Vauva viikoksi hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin?

Vieras
Meille syntyy syksyllä vauva ja häät olisi suunnittelilla mahdollisesti seuraavalle vuodelle. Ajankohtaan suuresti vaikuttava tekijä on se, että meille kahdenkeskinen häämatka tulee olemaan erittäin tärkeä ja kysymys kuuluukin, minkä ikäisen vauvan voisitte kuvitella antavanne viikoksi hoitoon mummolle? Jos imetys onnistuu, en aio kuitenkaan jatkaa sitä 6 kk pitempään.
Ja toivottavasti kukaan ei nyt vedä herneitä nenään siitä, että odotusaikan mietin jo tällaisia asioita. Haluan suunnitella häät hyvissä ajoin etukäteen.

tästä vasta tappelu syntyy:D

no ei vaan.kannattaa varmaan odottaa että vauva ensin syntyy ja katsoa sitten.
mä ainakin kuvittelin raskausaikana että miehen kanssa vietetään yhteisiä viikonloppuja jne.että vauva olisi yön poissa hoidossa;) ja paskan marjat mä en vauvasta voi yötä erossa olla,eikä mieskään.en vaan pysty.niin että se niistä kuvitelmista:D

Meillä on poika ollut kaksi yötä maksimissaan hoidossa ja hyvin on mennyt. Viimeksi oli 10kk iässä. Ei itkenyt kun lähdettiin pois eikä itkenyt poissaolon aikana eikä sittenkään kun mentiin hakemaan. Ei siis ollut moksiskaan siitä et hoidossa oli.
Kannattaa vain olla sellainen hoitopaikka johon luottaa ja tietää et lapsi tuntee olonsa turvalliseksi hoitajien kanssa. Meillä hoitajat olivat mummo ja pappa jotka näkevät lasta tosi usein ja poika onkin aivan hulluna heidän perässään aina=)

Nyt sit kun alkaa vuoden ikä lähestymään on poika muutuunut hieman ja roikkuu koko ajan minussa kiinni, itkee jops jos joutuu olemaan isänsä kanssa hetken, jota ei ole koskaan ennen tehnyt. En osaa sanoa mitä tämä on ja kauan tämä vaihe kestää?! Kaipa sitä pitää vain yrittää lukea lasta ja näin sit tietää milloin olisi paras aika pidemmälle hoidolle.

Me meinattiin mennä ehkä ens kesänä naimisiin ja häämatka olisi pidennetty viikonloppu kylpylään. Kerkiihän sitä myöhemmin kun lapset on isompia lähteä ulkomaille kunnolla lomailemaan vaikka kaksin.

Me oltiin viikon häämatkalla 7kk ikäisen kanssa ja hyvin meni. Anoppi olisi kyllä ottanut hoitoon, mutta en halunnut enkä voinut jättää (imetän vielä).
Ei tästä pienestä rakkaasta kullasta voi olla edes yötä erossa saati sitten viikkoa!!!

Tunti per viikko olen jostain lukenut että vauvalle on hyväksi.

Niin pieni vielä unohtaa niin herkästi.. Itsestä ainakin olis hirveetä jos oma lapsi unohtais:(.

Ei varmaan kannata kauheasti matkaa suunnitella ennenkuin vauva on maailmassa. Voi olla, ettet pysty jättämään pientä etkä vähän isompaakaan viikoksi.

Me ollaan jättämässä 1,5 vuotias kesällä kolmeksi yöksi mummon hoiviin ja lähdetään kaksin pienelle lomalle. Koen hirveän ristiriitaisia tunteita jo tästäkin erosta.

kehityspsykologit ja muut asiantuntijat suosittelevat, että pienten lasten ero vanhemmista on max ikävuosien mukainen eli 1 vuotias=1 yö, ero on lapselle aina iso asia. tästä voidaan toki olla montaa mieltä...

Kannattaa odottaa, että lapsi on syntynyt ennenkuin varaatte matkan. Esikoiseni on nyt 4kk, ja en osannut kuvitellakaan, kuinka vaikeaa vauvasta on olla hetkeäkään erossa, vaikka en imetä. Jo tunnin kauppareissu tekee tiukkaa :-)

Meidän poika on kohta 2 v. enkä missään nimessä jättäisi viikoksi hoitoon. Pojan ikävä on jo viikonlopun jälkeen aivan valtava, vaikka muuten on reipas ja rohkea ja erittäin sosiaalinen tyyppi. Jätän ehkä sitten, kun poika ymmärtää käsitteen ""viikko"", eli kun voin kertoa pojalle, että äiti ja isi tulee viikon kuluttua takaisin ja poika ymmärtää sen.
Meidän perhe lomailee ja matkustaa yhdessä, lapsi ei ole este eikä edes hidaste.

samaa mieltä kuin muutkin, mieti vasta sitten kun vauva on maailmassa. itse uhosin kummitädille/ystävälleni, että vauva tulee hänen luokseen viikon vanhasta yökylään....nojoo ;)
nyt puolivuotiasta on vaikeaa jättää edes muutaman tunnin hoitoon, kerran on ollut anopilla siten että hoiti yhden yösyötön ja koko ajan mietin ja murehdin...

Riippuu myös lapsesta. Meidän 11kk vanha lapsi ei suostu jäämään hoitoon. Itkee vaikka kaksi tuntia suoraa huutoa. Pikku hiljaa yritämme totuttaa hoitoon, kun töihin meno edessä. Mutta en kyllä raaskisikaan jättää kuin max yhdeksi yöksi mummolaan. Isän kanssa kotiin kyllä voisin jättää. Tosiaan kannattaa odottaa että lapsi syntyy. Voihan olla että et raaski jättää hoitoon. Minä en ainakaan raaskinut. Imetin ja vauva ei huolinut pulloa.

Samaa mieltä kuin edelliset! Minäkin ajattelin ennen lapsen syntymää, että jätän sitten mummille ja papalle hoitoon ja mennään miehen kanssa kaksistaan iltaa viettämään, jne.. Nyt poika 6kk ja kertaakaan ei ole ollut yöhoidossa, tai hoidossa muutenkaan! En vain ole raaskinut jättää.. Ensi lauantaina on tarkoitus jättää poika päiväksi hoitoon mummille, kun menemme itse juhliin. Mutta yöksi kiidämme heti mummilaan nukkumaan, jotta olemme heti aamusta pojan luona! En voisi kuvitellakaan jättäväni viikoksi hoitoon... Ei tulisi kyllä omasta lomailusta mitään, kun ikävä vaivaisi!

Teet niinkuin itse tykkäät sitten, kun vauva on maailmassa. Ei kannata suunnitella etukäteen. Meidän puolivuotias vauvamme on ollut mummolassa yökylässä noin kerran kuukaudessa parikuisesta lähtien. Ei siinä ole ollut mitään ongelmaa. Uskon vahvasti siihen, että on vauvan onni tulla läheisiksi myös rakastavien isovanhempiensa kanssa. Luulen myös, että kasvatuksella on iso osa siihen asiaan, kuinka hyväksytty ja rakastettu lapsi kokee olevansa. Vauva on maailmani keskipiste, mutta hän on tullut osaksi minun elämääni, eikä korvaamaan sitä. Hyvillä mielin voin jättää turvalliseen ja tuttuun mummolaan vauvani hoitoon. Työni vuoksikin päivähoito on tarpeen pari kertaa viikossa.
Viikko on kyllä pitkä aika ja pieni vauva oppii vierastamaan hämmästyttävän nopeasti jopa vanhempiaan. Sen tulet huomaamaan vauvan synnyttyä. Myöskin vauvasi luonteeseen perehdyttyäsi voinet arvioida hoitoon jättämiset.

Samaa mieltä olen minäkin edellisten kanssa.

Ei millään pahalla, mutta jos kahdenkeskeinen häämatka on teille niin tärkeä, niin olisiko kannattanut mennä naimisiin ennen lapsen alulle laittoa?

No minä nyt en muutenkaan ymmärrä tätä asutaan 10v yhdessä - saadaan lapsia - mennään naimisiin järjestystä.

t. 8kk pojan 25v äiti, naimisissa viidettä vuotta

Ja samoilla linjoilla ollaan kuin aiemmatkin, eli katsokaa sitten kun pikkuinen on maailmassa, kuinka sen kanssa lähtee menemään, vielä ei tiedä kuinka helppo tai hankala tapaus on kyseessä. Ja kuten moni muu täällä, myös minä kuvittelin jättäväni lapsemme (7 kk) mummolaan viikonloppureissuja ajatellen, mutten ole vielä raaskinut jättää kuin yksittäisiksi öiksi (ja toki päiväseltään ollut useinkin hoidossa), vaikkei yösyöttöjen kanssa edes mitään ongelmaa ole ja muutenkin helppo tapaus... ei vain raaski :)
Olen myös kuullut, että lapsilla on usein vuoden ikäisenä joku ""äitiin liimautumiskausi"", joten meillä ainakin meni uusiksi ajatus, että varaisimme etukäteen pikkuisemme ollessa n. 1 v mitään pidennetyn viikonlopun matkaa... täytyy katsoa sitten lähempänä tehdäänkö joku matka kaksin vai kolmin.

sitä minäkin ihmettelen, että jos teille on kahdenkeskinen häämatka niin tärkeä, niin miksi ette menneet / mene naimisiin ennen lapsen tuloa? onhan teillä vielä monta kuukautta tässä kahdenkeskistä aikaa. olen myös sitä mieltä, että silloin kun pariskunnalla on jo lapsia, niin häitä pitää juhlia tyylikkäästi ja vähäeleisesti, kaikki prinsessapelleilyt on silloin ihan mautonta touhua. vanhemmuus on aikuistumisen paikka. lapsen hyvinvointi on tärkeintä.

Eikös ap nyt kysynyt vaan, että koska _te_ arvon ellit voisitte jättää vauvan viikoksi hoitoon? Nyt puidaan jo sitä, että naimisiin pitäisi mennä ennen lasta..
Me menemme naimisiin ensi kesänä, lapsi silloin 1,5v. Mukaan tulee, koska itse asiassa en usko vuosiin voivani olla viikkoa erossa.Eikä onneksi tarvitsekkaan.

Voi psykologit..Meillä oli poika ensimmäiset kerran yöhoidossa 2kk, tämän jälkeen ollut kuukauden välein ja yhtä hymyä aina..Vaikea kuvitella, että tämä jotain traumoja aiheuttaisi?Eiköhän se ole ihan tapauskohtaista, mekin kun tuolla hoitopaikassa (mummolassa) käydään todella useasti (monta kertaa viikossa,usein yökylässä)..
Eli eiköhän analysoida vauva yksilönä.

Hieman olen eri mieltä kuin edelliset. Mutta alle ½ en jättäisi viikoksi hoitoon. Vuosikkaana ehkä olisin jättänytkin.

Suunnittele häät ihan rauhassa. Voittehan varata ja maksaa häämatkan häiden jälkeen sopivaan ajankohtaan, kun tuntuu, että on lountevaa jättää vauva hoitoon.

Tai jos rahatilanne antaa myöten, mahdollisuuksien mukaan ottaa/maksaa myös lapsenhoitaja mukaan matkalle. Esim. mamma tai sisko tai joku muu läheinen turvalloinen henkilö.

Itse en neuvoisi tuosta stressaamaan. Suunnittele rauhassa häitä ja viettäkää häät. ja menkää matkalle, kun siltä ""tuntuu"". Jos vauvan syntymän jälkeen tuntuu että voisit jättää vauvan hoitoon jo aiemmin, niin tehkää matkasuunnitelmat sen mukaan.

Mutta alle ½ ikäistä en olisi itsekkään viikoksi jättänyt. Mutta jos vauva syntyy syksyllä ja häät olisi tarkoitus viettää seuraavana kesänä, vauva olisi jo reilusti yli ½ vuotta tai jopa lähemmäs vuoden ikäinen.

Tehkää ""häämatka"" kahden kesken etukäteen ennen häitä ja ennen lapsen syntymää :). Enpä raaskisi itse vauvaa viikoksi jättää hoitoon, siinähän menisi häämatka pilalle jo siitä että on huolesta soikeana vauvan takia. Tulet ymmärtämään asian, kunhan lapsi syntyy ;).

Me oltiin häämatkalla, kun olin raskaana 17. viikolla. Häät oli jo kyllä ennen raskautta... Ja hyvä että oltiin, kun eihän sitä pikkuista raaski hoitoon jättää. Tyttö on nyt 1v 5kk ja on kerran ollut mummin kanssa yötä, kun me oltiin häissä. Toinen kerta tulee kesällä ja nyt olen alkanut miettiä josko ensi talvena voitaisiin lähteä viikonlopuksi jonnekin kaksin. Silloin tyttö olisi jo 2 v.

Etukäteen ei tosiaan kannata suunnitella eli odottele ensin vauva maailmaan ja katsotte sitten mikä teidän perheelle sopii. Muuten, minäkin suunnittelin, että mikäli imetys onnistuu, imetän max. puoli vuotta. Tuo suunnitelma meni ""pieleen"" kun tyttö ei huolinut pulloa ja maitoakin tuli ja lopulta imetin vuoden...

Meidän taapero on vuoden ikäinen ja on ollut kolme kertaa yhden yön hoidossa. Viikoksi voisin jättää ehkä 5 v..:)

Lapsi oli 4 kk kun itse olin ensimmäisen kerran juhlimassa ja silloin ja siitä eteenpäin on ollut hirveä huoli lapsesta.. Kätkytkuolemat ja tapaturmat pyörinyt mielessä lähes taukoamatta. Kotona ollessani yötä tallaisia ajatuksia ei ole vaikkei minun läsnäoloni sellaista estä tapahtumasta.

Viikko on tosi pitkä aika ja tosiaan, sen huomaat sitten kun vauva on syntynyt.. tajuat mistä puhutaan.:)

Tehkää häämatka ihmeessä ennen vauvan syntymää!

Yhteistyössä