Vauva ei suostu syömään kalasoseita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Fisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"Fisu"

Vieras
Eli tällainen ongelma meillä. Vauva 7,5 kk syö hyvällä ruokahalulla kaikkea muuta (perunaa, bataattia, kasviksia, possua, kanaa, jauhelihaa, hedelmäsoseita, kaurapuuroa, riisipuuroa, marjasoseita) mutta ei (kaupan) kalasoseita. On maistatettu vaikka kuinka monta kertaa mutta ei vaan uppoa, varsinkaan perunapohjaiset. Jollain valmistajalla on lohipastaa, sitä olen saanut jotenkuten tyrkytettyä.

Noista muista soseista teen osan itse ja osa on kaupan valmista, vauva tuntuu pitävän hiukan enemmän kotitekoisista mutta kyllä kaupan soseet kelpaa myös. En haluaisi tehdä itse vauvan kalasosetta, koska se on niin työlästä (ruodot, haju, ym.) mutta jotenkin tuo poika pitäisi saada sitä kalaa syömään?

Miksi pitäisi? En mie ole ainakaan yhdellekkään lapselle syöttänyt kalaa jos ei ole maistunut. Kyllä nuo sitten myöhemmin ovat sitä pikkuhiljaa oppineet syömään, mutta varsinkaan vauvana ei noista kukaan ole oikein tykännyt kalasta.

Ni ei se vauva "kalattomuuteen" kuole :) Anna broileria muiden lihojen lisäksi niin tulee vaihtelua. Kalaa ehtii kyl syödä sit vähän isompanakin. Ne kaupan kalasoseet on mun mielestä ihan kammottavia, meil ei oo kokaan koskaan syönyt niitä. Mut eipä se itse tekeminen ole sen vaikeampaa, tai on oikeastaan helpompaakin kuin lihasoseiden, koska kala kypsyy nopeasti ja on helppo mössätä soseisiin soipvaksi. Eihän esim ruodottomassa lohifileessä ole ruotoja. Pakastekuutioistakin voi sen soseen tehdä.

Miksi pitäisi? En mie ole ainakaan yhdellekkään lapselle syöttänyt kalaa jos ei ole maistunut. Kyllä nuo sitten myöhemmin ovat sitä pikkuhiljaa oppineet syömään, mutta varsinkaan vauvana ei noista kukaan ole oikein tykännyt kalasta.

No ajattelin lähinnä niitä rasvahappoja, mutta saahan niitä korvikkeestakin. Toivottavasti tarpeeksi. Muuten olen samalla linjalla kanssasi, tuntuu ihan älyttömältä tyrkyttää vauvalle jotain mistä hän ei selvästikään pidä.

uunilohi on oikein hyvää sormiruokaa. ja sitä saa tosiaan ruodottomana.
samoin pakastekalakuutioista(esim lohi tai seiti) voi aina keitellä sopivan määrän vaikka kasvissoseen seuraksi

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23411607:
Ni ei se vauva "kalattomuuteen" kuole :) Anna broileria muiden lihojen lisäksi niin tulee vaihtelua. Kalaa ehtii kyl syödä sit vähän isompanakin. Ne kaupan kalasoseet on mun mielestä ihan kammottavia, meil ei oo kokaan koskaan syönyt niitä. Mut eipä se itse tekeminen ole sen vaikeampaa, tai on oikeastaan helpompaakin kuin lihasoseiden, koska kala kypsyy nopeasti ja on helppo mössätä soseisiin soipvaksi. Eihän esim ruodottomassa lohifileessä ole ruotoja. Pakastekuutioistakin voi sen soseen tehdä.

Joo, mekin ollaan miehen kanssa kauhisteltu kun ne kalasoseet haiseekin niin hirveältä, joltain akvaariokalojen ruualta suurinpiirtein.

Meidän esikoinen söi vauvana tasa yhden valmistaja 2 eri kalasosetta, ja ne oli tehty kirjolohesta. Se ei edes ole erityisen terveellistä, ja saahan omegoita hyvälaatuisista kasviöljyistäkin. Jossain pakasteseissä tai puna-ahvenessa ei sen paremmin ole mitään mitä ilman ei tulis toimeen. Totuttelu jatkuu sit taaperona edelleen...

Pakolla ei kannata yrittää eli jos ei uppoa, niin pidä taukoa vaikka kuukausi ja kokeile sitten uudelleen. Mä tein kalasoseita muistaakseni uunilohesta ilman suolaa ja pakasteseistä.

Meillä ei kuopukselle uponnu joku puuro (olisko ollu kaura) pitkään aikaan ja jätin sen sivuun ja jonkun ajan päästä se alkoi kelvata ja nykyään uppoaa melkein kaikki.

Yhteistyössä