Vauva "unohtanut" kääntymisen taidon - onko kelleen käynyt näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beamer harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Beamer harmaana

Vieras
Hei,

Olen googlettanut koko päivän, mutta huonosti löytänyt tietoa, joten kysympä kokemuksia.
Vauva 9,5 kk oppi kääntymään 5 kk:n ikäisenä, ryömimään vähän runsas 8 kk:n ikäisenä, ja nyt teettelee kovasti konttaamista, jokusen haparoivan polvien siirron jo onnistunut saamaankin. Nyt on käynyt niin, että jos laitan vauvan selälleen lattialle, ei käännähdä siitä enää mihinkään! Siinä kököttää, kunnes kyllästyy ja alkaa kitisemään. Leluilla olen yrittänyt houkutella, mutta ei vaan käänny. Selkeä taantuma jo opituissa taidoissa. Nyt tietenkin huolesta soikeana mitä tämä on - löytyykö vastaavanlaisia kokemuksia, neuvola vasta kahden viikon kuluttua...

Just mietin pitäiskö kirjoittaa samasta aiheesta! Meillä nimittäin ihan sama juttu! Poika nyt 5 kk 1 vk, oppi reilun 3 kk iässä kääntymään selältä mahalleen ja mahalta selälleen, mutta nyt ainakaan kahteen viikkoon ei ole tehnyt kumpaakaan, lattialla on aina siinä asennossa mihin sen laittaa, ja olen myös ollut jo vähän huolissani. Mutta hyvä tietää että se on normaalia. =)

Ja tosiaan, muita juttuja täälläkin treenataan, nimittäin silloin kun pidän sitterissä,(syönnin ajan yleensä vaan, muuten lattialla) yrittää nousta istuma-asentoon, eli treenaa vatsalihaksia. Vaikee saada pysymään paikallaan niin että saa pistettyä lusikan suuhun. =)

Meillä tyttö alko kääntyilemään 3kk ikässä ja terkkari sanoi että se johtuu vauvan lantion asennosta,eli ei oikeasti osaa kääntyä. Sitten kun se lantio laskeutui niin kääntyminen ei enää tapahtunu sillai "automaattisesti" ja se jouduttiin opettelemaan uudestaan..

Meillä poika (8kk) on kanssa "unohtanut" miten sitä käännyttiinkään..
Juurikin noin, jos lattialle laittaa selälleen niin siihen jää. Ja tosissaan kitisee niin kauan että käydään herra kääntämässä :D

En oo kyllä tästä osannut huolestua. On varmaan oppinut nyt juuri niin paljon uutta (ryömimään, konttausasentoon, menee itse istuma-asentoon) ettei mielenkiinto enää riitä noihin vaatimattomampiin motorisiin hienouksiin :D

Tuskin hätää siis..

Kiitos teille. Netti on täynnä tietoa vauvan kehitysaskeleista, mutta yhdessäkään ei ole mainittuna tuota taantumavaihetta. Sen sijaan runsaasti oli artikkeleita siitä, että motorisia taantumia ei saa olla, niihin pitää heti tarttua jne.
Eilen kun soitin neuvolaan ja varasin aikaa, niin terkkarikin sanoi vain, että katsotaan sitä sitten, ja laitetaan lähete fysioterapiaan, jos tarve! Kiva tässä kaksi viikkoa sitten kärvistellä. Olisi voinut edes vähän vihjata, että kuuluu pelin luonteeseen!

Yhteistyössä