Vauva haluaa herätä jo klo:04!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MammaPulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MammaPulassa

Vieras
Apua! Nyt kaivataan vinkkejä kuinka saada pikkuneiti (kohta 8kk) nukkumaan yönsä! Tytsy laittaa nukkumaan n.klo:19.30-20 ja nukkuu siitä yleensä tuohon klo:04-05 heräämättä/tai n.kerran saa laittaa tuttia suuhun. Ongelma on kuitenkin siinä, että kun annan tisua silloin neljän aikoihin ja laitan sen jälkeen tytön takaisin sänkyynsä/otan viereen nukkumaan, niin neiti ei suostuisi millään enää nukahtamaan! Tyttö aloittaa armottoman huutokonsertin joka vaimenee vain jos hänet ottaa syliin (rauhoittelee). Heti jos laskee takaisin sänkyyn, niin huuto jatkuu kahta kovempana..!! :/

Tilanne on vähintäänkin väsyttävä! En todellakaan aio nousta tai totuttaa vaaviani nousemaan vielä tuohon aikaan. Kuitenkin jokaöinen huuto tuntuu ikävältä, joten jokin ratkaisu tähän pitäisi saada..! Tyttö nukkuu omassa huoneessa. Välillä hän on nukkunut ihan normaalisti syötön jälkeen sinne about seitsemään asti, mutta nyt tämä aikainen heräily on tullut takaisin. (vaikuttaakohan hampaiden tulo asiaan? Niitä on nyt kaksi.:) )

Joskus aiemmin olen yrittänyt satunnaisesti laittaa tyttöä nukkumaan vähän myöhemmin, mutta hän on silti herännyt "liian aikaisin". En kuitenkaan ole kokeillut sitä useaa yötä peräkkäin, auttaisikohan jos kokeilisi vaikka viikon? Lisäkysymyksenä tähän voisin heittää vielä, että joko 8kk ikäinen pärjäisi koko yönkin ilman yösyöttöä?
KIITOS vinkeistä!

Rytmin siirtämiseen (esim. myöhempään nukkumaan laittamiseen) vinkkinä, että se kannattaisi tehdä hyvin hitaasti, korkeintaan 15 min päivässä. Silloin onnistumisen mahdollisuudet ovat paremmat, tosin varmaksi ei voi koskaan tietää. Rytmit myös vaihtelevat noin pienellä vielä aika nopeasti, parin viikon päästä voi tilanne olla jo eri. Nukutaanko teillä päiväunet vielä kovin myöhään illalla? Sekin saattaisi jo vaikuttaa 8kk:n ikäisellä.

teillä nukutaan päikkärit? ite karsisin päikkäreistä ekana,en siirtäis yöunen alkamista,koska se saattaa sekottaa koko ön... meillä muistaakseni nukuttiin vajaa pari tuntia päivällä,yöunilla oltiin klo19-07.

Nyt ihan sivullisena en ymmärrä tuota edellisen kysymystä. Miten se mihinkään liittyy? Meidänkin 8-kuinen menee klo 20 nukkumaan vaikka olen kotiäitinä. Lapsi on silloin väsynyt ja menee siis nukkumaan. Ei jummarra.

Kyllä tuo aika (19.30-20.00) on mielestäni ihan sopiva aika laittaa vauva nukkumaan. Kannattaisi ehkä katsoa josko olisi apua päiväunien vähentämisestä. Tiedän vaikeeta on, mutta kyllä ne lapset unta tarvii niin pidentyy sit aamu heräämiset. Päivällä tarkka rytmi, eikä unta 3 tuntia pidempään auttoivat meillä aikaisiin herätyksiin. Meillä siis oli juuri sama ongelma n.7kk ikäisenä, sisukkaasti vain päiväunet jätin kaksin (2X1,5h) Nyt poika (10kk) laittaa nukkumaan n.20 ja herää vasta klo 10 jälkeen:)) Tänäänkin vasta 10.30 ja nukkumaan meni 19.45:)

meillä oli just tuossa 7kk-9kk ja sitten taas 1,5v-1v9kk iässä samaa yökukkumista klo 4:n aikaan! nukkumaan laitettiin silloin klo 20 ja nukahti ongelmitta. aamulla herättelin nätisti klo 8.30-9.00 (olisi nukkunut vaikka kuinka myöhään), päiväunet 12-14. kaikki nukahtamiset meni erittäin hyvin (ilman nukuttamista).
nyt poika on reilu 3v eikä kyseistä ole enää ollut... päiväunet nukkuu edelleen. kotona olen vieläkin.
poika on aina ollut kiltti ja mukava muuten, öisinkin oli kyllä huutamatta, mutta koko huusholli heräsi kun poju alkoi laulelemaan, naureskelemaan ja juttelemaan yleensä klo 4-5.30. ja äiti oli väsynyt...
päiväunien muutokset ei asiaan muuten vaikuttaneet. vieläkin, esim eilen, päiväunien liian lyhyeksi jääminen sekoittaa yöunetkin.
ilmeisesti tämä lapsi vaan on tälläinen...
nykyään herää joka aamu klo 7.
anteeksi sekava sepustus, mutta vilkkaan pojan läsnäollessa ei tällainenkaan kirjoittelu onnistu!

Vauva on mennyt klo:19.30-20 nukkumaan, koska on yleensä aina silloin väsynyt. Ei kai sen kotiäitiyden nyt tälläisiin asioihin pitäisi vaikuttaa?! Onhan se myös kiva että miehelle ja minulle jää edes hetki kahdenkeskistä aikaa illasta tai ainakin itselle jos mies sattuu olemaan töissä.. :)

Päiväunia meillä nukutaan yleensä kahdet. Ekat aamusyömisten ja leikkimisen jälkeen aamupäivällä yhteensä n.1,5h. Toiset päiväunet sitten iltapäivällä, yleensä hieman pidemmät about 2h. (herää yleensä viimeistään klo16.) Olisiko siis siinä ideaa, että alkaisin pitämään vaan yhdet päiväunet? Entä olisiko ehdotuksia mikä kellonaika olisi sitten optimaalisin päiväunille yöunien kannalta? Olen yöllä yrittänyt laittaa silloin neljän aikaan tuttia suuhun ja rauhoitella (ilman tisua), mutta siitä se huuto vasta alkaakin...eli uskoisin että tytöllä on jo nälkä silloin. Tietty voisi yrittää totutella jo yötisusta pois, ehkä se tosiaan auttaisi.

Tänään laitoin tytön hiukan normaalia myöhemmin nukkumaan (n.20:15). Tuskin sillä mitään vaikutusta tulee olemaan.. :/ Katsotaan nyt. Välillä tuntuu että neidille on iltaisin niin vaikea keksiä tekemistä (joka pitäisi hereillä niin ettei alkaisi väsykiukuttelua). Neiti kun ei osaa vielä itse liikkua niin tylsistyy sitten helposti jos lattialla olo ei enää maistu. Ulkonakin on jo niin pimeää niin aikaisin.. :/

Meillä on tuossa iässä tehty molemmille lapsille vieroitus yöimetyksestä, silloin se tavallaan riistäytyi käsistä, toinen alkoi syömään joka 2. tunti ja toinen taas ei sen aamuyönimetysken jälkeen enää oikein rauhoittunut unille. Suosittelen siis sitä.

Itse en missään nimessä lähtisi myöhentämään nukkumaan menoa. Ainakin meillä (ja monella ystävällä) lapset heräävät ihan samaan aikaan vaikka menisivätkin nukkumaan. Ja mielestäni on ihan normaali nukkumaanmenoaika tuo kello 20.

Yksiin päivkkreihin meill on siirrytty noin vuoden iässä ja 8 kuukautinen on kyllä aika pieni yksiin päikkäreihin.

Sinuna vierottaisin nyt lapsen yöimetyksesta ja katsoisin ratkeaako asia sillä. Jos ei niin tietysti en alottaisi silti uudelleen yösyöttöihin vaan sitten lisäksi/jatkoksi kokeilisin pitää ne iltapäivänunet tunnin mittaisina, ei yli.

Meillä unikoulut on tehty 8 kk ja 8,5 kk iässä ns. tassuttelumenetelmällä. Lasta siis lohdutellaan (ei huuda yksin) muilla keinoin (silitys, puhe) paitsi ei imetyksellä. Molemmat lapset nukkuivat jo 5. yön ilman itkua vaikka olin varma ettei ikimaailmassa onnistu (ainakin sen joka 2. tunti syömärin kanssa).

Toivottavasti saat asian ratkeamaan.

Kirjoitit että ole yrittänyt lohduttaa tutilla, ei tissillä, mutta huuto alkaa. Kyllä se varmaan alkaa ihan joka vauvalla, ei tarkoita että on nälkä. Meidän lapset huusivat eka yönä 1,5 h, toisena n. 40 min, kolmantena noin vartin, neljäntenä rauhoittuvat suht heti ja viides yö siis nukuttiin. Itseäni "pelotti" kanssa ekoina öinä, että huutaako nälkäänsä, mutta eihän se niin ollut. Mulla oli ekä öinä vesipullo ja tarjosin sitä.

Aika harva vauva vieroittaa kuitenkin itse itsennsä yösyännista ja yleensä ne ei luovuta ihan helpolla. Ihmeellisempää olisi jos olisi ottanut tutit ihan ilman vastaväitteitä :)

Oikeasti, suosittelen vieroitusta!!!

Joo, mustakin yksiin päikkäreihin siirtyminen kuulostaa vielä hiukan radikaalilta, meilläkin siirrytty vasta n. vuoden iässä. Mutta kannattaisin myös kokeilemaan, että ne tokat päiväunet olisi vähän lyhyemmät. Jotkut on tosin sitä mieltä, että lasta ei koskaan saisi herättää kesken unien, mutta itse en usko että siitä on (ainakaan väliaikaisesti tehtynä) haittaa, varsinkin jos se auttaa parempaan unirytmiin. 8kk:n ikäisen rytmiä voi kyllä jo yrittää muokata. Meillä onnistui yösyöttöjen lopetus vasta lähempänä 1 vuotta (tai ehkä noin 10kk:n iässä), silloin aika vähällä huudolla. Tossa 8kk:n paikkeilla muistaakseni yritettiin, mutta tuli niin paljon ja kovaa huutoa ettei jaksettu jatkaa... kaikki ovat tietysti yksilöitä, joten teillä voi onnistua paremmin. Monella se auttaa yöuniin kyllä.

Meillä oli sama ongelma ja tein itse sen virheen, että todella aloin nousta lapsen kanssa jo parhaimmillaan 05.00 (ihan sairasta näin jälkikäteen ajatellen). Lopulta menivät kaikki rytmit sekaisin, koska vauva ei millään jaksanut olla hereillä 09.00 pidempää. Valitettavasti kävimme läpi unikoulun poissa kotoa ja samoja ohjeita, älä missään nimessä myöhäistä tuota iltaa, 20.00 just hyvä aika. Kahdet päikkärit ja kokeile todella yösyöttöä pois. Saimme ohjeiksi, että syöttää voi jos vauva herää nukkumaan menon jälkeen ennen 24.00, mutta sitten annetaan maito vasta herättyä 07.00, ei välissä mitään muuta kun tuttia ja peittoa tiukemmin ympärille. Huudattamiseksi se varmasti alussa menee, mutta tuppaavat parin yön jälkeen jo menemään tuon heräämisajan yli unilla. Toivottavasti pääsette ikävästä heräämisestä pois, paljon voimia!

Meilläkin käytiin kesällä läpi samanlaisia ongelmia. Ja parin kuukauden ajan herättiinkin neljän-viiden välillä. Yövieroituksen jälkeen (eka yritys 8 kk, toinen ja lopullinen yritys 10 kk) lapsi alkoi heräämään neljän-viiden aikaan ihan virkeänä ja todella nälkäisenä. Ja huuto oli sitä luokkaa, että oli ihan turha kuvitella lapsen nukahtavan enää uudestaan. Saatuaan aamupuuron jaksoi leikkiä pari tuntia ja sitten mentiin jo ekoille päikkäreille. PIkkuhiljaa herääminen alkoi myöhentyä ja nyt (1v3kk) herätys on useimmiten kuuden maissa. Olen vain hyväksynyt sen, että meillä on aamuvirkku lapsi. Nukkumaanmenon myöhentämiseen (meillä silloin n. 19, nyt n. 20) en lähtisi väkisin vaan sekin lapsen oman rytmin mukaan.

jos aikaistat yöunille menoa vielä lisää (jos on jo väsynyt tuolloin kasilta), ja laitat normaalisti kummallekin päiväunille, voi käydä itsestään niin, että päikyt lyhenevät ja yöuni jatkuu aamuun asti! Eikö kuulosta hyvältä =) (mutta se tissi....pääset viikossa eroon, tsemppiä!)

aika pienenä meillä siirryyttiin yksiin päiväuniin, oikeastaan vaan ihan pienenä (0-3kk) nukkui aina kun nukutti, sitten yhdet päikkärit omassa sängyssä 2-3t. todella hyvin meni. mielestäni paras päiväuniaika on pääruoan jälkeen (meillä klo 12).
yöunet on aina olleet ongelmattoomat 20-7.
lapsi on energinen, terve, syö hyvin. nukkumaanmeno sujuu periaatteella rutiinit, iltakirja, tutti suuhun ja pusut/laulut & hyvää yötä.
kaikilla lapsilla ei ole sama unentarve, mutta kuitenkin...

Kiitos taas kaikille hyvistä vinkeistä!! Tilanne on jatkunut vaihtelevana.. Pari yötä meni tosi hyvin, ja sit on taas ollu mahdotonta itkua ja hysteriaa.. No nyt oon kuitenkin tisuttanu "vasta" silloin neljän-viiden aikaan. Esimerkiksi viime yönä neiti heräsi puoli viisi ja oli pirteä kuin peipponen. Kesti reilusti yli tunnin ennen kuin sain neidin taas unille. :/

Toistaiseksi on vaikuttanut siltä että kahdet päiväunet ovat edelleen tarpeen (väsähtää toden teolla aamupäivällä ja iltapäivällä-ei puhettakaan että jaksaisi valvoa), mutta voisin yrittää rajoittaa etenkin iltapäivän unien kestoa. Vaatii kyllä hermoja alkaa "vierottamaan" tuosta kello viiden yötisusta pois, mutta kaipa sitäkin voisi nyt koettaa. Se saattaisi kyllä olla ratkaisu näihin heräilemisiin! Ennen syötin kahdesti yössä ja ensimmäisen tisun poisjättö on sujunut todella hyvin, joten jospa tämäkin sitten onnistuisi... :)

Yhteistyössä