vauva vai ei....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yvv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yvv

Vieras
onko järkeä hankkia nyt vauva... mulla selkä leikattu marraskuussa (välilevyn pullistuma), todettu samalla välilevyn rappeuma. selkäkivut vaikeat, fysiatrian polille meno alkuvuodesta, jossa suunnitellaan särkylääkitystä ja mahdollista kuntoutusta.
mulla myös vaikea migreeni johon estolääkitys. syön myös mielialalääkkeitä, joiden pois jättäminen aiheuttaa rajut mielialan vaihtelut, masennusta mulla ei ole enää ollu muutamaan vuoteen.

esikko on 6v ja itse olen 30v vauvakuume vaivaa. selkäsairaus vain sotki kaiken....
pitäsikö toinen lapsi jättää kokonaan tekemättä....

Täällä netissä on sen verran mielipidejyrkkää sakkia, ja amatöörejä analysoimassa kuin terapeutit/lääkärit/lastenkasvatuksen asiantuntijat konsanaan, että suosittelen
varaamaan ajan oikealle lääkärille.

Eikai sitä toista lasta tarvitse kokonaan jättää tekemättä vaan siirtää sen verran,että olet itse paremmassa kunnossa.Tarkoitan siis sitä,että selkä ei vaivaa tuskallisen pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
ja hoitaa toi mielialalääkitys ennen raskautta pois.

miten se hoidetaan pois?? vuosi sitten kokeiltiin viimeksi etten tule toimeen ilman lääkitystä. pitäs varaan soitella ja kysellä kokeillaanko nyt vai ei

No ajatelepa itse tilannettasi.Sulla on kipuja selän takia etkä tule toimeen ilman mielialalääkitystä.Mä en oo noihin lääkkeisiin niin perehtynyt,mutta olettaisin,että niitä ei pahemmin kannata raskaanaollessa popsia.Eikö siinä sitten ole vastaus?Tai mä en itse tuossa tilanteessa ottaisi mitään riskejä vaan jättäisin lapsen tekemättä vaikka millainen vauvakuume olisi.

Sehän riippuu mihin sulla se lääkitys on.Jos et selviä ilman lääkitystä ei kukaan ala raskautta suosittelemaan. Raskaus sekoittaa jo "parantuneidenkin" päät tehokkaasti, kuinka käy jos lääkeriippuvuus on selkeä?

masennukseen sain vuosia sitten. masennus oli ja meni, mut lääkitys on jääny kun heti jos lopetan (siis vähitellen, en kerralla) iskee pahat mielialan vaihtelut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sehän riippuu mihin sulla se lääkitys on.Jos et selviä ilman lääkitystä ei kukaan ala raskautta suosittelemaan. Raskaus sekoittaa jo "parantuneidenkin" päät tehokkaasti, kuinka käy jos lääkeriippuvuus on selkeä?

masennukseen sain vuosia sitten. masennus oli ja meni, mut lääkitys on jääny kun heti jos lopetan (siis vähitellen, en kerralla) iskee pahat mielialan vaihtelut.

Eli sulla siis on joko A) yhä masennus joka uusii lääkityksen loputtua tai B ) lääkeaine riippuvuus.

En lähtis tuossa tilanteessa yrittämään raskautta. Enkä usko että sitä kukaan muukaan tuossa tilanteessa suosittelee.

mä jättäisin hankkimatta jos joutuisin syömään minkäänlaisia nappeja. Mielialalääkitys pienen vauvan äidillä ei kuulosta hyvältä. Vauvan hoito voi olla melko rankkaa, luulisitko jaksavasi sitä?

no migreeni mulla todella paha ja mulla useita kohtauksia viikossa ilman lääkkeitä. ilman lääkkeitä olis pakko selvitä raskausaika.
mielenterveystoimistossa ei kukaan vuosisitten kieltänyt lastenhakkimista kun siitä silloin puhuin. sanottiin vain että lääkitys pitää lopettaa siksiaikaa kun olen raskaana.
täytyy kysellä uudestaan....

Tuo välilevyn rappeuma ja -pullistumat ei estä raskautta. Olen käynyt tästä pitkät keskustelut kahden eri ortopedin kanssa. Voi olla, että selkä on loppuraskaudesta pahana, mutta raskaus myös löysää niveliä ja kudoksia niin, että saattaa tehdä selän paremmaksi, kun nikamat ym asettuu uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja minni:
mä jättäisin hankkimatta jos joutuisin syömään minkäänlaisia nappeja.
Mitens mä kun mulla on tosi pahat siitepölyallergiat ja joudun vetämään nappeja joka vuosi maaliskuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin? Mulla ei siis ole vuodessa yhdeksää kuukautta, jolloin olisin ilman nappeja? Voinko minä harkita vauvaa?

Yhteistyössä