Hae Anna.fi-sivustolta

Vauva tuli, kaverit meni :(

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Äiti79, 13.01.2006.

1. Äiti79 Vierailija

Mikä ihme siinä oikein on, että kaverit kaikkoaa sen saman tien kun itselle syntyy lapsi...? Mulle kävi just näin.. Sain lapsen ja ketään ei enää kiinnosta mitä minulle kuuluu... Nyt joku sanoo, että sen takia, että puhun vain lapsestani.. Ei pidä paikkaansa, olen välttänyt juuri tätä, koska olen kuullut, että muillakin kaverit jättäneet tässä tilanteessa.. Itse koitan pitää yhteyttä kavereihini (jos heitä nyt siksi voi edes kutsua), laitan viestejä, maileja, soittelen.. Mutta ei... Viesteihin saa odottaa viikkotolkulla vastausta (jos viitsivät edes sitten vastata), maileihin ei kuulu vastausta.. Olisi varmaan aika luovuttaa, olen sen kai jo tehnytkin.. Haluaisin vain tietää syyn.. Kaverini ovat sekä lapsettomia, että lapsen ""omaavia"".. Onneksi muutama kaveri on jäljellä, heille iso kiitos kaikesta!! Olen edelleen se sama ihminen, joka olin ennen lapsen saantia, minua edelleen kiinnostaa samat asiat kuin ennen ja suoraan sanottuna kaipaan sitä, että joskus tulisi viesti ilman, että itse kysyn joltain, että mitä hänelle kuuluu..kukaan kun ei kysy sitä minulta....

2. ninushka Vierailija

Se on ihan ""luonnollinen"" juttu varsinkin kun kyse on lapsettomista ystävistäsi; sinun elämäntilanteesi on nyt eri, se tuntuu vieraalta. Muistan kun itse menin naimisiin 19-vuotiaana kun kavereilla ei ollut vielä edes vakituisia poikaystäviä, niin sen jälkeen olin vähän ulkopuolella eli minua ei enää niin paljoa kutsuttu mukaan juhliin ja matkoille jne. Tilanteeni oli heille vieras joten tunnuin vieraalta. Nyt he itse pariutuvat ja perustavat perheitä, ja minä taas olen kyllä edelleen naimisissa mutta me emme halua lapsia, joten taas olen ulkopuolinen... ;D

""Lapsellisista"" ystävistäsi on vaikea sanoa, kun itse olen lapseton... oletko puhunut asiasta heidän kanssaan?

3. Sini Vierailija

Vaikea sanoa,ehkä he eivät sitten ole todellisia ystäviä.Jospa he aattelevat että olet nyt niin kiireinen vauvan kanssa,etteivät häiritse,vaikka toisaalta olethan heihin ottanut yhteyttä...

4. julia Vierailija

Eivät ole niitä ns. TODELLISIA ystäviä, näin se asia on.

5. Tiina Vierailija

Ystäväni sai vauvan pari vuotta sitten, nyt toisen. Yhteydenpito on jatkunut, tosin vähentynyt aika paljon puolin ja toisin. Lapsen syntymän jälkeen ajattelin, että en viitsi juuri nyt soittaa ja häiritä, jos lapsi on juuri nukkumassa, syömässä tms. Usein käydään kavereiden kanssa kahvilla tai ostoksilla. Nykyään tulee helpommin pyydettyä jotain toista, koska ajattelen ettei tämä äiti pääse/ehdi lähtemään. Enkä tätä millään pahalla ajattele, vaan ihan hänen parastaan. Mutta aika varmasti uskoisin, että hän haluaisi että nähtäisiin useammin. Kirjoituksesi jälkeen aloin miettimään asiaa, enkä osaa sanoa miksi näin ollaan toimittu. Tai minä olen. Taidampa heti huomenna soittaa tai mennä käymään. Kiitti.

6. ystäväni sai vauvan, ja näemme nyt jopa enemmän kuin ennen, koska hän on kiikissä (hih) kotona, eikä enää niin kiireinen ja menevä.

Toisaalta minä olen joutunut ihan uudella lailla miettimään sitä, uskaltaako hänelle soittaa, jos on juuri nukkumassa vähiä uniaan / imettämässä / jos vauva nukkuu / jos hän on väsynyt yms. Tavallaan varon, häneltä kysymättä, mikä ei tientenkään ole reilua.

Hän on itse hirveän huolissaan siitä, puhuuko vain vauvoista. Minua ei haittaa, koska ei kovin monella ystävälläni vauvoja ole, eikä ole tullut vauvapuhetta yliannosta - päinvastoin kivahan hänelle tärkeistä asioista on jutella. Ymmärrän tosin övereitäkin...

7. Vilma78 Vierailija

Minulle ainakin vauvan saanut ystävni sanoi närkästyneenä, ettei tähän ja tähän aikaan saa soittaa kun vauva herää (vaikka se oli ihan ihmisaikaan), ja voihan kännykän vaimentaa pienemmälle. No sitten ei uskaltanut soittaa enää mihinkään aikaan ettei häiritse ja vauva herää. Siihen se sitten jäi.

8. Mami Vierailija

Minulla oli 2 sydänystävää ennen lapsia. Nyt vain toinen jälellä. Tämän jäljelle jääneen olen tuntenut 20v ja hän ei jättänyt vaikka menin naimisiin 18v ja sain lapsen. Nyt minulla 3 pientä. Ei nähdä enää paljoakaan mutta soitellaan, textaillaan ja meilataan paljonkin! Kun pienet nukkuu niin puhelin on piippauksella ja minulle voi milloin vain soittaa! Ja näin on tapahtunutkin! Koskaan en sanonut että et soita kun vauva herää. Kaveri on lapseton, menevä sinkku. Silti aikaa minullekin, kun olen jumissa kotona.
    Se toinen kaveri suuttui (näyttikin sen) kun menin naimisiin ja sain lapsen ja vielä lisää lapsia! En katos päässyt (enkä kyllä halunnutkaan) paariin hänen kanssaan joka vkoloppu. Hän meni naimisiin ja raskautui. Silloin taas otti yhteyttä. Muttakun pyöräytti vauvan ja jatkoi paari elämää enkä lähtenyt mukaan (minun 3 oli ihan vauva) niin taas suuttui ja yhteys jäi. Ei vastausta tule meileihin, viestiin. Sit erosi ja uteli miten meillä menee. Oli virhe sanoa että ""hyvin"" koska taas suututtiin. Että näin.

9. ei noinkaan Vierailija

Ei se todellisesta ystävyydestä välttämättä kiinni ole, vaan siitä, että elämä on niin erilaista.

Kun itse haluan seuraa, tulee useimmiten otettua yhteyttä heihin, joiden lapset ovat isoja, tai joilla ei ole. Lapselliset eivät yleensä lähde kavereiden kanssa viikonloppuisin mihinkään (eivät he pääse) ja usein se ainoa mahdollinen tapaamisajankohta olisi keskellä viikkoa, töiden jälkeen, pikaisesti. Ihan vaistoan, tai konkreettisesti näen, miten kelloa vilkuillaan.

Onhan se luonnollista, kun kotona odottaa lapsi/lapsia. Toisaalta en ymmärrä, eivätkö isät voi hoitaa sen vertaa, ettei äidillä olisi heti hoppu kotiin.

10. Kakkavaipat Vierailija

Ystäväni sai lapsen ja aina kun menen hänellä käymään joudun tavallaan koko ajan vahtimaan hänen lastaan. Kyllähän se välillä minulle sopii, mutta kun se on joka kerta niin tuntuu, että olen hänelle joku lapsenvahti. Lisäksi hän puhuu aina pelkistä kakkavaipoista, eikä minua se aina jaksa kiinnostaa vaikka itsekin lapsista pidän(=

11. Sissi Vierailija

Minä huomasin myös, että onnistun soittamaan ystävälleni aina väärään aikaan. Joko herätin ystävän tai vauvan, heillä oli syöminen, kylpy tms. kesken. Tai sitten vauva rupesi parin minsan rupattelun jälkeen itkemään taustalla. Ystävättäreni ärsyyntyi usein häiritsemisestäni.

Minä yritin ymmärtää häntä, mutta kun en osannut arvioida oikeaa aikaa soittaa, oletin että hän soittaa sitten minulle. Yhden kerran hän soitti keskellä arkipäivää, ja loukkaantui kun en voinut puhua koska olin töissä. Sen jälkeen ei ole mitään kuulunut. Otin itse häneen yhteyttä lopulta muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen. Hän haukkui minut pystyyn, koska olin kuulemma hylännyt hänet, kun en ottanut yhteyttä pitkään aikaan. Minä sanoin että eihän hänkään ollut ottanut muhun yhteyttä. Ei auttanut, olin kuulemma itsekäs, enkä ollut TODELLINEN ystävä... No, eipä suoraan sanoen ole enää väliksikään...

12. Saila Vierailija

Hauska että joku muukin on joutunut lapsenvahdiksi, luulin jo olevani ainoa, joka saa/joutuu kaitsemaan tenavaa joka ikinen kerta.:) Kaverillani on tapana järjestellä meidän tapaamisia niin, että aina jossain vaiheessa saa tehtyä kotihommia tai käytyä kirjastossa ym. siinä samalla kun olen siellä. Lapsi on ihan ok, mutta tympäisee joskus kaverin asenne, että sille on tärkeämpää pestä niitä pyykkejä tai kipaista kioskilla kuin jutella mun kanssa.Ei nyt sentään niin usein nähdä.. Usein on tunne, että se on kuin vankina kotona pikkuisen kanssa (yksihuoltaja) niin että kun tulee edes pieni mahdollisuus olla jossain ihan yksin, vaikka pyykkituvassa, niin se kirmaa sinne heti. Mutta jos ne hetket on sille niin tärkeitä (Wau, saada käydä yksin kaupassa ;) niin ilomielin auttelen...onhan tässä oppinut tunteen tuota lastakin tällä tavalla ihan eri tavalla.

13. Jenna Vierailija

Todelliset ystävät säilyvät ja pitävät yhteyttä, tapahtui mitä tapahtui. Itse olen sellainen, että pidän yhteyttä, soitan, viestitän, ehdotan tapaamisia. Monta kertaa on tullut pahamieli, kun toisen puolelta ei olekaan tullut vastakaikua mihinkään. On ymmärrettävää, että elämäntilanteet vaihtelevat ja että aina ei pysty,jaksa tai ehdi. Kerran kävi niinkin, että ystävä alkoi seurustella ja sen jälkeen hänellä ei ollut aikaa enää ikinä...ei vastannut viesteihin, ei mihinkään. yritin puoli vuotta olla ystävä ja pitää yhteyttä....ei onnistunut, lopetin yhteydenpidon. Kului kolme vuotta ja tämä ihminen otti yhteyttä.Oli tullut ero.

Paras ystäväni sai vauvan kun olimme 20v. Tämä ei muuttanut välejämme mitenkään. Vauva on aika iso jo:) Ja olen sekä hänen että äitinsä ystävä vieläkin. Muuton takia suuri osa vanhoista ystävistä on todella kaukana. Joskus on tuntunut todella yksinäiseltäkin, ei ole helppoa saada uusia ystäviä. Olen yrittänyt pitää yhteyttä kaikkiin entisen asuinpaikan ihmisiin. Ei ole onnistunut kaikkien kohdalla, eli yksipuolista ystävyyttä ei voi pitää yllä, todella harmi mutta olen yrittänyt.Todellista ystävyyttä ei kaada edes satojen kilometrien etäisyys, miksi siis lapsen saaminen kaataisi oikean ystävyyden????

Sinuna minä kertoisin näille ystäville tunteeni suoraan. Soita tai kirjoita kirje ja kerro miltä sinusta tuntuu.Älä syytä ketään vaan kysy sinua vaivaavasta asiasta ja perustele, mikä on saanut sinut tuntemaan niinkuin tunnet.

Aidot ystävät säilyvät rinnallasi.

14. Yksin jäin Vierailija

Hei! Minulle kävi kanssa näin,mulla oli kaksi todella hyvää ystävää,ja aina pyörimme yhdessä nuorena. Yksi rupesi ensin seurustelemaan ja vähän ajan päästä myös minä. Melkein samaan aikaan ruvettiin odottamaan vauvoja,ja aluksi kaikki kolme kierreltiin kaupoissa ja kylässä käytiin. Kun lapset syntyi n. Kk välein,aluksi kävin kylässä ja pyysin käymään meillä.niin tuntui ettei niille enään käynytkään koskaan.ja esim kun pyysin ulos kävelemään,niin ei ollut sopiva aika,ja kun vauvan kanssa menin niin vähän ajan päästä nämä ystävät olivat ulkoilemassa. Ja kun kysyin että oletteko kauppaan menossa,niin ei,kuitenkin sitten kaupassa näin. Lopulta jäin kokonaan yksin,ihmettelin että miksi,kun ajattelee niin tämä toinen ystävä oli lapseton sinkku. Joskus pääsi itku kun näin heidät ulkona,kun en päässyt mukaan.

15. Aikuista tapaamaan Vierailija

Olisi mukava tavata aikuista ystävää, mutta jos on lapsi vieressä niin ilman muuta häntä pitää ruokkia, tyynnytellä, nukuttaa ja vaihtaa kuiviin. Seurustelu ystävän kanssa ei siinä touhussa onnistu. Tuntuu, että äidin pitäisi tehdä ruokaa tai jotain muuta kotityötä vauvan nukkuessa ja vieras tuntee itsensä häiriöksi.

16. sinikukka Vierailija

Ei minua haittaa tietenkään, että ystäväni vaihtaa, imettää yms vieraillessani, samalla jutellaan:)

17. e27v Vierailija

Juuri sinusta en tiedä, mutta sellaista tosiaan tapahtuu, että ihmiset omistautuvat täysin lapselleen sen syntymän jälkeen. Yksi ystäväni ei koskaan voi puhua puhelimessa kahta minuuttia kauempaa, kun aina pitää laittaa joku nukkumaan tai lähteä ulkoilemaan tms. Joku toinen taas raahaa aina lapsen mukanaan, näemmepä missä vain, vaikka lapsen isäkin on kuvioissa edelleen mukana. Jollain taas on aina vain kiire kotiin laittamaan lasta nukkumaan tai pesemään hampaita tai mitä vaan.

Sitä ei vain oikein jaksa, kun itsellä ei ole lapsia eikä kukaan odota kotona -elämäntilanteet ovat liian erilaisia. Ja vaikka ystävieni lapset ovatkin ihan suloisia ja mukavia, minua ei juurikaan kiinnosta heidän tekemisensä muuten kuin pääpiirteittäin, en halua kuulla puhkeavista hampaista tai potalle oppimisista sen tarkemmin.

Ehkä et edes tiedosta, että toimit jotenkin näin? Jos sinulla on aina kiire kotiin lasten luo tai lopetat aina puhelun äkkiä, kun lapsella on jotain asiaa sinulle?

18. Maarit Vierailija

Niin. Me ollaan niin herkkiä loukkaantumaan. Ymmärrän hyvin, että loukannut. Toisaalta uusi emo on niin touhuistaan lapsensa kanssa, ettei muuta maailmaa näe. Miten sitä voisi antaa anteeksi ja aloittaa jossain vaiheessa uudelleen ystävyyden. Jatkaa siitä mihin jäitte.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri