vauva nukkuu kauhean paljon oon huolissan!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Oon kirjotellu täällä ennenki tosta mun paljon nukkuvasta vauvasta. mutta kun hän ei ala yhtään pidentään hereillä oloaikoja. nytkin oli aamuheräämisestä miltei 2h hereillä ja nukahti pullolle ihan totaalisesti ja nukkunut nyt siitä asti, eli 2h. vauva jo 9kk ja nukkuu tosiaan 3 unet. nytkun jossain vaiheessa herää on taas sen 2h hereillä (jolloin yritetään ehtiä syödä, imuroida ja mennä käymään kaupassa --> joka jo hankalaa kun vauva väsähtää). sitten nukahtaa tullessa autoon ku ollaan oltu liikeellä max 1h ja nostan vaunuun jossa nukkuu sitte pihalla melkein klo 15 asti. ja taas klo 17 nukkumaan ja nukkuu sen 1h. ja sit klo 20 yöunille.
neuvolasta ei oll huolissaan totesi vain et joskus jotkut lapset nukkuu enemmän, vaikka kuulema kyllä tämä normaalia enempi nukkuu. mutta ei toista voi väkisinkään valvottaa!?! on sitte ihan sippi..

nkkuuko muiden 9kk tämä verran? ja jos nukkuu niin eikö teitä huolestuta?

hällä on hyvät unenlahjat :)

Jos sua kauheesti huolettaa niin varaa yksityiseltä lastenlääkäriltä aika ja kysy sieltä. En itse olis huolissani näillä tiedoilla.

Meillä nukahti yöunille klo 20, heräsi klo 10 aamulla, nukahti päiväunille klo 12 nukkui 2-6 ja heräsi. saattoi vielä nukkua tunnin tirsat ennen yöunille menoa.

Meillä yks lapsista nukku viel vajaa puoltoistavuotiaana kahdet unet päivisin, ei millään pärjänny yksillä.....mut sit parivuotiaasta asti ei oo nukkunu päikkäreitä ollenkaan, että nopeesti muuttu tilanne!

Meilläkin poika nukku kyllä tosi pitkään kolmet unet. Tais tosiaan olla tuossa 9kk iässäkin vielä. Täyttää kohta vuoden ja tarvii edelleen kahdet päikkärit. Ootko tarkistuttanu vauvan hempan? Meillä lapsella on alhanen hemppa ja onki saanu rautaa jo pitkän aikaa.

Miksi et muuten imuroi silloin, kun lapsi nukkuu?

Meillä esikoinen nukkui 4h päiväunet todella pitkään. Nukkumaan meni joskus klo 12 ja tosiaan saattoi herätä vasta klo 16maissa. Nykyään ei enää nuku päikääreitä, ikää n.4v. Juniori taas toista maata, se ei oo montaa kertaa ihan vauvaiän jälkeen nukkunut edes 2h päikkäreitä. Yöllä nukkuvat 9-12h. Mut jos kovin huolettaa niin oman mielenrauhan takia käy yksityisellä lastenlääkärillä.

Voi kun muistelen lämmöllä alle vuoden ikäisen lapseni unen määrää. Nukkui kahdet päiväunet, joista toiset 3-5 tuntia. Yöt nukkui myös mallikkaasti. Sitten kun täytti vuoden ja alkoi kävelemään, niin unirytmi muuttui täysin ja yöt tuli tosi levottomksi. Sitä jatkui 3 vuoteen asti. Hyvät pelot vauva-ajan valvomisista meni hukkaan, mutta taaperon kanssa en ollut osannut etukäteen "pelätä" yövalvomisia. Vaikkei ne heräilyt olleet pitkiä, niin minä en saanut uudestaan unen päästä kiinni.

Eli jos kovasti unen määrä mietityttää, niin mene lääkäriin. Minä en kyllä olisi huolissani.

Laskeskelin ton mukaan, että olisi kuitenkin hereillä 7 tuntia vuorokaudessa ja nukkuisi siis 17? Ehkä se on hiukan enemmän kuin yleensä tuon ikäisillä, muttei mielestäni merkittävästi. Itseäni taas huolestutti välillä päinvastainen, kun meidän lapsi vauvanakana ei nukkunut kuin yhdet päikkärit. Vuorokaudessa unta tuli kuitenkin ehkä 14-15 tuntia tossa iässä.

Kysy asiasta lääkäriltä, jos edelleen huolestuttaa. Mutta mitä kodinhoitoon ja kaupassakäyntiin tulee: totta ihmeessä voit käydä kaupassa silloinkin kun vauva nukkuu! Samoin imuroida voi. Jotenkin kuulostaa, että teillä saattaiis olla liiankin hiljaista päikkäriaikaan? Jos vauva kuvittelee, että on yö? Teet vaan ihan normaaleja kotihommia unien aikaan, kun sulla on hyvä tilaisuus. Meillä ei vauva edes herännyt imurointiin viereisessä huoneessa. Jos tossa tilanteessa herää, en pitäis sitä kauhean pahana.

Monesti kehotetaan tekemään kotihommat vauvan hereillä olo aikana, jotta äidille jää omaa aikaa, kun vauva nukkuu. Mulle tuli mieleen, että miten vauva ehtii leikkimään ja touhuamaan lattialla, jos käytte kaupassa, matkaatte autossa yms. silloin. Mutta eihän sitä toisaalta kukaan 7 tuntia kaupassa käy ja varmaan siivoamisen ajan lapsi on lattialla, eikä enää kantoliinassa.

Anna meille vähän niitä unia, mun 3kk nukkuu 9 tunnin yöunet ja vaan kahet päikkärit, puolesta tunnista kahteen. Se on musta sit taas aika vähän noin pienelle... Niin ne on erilaisia ;)

[QUOTE="lkjh";24719717]Monesti kehotetaan tekemään kotihommat vauvan hereillä olo aikana, jotta äidille jää omaa aikaa, kun vauva nukkuu. Mulle tuli mieleen, että miten vauva ehtii leikkimään ja touhuamaan lattialla, jos käytte kaupassa, matkaatte autossa yms. silloin. Mutta eihän sitä toisaalta kukaan 7 tuntia kaupassa käy ja varmaan siivoamisen ajan lapsi on lattialla, eikä enää kantoliinassa.[/QUOTE]

niin mehän ollaan AINA JA POIKKEUKSETTA kaupassa ja autoilemassa. voi jeesus et mulla pistää aina vihaks tällaset kommentit...

KYLLÄ lapsi saa touhuta ja oleilla lattialla, mutta pakkokait siellä kaupassakin on jonkun joskus käydä....eikö teillä käydä?äly hoi älä jätä...

en yleensä imuroi ku vauva nukkuu just ettei herää ja toisekseen et saan itelle omaa aikaa tehä jotai..yleensä järjestän kämpän edellisen illan kaaokselta isompien lasten jäljiltä ja käyn suihkussa ja laittelen itteni ja syön aamupalan jnejne...

mut nyt sinne kauppaan matkamme vie. onneks ei olla ainoita :)

Meidän esikoinen nukkui tuon ikäisenä varmaan ihan yhtä paljon. Yöt tosin oli vielä rikkonaisia.
Meni yleensä nukkumaan illall 21 ja heräsi n.5 kertaa yönaikana. Heräsi aamulla 9 aikaan, jaksoi olla hereillä tunnin tai kaksi, sitten nukkui 2h valvoi 2h ja taas 30min-1h torkuille ja vielä alkuillasta saattoi simahtaa.

Koska tuo hankaloitti oikeasti asioiden hoitamista, kun ei suostunut nukkumaan rattaissa (autoa ei ollut), aloin vain kylmän viileästi venyttää jokaisten päikkäreiden alkua 10min, vaikka se vaatikin aika paljon kekseliäisyyttä, että sai väsyn pidettyä edes hetken loitolla.
Kuukauden jälkeen oli päikkäreitä enään 2 ja kestoltaan yhteensä 3h ja yöunetkin parani, herätyksiä oli enään 2 viiden sijaan.

Lopulta sitten kun poika oli 1,5v jätti toiset unet pois kokonaan ja nukkui yhdet 1h unet ja täyden yön eli 12-13h.

Nykyään pian 4v häiskä ei nuku päikkäreitä ollenkaan (mikä pohdituttaa, koska tarha alkaa pian) ja nukkuu 10h yöunet.
Vastaavasti jos sillointällöin päikkärit nukkuu, ei yöunille menosta tule mitään, vaikka olisi nukahtanut jo puoliltapäivin ja nukkunut vain max.1h, eikä yöunille tule mittaa kuin 7h.
Tämä meneekin jo oman panikoiden puolelle ;)

[QUOTE="alkup";24719828]niin mehän ollaan AINA JA POIKKEUKSETTA kaupassa ja autoilemassa. voi jeesus et mulla pistää aina vihaks tällaset kommentit...

en yleensä imuroi ku vauva nukkuu just ettei herää ja toisekseen et saan itelle omaa aikaa tehä jotai..yleensä järjestän kämpän edellisen illan kaaokselta isompien lasten jäljiltä ja käyn suihkussa ja laittelen itteni ja syön aamupalan jnejne... [/QUOTE]

Miksi sä noin hermostut? Itse kerroit, että käytte kaupassa silloin, kun vauva on hereillä ja se tuntui olevan jonkinasteinen ongelma.

Kannattaisiko nyt tosiaan vaikka kokeilla sitä imurointia kesken vauvan unien. Olisko paha, jos heräisikin? Jos jaksaakin olla hereillä vähän aikaa, saattaa oppia olemaan jatkossakin. Jos taas on kiukkuinen ja selvästi väsynyt, silloin vielä tarvitsee niitä unia.

[QUOTE="alkup";24719828]niin mehän ollaan AINA JA POIKKEUKSETTA kaupassa ja autoilemassa. voi jeesus et mulla pistää aina vihaks tällaset kommentit...

KYLLÄ lapsi saa touhuta ja oleilla lattialla, mutta pakkokait siellä kaupassakin on jonkun joskus käydä....eikö teillä käydä?äly hoi älä jätä...

en yleensä imuroi ku vauva nukkuu just ettei herää ja toisekseen et saan itelle omaa aikaa tehä jotai..yleensä järjestän kämpän edellisen illan kaaokselta isompien lasten jäljiltä ja käyn suihkussa ja laittelen itteni ja syön aamupalan jnejne...

mut nyt sinne kauppaan matkamme vie. onneks ei olla ainoita :)[/QUOTE]

Isot sorry, ei tosiaankaan ollut tarkoitus saada sun verenpaineittasi nousemaan. Mietin vaan lyhyitä pätkiä, joita lapsesi on hereillä. Ja kuvailit kuitenkin kaupassa käynnin vaikeutta, nukahtamista autoon jne. Se kun tuntui olevan ongelma, mutta ilmeisesti luin väärin tekstiäsi. Rauhaa sinne!

Paljonko siis nukkuu vuorokaudessa?
Meillä vauva nukkui 16h vuorokaudessa, tuon ikäisenä vielä. 14h yöllä ja 2x1h päikkärit. Aamulla 2h hereillä, päikkärit, 3h hereillä ja päikkärit ja 3h hereillä ja yöunille. Kyllä siinä vähän meni väliajat ruokaillessa ja kotihommissa yms melkein kiireellä. En tosiaan imuroinnu vauvan nukkuessa, olisi herännyt kuitenkin eikä se ollut minusta "reilua" kun kerran on niin väsynyt että nukkui.
Vähän alle vuoden iässä toiset päikkärit jäi pois. Kuitenkin seuraava vuosi mentiin vielä 14h unta/vrk.
En huolestunut koska tämä ei alkanut mitenkään yhtäkkiä tai mitään, jo sairaalasta asti oli hyvä uninen.

Yhteistyössä