo 17.00 jogurtti
17.20 maito 40ml
klo 20.00 5tl puuro
klo 20.15 30ml maito
yhteensä=190ml maito + 1,5 sosetta???!!!

Siis pitääks mun jatkaa tätä 3 tunnin rytmii nyt viikon ajan jos tälläset ruokamäärät? Eikös tässä ole jo kuivumisen vaara kun näin vähän maitoa menee?

E
k

Viimeksi muokattu:
Oletko kokeillut tarjota vettä? Nythän on alkaneet tosi lämpimät ilmat ja meillä vauva ainakin juo tosi mielellään vettä. Ei kannata tietysti isoja määriä antaa ettei mahaa sillä täytä.

Alkuperäinen kirjoittaja vettä;10897839:
Oletko kokeillut tarjota vettä? Nythän on alkaneet tosi lämpimät ilmat ja meillä vauva ainakin juo tosi mielellään vettä. Ei kannata tietysti isoja määriä antaa ettei mahaa sillä täytä.

Tuo on vähän kyseenalainen neuvo jos ongelmana on että lapsi kasvaa huonosti ja syö ja juo vähän. Vesi kun kuitenkin täyttää vatsaa.

Yhteistyössä