Vauva ei liiku, pitäisikö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti84"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti84"

Vieras
Minulla on kohta 9kk ikäinen vauva joka ei ryömi vieläkään. Takaperin hilaa itseään ja pyörii ympyrää, liikkuu vähän istuallaan, mutta eteenpäin ei ryömi eikä tosiaan konttaa niinkuin muut ikäisensä. Alan olla todella huolestunut, neuvolalääkärissä käyty ja lääkärin mukaan ei pitäisi huolestua kun muilla osa-alueilla on hyvinkin kehittynyt mutta kyllä mä nyt viimeistään alan jo huolestua.
Lattialla on paljon, sen lisäksi sylissä ja tietty syöttötuolissa ruokailun ajan ja vaunuilla ulkoilun ajan.
Tuttujen saman ikäiset jo harjoittelevat kävelyä :(
Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Tuntuu että neuvola ei ota tosissaan :(

Taitaa olla eka lapsi? Pidät vaan lattialla vatsallaan ja mielenkiintoisia leluja eteen :) lapset n niin erilaisia. Meidän esikoinen käveli tai no juoksi alle vuoden ikäisenä ja kuopus oppi kävelemään vasta 1.5vuoden iässä. Ja normaaleja molemmat. Jtn usko vaan neuvola lääkäriä :) ja anna vauvasi olla vauva vielä hetken :) tsemppiä!

Ei tossa ole mitän tosissaan ottamista.kyl se aikanaan oppii. Mun javerin vauva oppi kääntymään vasta 10 kk iässä, siihen asti oli vaan pötkötellyt lattialla ja hiukan potkiskellut. ja usko pois, se käveli 1v1kk iässä. kehitys voi sit mennä nopeastikin eteenpäin.

Odota rauhassa äläkä vertaa omaa vauvaasi muiden vauvoihin. Meillä lapsi lähti ryömimään vasta 10 kk ikäisenä, konttaamaan 1 v 1 kk ikäisenä ja kävelemään 1 v 3 kk ikäisenä.

Älä ressaa asiasta, meillä likka lähti kävelemään 2 vkoa ennen ensimmäistä syntymäpäiväänsä täysin varoittamatta ja sen jälkeen onkin ohittanut kaikki tuttujen muksut noissa apinan elkeissään (kiipeilee ihan joka paikkaan yms). Myönnän itsekin kokeneeni pienoista ressiä asiasta kun tuohon asti tuntui kehittyvän niiiin hitaasti, mutta kuinkas kävikään? ;) Kyllä se liike sieltä teilläkin tulee, jos ei kerran lääkärikään ole vielä huolestunut, odota vaan, pian saat hiki päässä juosta pirpanan perässä! :)

Kiitos viesteistänne! :) Vähän rauhoitti mieltä jos muut on sitä mieltä että ei tarvitse huolestua. Tuntuu että kovasti yrittää päästä liikkeelle, muttei vaan ole vielä ymmärtänyt jutun juonta. Eiköhän se tästä joskus... :)

Todellakin, älä vertaa sillä kaikki oppivat omaa tahtiaan. Meidän kuopus oppi kääntymään mahalleen vasta 7 kk iässä vaikka osasi jo ryömiä silloin. Konttauksen oppi 8 kk iässä mutta ei osaa vieläkään istua, vaikka nyt on jo 9 kk. Polvillaan seisoo jo.
Tuo istualtaan eteneminen tunnetaan "peppukiitämisenä" ja on ihan verrattavissa ryömimiseen.

[QUOTE="Äiti84";25716474]Minulla on kohta 9kk ikäinen vauva joka ei ryömi vieläkään. Takaperin hilaa itseään ja pyörii ympyrää, liikkuu vähän istuallaan, mutta eteenpäin ei ryömi eikä tosiaan konttaa niinkuin muut ikäisensä. Alan olla todella huolestunut, neuvolalääkärissä käyty ja lääkärin mukaan ei pitäisi huolestua kun muilla osa-alueilla on hyvinkin kehittynyt mutta kyllä mä nyt viimeistään alan jo huolestua.
Lattialla on paljon, sen lisäksi sylissä ja tietty syöttötuolissa ruokailun ajan ja vaunuilla ulkoilun ajan.
Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Tuntuu että neuvola ei ota tosissaan :([/QUOTE]

Joten ei sinunkaan!

Eipä meilläkään osattu vielä pari kuukautta sitten muutakuin olla öllöttää, istua kun laitettiin istumaan, nyt tuo typy otti ensimmäiset askeleet ilman tukea, ikää 11kk. Konttaamaan eikä ryömimään juurikaan ruvennut, omalla peppu tyylillä liikkuu. Käytiin fysioterapialla kun ei osannut mennä itse istumaan ja kappas vaan, tyttöpä nousi itse istumaan ensimmäisen kerran siellä, ilman harjoittelua.

[QUOTE="Äiti84";25716474]Minulla on kohta 9kk ikäinen vauva joka ei ryömi vieläkään. Takaperin hilaa itseään ja pyörii ympyrää, liikkuu vähän istuallaan, mutta eteenpäin ei ryömi eikä tosiaan konttaa niinkuin muut ikäisensä. Alan olla todella huolestunut, neuvolalääkärissä käyty ja lääkärin mukaan ei pitäisi huolestua kun muilla osa-alueilla on hyvinkin kehittynyt mutta kyllä mä nyt viimeistään alan jo huolestua.
Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Tuntuu että neuvola ei ota tosissaan :([/QUOTE]

Jos sun lapses on ihan tyytyväinen lattialla maatessaan, niin ei ole mittään hättää.

Yhteistyössä