Vauva päiväkotiin, äiti kotona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Näin meinaa tuttuni tehdä. Vauva laitetaan päiväkotiin 10kk:n ikäisenä, vaikka äidillä ei ole aikomusta lähteä töihin. Perheen isä käy töissä. Kummallakaan vanhemmalla ei ole mt-ongelmia. Äiti haluaa vain viettää aikaa itsekseen ja harrastaa. Vauvan hoitopäivät tulevat olemaan 9-16, 4 päivää viikossa. Mitäs ajattelette?

Jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi katsoo ja rahat sallii. itse en moista tekisi eikä kukkarokaan sallisi. Joten jatkan työntekoa ja vien lapsen hoitoon, isompi on koulussa..

[QUOTE="mamma";25322725]Sehän on ihan mahdollista ja sallittua. Mitä sitten vaikka joku on kateellinen kun itsellä ei ole varaa olla tekemättä työtä?[/QUOTE]

Mä en nyt ainakaan ole kateellinen, kun en itsekään paljon vieläkään töitä tee, vaikka nuorinkin jo melkein 5-vuotias onkin! On mahdollista ja sallittua, mutta todella itsekästä! Yhäkään en ymmärrä... :(

[QUOTE="mamma";25322725]Sehän on ihan mahdollista ja sallittua. Mitä sitten vaikka joku on kateellinen kun itsellä ei ole varaa olla tekemättä työtä?[/QUOTE]

Kateuskortti pelattu! Meidän yhteiskunnassamme tosin työtä tekemättömät harvoin elelevät ja hoidattavat lapsensa täysin omilla varoillaan.

Näillä vanhemmilla siis ikää jo 38 (äiti) ja 42 (isä) vuotta ja elintaso korkea. Äiti teki ennen vauvaa töitä friikkuna, nyt meinaa olla ottamatta töitä ainakaan vuoteen. Kävivät parin viikon ulkomaanreissussakin jo vauvan ollessa 6kk. En kanssa ihan ymmärrä mihin tarpeeseen tuo lapsi on hankittu?

Kateellista? Kukaan, joka osaa käydä netissä, ei voi todellisuudessa olla noin typerä, joten tän kommentin on pakko olla provo.

Oletko ihan varma ettei tuo äiti ole esim. masentunut? Ei välttämättä kerro aina kaikista asioistaan toisille.

Jos kyse vain siitä ettei jaksa vauvan kanssa niin mun mielestä joku osapäiväinen tai osa-aikainen hoitoratkaisu olisi ollut parempi. 4 päivää liian paljon jos ovat täysiä päiviä.

Tosin itsekin teen töitä kotoa käsin ja jos ei tiedä ammattiani tai mitä työtehtäviin kuuluu niin se monesta näyttää mun kotonaolo samalta että vien kaksi alle kouluikäistä hoitoon ja palaan takaisin kotiin "vain olemaan". Vaikka todellisuudessa teen töitä sen saman 8 tuntia, mutta vain kotikoneeltani.

Jos kerran rahaa on, niin minusta tollaiseen vapauden kaipuuseen paras ratkaisu olis ollut osaviikkoinen tai osapäiväinen hoitaja kotiin. Eli joku mummeli tai opiskelija tulis hoitamaan vaikka päivän tai kaksi viikosta. Jäisi äidillekin sitä omaa aikaa, jos sitä niin kovin kaipaa, mutta lapsen ei tarttisi mennä isoon päiväkotiryhmään ihan huvin vuoksi.

[QUOTE="mamma";25322807]Sou?
Meidän yhteiskunta mahdollistaa sen että lapsen voi laittaa hoitoon ja itse olla vapaana. Miksi sitten ihmetellään kun joku niin tekee? Sehän on täysin sallittua ja mahdollista.[/QUOTE]

Hienoa, että olet mukana keskustelussa. Sinä olet tämän yhteiskunnan tuote, oikein malliesimerkki sellaisesta. Erityisen vaikuttava on tuo sanavalintasi "vapaana". Ennen vapaus oli sitä, että sai toimia, puhua ja ajatella siten kuin oikeaksi koki. Nykyään se on sitä, että saa olla erossa perheestään.

[QUOTE="vieras";25322823]Oletko ihan varma ettei tuo äiti ole esim. masentunut? Ei välttämättä kerro aina kaikista asioistaan toisille.

Jos kyse vain siitä ettei jaksa vauvan kanssa niin mun mielestä joku osapäiväinen tai osa-aikainen hoitoratkaisu olisi ollut parempi. 4 päivää liian paljon jos ovat täysiä päiviä.

Tosin itsekin teen töitä kotoa käsin ja jos ei tiedä ammattiani tai mitä työtehtäviin kuuluu niin se monesta näyttää mun kotonaolo samalta että vien kaksi alle kouluikäistä hoitoon ja palaan takaisin kotiin "vain olemaan". Vaikka todellisuudessa teen töitä sen saman 8 tuntia, mutta vain kotikoneeltani.[/QUOTE]

Ja sitten kun on alalla töissä niin ei tartte miettiä kuka tuo minkäkin takia, vaan on pakko todeta että osa äideistä on juurikin tasan niin itsekkäitä, että tuovat 9-kuukautisen hoitoon oman mukavuudenhalunsa vuoksi. Ällöttävimpiä on sellaiset joille on koko ajan uutta tulossa ja edelliset tuodaan hoitoon heti kun laki sallii.

[QUOTE="mamma";25322807]Sou?
Meidän yhteiskunta mahdollistaa sen että lapsen voi laittaa hoitoon ja itse olla vapaana. Miksi sitten ihmetellään kun joku niin tekee? Sehän on täysin sallittua ja mahdollista.[/QUOTE]

Jotkut miettii myös mikä on parasta lapselle. Aika nopeasti tulisi muutoksia päivähoitolakiinkin jos kaikki lapset aloittaisi hoidossa heti 9 kk ikäisenä ja äidit harrastelisivat kotona.

[QUOTE="vieras";25322823]Oletko ihan varma ettei tuo äiti ole esim. masentunut? Ei välttämättä kerro aina kaikista asioistaan toisille.

Tosin itsekin teen töitä kotoa käsin ja jos ei tiedä ammattiani tai mitä työtehtäviin kuuluu niin se monesta näyttää mun kotonaolo samalta että vien kaksi alle kouluikäistä hoitoon ja palaan takaisin kotiin "vain olemaan". Vaikka todellisuudessa teen töitä sen saman 8 tuntia, mutta vain kotikoneeltani.[/QUOTE]

Tiedän ettei ole mt-ongelmia. Vanhemmat ovat ihan itse avoimesti kertoneet toimivansa näin ja puhtaasti siksi että äiti saisi omaa aikaa. Eikä äiti siis aio tehdä töitä vielä vuoteen.

[QUOTE="mä";25322821]Kateellista? Kukaan, joka osaa käydä netissä, ei voi todellisuudessa olla noin typerä, joten tän kommentin on pakko olla provo.[/QUOTE]

Ei ole provo. ihan oikeasti vaan totesin että näin on.

[QUOTE="alkup.";25322820]Näillä vanhemmilla siis ikää jo 38 (äiti) ja 42 (isä) vuotta ja elintaso korkea. Äiti teki ennen vauvaa töitä friikkuna, nyt meinaa olla ottamatta töitä ainakaan vuoteen. Kävivät parin viikon ulkomaanreissussakin jo vauvan ollessa 6kk. En kanssa ihan ymmärrä mihin tarpeeseen tuo lapsi on hankittu?[/QUOTE]

Monella freelancerilla lomat ovat saattaneet jäädä useampanakin vuonna pitämättä. Ehkä tuttavasikin on pitänyt oikein kunnon työrypistyksen ennen vauvan syntymää. Ehkä tämä on kostautunut työuupumuksena/masennuksena. Ehkä lama on vienyt häneltä tärkeitä asiakkaita, muttei hän viitsi sitä kaikille kertoa. Ehkä lapsi tai lapsen ajankohta ei ole ollut harkittu. Ehkä elämä on yllättänyt. En tiedä.

Hienoa, että olet mukana keskustelussa. Sinä olet tämän yhteiskunnan tuote, oikein malliesimerkki sellaisesta. Erityisen vaikuttava on tuo sanavalintasi "vapaana". Ennen vapaus oli sitä, että sai toimia, puhua ja ajatella siten kuin oikeaksi koki. Nykyään se on sitä, että saa olla erossa perheestään.

Niin siis vapaan työstä, sori jos oli epämääräisesti ilmaistu. Ei nyt kannata provosoitua. Totesin vaan että on täysin mahdollista viedä lapsi hoitoon eikä kuitenkaan mennä töihin.

[QUOTE="vieras";25322866]Jotkut miettii myös mikä on parasta lapselle. Aika nopeasti tulisi muutoksia päivähoitolakiinkin jos kaikki lapset aloittaisi hoidossa heti 9 kk ikäisenä ja äidit harrastelisivat kotona.[/QUOTE]

Eihän kaikkien tarvitse, eivätkä tee niin mutta yhteiskunta kuitenkin mahdollistaa sen. Lisäksi voi hyvinkin olla että tämän kyseisen lapsen kohdalla on parempi että on hoidossa kuin kotona, mistä sen tietää?

Itse henk koht pidän lapsia nykyäänkin (nyt 5v ja 3v) mahdollisimman vähän päivähoidossa käyttämällä myös isovanhempia hyväksi tässä asiassa. Eli aina kun itse vapaalla/lomalla on lapset myös kotona. Ja esim nyt tämän viikon ovat mummolassa kun mummo lomalla ja me miehen kanssa töissä. En voisi henk koht kuvitellakkaan laittavani 10kk ikäistä päivähoitoon, ellei olisi ihan ihan pakko lähteä töihin (esim iso asuntolaina niskassa tms).

[QUOTE="vieras";25322861]Ja sitten kun on alalla töissä niin ei tartte miettiä kuka tuo minkäkin takia, vaan on pakko todeta että osa äideistä on juurikin tasan niin itsekkäitä, että tuovat 9-kuukautisen hoitoon oman mukavuudenhalunsa vuoksi. Ällöttävimpiä on sellaiset joille on koko ajan uutta tulossa ja edelliset tuodaan hoitoon heti kun laki sallii.[/QUOTE]

Siis en nyt ymmärrä mikä oikeus päivähoitopaikan henkilökunnalla arvostella sitä miksi lapsi tuodaan hoitoon ja mistä saavat edes tietää mitä vanhemmat tekee kun lapsi on hoidossa?
Vähän sama kuin lääkäri sanoisi tupakoistialle että mitäs menit polttamaan tupakkaa nyt sulla on syöpä, ja nyt minun pitää hotaa sinua. Miten tyhmä saa olla?

Yhteistyössä