Vauva nukkuu vain liikkeessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA!

Vieras
Eli sellainen ongelma...Meillä vauva 2,5kk ei nuku muuta kuin liikkeessä. Tarkemmin ottaen vaunuissa, ja ei riitä heijaus uneen vaan pitää mennä lenkille, min. 40 minuuttia... joskus jää kyllä vaunuihin nukkumaan lenkin päätteeksi, mutta silloinkin saa koko ajan olla heijailemassa uneen.

Päivällä ulkovaunujen lisäksi ainut vaihtoehto on sisärattaat, joissa vähän pystyasento (ikään kuin turvakaukalo). Niissä kun veivaa ees taas, niin nukkuu.

Yöunillekin on pakko mennä vaunujen kautta, vaihtoehtona on huudattaminen usean tunnin ajan, kunnes lopulta nukahtaa tissille ja yö on vieläkin rikkonaisempi kuin yleensä...

Apuja?

Kantoliinasta ei tykkää, ei nuku keinuvassa sitterissä, kapalointi ei rauhoita, eikä nukahda enää syliinkään vatkaamalla (paitsi monen tunnin huudon jälkeen vähäksi aikaa). Alan olla väsynyt jatkuvaan veivaamiseen, kun tunnin kerrallaan n. jaksaa vielä pienokainen vain valvoa!

Onko mahakipuja tai muuta? Jos ei ole kipeä niin minä sinuna lopettaisin sen heijaamisen, kuulostaa siltä että on jo tottunut nukahtamaan vain tuolla tietyllä tavalla. Hirmu nopeasti löytää tuossa iässä uuden nukahtamisrytmin jos vaan ite jaksat pari päivää kuunnella huutoa. Opeta vaikka nukahtamaan sun viereen, pötkötätte yhdessä kunnes nukahtaa.?
Ei vauvakaan ikuisuuksia valvo jos on väsynyt eikä ole kipuja, ja kun tottuu nukkumaan ihan paikallaan ilman liikettä niin nukkuu varmasti pitempiä pätkiä ja nukahtaa nopeammin.

No on meillä kipujakin, ilmavaivoja ja muutakin, mutta sen lisäksi selkeesti nukahtamisen vaikeus... Oon koittanut ihan syliin nukuttaa ja viereen...jaksaa huutaa tuntejakin, et tuota tuota...sit on jo niin tikahduksissa, et meinaa tukehtua enkä saa enää rauhoittumaan...

joten oon sitte valinnut heijauksen :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No on meillä kipujakin, ilmavaivoja ja muutakin, mutta sen lisäksi selkeesti nukahtamisen vaikeus... Oon koittanut ihan syliin nukuttaa ja viereen...jaksaa huutaa tuntejakin, et tuota tuota...sit on jo niin tikahduksissa, et meinaa tukehtua enkä saa enää rauhoittumaan...

joten oon sitte valinnut heijauksen :(

Joo meillä on ollut kans nukahtamisvaikeuksia, mutta voin luvata että parin päivän kuluttua helpottaa jos vaan jaksaa sen aikaa huutoa kuulla. Noin pieni oppii uuden tavan nukahtaa helposti, ja nythän ei ole kyse mistään unikoulusta, eli saat nukuttaa lapsen ihan niinkuin itse haluat, syliin, sänkyyn, viereen, vaunuihin ilman heijausta... Kokeile kaksi päivää, jos alkaa huuto rauhoittua niin tiedät olevasi oikeilla jäljillä! Puolen vuoden kuluttua on jo vaikeampi saada vauva tottumaan uuteen nukahtamistyyliin.

itse valitsin laulamisen, tosin sitten joudut jatkossa aina laulamaan kun nukutat
=) Mutta valitse joku kiva yksitoikkoinen unilaulu jota jaksat laulaa loputtoman kauan putkeen hiljaisella äänellä vauva kainalossa. Välillä silittelet ja muuta, mutta hyvin rauhallisesti. Tärkeintä on ettet ite ahdistu tai hermostu, muuten vauva ei kyllä rauhoitu! tsemppiä :hug:

Eli siis kun tuo huutaa ihan täyttä kurkkua eikä rauhoitu siihen lauluun taikka hyssyttelyyn niin uskaltaako nyt oikeesti huudattaa pari päivää ihan kunnolla... haluisin et nukahtais pinnikseen tai viereen mut siitä ei oikeesti oo ikinä tullut mitään...

Eli uskalsitko noin pientä vielä huudattaa? Kun mulle sanottiin, et ei sais vielä noin pientä huudattaa niin kovasti...

Musta tuntuu, et tuo on ikänsä huono nukkuja... :(

Mä en huudattaisi todellakaan :o Ennemmin keskittyisin selvittämään, miksi se lapsi ei nuku. Oma muksu alkoi nukkumaan erittäin hyvin kun saatiin allerginen refluksi kuriin. Sitä ennen ei viihtynyt makuuasennossa yhtään.

nukkui meilläkin päivisin. Yöllä kyllä nukkui kuin tukki. Mut nuo päiväunet oli huonot niin kauan kuin 10kk iässä siirryttiin yksiin uniin. Siihen asti nukkui 2-4 x 45min. Nyt ikää vuosi ja saattaa nukkua 3h, eikä enää tartte heilutella. Aloittaisin niin, että tuo yöunille heiluttelu pois ja vaunut pois sisältä. Pötkötät vieressä, tai sit laitat jonkun mobilen soimaan.

joo ongelma on se, että kun väsy tulee niin itku alkaa samantien ja kun laittaa viereen tai sänkyynsä niin yltyy ihan hulluksi huudoksi....

Siis yöt ovat rikkonaisia, nukkuu n.2h pätkissä ja herää syömään, aamuyöllä useammin. Mut nyt ollaan saatu tuolla iltavaunuttelulla alkuyöhön semmoinen 3-5h pätkä, kun on jätetty sitten vaunuihin nukkumaan, nostettu ne vaan tuohon pesuhuoneeseen ja itkuhälyt siihen. Näin siksi, et päästii monen tunnin huudoista illalla, mikä kului vierelle nukuttamiseen ja saatiin itse edes yksi pitkä pätkä!

Vauva siis ei suostu viereen, kun ei se just nukahda syliinkää....liike rauhoittaa jotenki.

NallePuh, joo selvittelyt meneillään, apuja ei vaan löydy ja alan tuskastua tähän tilanteeseen. Kokeiltu jo maidottomat/munattomat/soijaton/kalaton/naudanlihaton/sitruksen pois/jne. sekä refluksilääkitystä kokeiluluontoisesti. vaikeudet jatkuvat, ja liittyvät olennaisesti nukahtamiseen!

Oletko kokeillut nostaa sängynpäätyä. Jos rauhoittuisi sitten sänkyynsä? Entäs jos on liian väsynyt. Eli koitapa laittaa nukkumaan tuntia aikaisemmin. Meillä aikaisti 2kk iässä nukkumaan menoa 22->19.30. Huusi kuuden jälkeen raivokkaana ja minä yritin vielä tollukkana pihalle päikkäreille.

Tiedätkö varmasti, että on väsynyt? Jos onkin vaikka nälkäinen? Ja voi olla nälkäinen, vaikka olisi juuri syönyt:) Tuttikaan ei ilmeisesti auta? Jotain "vikaa" siis ilmeisesti eli hyvä, että teillä nuo selvittelyt menossa. Tsemppiä!

Meidän pojalla oli samaa vikaa... nukahtamisessa edelleen vähän ongelmia.

Nukku siis päikkärit vain liikkuvissa vaunuissa tuonne 3kk ikäseks,sit nukku niin et 10-30 min pätkissä...nukahti uudestaan kun käytiin veivaamassa.Poikaa vaivasi melkoiset mahavaivat. Yöunille mennessä saatto huutaa 2h ennenku nukahti huutoonsa,sylissä pidettiin.
Ajan kuluessa noi illat helpotti...allergiat testattiin maidosta viljaan,mut mikään ei tuonu helpotusta muu kuin iän karttuminen.
9kk iässä alkoi nukkumaan päikkäreitä putkeen ilman veivauksia ja yöunissa tapahtui iso helpotus 10kk jälkeen kun piereskely loppui myös yöaikaan.
Edelleen nukkuu aina aika ajoin huonosti,mut nukahtaminen on helpottunut suuresti.

Mun neuvot sulle on,et anna nukahtaa sinne minne helpoiten nukahtaa... lasta selkeesti vaivaa joku,ei noin pieni vielä palveluksia vaadi. Turhaa itteäs väsytät joka yö hytkyttämällä huutavaa lasta sylissä/vieressä jos kerran nukahtaa vaunuihin ja nukkuu siinä pidempiä pätkiä.
Totuttamista on mun mielestä kanssa turha tuon ikäisen kohdalla stressata,meillä ainakin päästiin veivaamisesta heti kun olo pojalla parani ja masuvaivat helpotti,täkeintä on et kaikki saa edes hiukan nukutuks. Myös yliväsymystä kannattaa välttää,meillä pahinta on edelleen jos laittaa liian väsyneenä sänkyyn.

Meitin jäpikkä on nyt vuoden viikon päästä ja moni asia on helpottanut iän myötä ja nyt harmittaa et pitikin silloin pikkuvauva aikana stressata et tottuu siihen ja tottuu tähän,kun olis voinut keskittyy vaan siihen et kaikilla on suht hyvä olla tilanteessa. Tuon ikäistä ei tarvi vielä tavoille opettaa =)

Jaksamista sulle,kyllä se ajanmyötä helpottaa varmasti mut tiiän että toi väsymys yhdistettynä huoleen,et onko pikkusella kaikki hyvin on tosi uuvuttavaa... :hug:

Joskus tosiaan on yliväsymystäkin, kun on koitettu laittaa jo vaikka kuinka kauan, mutta ei nukahda millään, sit tulee överit... mut tunti puoltoista tuntuu olevan se aika, jonka jaksaa aina kerralla valveilla olla, ei pidempään...

...meilläki masuvaivaa, mut mietin et voiko se olla AINA nukuttamistilanteessa, kun on saattanut sitä ennen olla tunnin ihan hyväntuulinen. Luulis et vaivais sitte hereilläollessa myös...

En tiiä... voi kun tää helpottais ja pääsis nauttimaan vauva-arjesta!

Meillä ei ollut apua mistään imetysdieeteistä vaan oli pakko siirtyä erityiskorvikkeeseen, joista kävi vaan neocate. Refluksilääkkeestä ekalle oli allerginen ja se vaan pahensi tilannetta ja niistäkin vasta kolmas toimi. Mekin käytiin useammalla lääkärillä ennen kuin saatiin apua. Toivottavasti teillä helpottaa. Kokeile nostaa sitä sängyn päätyä ylös reilusti kirjoilla, kotikonsti helpottamaan refluksivauvan nukkumista.

Yhteistyössä