vauva ja kiinteät??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meillä siis viime viikolla aloitettiin kiinteät, vauva on 3,5 kk. Syynä poitsun ISO koko ja se että mun maito ei riitä. Neuvolassa meinattiin että järkevämpää antaa kiinteää+ imettää kuin että imettää+korviketta.

Olen nyt antanut perunaa ja maissia ja ajattelin ihan vaan näillä kahdella jatkaa ainakin pari viikkoa. Mutta... miten usein? Olen nyt antanut 3 kertaa päivässä kiinteitä, mutta tuntuu että illalla ennen nukkumaan menoa pitäis vielä antaa. Imetys ei riitä ja joudun lykkäämään vielä korviketta pulloon ennen kuin poika on tyytyväinen.

Päivisin poika ei suostu rinnalle oikeastaan lainkaan, joten pumppaan maitoa pulloon.

Eli yöllä ja aamulla mä imetän n. klo.11, 15 ja 18 annan perunaa ja/tai maissia ja illalla vielä kasin maissa tuttipullosta maitoa.

Mä en nyt osaa vastata, mutta on jotenkin hassua, että jos itellä olisi vauva, niin vastaus tulisi varmaan kuin apteekin hyllyltä. Nyt kun kuopus on jo 2 v, niin noi kaikki on jo unohtanut.

Anna vain niin usein kuin suostuu syömään. Eihän vauveli kuitenkaan vielä isoja satseja syö, tai omani ei ainakaan pitkään aikaan syönyt kuin max. lusikallisen... Vaan syönee silti vielä maitoa öisin, ei minusta ole verrannolista tuon päiväsyötönkään kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Mä en nyt osaa vastata, mutta on jotenkin hassua, että jos itellä olisi vauva, niin vastaus tulisi varmaan kuin apteekin hyllyltä. Nyt kun kuopus on jo 2 v, niin noi kaikki on jo unohtanut.

Mä myös kaipaisin selviä käyttöohjeita |O . Meillä kun tuo esikoinen on jo 7-vuotias ja tuntuu että olen ihan kaffeella tän vauvan kanssa. Tai siis ylivarovainen. Pelkään että teen kaikki ihan väärin ja siks kaipaan suunnilleen vaipan vaihtoon neuvoja :|

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna vain niin usein kuin suostuu syömään. Eihän vauveli kuitenkaan vielä isoja satseja syö, tai omani ei ainakaan pitkään aikaan syönyt kuin max. lusikallisen... Vaan syönee silti vielä maitoa öisin, ei minusta ole verrannolista tuon päiväsyötönkään kanssa.

Kyllä tuo poitsu syö aika paljonkin. Koitan tehdä suht pieniä satseja ja kaikki kyllä menee aina. Mitä sanoisin...jos olis kaupan ruokaa niin ehkä n. puolikas sellainen pieni purkki kerrallaan. Mä teen siis itse niin vaikea arvioida.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Etkö voi antaa maissi tai riisivelliä illalla?

Nii juu. Mä en tullut edes ajatelleeksi. Tai siis mietin vaan jotain kauravelliä ja ajattelin että se on vielä liian vahvaa pienen vatsalle...kai :ashamed: . Mutta tosiaan maissi/riisivelliä... Saiskos sellaista muuten tehtyä itse?

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Jos poika tuntuu ruokaa kaipaavan, niin anna sitä sitten. Terve lapsi tietää paljonko tarvii ruokaa, sanoi vanha kansakin, pätee molempiin suuntiin!

Mä vaan pelkään lähinnä että rasitan pienen elimistöä liikaa tai jotain jos annan liikaa kiinteitä. Kun en millään olis halunnut tälle tielle muutenkaan näin ajoissa lähteä. vaan minkäs teet kun jätkä on sarjaa jättiläinen :D

Mie oon antanu ennen päiväunia peruna-porkkana sosetta tai jotain kukkakaali-perunaa (teen myös itse) ja sitä menee n. puol purkillista tai joskus purkillinen jos ajatellaan pilttipurkkeja. Sitte päikkäreiden jälkeen hedelmäsosetta nii paljo ku vetää ja illalla maissivelliä, yöllä maitoa vaan. Kun nuo yöt jokatapauksessa menee miten sattuu, joskus nukkuu, joskus heräilee monta monta kertaa.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Nii juu. Mä en tullut edes ajatelleeksi. Tai siis mietin vaan jotain kauravelliä ja ajattelin että se on vielä liian vahvaa pienen vatsalle...kai :ashamed: . Mutta tosiaan maissi/riisivelliä... Saiskos sellaista muuten tehtyä itse?

Tee mieluummin ihan puuroa maissista tai riisistä :) Kaupasta saa ihan esim. riisihiutaleita ja ne voi tehdä joko korvikkeeseen tai veteen. Myös maissijauhoista saa tehtyä puuroa, sillä meillä aloiteltiin keskimmäisen kanssa puuromaistelut.

Kaupan vellejä tai valmisjauheita ei olla ostettu kuin kerran mökille, mutta jotkut suosivat niitä. Tosin ne vellit ovat aikalailla samaa kuin korvikekin.

Tuosta maissivellistä, kai sitä itse saa tehtyä, mutta ne maissin kuoret on sellasii jotka ei tahdo oikein sulaa ja jauhautuu nii hyvin kun kaupan sössö. Ja muksun maissivelli on PALJON paksumpaa = parempaa mun mielestä kun se nestlen litku.

Pysähtyikö pojan kasvu siis vai oliko tämä ihan näin, että kun on noin iso niin varmaan tarvii jo muuta?

No mutta joka tapauksessa viljoja saa antaa vasta 5kk alkaen niin älä missään nimessä anna tuon ikäiselle vielä kauravelliä.

meille neuvolatäti sanoi ku aloitettiin kiinteät mysö 3,5 kk et jos vauva vaan haluaa syödä niin antaa syödä ja hyvähän se on että on ruokahaluja ikävää jos toista pitää pitää nälissään :whistle: kannattaa välillä vaihtaa ettei aina pottua ja maissia, vihannessosettakin voi tehdä itse keittämällä vihanneksia ja soseuttamalla ne. Ja illasta velliä jos tenavalle maistuu

en tiedä, itse annoin niitä valmiita kaupan. meillä alettiin ottaan velliä illalla 2kk ikäisenä, neuvolassa käskettiin, kun maito ei pitänyt nälkää (iso lapsi myös) siitä alkoi nukkumaan 12h yöunia. velli aloitettiin tosiaan pienellä määrällä, 20ml-40ml-60ml :D

Jos poika tuntuu ruokaa kaipaavan, niin anna sitä sitten. Terve lapsi tietää paljonko tarvii ruokaa, sanoi vanha kansakin, pätee molempiin suuntiin!

Mä vaan pelkään lähinnä että rasitan pienen elimistöä liikaa tai jotain jos annan liikaa kiinteitä. Kun en millään olis halunnut tälle tielle muutenkaan näin ajoissa lähteä. vaan minkäs teet kun jätkä on sarjaa jättiläinen :D

Kun mein esikoinen oli vastaavassa tilanteessa, aloitettiin kiinteät ruuat kaikille suositusten mukaan 3 kk iässä ja voin vakuuttaa, että soseiden takia poika ei ole piloille mennyt mitenkään, terve nuori mies. Mutta toki tuo riisi, maissivelli vois olla hyvät iltasella kiinteiden sijaan.

meillä tyttö juo aamulla vellin kun herää. ennen päiväunia saa perunaa ja porkkanaa + maitoa. sit kun herää niin hedelmäsosetta + maitoa. ja viiden aikaa saa perunaa ja porkkanaa + maitoa. illalla ennen nukkumaan menoa velli ja hyvin pärjää sillä koko yön =)

Niin ja ei muuten aina huoli tuota maitoa ruokien perään.

Siis lämmin ruoka 2x päivässä. aamupalalla maitoa, päivällä 11-13 voi antaa lämpimän ruuan, sit maitoa maitoa maitoa ja illasta 17 korvilla toisen lämpimän. mut se 3x lämminruoka päivässä on liikaa, kun oikeasti kuuluisi antaa 2 lämmintä ateriaa vasta 7kk jälkeen.

tuollaisen löysin: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1094947

Moi meillä annetaa 5kk vanhalle kaksi kiinteää ruokaa päiväss. Illalla olen antanut maissivelliä. Nyt siirrytään puuroon kun painokäyrä edelleen menee alas kuin aasinhäntä. Tosiaan noin pienelle ei voi antaa viljoja mutta maissijauhoistaa saa tehtyä erinomaista puuroa ja siihen lisäksi marjasosetta niin kyllä varmaan nälkä taittuu! ;) Mulle annettiin neuvolasta ohjeeksi lisätä vähän rypsiöljyä puuroon. Meilläkin siirryttiin kiinteisiin heti 4kk kun tuli täyteen. Just ton painokäyrän takia....

Uusimmat

Yhteistyössä