vauva hoitoon illaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätkukkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevätkukkanen

Vieras
hei vaan!

kyselisin vinkkejä miten vauvan sais opetettua siihen että joku muu vois hänet laittaa nukkumaan yms.

Vauva on nyt kohta 6 kk ja niin rintalapsi kuin olla ja voi. pulloa ei ole huolinut, tosin ei olla kauheasti opeteltukaan kun ei ole ollut tarvetta jättää hoitoon. nyt aletaan opettelemaan suoraan sit nokkamukia.

joulun aikaan ollaan vanhempieni luona kylässä ja ajattelin että silloin vois mennä illalla käymään jossain kavereitten kans (tähän asti pisin ero vauvasta n. 2,5 tuntia) ja mummo hoitais, tai jopa vauvan isä kun ei varmaan tuu tyttöporukkaan mukaan. vauva menee tällä hetkellä nukkumaan n. 21-22. poissa olisin n. 17.30-24,00??

kiinteitä ollaan aloiteltu ja toiveena olis että silloin söis niitä jo suht hyvin. nyt menee vasta vajaa purkki päivässä eikä olla mitään puuroja aloitettu vielä. tällä hetkellä iltarutiinina on se tissillä tankkaaminen (ja siihen nukahtaminen), joka tietty ei onnistu muun hoitajan kans. ehkä sit kun aloittaa iltapuuron niin ei oo niin tarvetta tankata mutta mietin että mahtaakohan nukahtaa ilman tissiä. ei syö edes tuttia niin epäilyttää kovasti. isä on monesti iltaisin pois nukkumaanmenoaikaan joten harjoittelu on vaikeaa. ajattelin siis rintamaitoa pumpata ja sitä sit syötettäis nokkamukista. tykkää edelleenkin olla tissillä tosi paljon, saa nähdä väheneekö kun kiinteät menee paremmin...

sori jos teksti on vähän sekavaa mutta väsymys painaa :-)

kiva jos jollain olis jotain vinkkejä asiaan. luulen kyllä että mulle tulee se suurempi eroahdistus :-)

Sanoisin, että eipä välttämättä nukahda ilman tissiä. Toki vauvat erilaisia ja voi olla että onnistuu hyvinkin. Kannattaa kokeilla pulloa ja sitä että vaikka isä nukuttaisi pullolle joku ilta ilman tissiä. Muuten ilman tissiä nukahtaminen yhtäkkiä, ilman äitiä, vieraassa paikassa voi olla aika vaikeaa.

Niin tai sitten nokkamukia. Voisi onnistua premmin, jos laittaisit vauvan aikaisemmin nukkumaan ja lähtisit vasta vauvan nukahdettua (?) yöunille.

Muilla voi olla lisää vinkkejä. Meidän typy nukahti pullolle, joten meillä ei tuota ongelmaa ollut.

Kai se vauva jossain vaiheessa nukahtaa, vaikka ei sitten yhtä nopeasti kuin tissillä. Meillä sujui hyvin vaikka jännitin minäkin. Ihan samalla tavalla kuin normaalistikin nukahti isänsä kanssa.

Meillä on kerran oma äiti nukuttanut tytön päiväunille tiukasti sylissä pitämällä. Tyttö on todella hyvä ja helppo päikkäreille nukahtamaan, mutta kerran oli hoidossa niin, että mummon piti pistää unille. Ei onnistunut normaalein keinoin, mutta niitä keinoja on senkin jälkeen monia. Kyllähän se turvalliseen syliin oli nukahtanut...

Nokkamukilla illalla puuron yhteydessä maha täyteen ja sitten sylihellyyttä tissin korvikkeeksi. Jos ei syliin nukahda, niin sitten vaikka vaunuilla työntelemällä sisällä tai silitellen tai laulaen tms. Erikoistilanteessa voi varmasti käyttää erikois keinoja.

kiitos vinkeistä

ollaan siis suunniteltu vanhalla kaveriporukalla (kun jouluna kaikki paikkakunnalla) että mentäis syömään n. klo 18 ja siitä sitten jokun luo tai johonkin "yhdelle" (en vielä tiedä viitsinkö juoda). mennään mummolaan jo aika paljon ennen joulua joten poika ehtii kyllä tottua paikkaan ja siihen että on muitakin hoitamassa. isäni on ainakin tähän asti ollut aika hyvä nukuttamaan vauvaa päiväunille keinutuolissa. Ja olen n. 5 km päässä joten "hätätapauksessa" pääsen nopeasti paikalle. Jos edes sen aterian sais syötyä niin olis ihan kiva :-) kaverit ei muuten uskalla ikinä hankkia lapsia kun ne luulee että sit ei voi mennä ikinä mihinkään... :-) muut on kaikki vielä lapsettomia... jos hyvin menee niin vois miehenkin kanssa käydä loman aikan ajossain... eiköhän nää järjesty

Kerran kun "lainasin" kaverini vauvaa, niin sain äidin "hajuisen" t-paidan, jota pidin sitten rinnallani kun pidin sylissä. Ja siihen nukahti :) En tiedä oliko hakulla tekemistä asian kanssa...

onpa outo tilanne. meillä on yhteiset rahat, ja molemmat saa sitten "taskurahaa" omiin hömpötyksiin. Eli sillon kun mies opiskeli ja olin töissä, niin minä elätin miestä ja äitiyslomalla mies maksaa enemmän. Tuo taskurahasysteemi takaa sen että molemmat voi ostella jonkun verran tuntematta huonoa omaatuntoa joistain ostoksista.

Meillä myös varsinainen tissipetteri, nukahtaa päiväunilla ja illalla tissille. Kuitenkin, kun minä en ole kotona, nukahtaa isin nukuttamana TODELLA kauniisti. Koittakaa tekin!

Iltapalalla puuro ja vähän vettä nokkamukista on riittänyt. Aamulla sitten olen imettänyt. Ja puuron voi antaa enemmän vellinä tai antaa enemmän hedelmäsosetta tms jos epäilee nesteen tarvetta.

eipäilenpä, että kyllä se vauveli jossain vaiheessa iltaa nukahtaa, vaikka äiti ei olekaan paikalla. Usein tuntuu, että se on ennemminkin äidin pulma jättää vauveli kuin vauvelin pulma tulla toimeen ilman äitiä... Eli lähde rauhassa syömään ja iltaa viettämään, jätäthän lapsesi turvallisille ihmisille. Kehityksellisestikin on lapsen edun mukaista, että jossain vaiheessa alkaa olla pieniä eroja äidistä.

juuri tuon takia meillä opeteltiin myös pullo vaikka sitä nyt tänä aika kautena niin karsastetaankin. itse imeti 8,5 kk (lopetin siksi kun lähdin töihin). mutta pullo kelpasi hyvin kun äiti ei ollut paikalla, ensimmäiset 6kk sai pullosta äidin omaa maitoa jonka jälkeen lopetin lypsyn.
kyllä varmasti nukahtaa ilman sinuakin. eikun vaan ulos tuulettumaan on todella korkea aikakin jos 6kk olet lapsen kanssa ollut kuin paita ja peppu:)

Yhteistyössä