Vauva ei nuku omassa sängyssä, mä taas en osaa nukkua vauvan vieressä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsymys

Vieras
Apuja tilanteeseen? Viikon vanha vauva ei nuku omassa sängyssä (ihan mun sängyn vieressä). Mä taas en osaa nukkua vauvan vieressä. :( Nukun niin että heräilen koko ajan enkä uskalla vaihtaa asentoa, oon ihan puuduksissa... Onko muita joilla samoin? Tuntuu että kaikille muille on niin luontevaa nukkua vauvan kanssa, oon joku luonnon oikku. :(

Ootko kokeillut nukuttaa vauvan suoraan omaan sänkyynsä sylin sijasta?

Täällä toinen luonnonoikku, poika on pari kertaa nukkunut vieressä kun on ollut kipeä mutta muuten nukkuu aina omassa sängyssään (ja omassa huoneessaan) ja ikää on 1v.

Et ole luonnonoikku, meillä ei vauva ole nukkunut ainuttakaan kokonaista yötä vieressä. Meillä tosin syynä myös se, ettei vauva koskaan itsekään ole vieressä hyvin nukkunut, vaan aina nukkunut paremmin omassa sängyssä. En siis oikein osaa auttaa ongelmassasi.. Omassa sängyssähän voi opettaa nukkumaan, mutta viikon ikäinen on toki vielä liian pieni mihinkään sellaiseen..
Oletko koettanut silitellä vauvan uneen takaisin sänkyyn? Meillä myös nukuttaminen oli alkuun kovin vaikeaa/kesti kauan, mutta kun nukahti niin nukkui paljon rauhallisemmin, mitä vieressä nukkui...

Miksi edes pitäisi osata nukkua vauvan vieressä?

Meillä nukkuu omassa sängyssään. Kuukauden ikäinen nyt. Joskus se on vaikeampaa saada nukahtamaan mutta sit mennään nukkumaan pidemmän kaavan mukaan. Mä en osaa nukkua kunnolla jos vauva on vieressä.

Meidän vauva on jo vähän vanhempi, 3 kk, mutta laitan silti oman vinkkini pinoon jos siitä olisi jollekulle apua. Olen huomannut, että jos vauva herää kun laitan hänet sänkyyn, saan hänet helpoiten nukahtamaan tassuttelemalla ja puhumalla samalla rauhallisella äänellä (vielä jonkin aikaa senkin jälkeen kun vauva on sulkenut uudelleen silmänsä). Liekö sitten puhe rauhoittavaa, kun vauva tajuaa että äiti on siinä lähellä eikä katoa mihinkään, vaikka silmät sulkeekin. Mutta ei ehkä toimi vielä vastasyntyneellä...

Eikö vauva nukkuis jos otatte pinnasängystä laidan pois,sänky ihan teiän sänkyyn kii. Pystyt vaikka pitää kättä vauvan lähellä jos se tois vauvalle turvaa. Kuitenkin ois vauvalla oma paikka missä nukkua.

Mutta joo, sellasta se vauva,-aika on,kikkailua ja vääntämistä. Luojalle kiitos ne ajat on meillä elettyä elämää.

Mä julmasti opetin vauvan nukkumaan omaan sänkyynsä, siis sänky vedetty ihan kiinni meidän sänkyyn ja itse nukuin ihan reunassa, eli olin aivan lähellä vauvaa ja osa pinnoista irrotettiin niin että sain pitää kättä vauvan päällä ja silitellä. Esikoisen kanssa koitin perhepetiä ja aluksi se toimi, mutta myöhemmin mun ja vauvan unet katkeili koko ajan ja lopulta olin vaikeassa unettomuuskierteessä, mistä taas seurasi muuta ikävää, joten seuraavan kanssa en vaan pystynyt edes koittaa. Esikoisen kanssa mm. heräsin kerran siihen, kun yliväsyneenä viimein nukahdettuani olin kierähtämässä vauvan päälle. Vauva valitti heti ja mulla kai sit vaistot toimi niin että havahduin ja heräsin heti, mutta oli mulle se viimeinen pisara, vaikka olin lukenut hyviä perusteluja sille miksi perhepeti olisi paras vaihtoehto.

Heh, meidän kakkonen suostui ekat pari kuukautta nukkumaan vain mun masun päällä. Siihenki tottui, vaikkei tosiaan ollut suunnitelmissa. Muualla nukkuin max. 2 minuuttia. Testasin aika monta yötä putkeen, ennenkuin itse suostuin uskomaan, ettei lapsi muuten nuku. Sen jälkeen olinkin niin väsynyt, että olisin nukkunut vaikka päällä seisten.

[QUOTE="vieras";28579169]Mä julmasti opetin vauvan nukkumaan omaan sänkyynsä, siis sänky vedetty ihan kiinni meidän sänkyyn ja itse nukuin ihan reunassa, eli olin aivan lähellä vauvaa ja osa pinnoista irrotettiin niin että sain pitää kättä vauvan päällä ja silitellä. Esikoisen kanssa koitin perhepetiä ja aluksi se toimi, mutta myöhemmin mun ja vauvan unet katkeili koko ajan ja lopulta olin vaikeassa unettomuuskierteessä, mistä taas seurasi muuta ikävää, joten seuraavan kanssa en vaan pystynyt edes koittaa. Esikoisen kanssa mm. heräsin kerran siihen, kun yliväsyneenä viimein nukahdettuani olin kierähtämässä vauvan päälle. Vauva valitti heti ja mulla kai sit vaistot toimi niin että havahduin ja heräsin heti, mutta oli mulle se viimeinen pisara, vaikka olin lukenut hyviä perusteluja sille miksi perhepeti olisi paras vaihtoehto.[/QUOTE]

väljän määritelmän mukaan se,että vauva nukkuu omassa sängyssään joka on teidän sängyn vieressä,on perhepedissä nukkumista.

Et todellakaan ole luonnonoikku! Itse olen ihan samanlainen! En ole yhtään yötä nukkunut vauvojen kanssa, en vain osaa. Huono nukkuja olen muutenkin, saati sitten yrittää tönkkönä nukkua vauvan kanssa. Alusta asti ollut selvää etten vauvan kanssa samassa sängyssä nuku. Onneksi vauvat olleet samaa mieltä ja nukkuneet hyvin omassa pinniksessä kun vaan saanut sinne nukutettua! Nukutusrumba oli alun ekat 3kk aikamoista, mutta nukahdettuaan jopa 10t sikeästi nukkuivat:) Oli siis vaivan väärti!

väljän määritelmän mukaan se,että vauva nukkuu omassa sängyssään joka on teidän sängyn vieressä,on perhepedissä nukkumista.

Ok :) Kun on nuo uudet tutkimukset, että vauvan olisikin turvallisempi nukkua ei-perhepedissä, niin tarkoittaako se sitä että vauvan sänkyä kannattaisi siirtää hieman kauemmaksi? Mä joudun öisin nousemaan usein juomaan ja vessaan niin työnnän kyllä yleensä sen pinniksen niin että se on päädystä kiinni meidän sängyssä ja jalkopäädystä kauempana, että mahdun nousemaan ja kulkemaan siitä välistä :D Sänky liukuu hyvin laminaatilla niin siirtelen sitä aina noin tarpeen mukaan :D

Ja oliko siinä tutkimuksessa sitten mitenkän määritelty sitä, miten kaukana sen vauvan sängyn olisi hyvä olla - huoneen koosta riippuenhan se voi olla tosi kaukana vanhemmista tai ihan lähellä... En nyt ole mitenkään hysteerinen tämän asian kanssa, mutta kiinnostaa, jos sinä tai joku muu osaisi vastata! :)

Olen aina ihmetellyt,miksi ihmiset nukuttavat vauvaa omassa sängyssään ja ottavat sen riskin,että vielä unissaan kääntyvät vauvan päälle ja tukehduttavat hänet. Vauvan paikka on ikiomassa sängyssään.Ja se taas puolestaan voi olla vanhempien sängyssä vaikka niin kiinni,että äiti/isä voi pitää vauvaa tarvittaessa kädestä kiinni tai silitellä. Jos vauva ei nuku omassa sängyssään sen takia,että kaipaa läheisyyttä,niin kapalo on hyvä juttu pikkuiselle,että tuntee olevansa turvassa tai sitten myttää peittoa ihan kiinni vauvaan tai jonkin isomman unikaverin. :-)

Pienen vauvan oon laittanu nukkumaan ihan meidän tyynyjen tasolle ja ite nukkunu sitten lähempänä jalkopäätä niin saa rauhassa pyriä ilman että osuu vauvaan. Vauvanhan voi nukuttaa jonkun ohuen peiton päälle ja sitten vetää peitolla sinne sängyn pääpäätyyn.

Yhteistyössä