Vauva itkee syötön jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja ähkykö?
  • Ensimmäinen viesti
ähkykö?
Meillä on 4-viikkoinen tyttö, joka syö hyvin ja paino nousee. Imetän n. 3 tunnin välein, kun vauva herää ja vaatii ruokaa. Imetän molemmista rinnoista, välillä röyhtäistään ja sitten jatketaan toisesta rinnasta (koska vauva itkee ja oletan hänen haluavan lisää). Nyt viime aikoina hän on kuitenkin ollut itkuinen jokaisen syötön jälkeen, ja rauhoittumiseen menee joskus pitkäänkin. Hän röyhtäisee yleensä aina ja pulauttelee myös jonkin verran. Mikään asento ei tunnu kelpaavan hetkeä kauempaa. Kantoreppuun lopulta rauhoittuu. Öisin en kuitenkaan viitsisi aina sitä reppuakaan laittaa, kun vauva sitten herää kun hänet ottaa siitä pois... Itse ajattelisin, että vauva syö liikaa (?!?!) ja kärsii mahavaivoista heti syötyään. Onko mahdollista? Olen antanut hänelle 3 päivää Cuplatonia, koska ilmavaivoja on tuntunut olevan. Hän saa myös Rela-tippoja. Onko jollain muulla vastaavaa itkuisuutta heti syömisen jälkeen, ja mistäköhän se voisi johtua? Ja voiko asialle tehdä jotain?
 
tässä jotain
Hmm, vaikea sanoa mutta joo tän sä oot varmaan jo kuullutkin että ton ikäsillä noita vatsavaivoja on enemmän ja vähemmän, mut tiedän ettei paljoa lohduta. Tuossa vaiheessa (imetystaipale alussaan) voi olla kyllä että sulla tulee maitoa niin lujaa että saa ilmaa vatsaan paljon (suihkutissionglema??). Ja pieni vauva ei erota vatsavaivaa nälästä, eli syö myös vatsavaivoihin jolloin tosiaan ongelma kertaantuu. Mä sain suihkutisseihini ohjeen imettää kaks kertaa samasta rinnasta peräkkäin, näin vauva ei saa joka kerta sitä "laihaa, ilmavaivoja ja kovalla voimalla tulevaa" etumaitoa vaan sit toisella syötöllä alkaa tulla nopeammin rasvaisempaa takamaitoa mikä virtaa hitaamminkin. Mutta en tiedä auttoiko tämä sua yhtään. MItes olis jos koittasit vaan hetken ensimmäisen rinnan syötön jälkeen "viihdyttää" vauvaa enennkuin annat lisää. Ja sit vasta hetkisen kuluttua tarjoat lisää ja vaikka vielä aluksi siitä samasta rinnasta. ja jos ei tyydy niin sit vasta toisesta. ...käy myös imetystukilistan sivuilla, sieltä sain esikoisen aikana apua vaikken mikään imetysfanaatikko olekaan.
 
Suihkutissi
Meillä oli vähän samankaltaista meininkiä tuohon aikaan. Itkeminen ja kiemurtelu alkoi vaan jo syönnin aikana. Itku loppui monesti piereskelyyn tai kakkaamiseen. Eli tulkitsen että syöminen käynnisti suolen toiminnan, mikä sitten tuntu vauvasta ikävältä. Minulla maitoa tuli voimalla ja vauva oli välillä tikahtua. Tämä hermostutti vauvaa vielä lisää. Lopulta tein niin, että lypsin itse tai annoin vauvan imaista maito käyntiin tai ja annoin sen suihkuta rättiin. Syöntiasento oli niin että itse olin loivassa puoli-istuvassa asennossa ja vauva makasi pystyssä vatsani päällä, napa napaa vasten. Vauvamme nukkui myös usein rinnan päällä mahallaan ja tämä helpotti meillä vatsavaivoja.

Vauvan maha tyhjenee n. kaksi tuntia syötöstä, joten syöttövälisi ei ole ainakaan liian lyhyt. Kovin tiheä syöttäminen voi lukemani mukaan aiheuttaa myöskin mahavaivoja. Ruuansulatuskanava ei silloin pääse "levähtämään" syöttöjen välillä. Mietinkin että pitäisikö sinun ehkä antaa herkemmin rintaa, eli ettei vauvalle tule aivan "kiljuva" nälkä. Syöminen voisi olla silloin rauhallisempaa. En usko että vauvat syö liikaa, pulauttelu ja röyhtäily kuuluvat asiaan :)

Cuplatonin tehosta ei ole takeita, eli jos reilussa viikossa et huomaa eroa, niin ei kannata käyttää. Sitä täytyy todellakin antaa aluksi jokaisella syötöllä että tehoaa.
Rela tipat voivat myös tehdä ilmavaivoja koska ovat auringonkukka-, kookos- ja palmuöljypohjaisia. Vauvan suoli ei välttämättä ole vielä valmis käsittelemään vieraita öljyjä. Meillä käytetään Gefilus-kapseleita. Sekoitan jauheen tilkkaan maitoani ja hörpytän vauvalle. Jos epäilet ilmavaivoja, niin kannattaa lopettaa kaikki tipat tms. viikoksi ja katsoa mitä tapahtuu. Sitten aloitat uudestaan yksitellen, viikko kerrallaan. Yleensä vaivat helpottavat jokatapauksessa kolmen kuukauden iässsä. Meillä kävi juuri niin :)

On melko turhauttavaa kun vauva itkee imetettäessä, eteenkin yöllä! Senhän pitäisi olla ihanaa, rauhallista ja ainutlaatuista läheisyyttä sekä vauvalle että äidille. Tsemppiä sinulle ja jatka sitkeästi imettämistä. Olet juuri nyt siinä vaiheessa kun aloin tuntemaan itseni ensimmäistä kertaa väsyneeksi ja masentuneeksikin. Silloin vauvan itku tuntuu tosi pahalta. Vauva kyllä oppii syömään vähän "vauhdikkaammastakin" rinnasta ja sinun rintojesi toiminta myös tasaantuu.

Meidän ukko on nyt 3kk ja imettäminen on tosi mukavaa ja vaivatonta :)
 
javielä
..minäkin annoin ylimääräiset valua rättiin/rintasuojukseen kun vauva hermostui hetken imettyään ja maitoa tuli vuolaanaan, sit hetken päästä syöminen onnistui ihan hyvin. Ja aluksi röyhtäytyin just ton alkuvaiheen syönninkin jälkeen joka rauhoitti syömistä kanssa. Ja sit mä kokeilin molemmille meidän lapsille just noita cuplatoneja mut kummankin kohdalla aloin epäillä että aiheuttavat lisää ongelmia, pierua ja kakkaa tuli sit vähän väliä. KUn lopetin cuplatonit, pierut tuli kunnon satseina eikä koko ajan.
 
liinukka.
Myös omaa ruokavaliota kannattaa tarkkailla.. juotko paljon kahvia, syötkö paljon suklaata, tulista ruokaa, kaalia? Itse söin paljon purkkaa ja se aiheutti vauvalle ilmavaivoja.
 
alkuper.
Kiitoksia vastauksista! :)

Mullakin taitaa tuota maitoa tosiaan tulla aika vauhdilla nyt, eli vauva joutuu hotkimaan. Siitä ehkä sitten tulee paha olla heti syötön jälkeen. Nyt viime yö ja tämä päivä on menneet vähän paremmin. Olen röyhtäyttänyt syömisen välillä useammin. Noista mahavaivoista on muuten vähän vaikea sanoa, koska hän tosiaan itkee aina vain syömisen jälkeen, ei niinkään muuten. Useammin en viitsi häntä syöttää, koska sittenhän mun pitäisi herättää hänet kesken unien. Annan siis rintaa silloin kun hän itse herää uniltaan, ja se on usein n. 3 tuntia edellisen syötön aloittamisesta.

Eiköhän tämä tästä tasaannu! :)
 
Liis
Meidän vauavallamme on ollut sama ongelma siihen asti kun kerran päätime olla käyttämättä Cuplatonia jonkin aikaa. Seuraavana aamuna meillä heräsi ihan toinen lapsi, joka alkoi useammin hymyillä ja nukkua hyvin eikä vatsanväänteitä enää ollut.
 

Yhteistyössä