Vauva ei nuku enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silmät ristissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silmät ristissä

Vieras
Poika on viikon vajaa 5kk ja ennen meillä nukuttiin tosi hyvin. Yksi syöttä / yö ja välillä ei sitäkään. Nyt tilanne on ihan käsittämätön. Poika nukahtaa ihan hyvin edelleen, mutta sen jälkeen alkaa tuttirumpa. Tuttia saa käydä laittamassa tunnin välein suuhun. Olen ihan puhki enkä ymmärrä, että mistä tämä johtuu. Edelleen meillä kyllä syödään kerran yössä ja rintaa poika ei ole saanut kahden kuukauden jälkeen, joten mistään sellaisestakaan ei voi olla kysymys. Päikkärit nukutaan normaalisti. Onko muillä tälläistä?

IHAN SAMA MEILLÄ! Ennen herättiin max 2krt yössä (syömään pullosta). Mikään ei muuten ole muuttunut, mutta nyt herätään vähintään 3 krt ja jäädään siitä valvomaan ja metelöimään. Metelöinti ei edes varsinaisesti ole itkua vaan semmosta älänmölöä ja jos sitä ei huomioi menee ihan överiks ja sit tietty aamulla kuudelta ylös. Alkaa olla ihan loppu, odottelen vaan millon alkais helpottaa...tuntuu ettei ikinä :-(

Meillä alkoi esikoisen kanssa yövalvomiset siinä 6kk kohdalla ja vuosi sitä rumbaa kesti. Eri vaiheita tulee ja menee, hampaita ja flunssia. Liikkuminen, istuminen, seisominen, taputtaminen, ihan kaikki tulee pienellä uniin ja sitten taas valvotaan.
Tuo 2v on jo ihana kun se nukkuu yöt yli 10h putkeen!

Onkohan ap:n vauva oppinut juuri esim kierimään tai ryömimään?

opittu mitään uutta, muuta kuin päristelemään. Poika alkaa itkemään yöllä kovaa ja itku ei ole sellaista parahtelua mitä on ennen joskus ollut vaan se jatkuu jos ei mene luokse. Sitten vain tutti suuhun ja samantien hiljenee ja jatkaa unia. Viime yönä laitoin tutin 8 kertaa suuhun ja sitten siihen päälle vielä yksi syöttökerta. Huoh*

Tosi levottomia öitä on meillä ollut aina 4kk iästä alkaen - nyt poika yli 7kk. Vauvan unisykli on sellainen että aina n. tunnin välein tulee havahtuminen - jotkut vauvat osaavat siitä jatkaa itse unta toiset eivät. En ole mikään neuvomaan, sillä itsekään ei olla ratkaisuja löydetty. Mutta nyt tarkkaillaan enemmän iltarutiineja, ja nukkuttamisrituaaleja. Vauvan olisi hyvä oppia nukahtamaan aina oman sänkyyn ilman tissiä ja hyssytystä - helpommin sanottu kuin tehty. Unikouluja missä yösyötöistä yritetään päästä eroon ei suositella alle 6kk ikäisille.

Itse sorruin samaan virheeseen, että lapsen älähtäessä ryntäsin heti tyrkyttämään tuttia. Toisen lapsen kanssa tajusin odotella, josko lapsi nukahtaisi itsekseen ja aika usein uni tuli hänellä silmään vähän ajan päästä.

Kannattaa myös tarkistaa ruokavalio. Jos vauva on vielä tissimaidolla pelkästään, niin se ei pidä nälkää niin hyvin kuin kiinteä ruoka. Itse olen alkanut antamaan vauvoille kiinteää jo 4 kk:n iässä juuri siksi, että saan itse nukuttua pidempiä yöunia (en kertakaikkiaan jaksanut herätyksiä 1,5 - 2 h välein).

Vauvan ollessa 6kk voi jo pitää unikoulua, jollei muut konstit auta. Meillä tassuttelu aiheutti vain järkyttävää huutamista, sillä vauvat on totutettu alusta asti nukahtamaan itsekseen ja jos ovat heränneet yöllä, niin tutti tai maitoa -> nukkumaan on auttanut, joten yhtäkkiä vauvan aloillaan pitäminen aiheutti kummassakin raivokohtauksen. Meillä nuoremman lapsen kanssa auttoi lempeämpi unikoulu: ei heti ekasta inahduksesta viereen ja kun menin, tutti vain suuhun, peitto päälle ja menin pois. Unikoulu kesti kyllä yli kuukauden.

Esikoisen kohdalla radikaali unikoulu (huudatus) tuotti heti tulosta ja kahdessa päivässä unirytmi asettui kohdalleen hänen oltua 6 kk:n vanha ja sen jälkeen hän on nukkunut yöt läpeensä.

samaa täällä, 4kk kohdalla täysiä öitä seittemän viikkosesta nukkunut alotti yöelämän. Herää puol kuus virkeenä höpöttelemään,syötän mut silti jokeltelu ja hekottelu jatkuu sängyssä ja on niin kovaäänistä että pakko nousta sen kanssa ylös tunniksi "leikkimään" ettei herätä esikositakin. Ok tuo menettelee vielä mutta herää myös 01 ja o3 myös. Tuolloin saatta hyvällä lykyllä syötöllä hiljentyä mutta on mennyt öitä että on valvottu 03-05. Nyt sit ilmotin isännälle että jos töihinlähtijä haluaa nukkua, ón hvyä ja vaihtaa huonetta mä alan opettaa lasta nukkumaan. Eli annan mölöttää kunnes nukahtaa, nyt mennyt jo pari yötä paremmin, ei oo tarvinnu ky yhden syötön´ja "mölötys" vähentynyt. Tän ikäset oppii jo aika äkkiä palveluun.

voi miten tuttua.. Meidän poika oli alusta huono nukkuja, noin 3 kk ikäisenä alkoi yön ensimmäinen unijakso mukavasti pitenemään. Tuossa 4 kk tienoilla nukkui ekan pätkän inahtamattakaan klo 20-03, sitten syöttö jonka jälkeen aamuyön viimeiset tunnit vähän risaiset (2-3 herätystä) ja sitten herätys klo 06. Ihan siedettävä meininki.
Mutta nyt poika 5 kk ja viimeisen viikon ajan ovat yöt olleet ihan kamalaa meininkiä!! Yöunille mennään edelleen klo 20 aikoihin, mutta ensimmäisen kerran herää kukkumaan jo klo 23 aikoihin. Hölöttää ja huutelee sängystään ja lopuksi alkaa itkemään surkeasti jos ei mene hänen luokseen. Sitten kun näkee naaman niin alkaa hymyily, virnuilu ja vehtaaminen. Pitäisi leikkiä!! Kamalan huutamisen kanssa saan nukahtamaan takaisin noin 30 min kuluttua (en ala leikkimään tuohon aikaan yöstä). Sitten herätään klo 01-02 aikaan syömään ja tämän jälkeen aamuun asti tuttia suuhun laittamaan 30min-1,5h välein. Ja herätys tasan klo 6. Sitten aamupäivän on ihan rättiväsynyt ja nukahtelee pystyyn.
Tänään muutin sen verran, että lisäsin yhden ruoan listaamme (aloitimme kiinteät jo pojan ollessa 3,5 kk). Eli nyt syömme niinkuin neuvoalan ohjeen mukaan 6 kk ikäiselle tulisi syöttää (aamupuuro, kasvisliha-lounas, välipala, kasvisliha-päivällinen, iltapuuro ja tietty maidot päälle). Katsotaan auttaako unien kanssa.

Olen jo kyllä ottanut sen asenteen, ettei säännöllistä unirytmiä löydy tämän ensimmäisen vuoden aikana. Kun on ne hampaat tuloillaan, liikkumiset yms yms. Nukun itse aina kun voin, viikonloppuisin etenkin otetaan miehen kanssa vuorotellen päikkäreitä.

täällä kanssa pojan suuhun saa tuttia laitaa monta kertaa yössä. Ei jaksa millään itkua kuulla ja tunnin välein se itkee... On varmaan ilmavaivoja mikä herättää ja tutin kun laittaa niin jatkaa unia. Tosi raskasta, mutta toivotaan että joskus loppuu.

Yhteistyössä