vauva itkee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
...ja sehän on ihan normaalia. Musta vaan tuntuu, että meidän pieni poika on alkanut kitisemään jotenkin enemmän tässä viime aikoina. Yöt menee kivasti. Herätään syömään pari kertaa ja poika nukahtaa sen jälkeen tyytyväisenä.

Aamupäivisin ja iltaisin itkua ja huutoa sitten riittääkin. Mahavaivoja olen tähän asti epäillyt, mutta voisikohan se olla jotakin muuta... Yritän pitää syöttövälejä suht tasaisina. Tai ainakin pyrin pitämään syöttövälejä, etten tarjoa tissiä joka inahdukseen, se tuntuu lisäävään huutoa...

Välillä koitan tarjota korviketta kun epäilen, ettei oma maito riitä ja poika huutaa nälkäänsä, sekään ei oikein auta. Ikää pojalla on pian 7 viikkoa. Olen kuullut, että kitinät olisivat kovimmillaan 6-8 viikkoisilla? Onko kokemuksia?

Jos vauvallasi on kasvukausi ja ""tilaa"" lisää maitoa? Itse odotan esikoistani syntyväksi näinä päivinä eli omakohtaista kokemusta ei ole, mutta sen perhevalmennuksesta muistan että vauvalla on 2 kasvupyrähdystä (en muista ikäviikkoja), jolloin imetysväliä pitäisi tihentää jotta maidontuotanto kasvaa. Tässä kohtaa moni turvautuu korvikkeeseen kun ajattelee ettei oma maito riitä, mutta senhän tuotanto nimenomaan kasvaa mitä enemmän antaa vauvan imeä, eli aina kun vauva haluaa.

Tuosta linkistä näköjään löytyvätkin nuo kasvupyrähdykset:
http://www.imetystukilista.net/faq/riitt.php

toisinaan tuntuukin, että vaavi on selvästi nälkäinen. imeminen ei vain onnistu. poika yrittää imeä kunnes touhu menee rimpuiluksi ja huutamiseksi. jos yhtään osaan tulkita vauvaa, on tällöin kyse mielestäni vatsavaivoista. miten toimia, kun vauvalla on samaan aikaan nälkä ja mahanpuruja?

Meillä poika jo lähestyy puolta vuotta, mutta tuo kuulostaa enemmän kuin tutulta. Ensimmäiset neljä kuukautta meni meillä itkiessä. Meilläkin poika rauhoittui aluksi tissillä, kunnes alkoi hurja rimpuilu. Nyt jälkeenpäin ymmärrän, että poika ei halunnut syödä, mutta halusi imeä. Tuon ikäisellä lapsellahan imemisen tarve on niin suuri, että aina tarttuu rintaan jos tarjotaan.

Meillä mahakivut johtuivat osittain liian tiheästä syömisestä. Maha ei saanut yhtään levätä ja ilmavaivoja oli toooosi paljon. Mulla maitoa tuli hyvin, eli lapsi sai kerralla hyvin maito. Jos oli nälkäinen niin söi hyvin ja nukahti, mutta kun tarjosin liian usein, niin söi vaan vähän ja mahassa kiesrsi koko ajan.

Noin pienellä lapsella kyllä toki voi olla tiheän imemisenkausia ja ikään (6-8vk) liittyvää kitinää. Jos olet selvästi huomannut että lapsi kitisee siitä huolimatta, että olet antanut pullosta korviketta, ei kyse ole varmasti nälästä. Rinnalla rimpuileva lapsi usein vaan kertoo, ettei haluaisi syödä, mutta imeminen auttaa mahakipuihin. Kokeile sinnikkäästi tarjota tuttia. Meillä poika alkoi hyväksyä sen vasta 3-4kk iässä, mutta kyllä elämä vaan helpottui.

Toivottavsti tästä oli jotain apua=)

Yhteistyössä