Vauva perätilassa, vieläkö kääntyy raivotarjontaan vai ehtiikö vielä pyöriä useammankin kerran ympäri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 34

Vieras
Entäs tämä ulkokäännös, onnistuuko rv 36 millä todennäköisyydellä? Vauva ollut koko raskauden ajan (joka ultrassa) perätilassa, paitsi viikko sitten oli raivotarjonnassa ja tänään taas ultrattiin niin oli perätilassa... huoh. Näinkö se nyt menee, että pysyy perätilassa vai voisko jotenkin kääntyä ns. oikein päin? Vai heittääkö se kuperkeikkaa koko ajan?

Mulla rv 33+0 ja vauva heittää vielä kuperkeikkaa melkein päivittäin. Vähän on nyt onneksi viimeisen viikon aikana rauhoittunut ja pysyy valtaosan ajasta raivotarjonnassa. Onneksi :) Eli kyllä ne vielä voi hääräillä aika lailla.

En tiedä todennäköisyyksiä, mutta tutulla onnistui kääntö noilla viikoilla, ja siitä seurasi ihan perussynnytys. Toisella tutulla yritettiin kääntää myöhäisemmillä viikoilla, mutta käännös ei onnistunut. Tämä toinen synnytti sitten lapsensa kuitenkin perätilassa, ja kaikki meni hienosti. :)

[QUOTE="vieras";23725246]Mulla rv 33+0 ja vauva heittää vielä kuperkeikkaa melkein päivittäin. Vähän on nyt onneksi viimeisen viikon aikana rauhoittunut ja pysyy valtaosan ajasta raivotarjonnassa. Onneksi :) Eli kyllä ne vielä voi hääräillä aika lailla.[/QUOTE]

Mistä sä tiedät, että pyörii melkein päivittäin? Itse kun en tunnista kummin päin vauva on...

Aika lailla varmaan äiti- ja vauvakohtaista. Mulle tehtiin onnistunut ulkokäännös 36+, vauva kääntyi takaisin perätilaan, uusi onnistunut ulkokäännös 37+, vauva kääntyi taas, pyöri ja hyöri aikansa ennen kuin joskus 39+ ymmärsi itse kääntyä raivotarjontaan. Oli harvinaisen vilkas tapaus ja mulla harvinaisen tilava ja joustava kohtu :)

Minulla oli kuopus kanssa hyvin liikkuvaa sorttia ja oli tasan kerran (kun mentiin sairaalaan synnytystapa arviointiin perätilan vuoksi) ultrassa raivotarjonnassa. Silloin viikkoja oli jotain reippaat 30 ja lääkäri vakuutti että kyllä pysyy oikein päin. -Hupsis! Seuraavassa neuvolassa oli sivuttain ja sitten viistossa. siihen sitten jumahti viistoon ja siitä sektiolla synnytettiin sitten 39-5 päivänä. Ulko kännös ei enän 39 viikolla ainakaan minulla onnistunut. Mutta jos vettä on hyvin ja vauva kovin liikkuvaa sorttia niin kuulema voi vaikka vielä käännöksenkin jälkeen pullahtaa istualleen vaikka synnytyssalissa...

Meillä vauva yritti heittää kuperkeikkaa vielä silloin, kun oltiin sairaalassa käynnistyksessä ja supistelin.. Tuosta vajaa viikko aikaisemmin oli täysin vielä poikittain (oli heittänyt sitä ennen perätilaan itsensä) ja aloin supisteleen tiheästi, josta jouduin sairaalaan, kun ei vauva tietenkään kyennyt enää supistuneessa kohdussa kääntyyn.

Eli siis vauva voi ihan hyvin vielä kääntyä miten sattuu...

Ehkäpä tämäkin vauva sitten vielä tajuaa kääntyä raivotarjontaan. :) Esikoinen nimittäin oli koko raskauden ajan raivotarjonnassa, ei kertaakaan saatu kiinni (ultrassa tai kätilön käsin) perätilasta. Mutta niin ne vauvat on erilaisia, ja siksi mietinkin että onko tämä vauva omapäinen tapaus ja haluaa vain istua pepullaan.

Mistä sä tiedät, että pyörii melkein päivittäin? Itse kun en tunnista kummin päin vauva on...

Vauva hikkailee useita kertoja päivässä. Kun on raivotarjonnassa (ultrassa vahvistettu) hikka tuntuu häpyluun yläpuolella, kun taas perätilassa huomattavasti ylempänä. Samoin potkut tuntuvat perätilassa alhaalla, usein potkii alamahaa ja virtsarakkoa sekä kohdunkaulaa. Tämä ei muuten tunnu hirveän mukavalta.. Raivotarjonnassa potkut tuntuvat navan korkeudella ja siitä ylöspäin sekä sivuille.

Välillä huomaan myös sen kun vauva kierähtää ympäri, jos on pitkään poikittain kohdussa tuntuu aika ikävältä. Kohtuu tuntuu kovin "venyneeltä". Selvensikö yhtään?

mulla on kaksoset ja a-vauva oli vielä 35 viikolla perätilassa, mutta 37 oli jo kiepahtanut pää alaspäin ja pystyin synnyttämään alakautta. vielä ehtii siis ihan hyvin itsestäänkin kääntyä kun meidän vauvoilla tota tilaa oli vielä niukemmin kuin ykiköillä :)

Vauva hikkailee useita kertoja päivässä. Kun on raivotarjonnassa (ultrassa vahvistettu) hikka tuntuu häpyluun yläpuolella, kun taas perätilassa huomattavasti ylempänä. Samoin potkut tuntuvat perätilassa alhaalla, usein potkii alamahaa ja virtsarakkoa sekä kohdunkaulaa. Tämä ei muuten tunnu hirveän mukavalta.. Raivotarjonnassa potkut tuntuvat navan korkeudella ja siitä ylöspäin sekä sivuille.

Välillä huomaan myös sen kun vauva kierähtää ympäri, jos on pitkään poikittain kohdussa tuntuu aika ikävältä. Kohtuu tuntuu kovin "venyneeltä". Selvensikö yhtään?

Kyllä selvensi. :) Kertomasi perusteella (varsinkin hikka) minunkin vauvani pyörisi jopa useasti päivässä ympäri, sillä aamulla hikka saattaa tuntua navan tasolla, mutta iltapäivällä häpyluulla ja sitten vielä illalla taas toisin. Myös liikkeet tuntuvat eri aikaan päivästä eri puolella. :)

Jouduin supisteluiden vuoksi viikko sitten kättärille ja siellä lääkäri sanoi, että vauva on pienehkö. Tästä johtuen vaavilla on kuulemma siis tilaa temmeltää :) Käyriä eivät meinanneet saada otetuksi, koska kultu vaihteli paikkaa useasti. Siis puolentunnin aikana. Toivotaan, että vauvat olisivat raivotarjonnassa h-hetkellä :)

Yhteistyössä