Vauva ei ole vielä kääntynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ammuli

Jäsen
10.07.2007
183
13
18
Olen nyt rv 30+, loppuviikosta 31. Viimeksi neuvolassa 30+3 ja vauva ei ollut vielä kääntynyt alaspäin vaan retkotti poikittain. Neuvolakorttiin kirjattiin pt (perätila). Tämä on kolmas raskaus ja tarkistin että aikasemmissa raskauksissa vauva oli jo ennen rv 30 kääntynyt alaspäin ja pysynyt siinä. Lisäksi vauva on kumman levoton liikehtijä. Hiukan huolettaa että onko jotakin vialla.

Ei se välttämättä tarkoita, että mitään olisi vialla jos vauva pysyy loppuun asti perätilassa :) Vauva voi myös vasta hyvin myöhään kääntyä, jopa vasta juuri ennen synnytystä. Itsellä rv 39 ja vauva ei ole kääntynyt missään vaiheessa raivotarjontaan, käännösyritystä ei koitettu tehdä. Käännösyritystä voi käsittääkseni tehdä rv 36 jälkeen jos ei ole kääntynyt oikeinpäin. Hyvinkin on vaavillasi vielä aikaa kääntyä. Nyt siis minulla suunniteltu sektio edessä. Myös alakautta synnytystä olisin voinut yrittää, mutta omalla kohdallani ei ole vaihtoehto vaikka lantion mitat sen olisi saattanut salliakin. Itse ajattelen, että jos vauva on pt:ssa niin antaa olla, ehkä se vain viihtyy siinä asennossa parhaiten, mitä sitä väkisin muuttamaan ja takuitahan käännösyrityksen onnistumisesta ei ole, saati että pysyisi rt:ssa siltikään :) Muita syitähän perätilaan voi sitten olla esim. liian lyhyt napanuora tai jos se on kaulan kaulan ympärillä, ei ole tilaa tarpeeksi tms.

Hei,itsellä on nyt rv 31 menossa ja vauveli viihtyy poikittain tai jollain tapaa istualtaan. Ehtii vielä hyvin kääntymään,jos vain niin haluaa. Esikoinen kääntyi raivotarjontaan jotain rv33,siihen asti möyri ja vaihteli kovasti asentoa. Joten tuskimpa sullakaan mitään syytä huoleen. Toiset viihtyy oidempään perätilassa kuin toiset ja toiset kääntyvät aikaisemmin kun taas toiset päättävät jäädä perätilaan loppuun asti.

Niin ja vauva pystyy kääntymään vielä monesti ympäri jopa rv38 saakka ja joillakin vielä senkin jälkeen.

mulla esikoinen kääntyi yhteensä kait 6 kertaa, viimeisiä kertoja lasketun ajan jälkeen. Käännösyritys ei tuottanut tulosta. Terve ja ihana lapsi tuo on :) Tosin napanuora oli sitten pahasti kaulan ympärillä, eikä voinut syntyä alakautta, mutta ei se sektio siinä vaiheessa kyllä harmittanut tippaakaan. :) Tsemppiä! Kyllä se vielä voi kääntyä ja jos ei käänny, niin sitten pt-synnytys tavalla tai toisella :)

Yhteistyössä