Vauva ei nuku eikä viihdy yksinään,miten nukutat isomman sisaruksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinä kysymys..

Toinen vois olla että miks just niinä päivinä kun olet yksin lasten kanssa,ne ei nuku hetkeäkään yhtä aikaa? Ja sit kun olis apuvoimia (mies,kaveri tms) paikalla niin molemmat vetää oikein megapitkät unet yhtäaikaa..

Pidin vauvaa sylissä kun nukutin isompaa. Kun vauva kasvoi, niin se oli samassa huoneessa lattialla. Kaikenlaista säätöä oli, mutta nyt on jo helpompaa, kun nukkuvat samaan aikaan. :)

Isompi (3v) on oppinut/opetettu nukahtamaan itse päiväunille ja yöunille jo ennen sisaruksen syntymistä. Jos vauva on hereillä, kun isomman aika on mennä päiväunille, lauletaan unilaulut yhdessä vauvan kanssa isosiskolle. Illalla taas vauva on aina jo ennen isosiskoa yöunilla, mutta ei silloinkaan olisi ongelmaa, taas lauleltaisiin unilaulut/ luettaisiin sadut yhdessä.

Meillä isompi on vasta nyt pian 3v oppinut nukahtamaan ilman nukuttamista. Ja yritetty on pienestä pitäen. (Ja siis varsinkin ennen pienemmän syntymää, ettei olisi tuota hankalaa tilannetta.) Toinen taas on aina tyytyväisesti nukahtanut kun on sänkyyn kannettu. Lapsissa on eroja. ;)

Mutta siis kokemuksesta tiedän, että kaikenlaista säätöä oli, eikä se tosiaankaan helppoa aina ollut. Kyllä se isompi kuitenkin nukahti kun tarpeeksi väsytti, vaikka vauva olikin mukana nukutustilanteessa. Tärkein neuvoni on se että itse pysyy rauhallisena, eikä ota liikaa stressiä asiasta. :) Ei se maailma siihen lopu vaikka se isompi ei aina nukkuisikaan.

Joskus kun nukuttamisesta ei tullut mitään niin luovutin ja sitten kun pienempi meni nukkumaan niin kokeiltiin uudestaan. Välillä nukuttiin kaikki kun mies tuli töistä kotiin. :D

Riippuu tosiaan lapsista mikä on hyvä taktiikka :) Jossain vaiheessa minä tein niin, että imetin vauvaa sohvalla esikoisen (n. 1v9kk tuolloin) huoneessa ja lauloin pari laulua, joiden aikana esikoinen yleensä nukahti. Olen jonkun verran itsekseni lasten kanssa miehen työmatkojen takia ja meillä oli esikoisen huoneessa silloin patjakin, jossa sain iltanukutuksen tehtyä niin että molemmat nukahtivat hyvänä iltana yhtä aikaa.

Nykyään päiväunille mennään niin, että laitan isomman sänkyyn lastenhuoneeseen ja puen pienemmän parvekkeella vaunuun ja menen itse katsomaan edellispäivän Emmerdalet olohuoneeseen :) Eli helpottanut on paljon noista alkuvaiheista, lapset on nyt 1,5v ja 3v ja näin on menty jo aika kauan :)

Huomasin, että tärkeintä oli olla itse stressaamatta asiasta ja olla rauhallinen, kyllä ne sitten aina lopulta nukahtavat. Se kyllä riippuu päivästä, että saako ne samaan aikaan unille, mutta jossain vaiheessa toinen lopettaa kuitenkin unet kokonaan, eli on hyvä harjoitella etukäteen :D

Meillä on lapsilla vuoden ikäero, ja kun pienempi oli vastasyntynyt(eikä siis ollut vielä mitään rytmiä) niin nukutin taaperon siinä sängyn reunalla vauva sylissä istuskellen. Sitten 2-3kk iässä pienempi nukkui jo keskimmäiset päikkärit samaan aikaan isomman kanssa, ja nukutin siten, että pötköteltiin kaikki vieritysten sängyssä. Itsekseen nukahtamaan oppivat siinä 3vuotiaina, ei tehty stressiä siitä, kun nukuttaminen ei kauaa kestänyt koskaan:)

Muistan meilläkin olleen esikoisen ja toisen lapsen kohdalla melkoinen nukutusrumba: vieressä piti olla ja nukuttaa. Kolmannen lapsen kohdalla hoksasin lopettaa nukutuksen. Selvät rutiinit, iltatoimet, laulut ja pusut. (max. 10 min.) Sitten vain omiin sänkyihin lapset. Joskus joutui useamman kerran kantamaan takaisin. Mutta nyt nuo kaikki 4,5v. 3v. ja 1,5v. Jäävät omiin sänkyihinsä ja sinne myös nukahtavat. Nuorin ainoastaan höpöttää jonkun aikaa ennen kuin nukahtaa. Meille tosiaan tulossa loppukesästä vauva ja iahn sen takia ollaan nuo nukuttamiset jätetty. Lapsille vain annetaan kaikille huomiota ja syliä ennen nukkumista.

Yhteistyössä