Vauva ei osaa nukkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Täällä ilmoittautuu väsynyt äiti. Ennenkaikkiaan olen väsynyt tähän nukutusrumpaan.

Meillä pikkuinen 7viikkoinen ei juuri nuku laisinkaan. Hän nukkuu noin 1-2tunnin unet jonka jälkeen herää ja jaksaa olla pirteä noin tunnista puoleentoista tuntiin ja sitten alkaa väsähtää. Sitten alkaa äitillä 1-4tunnin nukutusrumba ja nukahtaminenkin tapahtuu vain ja ainoastaan tissille.

Vauva kitisee väsymystään ja sitten saattaa nukahtaa tissille, mutta kun tissi pois suusta niin silmät rävähtää auki ja jos näin ei tapahdu viimeistään sylistä laskettaessa niin tapahtuu tai sitten kun on ollut pois sylistä noin 5 minuutia alkaa hamuta tissiä ja koko nukutus alkaa alusta.

Eilen kokeilin nukuttaa niin että vauva söi ja laitoin sen väsyneenä pinnasänkyyn ja hyssyttelin siinä ja yritin näin, välillä nostaen syliin ja lohdutellen ja hyssytellen ja heti kun rauhoittui laskin taas takaisin. Vauva katseli aina jonkin aikaa pinnasängyn suojuksia ja sitten kyllästyi ja kitisi eli ei puhettakaan nukkumisesta. Yritin olla kärsivällinen, mutta sain aikaan sen että vauva oli niin väsynyt että alkoi lopulta huutaa suoraa kurkkua ja siihen ei auttanut mikään oli tällöin valvonut lähemmäs 6 tuntia.

Tissiläkin nukutus kestää noin 1-3 tuntiin eli kokoajan on tissi saatavilla vaikkei se suussa kokoajan ole.

Kaikki pitäisi olla hyvin ennen nukkumaan menoa, on vaipat katsottu (tuossa ajassa jo moneen kertaan) maha täynnä (tuttipullollakin tarkistettu ettei nälkää pitäisi jäädä) vauva ei kiemurtele vatsavaivoissa ja kaikki pitäisi olla muutenkin hyvin vaan silmät ummistuu aina vaan hetkeksi. Hiljaisuudessa ollaan kokeiltu, rauhallisessa puheensorinassa, autossa, vaunuissa, pinnasängyssä. Tuttia ei huoli.

Kuvitelkaa teen tämän nukutusrumban joka kerta paitsi yöllä yhdellä syötöllä. Syötän tytön n.2-3 kertaa yössä.

Heelurei =)

Meillä oli pikkasen samankaltaista ongelmaa sillon ku meijän neiti oli noin pikkunen. Nyt jo 3kk 1½viikkoo vanha =)
Meil ei auttanu sillon muu ku kanniskelu. Tykkäs siitä ku iskä kanto olalla ja nukahti siihen. Annettiin nukkuu siinä ainaki tunti ja sit omaan sänkyyn.
Ja sit meil autto se ku aloin nukuttaa likkaa mahallaan. Sitä ei tietty suositella mut mä ainaki annan tytön nukkua sillai ku tykkää. Ja käänsi jo sillon päätänsä hyvin puolelta toiselle.

Meijän neiti heräs selällään siihen ku säpsähteli vähän väliä ja kädet rävähti aina ""auki""...Ei ole enää sellast ongelmaa ja hyvin nukkuu ja jopa nukahtaa itekseen. Välillä saattaa motkottaa sängyssä päivän tapahtumia (ilmeisesti) ja vähän kiukutakkin mutta sitte nukahtaa ja jos ei ni sit annan lisää tisua ni johan nukkuu!

Mutta jokainen tekee tietenkin niinkuin parhaakseen näkee.
Pidä vaan paljon sylissä vaikka kuka sanoisi mitä. Siitä ne vauvat yleensä tykkää!

Meillä tyttö nyt reilut 8 viikkoa ja nukuttaminen ollut ongelma alusta alkaen, nyt kuitenkin vähän helpottunut. Meillä yöt nukutaan tosi loistavasti kymmenestä neljään ja sit syödään ja nukutaan taas joskus jopa kahdeksaan asti. Aamupäivällä nukkuu vaunuissa 2-3 tuntia. Aluks meillä ei nukuttu ollenkaan kunnon päiväunia. Nykyään ei oikeastaan nukahda muuten kun vaunuihin kun ne liikkuu, autoon, sitteriin kun sitä keinuttaa ja tissiin. Joskus vaunuissa ollessaan hamuaa tissiä ja oon silloin antanut tutin (luonnonkumia silikoni ei kelpaa ollenkaan), joskus tutti kelpaa joskus ei. Illat on meillä sit yhtä tissillä hyppäämistä, eilenkin nukutin ilta seitsemästä alkaen ja nukahti puoli kymmenen. Sit nostin tytön omaan sänkyyn jolloin heräsi ja aloitti hirveän huudon. Sit kokeiltiin vaunuja, jonne nukahti ja nukkui aamuun asti. Tuntuu välillä hirveeltä pelleilyltä toi nukutus ja odotankin sitä päivää kun tyttö joskus nukahtaa omaan sänkyyn. Illat meillä on aikamoista kiukuttelua, kun tyttö on tosi väsynyt, mut ei suostu nukkumaan.

Myötätuntoni on puolellasi. Meillä ei ole ollut samaa ongelmaa, mutta mieleeni tuli jostain lukemani vinkki, että jotkut vauvat nukkuvat paremmin kapalossa. Sitä voisi ehkä kokeilla?!

toivoisin niin kovasti voivani auttaa.. mutta kyllä nyt on niksiprikankin niksit vähissä.. on kuitenkin päivänselvää että apua nyt tarvitset! ei tuota jaksa selväjärkisenä kukaan!

minusta kertomuksestasi paistaa se, että vauvallasi ei varsinaisesti ole mikään hätänä - hän vain on ""tottunut"" nukkumaan tissin vieressä. Ajattele se positiivisena asiana! on paljon helpompaa ryhtyä opettamaan vauvaa tästä tavasta pois, kuin jos epäilisi vauvan olevan esim. jotenkin kipeä.

Epäilen, että tilanne on alkanut stressata sinua siinä määrin, että vauvasikin sen vaistoaa. tilanne voi kummallekin olla nykyään epävarma ja se heijastuu kaikkiin nukutustoimiin. Voisiko joku muu (isä, mummo, kummi) tässä kohtaa tulla apuun? Osaako vauva syödä pullosta?
Tuli mieleen, että mitä jos joku, joka ei ole ""liian lähellä"" näitä nukutusongelmia ottaisi vauva hoitoonsa vaikka aluksi vain päiväksi. tekisi sinulle hyvää (saisit vaikka vain nukkua!) ja vauva saattaisi nukahtaa ""vahingossa"" vaikka vaunuihin kun äidin ""tissi-tuoksu"" ei olekaan lähellä.

meillä apu nukkumiseen löytyi tutista ja vaunuista. jos ei muualle nukahtanut, vaunuihin ainakin. tai sänkyyn pullon avulla.. (tästä varmaan joku korvalääkäri pillastuis, mutta kaikkea oli kokeiltava) ja sit jossain vaiheessa huomasin, että vauvan täytyi saada nukahtaa itsekseen. jos menin hyssyttelemään tai taputtelemaan sängyn viereen niin alkoi karmea huuto. mutta kun laitoin sänkyyn, annoin hyvänyön pusun ja työnsin tutin suuhun nukahti sinne jossain vaiheessa itsekseen. mutta tämä ei tapahtunut kyllä vielä tuossa iässä.
toinenkin ""esimerkki"" täytyy kertoa, tuosta vieraan hoitajan käytöstä. meillä oli ""hieman"" taistelua soseen syönnin kanssa, maitoa olis vaan vauva huolinut. no, mullahan alkoi stressikäyrä nousta kun sose-ruoka-aika lähestyi. arvaa söikö yhtään sen paremmin stressaantuneen äidin kanssa.. no, kiikutin vauvan miehen siskolle ja menin kauppaan. en kertonut, että on huono syömään sosetta (hyi mua). kun tulin ostoksilta, mua oli vastassa hyväntuulinen vauva joka oli syönyt niin paljon sosetta ettei ikinä ja aukonut kiltisti suutaan. =)

Kuulosti tutulta!!Mutta tiäks,meillä viikko nukuttu yöunia 8 h putkeen ja syystä että nyt laitan tytön mahalleen!!Nukutin jo ihan 2 viikkosena mahallaan,kun tykkäsi,mutta nauvolassa oltiin kauhuissaan,tyyliin lapsesi tapat!!Sitten 4 viikkoa meni tuota rumbaa jota kuvailit.Tyttö oli yliväsynyt ei osannut nukahtaa kun oli niin väsynyt.Nyt viikon todellakin nukuttanut mahallaan ja voi...meillä nukutaan päivällä ja yöllä pitkiä pätkiä.Vaunuissa edelleen nukkuu 20 minsaa mutta kun mahalleen laitan sänkyyn,nukkuu 4 tuntia päiväunia.En nyt mene sanomaan,että nukuta mahallaan,kun on näitä kaiken maailman juttuja,mutta meillä tepsi tämä ja mahallaan nukutaan ja päätä liilutellaan puolelta toiselle hyvin.Enemmän tissillä tukehtuu!!!Ja tyttö on ruvennut lopettamaan tissin lutkutuksenkin ihan itestään,aiemmin tosiaan olin ihmistutti,kun ei huolinut/huoli tuttia.ELi ei vieläkään.Mutta sitä autuutta kun ei yöllä tarvii tuttia metsästää ja suuhun tunkea,tyttö kun nukataa niin nukkuu ja hyvin.

Koita jaksaa,tämä äitiys jos mikä on rankkaa työtä.
Meillä tyttö nyt 10 viikkoa.Tais olla samoihin aikoihin tuo ihme en-nuku-enkä-ees-meinaa vaihe.

Koita pumpata ja anna vain pullosta.Saa mahan nopsaan täyteen ja sitten vaan sylissä hissuttelua.Mulla kantoliina,se oli oiva apu.Ja nykyäänkin annan yöllä kun herää 5-6 aikaan desin maitoa pullosta ja tissistä loput.Tyttö oli niin uninen yöllä että ei jaksanut imeä masua täyteen.Siks heräs tunnin välein aamuyöstä.

Itse olen saanut nukutettua tyynylle, eli kun poika (7viikkoa nyt) on syönyt ja on väsähtänyt, laitan selälleen tukevalle höyhentyynylle ja tyynyn jaloilleni, joita sitten heilutan ja rytkytän välillä rajustikin. Poika nukahtaa tärinään, ja sitten nostan pojan sänkyyn tai joskus koko paketin sohvalle.

Vaunut ovat loistavat! Emme itse asu maalla, mutta kun siellä viikon nyt mummolassa vietimme nukkui poika vaunuissa monta tuntia putkeen, eikä tätä ole koskaan tapahtunut kaupungissa. Kaupungissa nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa eikä parvekkeesta ole meillä siis apua.

Jotkut nukahtavat myös mahareppuun, on äidillekin helpompi vaihtoehto kuin kantaminen käsin...

Mä ymmärrän tosi hyvin ton sun väsymyksen. Meilläkin illat on tosiaan sitä, et nukahdetaan tissille, nukutaan viisi minuuttia korkeintaa vartti ja sit silmät rävähtää auki. Ei toivookaan, et vois nostaa nukkuun omaan sänkyyn. Tuntuu, et ei meinaa millään päästä sikeeseen uneen, sit kun pääsee ei herää vaikka mitä tehtäis. Tyttö nukahti äsken vaunuihin parvekkeelle. Ihme jo toiset päikkärit tänään. Huuto oli aluks ihan kauhee, mut annoin tuttia ja tyttö lutkutti sitä ihan hullunlailla, tiputti välillä ja annoin takasin suuhun. Sit ei huolinu enää tuttia vaan rauhoittu ja nukahti. Oon huomannu, et meillä ainakin nukutaan paremmin nyt kun ilmat on viileämmät, tyttö tykkää selvästi nukkua ulkona. Oon nyt yrittäny laittaa tytön nukkumaan heti kun alkaa näyttää ja tuntua väsyneeltä, jos hän pääsee liian väsyneeksi uni ei meinaa tulla. No yöunille nukuttaminen on taas oma juttunsa, vähän huono tapa toikin, et sisälläkin nukahdetaan vaunuihin. Mä en vaan oikein jaksa sitä, et koko ilta roikutaan tissillä ja mä oon välillä täysin huvituttina. Tuttia neiti ei tietty huoli kun vaunuissa ollessaan. Musta tuntuu, et meidän tytölle kun saa jonkin tavan opetettua esim. tutin syönnin niin sit tulee jokin uusi juttu. Nyt esim. se, et tyttö ei tykkää pitää lakkia vaunuissa nukkuessa. Aivan hirvee huuto kun lakki laitetaan päähän, nyt se kuitenkin on päässä, mut hirvee taistelu taas käytiin.
Mä annan D-vitamiinia vaan kolme tippaa päivässä, koska suurempi määrä tekee hirveet mahavaivat ja sit nukkumisesta ei tuu yhtään mitään. Oon ajatellu, et parempi sekin kun ei mitään. Korvikkeita tytön maha ei kestä olleenkaan. Joskus kun illalla joutuu antaan, yö on yhtä huutoa. Kaikki merkit on kokeiltu. Et sellasta jos yhtään lohduttaa niin vaikeeta se on joskus täälläkin. Kun sattuu oikeen huono päivä lohdutan itteeni sillä, et joidenkin vauvat itkee suunnilleen jatkuvasti, et mä pääsen kuitenkin aika helpolla.

Yhteistyössä