vauva hoitoon isoisovanhemmille??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Mitä mieltä ootte, jaksaako 75v ja 80v minun isovanhemmat hoitaa vauvaa.. Siis kumpikin on hyväkuntoisia ikäisekseen ja asuvat vielä omassa kodissa ilman apuja.. Olen kyllä huomannut jonkin verran ns. vanhenemisen merkkejä :( .. Mutta siis olisin menossa osa-aika töihin vauvan ollessa 10kk ja isovanhempani olisivat valmiita hoitamaan vauvaa pari päivää viikossa. Mietin vain että uskallanko antaa vauvaa heille. Vaikka he vaikuttavatkin siltä että jaksavat niin siltin epäilyttää. Onko muilla tämän ikäisiä sukulaisia ja miten olette antaneet vauvaa hoitoon?

Ai jotakin vanhemisen merkkejä olet huomannut:) Itse en henk.koht. varmaan antaisi. Mulla mummi joka 80v. nyt ja asuu myös omassa kodissaan ilman apuja mutta niin on hitaat refleksit jne. että en.

kaverini antoi 10 kk pojan 2 pv viikossa melkein 80-kymppiselle anopilleen, mutta kyllä tuli ongelmia, ei mummeli jaksanut oikeasti poikaa ja hänen touhujaan, 70 v vaari tosin meillä jaksaa tosi hyvin, päivä pari kerrallaan maksimissaan kuitenkin hänkin.

[QUOTE="mie";23108890]Mitä mieltä ootte, jaksaako 75v ja 80v minun isovanhemmat hoitaa vauvaa.. Siis kumpikin on hyväkuntoisia ikäisekseen ja asuvat vielä omassa kodissa ilman apuja.. Olen kyllä huomannut jonkin verran ns. vanhenemisen merkkejä :( .. Mutta siis olisin menossa osa-aika töihin vauvan ollessa 10kk ja isovanhempani olisivat valmiita hoitamaan vauvaa pari päivää viikossa. Mietin vain että uskallanko antaa vauvaa heille. Vaikka he vaikuttavatkin siltä että jaksavat niin siltin epäilyttää. Onko muilla tämän ikäisiä sukulaisia ja miten olette antaneet vauvaa hoitoon?[/QUOTE]

Minun "varaäitini" täytti äsken 75 v ja loukkaantuisi kovin ajatuksesta, ettei häntä enää huolittaisi avuksi siskonlapsiani hoitamaan. Hänen kohdallaan, kun terveyskremppoja tms ei ole, moinen rajoittaminen tuntuisikin naurettavalle. Jonkun toisen kohdalla taas asialliselle.
Mielestäni tuo on siis ihan kiinni kyseisen ihmisen kunnosta - ja tietenkin halusta.

Onhan se vähän riskaa peliä.. :/ . Kumpikin päivittäin harrastaa ja ovat kyllä erittäin virkeitä fyysisesti, enemmän huolestuttaa tuo toinen puoli.. Kutsuu vauvaa välillä nukeksi :O ja unohtelee asoita ja niin.. He kyllä loukkaantuvat jos kuulisivat että en uskalla antaa vauvaa hoitoon heille. Tähän mennessä kun ovat toimineet lapsen vahtina niin on sujunut hyvin mutta tosiaan on eri asia hoitaa "säännöllisesti" ja ´monta tuntia putkeen.

Jos hoitaisivat teidän kotona, niin ehkä sit. Teillä on kuitenkin varmaan lapsiturvallinen koti, siis kaikki myrkyt ja pesuaineet ulottumattomissa ja sälekaihtimien narut ylös nostettuna jne. Omassa kodissani ehkä siis antaisin, mutta en antais mummin kotiin, koska se ei taatusti ole lapsiturvallinen.

[QUOTE="vieras";23109261]Jos hoitaisivat teidän kotona, niin ehkä sit. Teillä on kuitenkin varmaan lapsiturvallinen koti, siis kaikki myrkyt ja pesuaineet ulottumattomissa ja sälekaihtimien narut ylös nostettuna jne. Omassa kodissani ehkä siis antaisin, mutta en antais mummin kotiin, koska se ei taatusti ole lapsiturvallinen.[/QUOTE]

Tuo olisikin järkevä ratkaisu.. eipä tullut mieleen :) .. Jos hoitaminen olisi raskasta heille niin tiedän että eivät haluaisi/ kehtaisi sitä meille kertoa. Hoitaisivat siltin. Tulisi minulle kyllä niin huono omatunto siitä että olen "kuluttanut" heidät loppuu.

Minä olen miettinyt miten joku uskaltaa antaa yli 70-vuotiaille vauvojaan tai pieniä lapsiaan hoitoon:( Kerran tuli kävelytiellä mäkeä alas vastaan joku vanha mummo joka kuljetti vauvaa/ihan pientä lasta rattaissa. Mummo tärisi niiden rattaiden kanssa ja lapsi roikkui omituisesti istuimessa-oli valunut jotenkin hassusti siihen. Varmaan katsoin suu auki enkä tiennyt pitäisikö oikein auttaa vai mikä siinä on homman nimi. Meidän suvussa ei ole vanhoja jotka osaisivat edes hoitaa vauvaa. Pelkäisin koko ajan vaan lapsen hengen puolesta. Jos lapsi yskii sille voi antaa omasta pullosta vahvaa mikstuuraa, buranaa suuhun-kyllä se sinne liukenee, syödään samalla lusikalla vauvan kanssa. Toinen on välinpitämättömyys. Kerran oli anopilla hoidossa muutaman tunnin niin hakiessa pois sanoi kerrankin ennättäneen tehdä kaikkea. Oli anoppi puuhaillut koko ajan omiaan toisessa huoneessa ja vauva ollut olohuoneessa itsekseen. "vähän se huuti niin annoin maitopullon niin jo loppui"-sanoi. Selitti oikein mitä kaikkea ennätti tehdä ja kumma kun minä en ennätä kotona niin paljon kaikkea. Eli lapsi oli oman onnensa nojassa erihuoneessa ilman mitään seuraa sen koko ajan kun anoppi puuhasi omiaan toisessa huoneessa. Kaiken huipuksi se oli polttanut tänä aikana sisällä ainakin sen kerran, kun uloshan ei voinut mennä kun piti vahtia lasta!
Tämä omaa kokemusta mutta niitä mummoja on niin erilaisia. Voisin kuvitella jonkun vanhuksen tuohon pystyvänkin. Toiset nuoremmatkaan ei kyllä pysty.

[QUOTE="mie";23108890]Mitä mieltä ootte, jaksaako 75v ja 80v minun isovanhemmat hoitaa vauvaa.. Siis kumpikin on hyväkuntoisia ikäisekseen ja asuvat vielä omassa kodissa ilman apuja.. Olen kyllä huomannut jonkin verran ns. vanhenemisen merkkejä :( .. Mutta siis olisin menossa osa-aika töihin vauvan ollessa 10kk ja isovanhempani olisivat valmiita hoitamaan vauvaa pari päivää viikossa. Mietin vain että uskallanko antaa vauvaa heille. Vaikka he vaikuttavatkin siltä että jaksavat niin siltin epäilyttää. Onko muilla tämän ikäisiä sukulaisia ja miten olette antaneet vauvaa hoitoon?[/QUOTE]

Minulla tuon ikäinen anoppi ja en todellakaan voisi kuvitella että hän hoitasi meidän 2vuotiasta kerkeävää taaperoamme.

en kyllä missään nimessä antaisi. Mun mummi (ä-ä)on 82 ja paappa (i-i) on 10 vuotta nuorempi enkä kyl ikimaailmassa antais niille pientä lasta hoitoon, vaikka molemmat pärjäävät yksinänsä ilman minkäänlaisia apuja ja molemmilla on esimerkiksi ajokortti

Yhteistyössä