Vauva kohta 10 kk eikä vieläkään istu itse ilman tukea, eikä nouse itse istumaan!!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuttaa nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestuttaa nyt

Vieras
Siinäpä tuo tulikin. Pitäisiköhän jo huolestua? Kysyn asiaa kyllä sitten 10 kk neuvolassakin, mutta ensiksi nyt täältäkin.

Konttaa kyllä ja hetken istuu itsekin etukenoasennossa, mutta heittää siitä sitten selälleen tms. Ei nouse vielä seisomaan, mutta polviseisontaan nousee tukea vasten.

Meille sanottiin jo 6 kk neuvolassa että voi istuttaa esim. pyyhkeillä tuettuna syöttötuoliin pieniä aikoja ja näin teimme kun sitterissä tai sylissä syöttäminen ei onnistunut. Sitterissä nousi istumaan tai veti itsensä niin että naama oli lähes varpaissa... ajateltiin että suorassa istuminen hyvin tuettuna olisi sentään parempi..

onko teillä kokemuksia?

Meillä vasta nyt lähempänä vuoden ikää, on toinen kaksosista alkanu ite istua. Eikä vielä seiso ilman tukea, toisin kuin siskonsa, joka seisoo tuetta, istui paljon aikaisemmin tuetta jne. En ole huolissani, koska poika on jäntevä vauva ja istui kyllä aiemmin tuetta, jos laitettiin istumaan. Tuen kanssa kyllä seisoo. Huomenna kaksoset täyttävät 1v ja ovat kehityksen suhteen todella erilaisia.

Meillä poika 8kk on oppinut viimeisen parin viikon aikana istumaan itse ihan yks kaks.
Joskaan vaikka se ei olisi oppinut, en olisi kovin huolissani, muksuthan kesittyy kuitenkin omaa tahtiaan. Antaa toisen möyriä lattialla vapaasti, kyllä se siitä yks päivä pyörähtää :)

Meidän esikoinen oli vähän samanlainen. Osas kävellä tukea vasten, seisoa ilman tukea ja tehdä vaikka mitä muita "temppuja" muttei hoksannu tuota istumista ollenkaan. Oppi kyllä itsekseen jossain vaiheessa, oisko juuri siinä 10kk:n ikäsenä.

Meilläkin kuopus oppi istumeen ilman tukea 9,5kk iässä, itse nousi istumaan vasta joskus reilusti yli vuoden.

Taisi olla 8-9kk iässä kun neuvolassa alettiinnnoita ihmetellä ja saatiin lähete fysioterapiaan. Tosin pääasiallisena syynä ei ollut tuo istumattomuus vaan se ettei liikkunut mitenkään, ei ryöminyt ja tosi hervoin edes kääntyi vatsalta selälle tai toisinpäin. Mutta kyllä nuokin kaivatut taidot ovat aikanaan tulleet.

Teillä ei varmasti huolta kun muuten liikkuu ym. =)

Yhteistyössä