vauva ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja, please
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja, please

Vieras
Vauvani on kielätytynyt nyt yli viikon ajan ruuasta, syynä hampaat, joita on puhjennut kaksi kerralla, ja ilmeisesti nuha ja lämpöily+ripuli on myös niistä johtuva. Eli syy on kyllä selvillä, enkä ole huolissani koska maitoa menee kuitenkin 6dl päivässä.

Mut tuntuu todella turhauttavalta laittaa ruoka pöytään neljästi päivässä, kun kaiken saa heittää suoraan roskiin, siinä välissä vaan joutu pistämään kärsimättömän vauvan kiemurtelemaan syöttötuolissa ja sotkemaan ruokalapun. Vauvan syöttäminen tuntuu vauvan kiusaamiselta, ja itselläni alkaa hermo kiristyä jo kun kaivan sauvasekoitinta kaapista, kun aavistelen ettei ruuasta saa lapsen suuhun lusikallistakaan.

Miten olet itse toiminut vastaavassa tilanteessa? Oletko sinnikkäästi tuputtanut ruokaa, vai jättänyt ruuat tarjoamatta? Oliko mitään, mikä meni alas? Kauanko syömälakkoilu kesti?

Lisään vielä, että jotta syömistilanteesta ei tulisi lapselle stressaavaa ja sitä kautta syömisestä vielä vaikeampaa, niin olen kyllä yrittänyt syöttää eri tilanteissa, lattialla kesken leikkien jne. Ei auta, suu on ihan yhtä kipeä oltiin pöydän ääressä tai ei..

Minkä ikäinen on kyseessä?

Olen kipeällä, ruokahaluttomalla vauvalla pitänyt 1-2 vrk. taukoa kiinteistä. En myöskään jaksa tarjota, jos mitään ei mene ja syy ruokahaluttomuuteen on selvä. Olen pitänyt maissinaksuja tarjolla omien ruokailujeni ajan, ottaa, jos haluaa.

Hampaita tehdessä voi auttaa kylmät ruuat, siis ihan jääkaappikylmää sosetta tai pakastimessa jäädytettyä keitettyä juuresta (bataatti, porkkana tms.) sormipalana tms.

Kiitos kaikille neuvoista! Olen yrittänyt laimentaa ruuan maidolla keitoksi, jota voi hörppyyttää mukista (ei osaa juoda nokkamukista mut tykkää juoda mukista) mutta ei mennyt alas. Mut velli meni, kiitos vinkistä! Ja kun jäädytin hedelmäsoseen sorbetiksi, niin sitäkin meni muutama lusikallinen. Vauva on 7 kk, ja edelliset hampaantulot veti painon miinuskäyrille, vaikka hän silloin söi koko ajan jotain kuitenkin. Paino ei ehtinyt nousta, kun nyt heti perään tuli tämä syömälakkoilu. Minkäs teet, eihän lapseen voi ruokaa pakottaakaan. Heti henkisesti helpotti, kun en edes tehnyt päivällistä enkä laittanut iltapuuroa.

Hei! Meidän nyt 9 kk:sella vauvalla on ollut pari "syömälakkoa" flunssan ja hampaiden tulon aikaan. Vain maito ja maissinaksut ovat maistuneet. Mutta maissinaksujen avulla olen saanut sitten myös ruokaa vähän uppoamaan. Naksuille suu aukeaa ja niinpä olen dipannut niitä soseeseen tai pienistänyt soseen sekaan ja tällä tavoin saanut edes hieman ruokaa menemään. Näitä naksutemppuiluja meillä on siis harrastettu vain kipeänä, kun ruoka ei ole maistunut. Terveenä ruoka maistuu ilman naksujakin ;)
Tärkeintä kuitenkin että vauvasi suostuu juomaan ja jos vellikin uppoaa -hyvä =)

Yhteistyössä