Vauva ei kestä kyläilyä,vieraspaikkoja - normaaliako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
yleensä vauva 4kk on rauhallinen, perustyytyväinen ja aurinkoinen. käydään aika vähän kodin ulkopuolella (siis toki käydään vaunulenkillä mutta ei sillä tavalla kyläilemässä niin että rytmi muuttuisi tms..).

yleensä nukutaan noin aamu yhteentoista siten, että vauva saa olla tunteja tissillä. sitten ollaan leikkimatolla hetki ja lähdetään vaunulenkille jossa on päikkärit jne...

no tänään lähdettiinkin jo kahdeksalta reissuun, vauva jouduttiin herättämään uniltaan (nukkuu 12h yöunet). perillä sai tissiä jne. normaalin tapaan, mutta päikkärit oli taas eri aikaan. vauva oli TODELLA kärttyinen, itkuinen eikä mikään käynyt. sain kerran vauvan nukahtamaan mutta heräsi yhtä kärttyisenä kun meni nukkumaankin.

no lähdin sitten kotiin kun tuntui ettei tuosta tule mitään ja kappas, vauva olikin tutulla hoitopöydällä itse aurinko ja nyt nukahti tyytyväisenä sänkyynsä.

voiko tosiaan vauvan temperamentti olla sellainen että muutokset koetaan noin voimakkaasti? onko muilla ollut samaa?

Juuri tein itse aloituksen vähän samasta aiheesta (paljon kotona oloa yms..) Ja juu, juuri nuin meidänkin vauveli tekee kun ollaan kyläilemässä.. Mikään ei ole hyvin, kitistään ja nitistään oli miten päin tahansa, mutta ootappas kun päästään kotiin, niin jo on eri ääni kellossa..

Näköjään siis muitakin on joilla sama "vaiva". minkäs teet jos vanhemmilla ei ole paljoa kyläpaikkoja, aika harvakseltaan kyläillään (n. 3-4 kertaa kuukaudessa ja ehkä yksi kerta noista on yön yli reissu).. tästä vaan meinaa tulla kierre että kohta ei huvita lähteä enää minnekään kylään ..

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
miten teillä hoituu sitten neuvola käynnit yms?
Ja olettekos vain kotona ettekä lähde mihinkään?

neuvolassa ei tule mitään ongelmaa, se on ihan vieressä ja kestää noin 20 min. ylipäänsä lyhyet kyläilyt on ihan ok, mutta jos on vaikka useita tunteja niin se on aika lailla suurimmaksi osaksi kitinää, itkua jne.. mikään ei hyvin. esimerkiksi molemmat mummolat sen verran kaukana että mieluiten olisi yötä, mutta aina ne reissut on sitä että vauva itkee paljon ym

mulla oli esikoinen vähän tuollanen, oli muka niin piirun tarkkaa kaikki heräämis-ja nukkumisajat. Nyt tokalla ei ole mistään rytmistä tietoakaan kun enää ei vaan ole mahdollista istuskella kotona ja odotella vauvan heräämisiä tai nukkumisia.

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Ihan vain tulevaisuutta ajatellen kannattaisi harrastaa kyläilyä enemmän ettei lapsesta tule kovin säikkyä.

juu samaa mieltä, onhan se aluksi rankkaa kun se lapsi kitisee, mutta nyt palkitsee kun viihtyy muuallskin kuin kotona ja jo teidän mielenterveyden takia pitää sieltä kotoa päästä pois!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näköjään siis muitakin on joilla sama "vaiva". minkäs teet jos vanhemmilla ei ole paljoa kyläpaikkoja, aika harvakseltaan kyläillään (n. 3-4 kertaa kuukaudessa ja ehkä yksi kerta noista on yön yli reissu).. tästä vaan meinaa tulla kierre että kohta ei huvita lähteä enää minnekään kylään ..

Joo no vaikea se sitten on kyläillä jos paikkoja ei ole mutta oisko noissa mainitsemissasi paikoissa mahdollista käydä hiukan useammin tai sitten jossain mammakerhossa vaikka että lapsi tottuisi vieraisiinkin ja siihen että tissiä ja unta saa vaikkei kotona aina oltaskaan :)

Kuinka usein te muut sitten kyläilette vauvanne kanssa? en mitenkään voi uskoa että pelkästään se "kyläilyn vähyys" vaikuttaa, ei kai kaikki ole niin supersosiaalisia ja silti lapseen ei vaikuta reissaus?

Meillä vauva 5kk reagoi just samalla tavalla. HArvoin käydään missään (nyt alettu enemmän kulkemaan kylässä). Kylässä vauva ei pysty keskittymään syömiseen, ei juomiseen (saa pullosta, en imetä enää), ei nukahda, ja aika kärttyinen on.

Kotona on niin tyytyväinen aurinko.

Kuinka usein te muut sitten kyläilette vauvanne kanssa? en mitenkään voi uskoa että pelkästään se "kyläilyn vähyys" vaikuttaa, ei kai kaikki ole niin supersosiaalisia ja silti lapseen ei vaikuta reissaus?

no me käydään n kerran kahdessa viikossa mun vanhemmilla kylässä, joskus tietenkin harvemmin. Mutta kyllä pari kertaa kuussa vähintään jossain käydään.

Ja totta kai lapset ovat erilaisia ja toisiin vaikuttaa ja toisiin ei, mutta eihän sitä kuitenkaan voi koko lapsen elämää kotona olla.

no me käydään n kerran kahdessa viikossa mun vanhemmilla kylässä, joskus tietenkin harvemmin. Mutta kyllä pari kertaa kuussa vähintään jossain käydään.

Ja totta kai lapset ovat erilaisia ja toisiin vaikuttaa ja toisiin ei, mutta eihän sitä kuitenkaan voi koko lapsen elämää kotona olla.

ME kyläillään vauvan kans noin kerran viikossa-2 viikossa... ja vauva jaksaa noin tunnin olla kylässäkin tyytyväinen, mutta kun on syönnin tai nukkumisen aika, ongelmat alkaa

No ei tuotakaan asiaa oikein voi verrata kun meitä ihmisiä on niin erilaisia, jo vauvasta lähtien. Mä en kauheasti oo koskaan harrastanu kyläilyä ja esikoinen oli aika arka pienenä mut nää kaks nuorempaa ei. Keskimmäinen pysäytteli 2 vuotiaana kaikki mummot ja mammat ku vastaan ulkoillessa tuli ja esitteli pienen kassinsa sisällön ja jutteli ku papupata :D
*lisäys* niin piti siis sanomani tuosta esikoisesta ettähänellä oli alusta lähtein syömiset tosi vaikeita ja sen takia mä vähän niinku jumiuduin kotiin ku en jaksanu ihmisten voivottelua ja hössötystä mikä sinälläs kuitenkin oli virhe...ois vaan pitäny mennä jo lapsen takia että tottuu ihmisiin jne

Ihan vain tulevaisuutta ajatellen kannattaisi harrastaa kyläilyä enemmän ettei lapsesta tule kovin säikkyä.

Tässähän sitä tulikin viisauden sanoja... Hohhoijaa!

4kk:n iässä vauva on vielä hyvin pieni. Hän tuntee kodin itselleen turvalliseksi paikaksi, ja samoin päivästä toiseen samoina toistuvat rutiinit. Vauvan maailma järkkyy kun poiketaan totutusta kaavasta, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kunhan ikää tulee lisää, niin lapsi kiinnostuu ympäristöstä ja toisista ihmisistä ihan eri tavalla, eikä enää säikähdä muutoksia tuolla tavalla. Malttia! Kyllä sen lapsen kanssa ehtii liesuta myöhemminkin, ja niin että molemmat nauttivat siitä.

Olkaa tyytyväisiä vaan, että siellä kotona on rauhallinen ja tyytyväinen :) Meillä samanikäinen on juuri päinvastainen tapaus: kotona kitistään ja naristaan ja kylässä ollaan aurinkoisia ja tyytyväisiä. Ja kun äiti ei jaksaisi koko ajan olla menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Tässähän sitä tulikin viisauden sanoja... Hohhoijaa!

4kk:n iässä vauva on vielä hyvin pieni. Hän tuntee kodin itselleen turvalliseksi paikaksi, ja samoin päivästä toiseen samoina toistuvat rutiinit. Vauvan maailma järkkyy kun poiketaan totutusta kaavasta, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kunhan ikää tulee lisää, niin lapsi kiinnostuu ympäristöstä ja toisista ihmisistä ihan eri tavalla, eikä enää säikähdä muutoksia tuolla tavalla. Malttia! Kyllä sen lapsen kanssa ehtii liesuta myöhemminkin, ja niin että molemmat nauttivat siitä.

Viisauden sanoja todella ja kokemuksen syvällä rintaäänellä! Johan tuon sanoo terve maalaisjärkikin. Se vauva siitä mitään järkyty kun tuttu ja turvallinen äiti on vierellä koko aika ja ne tissit :D Kyllä mä edelleen suosittelen kyläilyä, enkä mä nyt hei tarkottanu että joka päivä vauva revitään kesken unien ja ollaan aamusta iltaan jossain. Ei siitä kyläilystä tartte ongelmaa tehdä...mennään lapsen ehdoilla. Ei vedetä kesken unien kylään vaan annetaan vauvan nukkua kunnes itse herää jne. Kai siellä kyläpaikassakin on mahdollista vauva laittaa parvekkeelle/pihalle nukkumaan. Ja kuten joku jo sanoi niin ihan äidin oman mielenkin vuoksi ois hyvä tavata muitakin ihmisiä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
x oletko sitä mieltä että pitäisi vain olla kotona sisällä? Mun pää ei ainakaan moista kestäisi. Toki me aikuisetkin molemme erilaisia..

Missä kohtaa sanoin että vauvan kanssa pitäisi linnoittautua kotiin? Tarkoitukseni oli selventää ap:lle syitä vauvan käytökseen, siitähän ap oli aloituksessaan huolestunut. Kun ymmärtää syyt, niin osaa ajoittaa vierailut vauvan kannalta paremmin.

Yhteistyössä