Vauva 9vko tihentänyt syömisvälejä kahteen tuntiin, onko maito vähentynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viivi"

Vieras
Vai mistä voisi olla kyse? Ennen söi kolmen tunnin välein, nyt viimeisen viikon on halunnut rinnalle kahden tunnin välein päivin öin. Voiko olla, että maito loppuu eikä riitä pidemmäksi aikaa pitämään lasta kylläisenä? Tuntuu, että lapsi nukahtaa ennen aikojaan rinnalle.

Eilen pumppasin sen jälkeen, kun vauva oli ollut rinnalla kaksi tuntia putkeen, enkä saanut pumppuun mitään. Yöllä vauva söi vain toisesta rinnasta ennen nukahtamista, ja pumppasin kokeeksi sen syömättömän rinnan. Tulos: 65ml.

Onko tälläinen rinnalla roikkuminen iltaisin tavallista? Imi siis koko kaksi tuntia. Ei tosin kovin tehokkaasti vaan välillä lupsuttaen, mutta aina kun nostin röyhtäisemään ja otin takaisin rinnalle, niin kävi hanakasti kiinni.

Rinnat toimivat sillä tavalla, että mitä enemmän vauva syö, sitä enemmän maitoa tulee - tosin hieman jälkijunassa, eli vauva tällä tavalla nyt tilaa sinulta lisää maitoa :) Ole huoleti. Pumpulle ei välttämättä heru yhtä hyvin, en itse ole koskaan saanut pumpattua yli 10ml vaikka olen täysimettänyt kolme kertaa 6kk. Ota rennosti! Syö hyvin, juo paljon nestettä, pidä vauvaa rinnalla mahdollisimman paljon -jos nukahtaa helposti, röyhtäytä välissä ja yritä pitää hereillä, kunnes on syönyt itsensä ihan täyteen.

Rintapumppu ei kerro sitä todellista maidon määrää. Itse imetin täysimetyksellä 6kk lasta, enkä koskaan ole saanut rintapumpulle 20ml enempää reilu tunnin pumppauksen jälkeen. Silti tyttö kasvoi, ja hyvin kasvoikin. Pullero lapsi oli vauvana.

Ja muutenkaan ei sitä lapsen syöttämistä kannata niin kellon kanssa pelata. Imetä lasta silloin kuin hän sitä rintaa haluaa. Ei se maito imettämällä lopu.

Ja noita tiheänimun kausia tulee, silloin vauva roikkuu tissillä koko ajan. Se menee kuitenkin ohi (meillä taisi kestää jopa viikonkin verran). Lapsi silloin tilaa maitoa ja tilaus onnistuu vain imemällä.
Unohda kuitenkin kello ja kuuntele lapsen tarpeita. Alku on haastavaa, mutta ajan kanssa se tasoittuu.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25337124:
Rinnat toimivat sillä tavalla, että mitä enemmän vauva syö, sitä enemmän maitoa tulee - tosin hieman jälkijunassa, eli vauva tällä tavalla nyt tilaa sinulta lisää maitoa :) Ole huoleti. Pumpulle ei välttämättä heru yhtä hyvin, en itse ole koskaan saanut pumpattua yli 10ml vaikka olen täysimettänyt kolme kertaa 6kk. Ota rennosti! Syö hyvin, juo paljon nestettä, pidä vauvaa rinnalla mahdollisimman paljon -jos nukahtaa helposti, röyhtäytä välissä ja yritä pitää hereillä, kunnes on syönyt itsensä ihan täyteen.

Voi kun olisi kyse tiheän imun kaudesta! Kesti useamman viikon ennen kuin imetys lähti käyntiin ja onnistui. Tein sen eteen todella töitä ja siksi nyt pelottaa, ettei homma menisi nyt läskiksi.

Olen yrittänyt pitää vauvaa hereillä rinnalla röyhtäyttämällä ja välillä käynyt vaihtamassa vaipan siinä välissä, mutta kun nukahtaa, niin saisi vaikka juna ajaa vierestä eikä herää.

Kiitos kannustuksesta! Toivoisin niin kovin imetyksen voivan jatkua, siksi varmaan nyt stressaan tätä niin kovin. Olen nauttinut imetyksestä ja se on saanut mielestäni suhteeno vauvaan paranemaan valtavasti! En tuntenut aluksi mitään mahtavaa äidinrakkautta, mutta olemme hiljalleen rakentaneet suhdetta ja nyt voin vilpittömästi sanoa rakastavani lastani. Toki aiemminkin huolehdin hänestä parhaani mukaan, mutta en tuntenut mitään valtavaa äidinrakkautta heti lapsen synnyttyä. Vaikka tätähän ei saisi varmaan sanoa ääneen...

[QUOTE="aapee";25337180]Kiitos kannustuksesta! Toivoisin niin kovin imetyksen voivan jatkua, siksi varmaan nyt stressaan tätä niin kovin. Olen nauttinut imetyksestä ja se on saanut mielestäni suhteeno vauvaan paranemaan valtavasti! En tuntenut aluksi mitään mahtavaa äidinrakkautta, mutta olemme hiljalleen rakentaneet suhdetta ja nyt voin vilpittömästi sanoa rakastavani lastani. Toki aiemminkin huolehdin hänestä parhaani mukaan, mutta en tuntenut mitään valtavaa äidinrakkautta heti lapsen synnyttyä. Vaikka tätähän ei saisi varmaan sanoa ääneen...[/QUOTE]

Se on ihan normaalia, ettei se valtava rakkaus synny heti. Se tulee ajan kanssa.

Itselläni kesti 3kk, ennenkuin imetys oli "tissi suuhun" - tyyliä. Se alku on haastava ja ottaa aikansa ennekuin se helpottaa. Pitää itse olla vain sitkeä ja jatkaa yrittämistä. Kuuntele vain vauvan tarpeita ja imetä silloin kuin vauva sitä haluaa - kelloa katsomatta.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Vauva tilaa lisää ruokaa:)
Tihentää välejä ja niin kroppa tietää lisätä maidontuotantoa, ku määrä on sopiva välit taas pitenee.(yksinkertaistettuna)
Itse en ikinä ole saanut pumpulla ku max 20ml, käsin lypsämällä 2,5dl:D

Tuo rinnalal notkuminen on ihan tavallista, ja vähä niinku kuuluu juttuun.
Kyl se siitä.

Onnea vauvasta!

Tiheän imun kaudelta kuulostaa minustakin ja kaksi tuntia ei tosiaan ole vielä mikään usein. Minulla on 4 kk ikäinen ja juuri tuossa kahden kuukauden tienoilla vauva söi 1,5 tunnin välein ja vasta nyt parin viikon ajan on syönyt taas sillä alun 3 tunnin välillä. Tiheän imun kauden erottaa maidon loppumisesta siten, että tiheästi imiessään vauva tulee kuitenkin kylläiseksi, jos taas maito loppuisi kesken, vauva olisi levoton ja itkuinen, eikä ainakaan nukahtaisi rinnalle. On tosin hyvon epätodennäköistä että maito loppuisi mihinkään, jos kerran tähän asti olet onnistunut imettämään. Annat vain lapsen syödä aina kun nälkäiseltä vaikuttaa.

Ja tuohon tunteiden syttymiseen. On ihan normaalia, ettei äidinrakkaus syty ihan heti. Myös minulla kesti aikansa ennen kuin "totuin" vauvaani. Älä siis turhaan stressaa, vaan nauti! :)

Yhteistyössä