Vauva pian 5kk - ei nuku hyvin mihinkään aikaan vuorokaudesta =(

  • Viestiketjun aloittaja Todella väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
Todella väsynyt äiti
Apua! Onko kohtalotovereita?
Tyttömme täyttää pian 5kk ja on ihan alusta asti ollut "huono nukkuja". Ehkä silloin ihan vastasyntyneenä nukkui ekojen viikkojen ajan paremminkin, en enää muista.
Yöunille nukahtaa klo 22 tienoilla ja nukkuu hyvin pari - kolme tuntia. Sitten herää kitisemään ja ellei tee jotain (tarjoa tuttia, tissiä tai ota syliin) niin alkaa itkemään. Nukahtaa sitten takaisin, mutta herää siitä parin tunnin päästä syömään. Nukahtaa ja herää taas n. kahden tunnin päästä. Nukahtaa tissille. Klo 5 eteenpäin heräilee jopa ½ tunnin välein, nukahtaa tutin tai tisun tai tuudittelun avulla.
Kokonaan herää sitten jo klo 7 jälkeen.

Ekat päiväunet ottaa klo 9 - 10, mutta tällöinkin herää välillä ja pitää nukuttaa takaisin. Nukkuu samalla tavalla pätkittäin myös joskus keskipäivällä, iltapäivällä ja vielä iltasella klo 19 tienoilla.

Tänään alkoi viimein tuntua, että eihän tätä jaksa. Kroppa pettää tätä menoa, kun ei saa koskaan nukkua putkeen kuin max 3 tuntia ja loput unet tunnin - ½ tunnin pätkissä.
Olen väsynyt, pyörryttää, on huono olo, vapisuttaa, itkettää.

Meillä on myös 3 v. esikoinen, jolla on hurja uhmaikä. Hän on 2 päivää viikossa päivähoidossa.

Mies osallistuu lastenhoitoon minkä voi, mutta tekee pitkiä työpäiviä (esim. lähtee töihin klo 04.30 ja tulee kotiin klo 16), joten ei hänkään oikein voi öisin valvoa. Hän on jo pitänyt kaikki lomatkin + hieman ylimääräistä, joten on kyllä yrittänyt auttaa.
Eikä tyttö oikein tahdo kelpuuttaakaan kuin äidin. Miehen syli ei häntä pahimmissa itkuissa lohduta eikä hiljennä.

Mitä ihmettä tässä vois tehdä?
 
Tammimamma
Mutta, tuli mieleen, että auttaisiko nukkumiseen, se että vauva söisi jotain "vahvempaa" ruokaa illalla ennen nukkumaan menoa? Sosetta, velliä, puuroa?
Muuten toivotan voimia:)
 
Elina1
Meillä oli esikoinen tuollainen pätkänukkuja. Nukkuminen parantui vasta iän mukana, mutta oma jaksaminen parantui, kun nukuttiin perhepedissä ja annoin vauvan nukkua kirjaimellisesti tissi suussa ja opettelin itse nukkumaan imettäessäni. Kyllä siinä niskat menee jumiin, mutta saa nukkua enemmän ja säästyy mielenterveys. Ehtii sitä omassa sängyssä nukkumista opetella myöhemminkin, nyt meillä molemmat lapset nukkuu jo omissa sängyissään ihan hyvin.
 
ap.
Ei nuku vieressäkään sen paremmin, eikä tissi aina kelpaa lohdukkeeksi. Kokeiltu on, ja tuo niskojen jumittuminen on jo tuttua =/
Soseita menee huonosti ja puuroa ei suostu syömään ollenkaan. Velliä olen antanut ja se kelpaakin, mutta ei ole parantanut yöunia.

Meillä oli esikoinenkin jokseenkin huono nukkuja, mutta tän tytön vertainen ei todellakaan! Luulis, että vauvaa edes joskus nukuttais =(
 
Lillis77
Voi, kuulostaa niiiin tutulta!! Meillä on myös huono nukkuja. Nuo kuvailemasi yöt kuulostaa just siltä mitä meillä oli tuossa iässä, ja vielä vähän sen jälkeenkin. Joskus 7-8 kk kohdalla alkoi nukkumaan hiukan paremmin, eikä yöllä tarvinnut enää ruokaa. Meillä auttoivat yöuniin kiinteät sinänsä, ettei imettää enää ole yöllä tarvinnut. Imetin ja imetän edelleen aamulla ekan kerran n. klo 6:30. Mutta tyttö heräilee silti yöllä vielä useamman kerran. Olisko nyt 8 kk täytettyään nukkunut kahtena yönä hyvin n. klo 23-06. Ikää on siis nyt melkein 10 kk. Toissayönä itki 45 min - 2 tunnin välein (ei kuitenkaan herännyt joka kerta, vaan itkeskeli unissaan, ja rauhoittui tutilla), viime yönä sain nukkua yhden 4 tunnin pätkän. Kahtena aamuna peräkkäin on valvonut n. klo 04-06 (olen ottanut meidän väliin että saan itse makoilla) ja nukahtanut vasta sitten vähäksi aikaa uudelleen. Joskus 8 kk iässä valvoi usein tunnin-puolitoista keskellä yötä, kiva istua sängyn laidalla... No, tämmöistä siis meillä, eli pystyn hyvin samaistumaan teidän tilanteeseen. Myös päiväunet ovat välillä mitä sattuu. Joskus nukutaan 45 min. joskus 1,5 h. Pienempänä nukutin vielä uudelleen jos heräsi tosi pian (mutta siihen nukuttamiseenkin saattoi mennä yli puoli tuntia), nyt otan suosiolla ylös.

Tuokin oli meillä ihan samanlaista, että vauva ei kertakaikkiaan hyväksynyt isäänsä lohduttajaksi saatikka nukuttajaksi. Siihen mä kyllä väsyin. Nyt isompana isäkin kelpaa. 8 kk ikäisenä me ihan tietoisesti opetettiin vauva siihen, että isäkin nukuttaa välillä. Ekana iltana vauva huusi suoraa huutoa 20 min., toisena iltana 10 min., kolmantena alle 5 min. ja sen jälkeen isä onkin kelvannut yhtä hyvin kuin äitikin. Myös lohduttajaksi päivällä jos sattuu tms.

Mun täytyy kyllä sanoa, että en ole ollut mitenkään älyttömän väsynyt alkuaikojen jälkeen. Joinakin päivinä kyllä, jos on nukuttu tosi huonosti. Mut yleensä mulle riittää ilmeisesti se uni, jos vaan saan nukkua esim. 6 tuntia yhteensä, vaikkei se putkessa tulisikaan nukuttua. Aiemmin laskin aina yöllä ja aamulla että montako tuntia sitä yhteensä tulikaan nukuttua... Nyt en enää jaksa. Kyllä sen sitten aamulla huomaa jos on tosi vähän saanut nukkua. Teillä tietysti esikoinen vie voimia myös, etkä saa levättyä päivän aikana juuri lainkaan kuten minä (nukutaan iltapäivällä usein torkut yhdessä meidän sängyssä).

Tsemppiä ihan kamalasti!! Koita nyt levätä aina kun voit. Varsinkin niinä päivinä kun esikoinen on hoidossa. Kotitöitä voi aina jättää minimiin. Mäkin siivoan tosi harvoin, ja ruuat teen helpoimman kautta (en yleensä itselleni edes tee ruokaa, vaan syön eineksiä ym. silloin kun mies on töissä...) Mäkin odotan että koska vauva alkaa kunnolla nukkumaan yöt läpeensä!
 
Heippa!
Ei kai vauvallasi ole kylmä? Oletko kokeillut unipussia? Meidän tyttö kun sai unipussin pari viikkoa sitten (on samanikäinen), niin ei muuta tekisi kuin nukkuisi. Viime yö meni 12 h heräämättä :)

Eli tytöllä oli kylmä öisin, ja unipussi tuo ihanasti lämpöä. Kannattaa ainakin kokeilla, ei siitä ainakaan haittaa ole.

Ja muistathan seurustella paljon, paljon ja paljon!! =) tsemiä!
 
ap.
Meiltä löytyy kyllä unipussi ja sitä on joskus kokeiltu, en huomannu mitään eroa. Kesällä nukkui kyllä mökillä pari kertaa 5 tuntia putkeen yöllä ja siellä oli nimenomaan viileää, joten pikemminkin mulla on nyt kokeilun alla, että auttaisko viileämpi nukkumapaikka.

Kiitoksia vastanneille. Pelkästään tieto siitä, etten ole ainoa uneton, auttaa jo hieman. Ja sekin tekee kyllä paremman olon, että sain äsken nukuttua päiväunet vauvan kanssa, melkein tunnin =)
Esikoinen meillä ei tosiaan enää nuku päiväunia, joten kun hän on kotona, niin en minäkään voi päikkäreitä nukkua.

Meillä on nyt vielä sattumoisin mieskin reissussa, joten kaipa tämä osittain siksikin tuntuu nyt niin raskaalta.
No, viikonlopuksi palaa kotiin ja saa kyllä sitten ottaa ainakin esikoisen ja häippästä jonnekin, että saan levätä.
 
ai jaa
Meillä vauva on 6kk ja rytmi on hyvin samanlainen kuin sinunkin vauvallasi. Erona vaan se, että olen pitänyt meidän vauvaa ihan norminukkujana, enkä mitenkään huonounisena. Meillä on esikoinen, joten ei ole mihin verrata, mutta sukulaiset ovat meille aina toitottaneet, että pitää olla iloinen, että vauva nukkuu noin hyvin, joten olen vain kuvitellut, että olen onnekas kun saan näinkin paljon nukkua...
 
ap.
6 kk:n iässä voi alkaa jo jotenkin opettamaan nukkumista. (Jokin unikoulu ehkä?) Ja yösyötöistähän tuossa iässä alkaa jo päästä eroon. Tai niin ainakin minä toivon...

Meillä taas ystävien ja sukulaisten vauvat nukkuu kolmen tunnin päiväunia ja "jo laitoksella yöt läpeensä".

Riippuu varmaan ihmisestäkin mikä unimäärä riittää. Minun kropalle ei oikein tunnu riittävän nämä pätkittäin nukutut yöunet. Kun sais ees ne syöttöjen välit nukkua kokonaan.
 
vanha mutta ei väsynyt äiti
"Meillä vauva on 6kk ja rytmi on hyvin samanlainen kuin sinunkin vauvallasi. Erona vaan se, että olen pitänyt meidän vauvaa ihan norminukkujana, enkä mitenkään huonounisena. Meillä on esikoinen, joten ei ole mihin verrata, mutta sukulaiset ovat meille aina toitottaneet, että pitää olla iloinen, että vauva nukkuu noin hyvin, joten olen vain kuvitellut, että olen onnekas kun saan näinkin paljon nukkua..."

Ihan samat sanat! Tyttö on 5 kk nyt ja mun mielestä me nukutaan hyvin, kun kuitenkin yölläkin nukutaan, vaikka välillä syödään (2 - 5 tunnin välein, mutta 5 t on harvinaista). Lapsihan nukkuu kellon ympäri... Mutta päivällä usein ei ollenkaan tai pikku pätkiä, pitemmät päiväunet sisällä 1 - 2 krt viikossa, noin.

Päivällä ainoa, minkä olen huomannut auttavan nukkumiseen JOSKUS, on se, että nukun vauvan vieressä. Ihanaa! Edes hetki me kellitään usein yhdessä päivisin, välillä vauva syödä puputtelee tunnin ja herää sitten iloisena. On se minulle lepoa kuitenkin, vaikka en aina saisikaan itse(kään) nukuttua.Jos edes hetken, niin helpottaa. tavallisesti vaikka vauva olisi nukahtanut, hän herää heti, jos yritän itse nousta tai edes irrotan rinnan hänen poskestaan.

Muuten meidän pieni nukkuu ainoastaan ulkona kantopussissa, kun kävelen. Ei siis parvekkeella, vaunuissa edes liikkuvissa yleensä ja herää pussissakin, kun pysähdyn. Tuleepa liikuttua kunnolla. Mutta sitten ollaan kaikki iloisempia kotona, ei itketä ollenkaan! Naapuritkin ihmettelee. Ja mun mielestä meillä on ihanaa eikä hirveästi edes väsytä, jos ollenkaan aina...

 
ap.
No minä olen sekä vanha että väsynyt.
Se voi tietysti olla luonne-eroistakin kiinni, että miten asiat kokee.

Ihanaa olis minustakin nukkua vauvan kanssa aina silloin, kun hänkin nukkuu, mutta meillä nyt vaan sattuu olemaan tuo esikoinenkin, joka ei päikkäreitä nuku...
 
Tiuku77
Meillä on uhmaikäinen, 3v.poika, onneksi päivähoidossa 4 x vkossa lähes joka viikko. Olen ihan lopussa siltikin. Tyttö nukkuu max 1h putkeen päivisin, ehkä kolme kertaa päivässä. Yöt menee joskus kahdella heräämisellä mutta useimmiten herään 1/2-3 h välein antamaan velliä vettä tai tutia.
Mä olen hermoromahduksen partaalla. Itken, raivoan, olen todella ahdistunut. Mies asuu toisella paikkakunnalla ja on vain ystävä. Ollut jo pojan varhaislapsuudesta saakka (poika oli 6kk kun 'erottiin'). Eksyin tänne kun hain tietoa unikoulusta jne. Minkä ikäisenä lapsi voi mielestänne pärjätä ilman yösyöttöjä? Meillä tyttö syö 4-7 purkkia soseita päivässä ja selkeästi ei ole nälkäinen vain levoton yöllä.... Ensi yönä taas kokeiluun kapalot ja illalla sosetta mahd. paljon. Unettomuus on tehnyt musta huonoa omatuntoa koko ajan kokevan väsähtäneen masentuneen äidin. Elämästä ilo kadonnut. Ja lapset, nehän tästä kärsivät. Apua on haettu mutta mitään ei heru- kaupunki säästää :( Hyvää yötä kohtalotovereille ja muillekin,

Tiuku, Onni ja Liisa.
 
Tiuku77
Niin siis kun kysyin yösyötöistä... Mietin että taitaa olla kuitenkin niin että Liisa herää vain koska häntä ei nukuta, juuri koskaan enemmän kuin maksimissaan kolme tuntia putkeen joskus harvemmin? Mutta aina sama ruokavalio jne... Outoa, mystistä kerrassaan... Eli ei ongelmana nälkä meillä. Unipussi? Testaukseen!
 
Tiuku77
Niin siis kun kysyin yösyötöistä... Mietin että taitaa olla kuitenkin niin että Liisa herää vain koska häntä ei nukuta, juuri koskaan enemmän kuin maksimissaan kolme tuntia putkeen joskus harvemmin? Mutta aina sama ruokavalio jne... Outoa, mystistä kerrassaan... Eli ei ongelmana nälkä meillä. Unipussi? Testaukseen!
 
samameillä
Meillä myös 6-kuinen poika, jonka rytmi on ihan samanlainen kuin ap:lla. Esikoinen on kohta 2-v. ja hän oli muistaakseni vielä huonompi nukkuja, joten tämä tuntuu ihan luksukselta. Ja poika onneksi nukahtaa aina heti syötyään, ei jää kukkumaan eikä pidä nukuttaa uudelleen. En ole jaksanut pitää mitään unikoulua, koska pelkään että esikoinen herää siihen huutoon, joka väkisinkin seuraa vaikka unikoulu olisi miten pehmeä tahansa. En myöskään usko, että vauvalla on nälkä noin usein, hän syö kuitenkin suurehkon annoksen puuroa iltaisin. Varmaan kyse on enemmänkin tottumuksesta. Ihmettelen itsekkin, miten olen selvinnyt näillä pätkäunilla jo pari vuotta. Kai näillä imetyshormoneilla on osansa tässä hommassa.
 
kylmä,kuuma
Kuten ap. tuolla ylempänä itsekin sanoit niin kokeile tosiaan nukuttaa vauvaa viileämmässä tai lähinnä vähemmissä vaatteissa. Meilläkin lapsi oli reilusti yli vuoden ikäiseksi surkea nukkuja ja unet parani aika hyvin, kun yksi yö otin sukat pois ja myöhemmin vaihdoin yöpuvun pelkkään paitaan. Olin aiemminkin kokeillut vähempiä vaatteita, mutta aina olin tyhmyyksissäni nuo sukat tyrkännyt jalkaan. Edelleenkin, kohta kaksi-vuotiaana lapsi kyllä heräilee 1-5 kertaa yössä ja aika usein tuntuu joko kylmyys tai kuumuus häiritsevän. On nähtävästi äitiinsä tullut. Jos lämpötila ei ole millilleen oikea niin ei pysty nukkumaan.
 
ziba85
Meillä tyttö 6kk herää yöllä 2tunnin välein,kitisee mutta tissille usein rauhoittuu,välillä kestää pitkäänkin ennenkuin nukahtaa uudelleen ja aamu neljästä herää tunnin välein ja seittemältä herää kokonaan.Minä itse herään jo kuudelta koska meidän esikoinen herää silloin.Esikoista en ole hoitoon laittanut vaikka välillä ihan kuoleman väsynyt olenkin,kerhopaikkaa tosin olen hakenut kun esikoisella nyt ikää 3v.Päivällä kuopus nukkuu noin 2-3h kaikenkaikkiaan ja illalla 20-21 nukkumaan.Minusta tyttö nukkuu ihan hyvin verrattuna meidän esikoiseen joka nukkui ekan kokonaisen yön 2v10kk iässä, sitä ennen heräs 2tunnin välein ja joka yö valvoi 2-3tuntia,mutta meillä on molemmat lapset maito ja vilja allergisia että se vaikuttaakin jo paljon huonoon nukkumiseen.Voimia kaikille huonosti nukkuvien vauvojen äideille ja niinkuin yksi allergia lääkäri minulle sanoi niin kyllä niitä sitten murrosiässä saa viimeistään sängystä ylös repiä,vaikka ei se paljoa tähän hetkeen auta mutta vauva aika kun kestää vaan hetken.
 
Ojhvjhf
Meillä toimii kapalo. Ilman sitä nukutaan yö pätkissä ja herätään tunnin välein, jos pojan laittaa kapaloon, herää kerran yössä syömään!
Tsemppiä jaksamiseen!
 

Yhteistyössä