Vauva nukkukoon yksin ja mieluummin omassa huoneessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vauvaa pidetään vaikeana, jos viimeistään puolen vuoden iässä yöt eivät mene heräilemättä. Viimeistään yksivuotisneuvolassa saatetaan sanoa, että nyt viimeistään lapsen pitäisi nukkua koko yö heräämättä. Se on lapselle hyväksi. Annetaan ymmärtää, että normaali lapsi nukkuu viimeistään puolivuotiaana läpi yön. Pahimmillaan vanhempia kielletään nukuttamasta lasta rinnalle tai syliin. Pelotellaan, että muuten lapsi ei opi nukahtamaan itsenäisesti.

Länsimaissa ongelmina pidetään yöheräilyä ja nukkumaanmenoon liittyviä taisteluja. Näiden niin sanottujen unihäiriöiden suuri määrä kertoo kulttuuristen tapojen ja vauvan biologian yhteensopimattomuudesta. Esimerkiksi Japanissa yöheräilyjä ei pidetä ongelmana vaan asiaankuuluvana. Tällöin vanhempien suhtautuminen asiaan eroaa länsimaisesta. Nukkumaanmenotaisteluitakaan ei samassa määrin ole, jos lapsi nukutetaan vanhemman läsnä ollessa ja hän saa nukkua vanhemman vieressä. Japanissa muuten suositellaan, että vauvaa ei jätettäisi yksin huoneeseen nukkumaan.

Vauvat eivät kärsi yöheräilystä, vanhemmat kyllä. Ei vauvan kyvyttömyys noudattaa kulttuurisia tapoja ole sairaus eikä ongelma. Lapsi toimii niiden biologisten tarpeiden mukaan, jotka ovat evoluution kuluessa valikoituneet optimaalisiksi toimintatavoiksi. Häiriintymätön uni ei ole ainoa hyvä uni. Vauvan unikäyttäytyminen ei myöskään ole yhteydessä vauvan moraalisiin ominaisuuksiin. Heräilemättä nukkuva vauva on ehkä evoluutiivisesti katsottuna elinkelvottomampi - ei kiltimpi tai helpompi kuin öisin heräilevä ikätoveri. Hiljaa omassa huoneessaan nukkuva vauva ei myöskään kasva yhtään itsenäisemmäksi - päinvastoin.

Lapsen kuuluu heräillä ja syödä äidinmaitoa öisin. Se on normaalia, asiaankuuluvaa ja luonnollista. Lapset lopettavat yöheräilyt yksilöllisesti oman aikataulunsa mukaan. Unikoulut ja muut vastaavat kidutusmenetelmät vain opettavat lapsen nukkumaan liian vähän ja tuovat lapselle hylkäämisen tunteen. Mikäli rintaa ei nukkuessa saa, lapsi voi nukkua vähemmän kuin tarve olisi ja nousta aamulla aikaisin syömään.

"Eikö teillä ole lapselle omaa huonetta? Eikö se ole kauhean hankalaa nukkua lapsen kanssa samassa sängyssä? Missä te harrastatte seksiä? Kyllä lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssä. Varo, ettet kieri vauvan päälle ja tukahduta sitä."

Perhepeteilijät saavat kuulla mitä omituisimpia kysymyksiä ja lausahduksia. Siltä varalta, että lukija saa joskus vastailla samanlaisiin kysymyksiin, tässä muutama vastausmalli valmiiksi.

"Ei ole vauvalle omaa huonetta. Emme päivisinkään jätä noin pientä lasta valvomatta." " Eikö sinun ole hankala nukkua puolisosi kanssa? Hän on niin isokin, että valtaa varmasti koko sängyn." "Mikäli seksielämämme teille nyt mitenkään kuuluu, meillä on pari sohvaa, keittiönpöytä, sauna ja keinutuoli. Mitä, teettekö te sitä vain tylsästi sängyssä?"

"Miksi ihmeessä lapsen pitäisi nukkua erillään vanhemmistaan? Sehän on järjetöntä." "Näin äitinä kehoni toimii lasta hoitaakseen, ei tappaakseen. Ei, kehoni ei ole tappava ase, jota nukkuvan lapseni tulisi varoa." Lisäksi voi kysyä, että mikä oikeus aikuisella on toisen ihmisen läheisyyteen,, jos se evätään pieneltä lapselta.

Länsimaisella nukuttamisideologialla on taloudellinen ja uskonnollinen tausta. Samassa sängyssä nukkuvan vauvan uskotaan uhkaavan vanhempien parisuhdetta. Lisäksi länsimaissa arvostetaan itsenäisyyttä ja yksilöllisyyttä enemmän kuin perhekeskeisyyttä. Tähän liittyy väärä luulo siitä, että yksin nukkuminen tukisi lapsen itsenäistymistä.

Tiede on ollut osaltaan mukana vääristämässä käsityksiä lasten nukkumisesta. Monet nukkumistutkijat ovat määritelleet lapsen biologiseksi parhaaksi asioita, jotka oikeasti ovat hyväksi vanhempien sosiaaliselle ja taloudelliselle elämälle. Evolutiivinen näkökulma on unohdettu ja normiksi on asetettu yksin läpi yön nukkuva vauva. Tämä ei kuitenkaan ole ihmislajille biologisesti tai sosiaalisesti normaalia.

Länsimainen kulttuuri on saanut aikaan sen, että biologisesti epänormaali nukkuminen - vauva nukkuu yksin - on tullut normaaliksi, ja biologisesti normaali nukkuminen - perhepeti - on tullut epänormaaliksi.

Toisin kuin kuvitellaan, yksin nukkuminen ei lisää lapsen itsenäisyyttä. Yksin nukkuva kyllä oppii tuudittamaan itsensä uneen ilman aikuisen apua, mutta vauvasta asti äitinsä kanssa nukkuneet lapset ovat taaperoina omatoimisempia ja sosiaalisesti itsenäisempiä. Vanhempiensa kanssa nukkuneet kontrolloivat paremmin tunteitaan ja sietävät paremmin stressiä. Perhepeti edistää turvallisen kiintymyssuhteen syntyä, lisää lapsen turvallisuutta, vähentää yksinäisyyttä ja öisiä pelkoja. Yksinnukkuvia lapsia on vaikeampi kontrolloida, he ovat vähemmän onnellisia ja vähemmän innovatiivisia. Heillä on enemmän kiukunpuuskia ja he ovat pelokkaampia. Tavallisesti vanhempiensa kanssa nukkuvat lapset ovat -yllätys, yllätys- kyvykkäämpiä yksinoloon. Vanhempien kanssa yhdessä nukkumisella on positiivisia ja suotuisia vaikutuksia lapsen koko elämään.

Vaikka lapset nukkuisivat omassa sängyssään, tulisi jokaiselle lapselle suoda oikeus nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa niin kauan kuin lapsi sitä haluaa.

Nykyään normaalina pidetty lapsen kiintyminen unileluun voi olla merkki lapsen turvallisuudenkaipuusta. Mihin lapsi, jonka elämässä ei tapahdu suuria muutoksia tai joka nukkuu äitinsä vieressä, tarvitsisi unilelua?

Jotain synnynnäisistä äidinvaistoista kertoo se, että huolimatta kulttuurisista suosituksista useimmat vanhemmat nukkuvat jonkin verran lapsensa kanssa. Tavallista on myös vauvn nostaminen keskellä yötä vanhempien sänkyyn. Lastenhoidon asiantuntijoiden antamat ohjeet tosin saattavat saada vanhemmat salaamaan perhepeteilyn, tai mikä pahinta, tuntemaan siitä syyllisyyttä.

Koko ajan löydetään enemmän todisteita siitä, kuinka yksin nukkumisella on lapselle vakavia fysiologisia ja sosioemotionaallisia seurauksia. Sen sijaan ei ole löydetty yhtään todistetta siitä, että vanhempien kanssa nukkuminen olisi lapselle haitallista.

(lyhentäen sitaatit kirjasta: Luonnollinen lapsuus)

Tiina Kaitaniemi

LUONNOLLINEN LAPSUUS

Miksi vauva itkee – ja muita evoluutiobiologian kysymyksiä

Luonnollinen lapsuus etsii ihmislajille ominaista tapaa lisääntyä, hoitaa vauvaa, imettää ja järjestää perheasiat. Kulttuurimme on monessa suhteessa etäännyttänyt meidät luontaisesta elintavasta.

No huh mikä provosoiva romaani. Ymmärrän tämän kannan, jokainen tekee miten parhaimmaksi näkee. Minä ja lapseni nukumme kaikki parhaiten omissa huoneissamme, omissa sängyissämme. Annan lapsilleni sen verran paljon syliä ja läheisyyttä päiväsaikaan että he eivät kaipaa sitä enää öisin. Onko lapsen kannalta hyvä, jos hän heräilee levottomasti pitkin yötä kun kukaan ei ole opettanut rauhoittumaan itsekseen? Turvallisessa kodissa kasvanut lapsi tietää yölläkin, omassa huoneessaan ja sängyssään, että jos hätä koittaa, apu on lähellä.

Ja P.S. olen hyvä äiti lapsilleni.

Ja ap:n pointti oli? Herättää keskustelua vai hyväksyä vain tämänkaltainen mielipide? Taidat olla itse joko kirjan kirjoittaja tai sitten tämä oli epäonnistunut markkinointipuheenvuoro. Keskustelupalstan aloituksena aika kummallinen....

Ja ap:n pointti oli? Herättää keskustelua vai hyväksyä vain tämänkaltainen mielipide? Taidat olla itse joko kirjan kirjoittaja tai sitten tämä oli epäonnistunut markkinointipuheenvuoro. Keskustelupalstan aloituksena aika kummallinen....

Olen tavallinen äiti enkä ole kirjan kirjoittaja. Ajatus oli herättää keskustelua, koska kulttuurissamme on tapana yrittää nukuttaa vauva pinnasänkyyn. Myös neuvolasta saatavat ohjeet tukevat kulttuuriamme. Haluan tämän herättävän vanhemmissa ajatuksia, vastalauseita tai myötälauseita! Keskustelua, mitä ajatuksia herättää?

Viimeksi muokattu:
Mielestäni ap:n viesti on hyvä. Näiden juttujen kohde olisi vaikka neuvola, koska monet epävarmat äidit ottavat neuvolan ohjeet niin kirjaimellisesti ja saattavat harmitella asiaa myöhemmin. Neuvolan tädit eivät aina päivitä tietojaan (uusia tutkimuksia, mielipiteitä, kirjoituksia...) vaan käyttävät samoja hokemiaan vuosikymmeniä. Minullekin esikoisen aikaan neuvolantäti sanoi, että "mitäh, vieläkö syötät yöllä 8kk ikäistä vauvaa, toisen kanssa osaatkin sitten lopettaa jo puolivuotiaana!" ... lääkäri oli onneksi eri mieltä (oikein kysyin siinä 8kk neuvolassa koska olin vähän epäileväinen...), nyt kakkosta syötän hyvällä omallatunnolla pitkin yötä ;) Mielestäni nämä ovat asioita, joihin mm. neuvolan ei tulisi ottaa kovin tiukkaa kantaa vaan antaa perheiden itse löytää omat tapansa. Meillä perhepeti toimii tai tällä hetkellä kaksi - isä ja esikoinen, minä ja vauva.

Viestini tarkoitus oli herättää keskusteluja ja ymmärtämystä siitä, että neuvolan ohjeet vauvan nukkumisasioista johtuvat kulttuuristamme eikä puhtaasti vauvan parhaasta. Ja tukea niille, joiden vauvat nukkuvat parhaiten vieressä, mutta kun kaikki muut painostavat laittamaan vauva yksin pinnasänkyyn omaan huoneeseensa.

Olen tavallinen äiti enkä ole kirjan kirjoittaja. Ajatus oli herättää keskustelua, koska kulttuurissamme on tapana yrittää nukuttaa vauva pinnasänkyyn. Myös neuvolasta saatavat ohjeet tukevat kulttuuriamme. Haluan tämän herättävän vanhemmissa ajatuksia, vastalauseita tai myötälauseita! Keskustelua, mitä ajatuksia herättää?

mulle eikä lapselle ole ongelma nukahtaa omiin sänkyihimme. samassa huoneessa nukutaan, kun tilaa on vähän, ja noin pieni on muutenkin (reilu 3kk). ja hyvin nukutaankin, korkeintaan kerran yössä syödään tissiä jos sitäkään. nukahtaminen itsekseen omaan vaunuunsa tai sänkyynsä ei meidän lapselle ole ollut koko ikänään ongelma. viihtyy muutenkin omillaan reiluja pätkiä, etenkin kun äiti välillä juttelee ja käy muutenkin morjestamassa. muuten juttelee mobilen pehmoelukoille sohvalla pötkötellessään, ja on muuten erittäin hyväntuulinen ja onneellinen tapaus.

joskus aamuisin miehen lähdettyä töihin otan viereen, yöllä en koskaan. muistaakseni on todistettavasti lapsia kuollut perhepeteihin, viime kesänä taisi olla yksi ikävä mökkitapaus. Lapset (niinkuin vanhempansakin) nyt vaan ovat niin erilaisia. Se että perhepeti sopii joillekkin, ei tee siitä sääntöä tai "sitä ainoaa oikeaa tapaa" kaikille.

Onneksi kaikki yleensä saavat evoluutiotutkijoista ja muista hutkijoista huolimatta nukua kotonaan miten lystäävät. Minulta se ei ole pois jos joku pesueineen samassa sängyssä nukkuukin, mutta miten minun nukkumiseni muille kuuluisi?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja omat sängyt;10684948:
muistaakseni on todistettavasti lapsia kuollut perhepeteihin, viime kesänä taisi olla yksi ikävä mökkitapaus.

Siellä nukuttiin siskonpedissä, eli oli monta aikuista ängettynä todella ahtaaseen tilaan. Kun vauvan ottaa viereen, pitää ottaa turvallisuusnäkökohdat huomioon esim. vauvaa ei pidä ottaa vanhempien väliin, vaan äidin viereen, niin, että äiti on keskellä sänkyä ja vauva seinän puolella. Pitää olla riittävästi tilaa ja vauvalla oma peitto. Äidin pitää olla täysin selvin päin.

On todistettu, että vauvoja kuolee kätkytkuolemaan enemmän yksin nukkuessaan. Tämän kertoo jo Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin unikoulusivutkin.

Tosi hyvä tuo artikkeli.
Itse olen sellaisen heräilijän äiti, unikouluja en koskaan ole hyväksynyt. Noin 2,5 vuoden iässä poika alkoi nukkumaan enimmäkseen täysiä öitä itsekseen. Nyt 3-vuotiaana välillä heräilee jostain syystä....syyt kun aina iän mukaan vaihtelee. Ja minä tykkään nukuttaa lapseni niin että itse olen samassa huoneessa, ensi iltasatua, iltalaulua, ja pimeässä istumista - ja lapsi nukkuu nyt hyvin. Ihme kyllä ainostaan pari kertaa on kipittänyt meidän sänkyyn. Senkin ne voi kuulemma aloittaa myöhemmin, oli vauvana sitten nukkunut miten vaan. ;)

Minä nyt vasta odotan esikoistani ja aika näyttää miten meillä sitten nukutaan. Mielestäni olisi luontevaa nukkua perhepedissä tai sitten ainakin vauvan sänky niin lähellä omaa, että en yösyöttämisen tms takia joudu nousemaan sängystä ihan joka kerta kun lapsi herää. Tosin 120 cm leveään sänkyymme ei taida vauva mahtua mukaan, joten eiköhän tule olemaan joku pinnasänkyviritys sängyn vieressä tai isomman sängyn osto. Mutta katsotaan sitä sitten.

Mitenkäs te perhepeteilijät muuten hoidatte käytännössä vauvan/pikkulapsen nukkumaanmenon? Pikkulapsihan nukkuu pitempiä yöunia kuin aikuinen ja myös päiväunia, eivätkä vanhemmatkaan välttämättä mene nukkumaan ja herää yhtä aikaa. Eikö ole hankalaa kun samassa sängyssä on eri aikoja nukkuvia ihmisiä? Vai menettekö koko perhe illalla nukkumaan yhtäaikaa? Vai nukutetaanko lapsi ensin ja sitten hiivitään katsomaan telkkaria tms loppuillaksi ja sitten myöhemmin kömmitään nukkumaan lapsen viereen? Ettekö häiritse toinen toistenne yöunia? Siis toki se vauva "häiritsee" yöunia paljonkin, mutta tarkoitan kaikkea ylimääräistä häiriötä johtuen erilaisista nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Vai kuvittelenko nyt ongelmia sinne missä niitä ei ole?

Suosittelen kaikille rohkeasti oman järjen käyttöä vauvan hoidossa. Olin varautunut meidän vauvan kanssa että nukutaan samassa sängyssä jne. Tulikin sellainen vauva joka viihtyi itsekseen paremmin. Nukkui paremmin omassa sängyssä kuin vieressä. Piti sellaista mekkalaa nukkuessaan että laitettiin vielä eri huoneeseenkin. Ja hyvin on mennyt, nyt on jo niin iso että halutessaan kipaisee viereen monesti aamulla.

Korostan, että jokainen tehköön etenkin näiden nukkumis- ja nukuttamisasioiden kanssa niin kuin parhaaksi näkee. Mikä on helpointa koko perheelle. Ihan turha on hakata päätä seinään yksien tai toisten neuvojen kanssa, jos ne eivät toimi. Jos meidän vauva olisi tarvinnut läheisyyttä yöllä olisi sitä saanut, mutta kun ei ollut vailla niin ei väkisellä.

Tuosta biologia vs. kulttuuri. Olisi tietysti ihanaa pötkötellä kaikki yhdessä yöt ja päivätkin, mutta nyt eletään tällaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa, jossa yleensä ainakin toinen vanhemmista joutuu käymään töissä ja isommat lapset koulussa. Silloin on ihan viisasta järjestää olot niin että kaikki saavat nukutuksi. Biologisesti muuten ihminen on moniavioinen haaskansyöjä tropiikin asukas. Kyllä tässäkin on evoluutio pahasti unohdettu;P

Mielenkiintoinen artikkeli ja mielestäni ihan järkevä keskustelunavaus. Jokainen vanhempi tekee toki omat valintansa ja ratkaisunsa, mutta perhepedin eduista voitaisi yhtäkaikki puhua enemmän.

Meillä nukutaan perhepedissä (5kk poika), koska siinä kaikki vain yksinkertaisesti nukkuvat parhaiten. Poikaa ei tarvitse nostaa ees-taas pinnasänkyyn ja takaisin, voin itse nukkua yösyöttöjen aikana ja heräämme koko perhe virkeänä aamulla.

Itse olen huomannut, että neuvolassa ym. tilanteissa kerron perhepetijärjestelystä, teen sen vähän puolustellen tai jopa häpeillen. Olen monta kertaa kuullut, "mitä tuo nukkumisjärjestely tekee parisuhteellenne" -tyyppisiä kommentteja. Mm. oma äitini (kasvatusalan ammattilainen) edustaa vanhakantaista käsitystä siitä, että ainoa oikea tapa nukkua (nukuttaa) vauva on oma sänky.

Sudenmarja: meillä vauva nukkuu alkuillan yöllä pinnasängyssä, joka on vedetty vanhempien sängyn viereen. Kun poika yöllä herää, nostan viereen, jossa nukutaan aamuun asti!

No minä en usko evoluutioon ollenkaan, olen uskovainen ja uskon Raamatun mukaiseen luomiskertomukseen.

Mutta meillä on kaikki kolme lasta nukkuneet perhepedissä. Keskimmäinen ei kyllä osaa hillitä temperamenttiaan(vaikka niin esitit) vaikka nukkuu edelleen minun vieressäni. On nyt 4v ja saa raivokohtauksia jos ei asiat ala sujumaan hänen pillinsä mukaan..

Minut on nukutettu yksin jo pienestä pitäen ja kyllä,huomaan että aikuisuudessa ja nuoruudessa on usein ollut turvattomuuden tunnetta. En tiedä,paljonko yksin nukkuminen on siihen vaikuttanut. Meidät myös kasvattiin "itsenäisiksi"jo pienestä alkaen. Ja ehkäpä sen myötä itse olen eri suunnan kannalla. Enemmän kanaemo huolehtija.

Mut on nukutettu yksin omaan huoneeseen ja muistan vieläkin, kuinka yöllä herätessäni pelkäsin. Vielä parikymppisenä omassa asunnossa yöt olivat pelottavia. Kärsin myös univaikeuksista yms. Yöt ovat aina olleet hankalia, koska on pelottanut.

"Lapsen kuuluu heräillä ja syödä äidinmaitoa öisin." Onpas yleistys!!

Meillä 5kk ikäinen lapsi, joka ei ole ainoata yötäkään nukkunut vieressämme, koska etenkin mieheni on arvaamaton liikkuja unissaan. Välillä on pompannut sängystämme ylös ja rynnännyt unissaan pinnasängyllekin "auttamaan" vauvaa. Olen ehtinyt aina moisten apujen väliin. :) Mikäli lapsi nukkuisi samassa sängyssä emme me aikuiset saisi/uskaltaisi nukkua rennosti. Mielestäni paras ratkaisu nukkumisjärjestelyihin on se, jolla kaikki osapuolet saavat mahdollisimman rennosti ja hyvin nukutuksi. Meillä tämä on tarkoittanut alusta asti sitä, että vauva on nukkunut omassa sängyssään ja ollut myös pulloruokinnalla.

Iltataisteluja ei ole vaan nukahtaa samoihin aikoihin ja samoihin rutiineihin joka ilta, tissiä ei ole koskaan saanut, heräilee enää satunnaisesti aamuyöstä ja vaikuttaa ihan terveeltä. Minulla ei ole tarvetta häpeillä tätä tai kiillotella sädekehääni.

Aloittaja sanoi että jos lapsen annetaan nukkua vieressä pelätään ettei opi itsenäiseksi. Niin on tuo aikamoista jos jo alle yksivuotiaana pitää itsenäiseksi opetella. Miksi ei ennemmin haluttaisi opettaa lasta muiden läheisyyttä kaipaavaksi, yhteisölliseksi, läheisyysriippuvaiseksi, laumaeläimeksi... Kenties sekin on trendikästä jonain päivänä ja sitten taas ihmetellään näitä tämän hetken vouhotuksia ;)

Mutta enivei minusta järkevintä on kuunnella perheen omaa sydämen ääntä ja tehdä niinkuin omassa sopessa on parasta, trendeistä huolimatta.

Meillä lapsi nukkunut aina omassa sängyssään ja hyvin on nukkunutkin, ja hyvin nukkuvat vanhemmatkin. Yöt paranivat entisestään kun lapsi siirrettiin omaan huoneeseen alle vuoden ikäisenä, nimittäin yöheräilyt loppuivat melkeinpä siihen paikkaan. Meillä ei olisi tullut mitään perhepedissä nukkumisesta, ne kerrat kun vauva on ollut vieressä en ole pystynyt kunnolla nukkumaan. Enkä sanoisi että lapsi on oppinut itsenäiseksi, vaan on kyllä melkoinen sylihiiri, tulee halailemana ja pussailemaan monta kertaa päivittäin. Mutta koskaan ei ole myöskään pelännyt jäädä yksin sänkyyn, kun siitä on tehty hänelle mukava ja turvallinen hetki ja äiti tai isi tulee aina paikalle jos joku hätä on. Se on nimenomaan niin, että jokainen perhe löytäköön sen parhaan tavan nukkua, oli se sitten perhepeti tai omat huoneet jokaiselle. Ihan turhaan sitä on syyllistää eri tavalla toimivia.

Minusta nykyään on sallittua valita eri vaihtoehdoista sellaisia keinoja, jotka omalle perheelle ja omaan elämäntilanteeseen sopii parhaiten. Koska itse edustan tietyllä tavalla toista ääripäätä, niin kerron meidän tilanteestamme:

Kun odotin esikoistani, niin haaveilin, miten nukuttaisin vauvaa vieressäni. Kun erittäin energinen vauvani syntyi, hän nukkui alusta asti erittäin katkonaisesti. 2 kk:n iässä alkoi myös koliikkivaivat. Ongelmana oli se, että hän heräsi, jos tutti putosi suusta, joten sitä sai nostaa pahimmillaan parikymmentä kertaa yössä. Ymmärrettävästi olin aivan väsymyksestä sekaisin, kun puoli vuotta olin mennyt, sillä enhän ollut nukkunut unia kuin max 3 h pätkän kerrallaan. Aloin kärsiä selvästi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta (tutkimusten mukaan uupumus on yksi tekijä, joka helposti laukaisee masennuksen!).

Mieheni oli alusta asti sängyssä nukuttamista vastaan. Kokelin joitakin kertoja ottaa vauvan viereen, mutta hän potki koko ajan, hän oli kuumissaan ja lopulta meillä kaikilla oli tuskanhiki otsalla. Viimeinen pisara oli se, kun heräsin ja tajusin, että vauva oli yöllä kääntynyt siten, että hänen jalkansa olivat tyynyllä ja pää peittoni alla!!! Sen jälkeen vauva päätyi takaisin omaan sänkyynsä ja yöllä heittelehtiminen väheni selvästi.

Mieheni ajaa työnsä takia paljon autolla, joten hänelle on ihan välttämätöntä saada nukuttua riittävät yöunet, joten häneen en voinut yövalvomisissa turvautua. Tukiverkkoja meillä ei juurikaan ole ollut. Parisuhteessamme seksi on ollut aina erittäin tärkeällä sijalla ja nimenomaan mies halusi säilyttää sängyn parisuhteellemme, sillä vauvaelämä oli jo tehokkasti soluttautunut kaikkiin muihin huoneisiimme.

Kokenut terveydenhoitaja ehdotti, että pitäisin vauvalle unikoulua, sillä hän näki, miten lopussa minä olin. Hän kertoi, että unikouluja on erilaisia. Kokeilin pehmeää unikoulua, jossa vauvaa vain painetaan takaisin pitkälleen, mutta vauvani sai aivan järkyttävät raivarit siitä. Mieheni kanssa keskusteluani päätimme kokeilla radikaalia unikoulua.

Radikaalissa unikoulussa vauva pannaan omaan sänkyyn ja annetaan hänen nukahtaa itsekseen. Vauvani kyllä on aina osannut hyvin nukahtaa itse, mutta ongelmana on ollut katkonainen uni. En noussutkaan antamaan hänelle tuttia. Hän itki ensimmäisenä yönä 2 h ja sen jälkeen nukkui koko yön läpeensä. Seuraavana yönä sama toistui ja hän itki 15 min, jonka jälkeen hän nukkui koko yön läpi.

Olin aivan ihmeissäni, miten helposti hänen unirytminsä loksahti kohdalleen. Myöhemmin kun hän oli kipeänä, kävin tietysti hänen luonaan jne, mutta silti ei tarvittu enää radikaalia unikoulua. Päivisin hän sai jopa enemmän huomioimista ja hellyyttä minulta, koska en ollut niin väsynyt. Muutamien öiden jälkeen aloin itsekin saada takaisin energiaa ja kunnon yöunet mahdollistivat myös alkavasta masennuksesta toipumisen vähä vähältä.

Radikaali unikoulu toimii vain tuossa tietyssä iässä, koska jos lapsi osaa esim. kiivetä itse pinnasängystä pois, niin unikoulu ei tietenkään toimi.

Tuo radikaali unikoulu oli tärkeää myös sen vuoksi, että en voinut jäädä taloudellisten syiden vuoksi hoitovapaalle, vaan menin äitiys- ja vanhempainloman jälkeen takaisin töihin. En olisi kyennyt tekemään töitä, jos uni olisi edelleen ollut lähinnä 15-45 min pätkissä.

Toisen lapsen kohdalla oli helpompaa, koska hän ei ollut niin energinen ja vaativainen, vaan hänen kohdallaan pehmeämpi unikoulu 6 kk:n iässä tuotti sen, että n. 7 kk:n jälkeen hän nukkui yöunet läpeensä.

Nyt esikoinen on jo murrosikäinen. Hänellä on paljon kavereita, koulu menee hyvin, on harrastuksia, on sosiaalinen, välit meihin vanhempiin ovat hyvät jne. Jos tuosta 2 h 15 min huutamisesta on jäänyt peruuttamattomia traumoja, niin ainakaan vielä sellaisesta ei ole ollut merkkiäkään. Tietysti muiden murrosikäisten lasten tapaan hänellä on omia "tempauksiaan", mutta irtiotto vanhempiin on normaalia ja kuuluu iän & kehityksen mukaiseen henkiseen kasvuun. Myöskään nuoremmassa lapsessa ei ole näkyvillä mitään, mikä viittaisi ongelmiin.

Neuvolassa ja koulussa on myös tehty ikätarkastuksia, joissa kaikissa molemmat lapseni ovat saaneet kehuja osaamisen, käytöksensä yms. osalta. Jos lapset olisivat kovin vetäytyviä, masentuneen lapsen lailla käyttäytyviä tms., niin varmasti siitä olisi tullut viimeistään koulussa palautetta.

Haluan omalla kertomuksellani vain sanoa, että tapoja on erilaisia ja jokainen perhe itse miettiköön tapauskohtaisesti itselle sopivimman keinon. Jos äiti on vähäuninen, voi jäädä vuosikausiksi kotiin hoitamaan lapsia eikä pidä ongelmana sitä, että joutuu heräilemään useita kertoja yössä kaikkien lastensa takia, niin silloinhan perhepeti ja katkonaiset yöunet ei ole mikään ongelma. Jos vielä asiasta on sovittu yhdessä miehen kanssa niin, että miehelläkään ei ole mitään sitä vastaan, että silloin perhepeti tai sivuvaunu on ehkäpä heille paras ratkaisu. En moiti muita valinnoistaan, joten toivon, että muutkin ymmärtävät, että perheet ovat hyvin erilaisissa tilanteissa valintojensa kanssa (vrt. taloudellisesti tiukilla oleva tukiverkoton työssäkäyvä yksinhuoltajaäiti < > hyvät tukiverkot omaava pariskunta, jolla on varaa vaikka ostaa lapsenhoitoapua).

Jos omassa sängyssä nukutetuista lapsista tulisi jotenkin täysin häiriintyneitä, niin hullujahan me oltaisiin koko sukupolvi, ja oman sängyn vahingollisuus olisi varmasti huomattu aikaa sitten. Minä olen lapsena nukkunut omassa sängyssä ja olen kaiken lisäksi täysin pulloruokittu, ja ihan sosiaalisesti normaali ja koulussa menestyvä minusta tuli :D Eiköhän jokaiselle perheelle ja lapselle paras vaihtoehto ole sellainen, että kaikki nukkuvat mahdollisimman hyvin tai ainakin mahdollisimman vähän huonosti. Mikä se ratkaisu tulee meillä olemaan niin palataan siihen tuossa ensi keväänä ;)

Olen samaa mieltä usean kirjoittajan kanssa siitä, että kunkin perheen on punnittava itse mikä on heille sopivin ratkaisu. Mutta eri vaihtoehdoista ja tavoista olisi kiva kuulla jo ennen lapsen syntymää! Itse selvittelemällä tietoa eri tavoista tietysti löytyy, mutta se helpottaisi elämää ja epävarmuutta uutena vanhempana jos neuvolassa korostettaisiin avoimesti sitä ettei yksiselitteisesti "oikeita" ratkaisuja ole. Lähes kaikki vanhemmat kuitenkin varmaan rakastavat lapsiaan ja haluavat toimia vauvan ja koko perheen parhaaksi, tarkoitti se sitten perhepetiä tai omaa sänkyä vauvalle.

Me nukumme perhepedissä, koska se on meille helpointa. Vauva on 4 kk, nukkuu n. klo 21-8 ja heräilee n. 4 kertaa yössä. En jaksa nousta öisin ja nukumme paremmin näin. Meillä tosin perhepetiin ihanteellinen sänky, tosi leveä ja aika kova futon-patja.

Ylempänä joku kirjoitti siitä, ettei perhepedissä saa nukkua jos vanhemmat juoneet. Kieltoja on muitakin, ei saa tupakoida eikä olla massiivista ylipainoa (painoindeksi yli 35). Sohvalla tai liian pehmeässä sängyssä ei saa nukkua vauvan kanssa! Pieni voi painua sinne koloihin ja tukehtua :( Mutta kuten aiemmin jo todettiin, vauvan kuoleminen vieressä nukkuessa on PALJON harvinaisempaa kuin kätkytkuolemat, jonka riskiä nostaa mahallaan liian kuumassa nukuttamisen lisäksi yksin omassa huoneessa nukkuminen. Mikä ei tarkoita sitä että kaikki yksin nukkuvat vauvat ovat vaarassa kuolla, mutta siis jonkinlainen yhteys on olemassa. Vanhempien kanssa samassa huoneessa nukkuessa vauva ilmeisesti osaa paremmin hengittää kun kuulee vanhempien hönkymiset ja kuorsaamiset.

Sudemarja, kysyit miten toimitaan perhepedissä kun nukkujilla eri nukkumaanmeno ja heräämisajat. Meillä vauva nukutetaan 21:00 (nukkuu yleensä sikeästi 21:30 mennessä) jonka jälkeen hipsitään toiseen huoneeseen ja jonkin ajan päästä sitten taas sänkyyn. Aamulla mies usein nousee ensin vauvan kanssa ja minä sitten puolen tunnin tai tunnin päästä miehen lähtiessä töihin. Vauva on rauhallista sorttia joten mies pystyy hyvin hoitamaan aamuhommansa minun lepäillessä hetken omassa rauhassa. Mutta muista sitten kun vauvasi syntyy, että ensimmäisinä viikkoina on ihan turha etsiä rytmiä tms! Silloin vauva syö, syö ja syö. Elämä etenee hetki kerrallaan ja koko ajan väsyttää, näin ainakin meillä :) Rutiinit ja rytmit tulevat kuvioon sitten myöhemmin, meillä jossain määrin n. 1 kk iässä, lopullisesti 2kk ikäisenä.

...provosointia selittää täällä että yksin nukkuminen lisää kätkutkuolemariskiä.

Tämä on samanlainen aihe kuin mikä tahansa muukin "hyvä äidin mittari", synnytätkö ilman puudutteita, miten kauan imetät, jätätkö lapsen yökylään muulla ohjeella kuin "yö per ikävuosi", syötätkö vauvalle kaupan soseet, käytätkö kestovaippoja.... Yhtä kaikki, teet miten vain, et saa kultakruunua päähäsi. Äitiyden mittarit on jossain ihan muualla.

Pointti on se, kuten täällä on monesti sanottukin että annetaan jokaisen perheen tehdä kuten heille on helpointa eikä arvostella muiden valintoja. Olkaa äidit sen verran hyvällä itsetunnolla varustettuja että teette omat ratkaisut ja katsotte ylpeänä peiliin: olenpas hyvä äiti. Ei neuvolan ohjeet ole mitään kiveen kirjoitettuja vaan siellä yritetään antaa viitteitä helpompaan arkeen.

Tuolla on ihan hyvä juttu:

Perhepeti

Perhepedin tiukin määritelmä on se, että lapsi tai lapset nukkuvat vanhempien vuoteessa. Väljemmin määriteltynä perhepediksi voidaan lukea myös sivuvaunu, jossa pinnasänky on kiinni vanhempien vuoteessa, laita alas laskettuna tai poistettuna. Myös omassa sängyssään samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuvan lapsen voi sanoa olevan perhepedissä.

Perhepedissä tai samassa huoneessa nukkuvat vanhemmat ja lapset nukkuvat yleensä paremmin. Koska äiti on lähellä, lapsen ei tarvitse herätä täydellisesti ja itkeä saadakseen huomiota. Äiti voi hoitaa vauvaa ennen kuin kumpikaan on täysin hereillä. Tämä taas vähentää äidin väsymyksen tunnetta. Lähekkäin nukkuminen edistää myös imetystä. Perhepedissä nukkuvat äidit imettävät keskimäärin kaksi kertaa pidempään kuin muut äidit.

Tähänastiset tutkimukset eivät todista, että perhepedissä nukkuminen olisi itsessään vaarallista. Perhepeti on turvallinen, jos vanhemmat eivät tupakoi tai käytä alkoholia tai lääkkeitä, patja on kiinteä eivätkä vuodevaatteet ole liian upottavat. Kannattaa tarkistaa, ettei mihinkään sänkyjen väliin tai seinän ja patjan väliin jää koloja, joihin vauva voi juuttua tai tukehtua.

Aikuisen läheisyys auttaa lapsen epäkypsää hermostoa itsesäätelyyn unen aikana. Se voi jopa vähentää kätkytkuoleman riskiä estämällä lasta vaipumasta liian syvään uneen Vanhemman hengitys myös rytmittää lapsen hengitystä.

Jotta vanhemmat voisivat säädellä lapsensa sisäistä tilaa, heidän on oltava fyysisesti läsnä, kosketusetäisyydellä. Pienen vauvan hermojärjestelmä ei vielä ole kehittynyt sille tasolle, että hän pystyisi keskellä yötä havahtuessaan vakuuttumaan itsenäisesti siitä, että kaikki on hyvin. Vasta noin puolitoistavuotias on tähän valmis, jotkut vasta paljon myöhemmin.

Yhteistyössä