Vauva luultavasti perätilassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mums"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mums"

Vieras
Odotan kolmatta lasta ja tänään oli neuvolalääkäri. Tänään viikkoja 36+1. Lääkäri sai sydänäänet kuuluviin aika ylhäältä ja alkoi epäilemään onko vauva perätilassa. Sain lähetteen ultraan jossa sitten katsotaan tilanne. Mulla on ollut tässä raskaudessa sf-mittakin aika iso, melkein koko raskaus ollaan menty yläkäyrän yläpuolella.
Jos vauva on perätilassa, aion vaatia sektion. Vaikka vauva sitten mahtuisikin. En aio edes harkita alatien synnytystä.
Miten teillä, joilla vauva ollut perätilassa on suostuttu sektioon? Oletteko joutuneet oikein vaatimaan? Millain kääntämis yritykset? Onko siihen ns. "pakko" suostua? Sekään ei tunnu houkuttelevalta. Mielummin suosiolla sitten sektioon jos on perätilassa.

Käännökseen ei tietenkään ole pakko suostua (eikä minua ainakaan painostettu) ja yksi perätilasynnytyksen tärkein kristeeri on äidin oma motivaatio. Minä siis jouduin vasten tahtoani sektioon, mutta oma kokemus oli, että tuossa vaiheessa minua kyllä kuunneltiin ihan oikeasti, ei painostettu tai määräilty huvin vuoksi.

Minä halusin ehdottomasti synnyttää alakautta perätilassa olleet kaksoseni, tai siis A-vauva oli täysin perätilassa ja B-vauva poikittain (pylly alempana), joten hänenkin oletettiin tulevan pylly edellä. Lääkäri ei nähnyt sille mitään estettä, olinhan jo synnyttänyt kolmesti n. nelikiloisen vauvan. Lopulta A-vauva (2,7 kg) syntyi perätilassa ja B-vauva (3,2 kg) kiepsahti raivotarjontaan, kun tilaa kohtuun tuli. Helpoin ja rauhallisin synnytykseni :)

Mulla viikkoja nyt 36 ja vauva pyörii edelleen. Viime viikolla oli raivotarjonnassa, sitä ennen ollut koko ajan joko poikittain tai viistossa.

Mulle sanottiin, että jos suostun, niin koitetaan kääntää, jos vauva ei nyt jää tuohon raivotarjontaan. Ilmoitin, etten suostu. Sanoivat sitten, että jos suostun, niin voidaan kokeilla perätilasynnytystä. Ilmoitin, etten suostu. Sanoivat sitten, että ok, sitten mennään sektioon.

Seuraava neuvola on ensi viikolla ja siellä sitten taas katsotaan, että mitenkä päin sitä tällä hetkellä ollaan. Jos muuassa asennossa, kuin raivotarjonnassa, niin sovitaan käynti TYKS:iin, jossa sovitaan sitten sektiopäivä. Luulen kuitenkin, että vauva on nyt pää alaspäin, sillä en ole niin kovaa muljuntaa tuntenut, joka viittaisi siihen, että vauva olisi kääntynyt kokonaan ympäri. Mutta ensi viikolla se sitten nähdään, että mikä tilanne on.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi käydä;28824915:
Minä halusin ehdottomasti synnyttää alakautta perätilassa olleet kaksoseni, tai siis A-vauva oli täysin perätilassa ja B-vauva poikittain (pylly alempana), joten hänenkin oletettiin tulevan pylly edellä. Lääkäri ei nähnyt sille mitään estettä, olinhan jo synnyttänyt kolmesti n. nelikiloisen vauvan. Lopulta A-vauva (2,7 kg) syntyi perätilassa ja B-vauva (3,2 kg) kiepsahti raivotarjontaan, kun tilaa kohtuun tuli. Helpoin ja rauhallisin synnytykseni :)

HÖPÖHÖPÖ! Kaksosia ei ikinä synnytetä alakautta, jos A on perätilassa!

Yhteistyössä