vauva ja leikki-ikäinen - kumpi odottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kata123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kata123

Vieras
Olisin kysellyt teiltä miten hoidatte ajan jakamisen leikki-ikäisen (3v) ja vauvan kanssa. Olen omasta mielestäni kauhulla lukenut monia ketjuja, joissa äidit kirjoittavat, että esikoinen on se joka saa AINA odottaa kun vauvan ei saa antaa huutaa yhtään. Itse en oikein voi allekirjoittaa tuollaista käytöstä, koska mielestäni se sysää esikoisen tarpeet ihan syrjään, koska ei 3v. (tai vanhempikaan) voi mielestäni ymmärtää jos hän joutuu aina olemaan se jonka tarpeet joutuvat odottamaan ja tämä kyllä varmasti luo mustasukkaisuutta. Meillä siis aina tapauksesta ja hetkestä riippuen vaihtelee se kuka odottaa. Jos esim. esikoisen iltatoimet on pahasti kesken ja vauva alkaa karjumaan sängyssä, niin vauva joutuu kyllä odottamaan kun voin sopivasti esikoiselle sanoa, että menen vauvan hoitamaan välissä. Tai jos olen lohduttamassa esikoista ja vauva huutaa tylsyyttään niin saa kyllä odottaa vuoroaan. Ja sama siis myös toisin päin eli jos vauvalla on kovempi tarve minulle kuin esikoisen asialla, niin esikoinen odottaa.

Olen siis kiinnostunut kuulemaan miten muut olette hoitaneet asian.

Niin kyllä meilläkin vauva sai odottaa useitakin kertoja. Iltaisin olin paljon yksin kotona ja jos vauva sattui heräämään kesken esikoisen nukutuksen niin kyllä vauva joutui odottelemaan. Ja sama juttu päivisin. Yritin mahd tasapuolisesti sitä odottelua jakaa.
Onneksi esikoinen ei mitään kohtauksia järjestänyt vaan ennemmin sanoi että "vauva itkee mene syöttämään".
Vielä nytkin vuorotellen lapset joutuvat odottamaan. Näin sen pitäisi mennä.

On vaan jotenkin kamalaa jättää pieni vauva huutamaan yksin. Niin, toisaalta myös parivuotiaani, joka hämmentyy kun ei leikki kestänytkään pidempään. Tai kun hän anoo katseellaan leikkimään, mutta vauvakin taas itkee. Kamppailen parasta aikaa juuri tämän asian kanssa ja etsin sopivaa tasapainoa. Ei se helppoakaan ole. Tiedän, että annan vauvalle nykyään enemmän huomiota, esikoiselle liian vähän.

Yhteistyössä