Vauva "yllätyksenä" parisuhteeseen-miehen reaktio??

  • Viestiketjun aloittaja Wilma80
  • Ensimmäinen viesti
Wilma80
Hei, mua kiinnostaisi kuulla, että millaisia reaktioita on tullut teidän miehiltä jos on sattunut tällainen "ylläriraskaus". Ja siis sellaisessa tilanteessa, että mies ei ole ollut valmis vielä, mutta te naiset olette...Olette siis olleet ilman ehkäisyä tai vaikka ehkäisy pettänyt...

Kertokaapa positiivisia ja negatiivisia reaktioita ja mitä sitten tapahtui...Miten kauan oli järkyttynyt ja muuttuiko sitten iloksi????

 
Tylsimys
En nyt haluaisi moralisoida (mutta teen niin kuitenkin), mutta jos mies ei ole valmis vielä yrittämään lasta, niin onko kovin kivaa hankkiutua tahallaan raskaaksi? Mielestäni aika ilkeää sitä ihmistä kohtaan, jota kuitenkin pitäisi eniten rakastaa... Varsinkin jos ei olla lähemmäs nelikymppisiä, silloin jo ikä voi vähän lieventää tuollaisen käytöksen ikävyyttä.

Itse kysymykseen mulla ei ole vastausta, sillä minut raskautumispuuhiin ylipuhui (tai väsytti) mieheni, joka oli paljon pahemmassa vauvakuumeessa kuin minä ikinä luultavasti tulen olemaankaan.
 
TaikaQ
Sorry vaan, mutta en tekisi tuollaista miehelleni. Arvostan häntä sen verran ja kunnioitan hänen mielipidettään, joten en todellakaan mene tekemään "yllätys"vauvaa jos hän ei siihen vielä valmis ole! Enkä todellakaan voisi kirkkain silmin valehdella miehelle ja kaikille tutuillekaan "vahingosta", mikäli asia ei oikeasti sitä olisi. Ja ajattelen myös vauvan asemaa, jolle, omalle tulevalle rakkaimmalleni, en halua mitään sen vähempää kuin syntyä 100 % toivottuna tähän maailmaan! Herranjumala, onhan kyse aivan uudesta ihmisestä, ei se ole mikään kevyt asia.
 
Miilli
No onpas moralisoijia liikkeellä. Jos mies ei huolehdi ehkäisystä niin on kyllä silloin tietoinen riskistä saada lapsi. Kaikki nykyisin lapsentekoiässä olevat miehet ovat saaneet ihan riittävästi valistusta ymmärtääkeen asian. Ehkäisy on yhteinen asia. Jos nainen on ilmoittanut, että miehen on huolehdittava ehkäisystä jos ei ole valmis lapseen, niin sitten on.

Ja ehkäisy voi ihan oikeasti pettää, jolloin voi ihan kirkkain silmin puhua vahingosta.

Tsemppiä ap, kaikkien miehet eivät tosiaan yritä käännyttää vaimojaan lapsentekoon, yleisempää se on kai toisinpäin.
 
Meille...
Meille kävi niin, että olin jo kauan ollut vauvakuumeessa ja
vuosia odotetut , ivf-hoidoilla saadut kaksosetkin täyttäneet jo 3v.
( Vauvakuume siis alkoi heti tuplien synnyttyä uudestaan...)
Kaksosten isästä olin jo eronnut.

Tapasin nykyisen mieheni ja alettiin seurustella,
hän tiesi, etten käytä ehkäisyä laisinkaan ja ohimennen joskus puheltiin,
ja naureskeltiinkin vähän,
että mitäs jos vauva tulee...
No, katsotaan sitten, sanoi ukko.
Niinhän siinä sitten kävi, että huomasin odottavani ( raskaus oli jo tosi pitkällä )
vauvaa, jota minun ei lääkäreiden mukaan pitänyt koskaan luomuna saadakaan!
Oltiin siis seurusteltu muutama kuukausi vasta,
mutta kummallakin oli ihan samat perusperiaatteet elämän isoista asioista.
Noniin; soitin miehelle ( joka oli iltayön vuorossa töissä ) ja hän innostui niin,
ettei meinannut loppuun asti vuoroaan tehdäkään !!
Hän tuli minun luokseni ( asuttiin siis erillään ) ja siinä sitten loppuyö
meni fiilistellessä ja ajatellessa ihanaa kääröä....

Vaikka reaktio olisikin ollut toisenlainen,
en missään tapauksessa olisi varsinkaan minun tapauksessani harkinnut aborttia
tai muuta sellaista ratkaisua, saattaahan olla,
ettei enää ikinä moista mahdollisuutta minun kohdalle osu.

Nyt "yllätysvauvamme" on jo 4 v.tomera nainen ja
naimisissakin on oltu jo 3 vuotta
tämän miehen kanssa, eikä kaduta yhtään ,
vaikka tiedän, että toisinkin olisi voinut käydä...

Oikeastaan vaan miehen sukulaiset oli järkyttyneitä,
kun olin vielä heille "se uusi"...ei kai odottaneet ( niinkuin ei mekään )
että näin nopeasti tulis perheenlisäystä.

Mutta en ehkä olisi toisenlaisessa elämänvaiheessa tätä tehnyt,
ainakaan ex-miehelleni, joka ei ollut edes sen luonteinen,
että kestäisi mitään yllätyksiä.
Kaikki ei vaan ole.

 
posimisti
Alkuperäinen kirjoittaja Miilli:
Jos mies ei huolehdi ehkäisystä niin on kyllä silloin tietoinen riskistä saada lapsi.
Niinpä, jos ei ehkäisyä käytetä eikä taustalla ole varmaksi diagnosoitua hedelmättömyyttä, niin raskauden ei pitäisi olla varsinainen yllätys. Jos mies on niin tyhmä ettei tiedä miten vauvoja tehdään, niin sääliksi käy lasta joka saa moiset idioottigeenit...

Omaa kokemusta ei ole mutta tiedän pari tapausta, joissa "vahinkoraskaus" (lainausmerkit, koska toisessa nainen jätti salaa pillerit pois) molemmat päättyneet eroon. Mutta vauva on sellainen wrecking ball parisuhteelle, että voihan se ero tulla vaikka olisi molempien toivomakin lapsi.
 
Yllätys äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma80:
Hei, mua kiinnostaisi kuulla, että millaisia reaktioita on tullut teidän miehiltä jos on sattunut tällainen "ylläriraskaus". Ja siis sellaisessa tilanteessa, että mies ei ole ollut valmis vielä, mutta te naiset olette...Olette siis olleet ilman ehkäisyä tai vaikka ehkäisy pettänyt...

Kertokaapa positiivisia ja negatiivisia reaktioita ja mitä sitten tapahtui...Miten kauan oli järkyttynyt ja muuttuiko sitten iloksi????
Itse käsitin tämän viestin niin (saatanhan olla väärässäkin..) ettet ole salaa jättämässä ehkäisyä pois, siitä kun ei hyvää seuraa, kenellekkään.
Meillä on yksi raskaus alkanut "yllätyksenä". Naimisissa oltiin (ja ollaan vieläkin) ja hieman suukopua siitä tietenkin tuli, puolin ja toisin. Yhdessä kuitenkin päätettiin että tämä on iloinen perhetapahtuma meille. Harvemmin (juu, juu, onhan täällä niitä täydellisiä perheenisiäkin) miehellä kuitenkaan tulee totaalista vauvakuumetta, mutta tahallinen ehkäisyn jättäminen ei ole siihen se oikea ratkaisu. Mieheni rakastaa tätä meidän yllätysvaavia, eikä edes sitä muisteta että lapsi päättikin "itse" tulla maailmaan.
Aborttia en olisi missään vaiheessa suostunut tekemään.

Toinen esimerkki; Ystäväni e-pillerit pettivät ja hän tuli raskaaksi. Mies (jonka kanssa naimisissa monta vuotta) vaati ehdottomasti aborttia. Ystäväni taisteli asiasta pitkään, kävi myös psykologin juttusilla asiasta. Hän ei pystynyt aborttia tekemään ja puhui tästä miehensä kanssa.
Ei auttanut. Yhdessä ovat vielä, mutta hirvittävää katseltavaa se on. Mies ei ole hyväksynyt (omaa!!) lastaan, eikä tulekkaan hyväksymään.
Tällaista tilannetta en kenellekkään toivo, kaikkein vähiten lapselle.
 
Eve9
Minulla on lähipiirissä kaksi tällaista "yllätysraskautta". Molemmat nykyään yksinhuoltajia, ja lapsi on kärisnyt alusta asti siitä, että miehen on ollut vaikea hyväksyä se, että hänet on tehty isäksi vasten omaa tahtoaan. Vaikka ap:n mies olisikin niin sinisilmäinen ja luottavainen, että uskoisi ap:n selityksiä, niin miehen äiti, ap:n äiti ja muut naispuoliset ihmiset siinä lähellä eivät ole. Omasta kokemuksesta tiedän, että on erittäin vaikea teeskennellä olevansa iloinen toisen raskaudesta, kun on päivänselvää, että se on tehty kylmän harkitusti ja itsekkäästi, ja satuttaa miestä ehkä enemmän kuin mikään muu voi satuttaa. Myöhemmin sitten paljastui se, minkä me kaikki naiset olimme jo tienneetkin; pillerit oli jätetty pois kertomatta siitä miehelle.

Miksi ap edes ajattelet tuollaisia? Miksi haluat pilata teiltä elämänne parhaimman yhteisen asian; odotetun ja toivotun raskauden yrittämisen, yhdessä haaveilemisen, odostusajan ja lopulta uuden elämän vastaanottamisen? Miksi ylipäänsä ottaa riskiä, että kaikki meneekin pieleen, ja saatat tähän maailman yksin lapsen, joka on ikuisesti sinulle katkera siitä, että pilasit omalla itsekkyydelläsi hänen oikeutensa ehjään perheesene ja hyvään isäsuhteeseen?

Nyt jäitä hattuun ja pois tuollaiset lapselliset ajatusleikit. Jos et luota itseesi sen verran, että hoitaisit ehkäisyn, hae ehkäisylaastari tai keskustele lääkärin kanssa sellaisesta ehkäisymuodosta, josta sinun ei tarvitse päivittäin huolehtia. Usko pois, kun mies sitten on valmis tekemään kanssasi lapsen, olet erittäin iloinen, ettet pettänyt hänen luottamustaan. Kaiken sen energian, minkä nyt pistät vahinkoraskaudesta haaveiluun, voit pistää parisuhteenne rakentamiseen. Se on parasta pääomaa, mitä tulevan lapsesi varalle voit kerätä.
 
täh?
Mä käsitin ap:n kysymyksen myös "yllätys äidin" tavoin, eli että ap ei ole suunnitellut raskautumista miehen selän takana, mutta pohtii miehen suhtautumista, jos sattuisi vahinko. Suurin osa vastaajista on kuitenkin käsittänyt ihan toisin... Olis kiva kuulla, miten päin ap asian oikeasti tarkoitti!

Pahoittelen, että omia kokemuksia ei ole.. Mutta yksi kaveri tuli raskaaksi lyhyestä suhteesta, kun ehkäisy petti. Mies ei ollut valmis isäksi, mutta nainen halusi pitää vauvan, ja elää nyt onnellisena yh:na.
 
Ehkäisylaastarista
Tuttavani meni lääkärille, uusimaan ehkäisylaastarinsa. Eipä uusittukkaan, hän oli kolmannella kuulla raskaana. Laastarin aikana (puoli vuotta) ei hänellä tullut varsinaisia kuukautisia, vain pientä tuhrua, joten ei ollut edes ajatellu moista.
Yllätys oli suuri, sekä hänelle että miehelle, he kun eivät olleet edes ajatelleet perustaa perhettä vielä.
Päätös piti tehdä pian, vaikeaa se oli, eniten tulevalle äidille. Pelkona oli myös lapsen terveys, kun raskaudesta ei oltu tiedetty.

Tämä lapsi on nyt 1,6v ja hänellä on onnelliset vanhemmat.
 
realistinen vastaus ap:lle
Voihan täällä kertoa hyviä ja huonoja kokemuksia asiasta, mutta ne eivät kerro MITÄÄN siitä, miten juuri sinun miehesi tulisi reagoimaan yllätysraskauteen. Siihen vaikuttaa paitsi perusluonne (miten yleensä suhtautuu yllättäviin/hallitsemattomiin tilanteisiin) myös se, haluaako hän ylipäätään lapsia, millainen elämäntilanne on, miten sitoutunut hän on sinuun jne.ym.
 
Eve9
AP:n kysymyksessä sana "yllätysraskaus" oli laitettu lainausmerkkeihin. Minä tulkitsen sen niin, että silloin tuo yllätys on yllätys vain miehelle. Koska kyseessä on oikeasti vakava asia, niin siksi minä ainakin vedin herneet. Käykääpä juttelemassa lastensuojelutyötä tekevien ihmisten kanssa, niin kuulette että kyllä nämä ylläriäidit on heille tuttu ihmisryhmä. (Ja tämä ei ole ap:lle suunnattua, vaan yleinen toteamus.)

On toki ihmisiä, joille nuo "yllätykset" kuuluvat osana elämään eikä se heitä hetkauta. Jos ehkäisyä ei käytetä, ei lapsi tietenkään ole mikään yllätys, vaan luonnollinen lopputulos.:)
 
satunnainen*
Eikös tuo ap nyt puhunut yllätysraskaudesta nimenomaan, eikä mistään kylmästi salaa mieheltä-projektista. Toden totta yllätyksiä voi sattua, itse olen tullut kerran pillereitä syödessä raskaaksi! Eipä ollut kyllä käynyt pienessä mielessäkään, että niin voisi käydä. Se pieni meni kyllä sitten kesken. Kannattaako aina hyökätä niin kovasti, jos toinen ihan viattomasti moisesta aiheesta kirjoittaa!!
 
Wilma80
Tässänhän vain kyselin ko. asiasta, kun kiinnostaa tietää kun näitä ylläreitä- ystävä ja tuttavapiirissä näyttää tapahtuvan...En ksokaan sanonut, että itseni kohdalla näin olisi. Oma mieheni tiedostaa täysin mitä voi tapahtua jos harrastaa seksiä ilman ehkäisyä. Emmekä ole vielä tietääkseni raskaana...Tämä oli vain mielestäni mielenkiintoinen kysymys...Kylläpäs olette nopeita vetämää johtopäätöksiä.

Hyvää viikkoa teille kuitenkin!
 
Wilma80
Alkuperäinen kirjoittaja Eve9:
Vaikka ap:n mies olisikin niin sinisilmäinen ja luottavainen, että uskoisi ap:n selityksiä, niin miehen äiti, ap:n äiti ja muut naispuoliset ihmiset siinä lähellä eivät ole. Omasta kokemuksesta tiedän, että on erittäin vaikea teeskennellä olevansa iloinen toisen raskaudesta, kun on päivänselvää, että se on tehty kylmän harkitusti ja itsekkäästi, ja satuttaa miestä ehkä enemmän kuin mikään muu voi satuttaa. Myöhemmin sitten paljastui se, minkä me kaikki naiset olimme jo tienneetkin; pillerit oli jätetty pois kertomatta siitä miehelle.

Miksi ap edes ajattelet tuollaisia? Miksi haluat pilata teiltä elämänne parhaimman yhteisen asian; odotetun ja toivotun raskauden yrittämisen, yhdessä haaveilemisen, odostusajan ja lopulta uuden elämän vastaanottamisen? Miksi ylipäänsä ottaa riskiä, että kaikki meneekin pieleen, ja saatat tähän maailman yksin lapsen, joka on ikuisesti sinulle katkera siitä, että pilasit omalla itsekkyydelläsi hänen oikeutensa ehjään perheesene ja hyvään isäsuhteeseen?

Nyt jäitä hattuun ja pois tuollaiset lapselliset ajatusleikit. Jos et luota itseesi sen verran, että hoitaisit ehkäisyn, hae ehkäisylaastari tai keskustele lääkärin kanssa sellaisesta ehkäisymuodosta, josta sinun ei tarvitse päivittäin huolehtia. Usko pois, kun mies sitten on valmis tekemään kanssasi lapsen, olet erittäin iloinen, ettet pettänyt hänen luottamustaan. Kaiken sen energian, minkä nyt pistät vahinkoraskaudesta haaveiluun, voit pistää parisuhteenne rakentamiseen. Se on parasta pääomaa, mitä tulevan lapsesi varalle voit kerätä.
Kuka tai mikä on ap??? Tarkoitin tokassa viestissä siis, että kysymys koskee sellaisia naisia jotka ovat vakkarisuhteessa. Ei siis yhden illan juttuja...Ja jälleen kerran en ole itse jättämässä salaa mitään ehkäisyä pois kun en edes mitään käytä. Ja sen tietää mies....Ehkä kysymys on huonosti kirjoitettu kun heit tulee niin kärkästä tekstiä...??

 
Tylsimys
Alkuperäinen kirjoittaja Eve9:
AP:n kysymyksessä sana "yllätysraskaus" oli laitettu lainausmerkkeihin. Minä tulkitsen sen niin, että silloin tuo yllätys on yllätys vain miehelle.
Kyllä minäkin nuo lainausmerkit ymmärsin nimenomaan niin, että "yllätys" on yllätys miehelle, muttei niinkään naiselle. Ja olen siinä tapauksessa todellakin sitä mieltä, että sellaista ei tehdä sille kaikkein rakkaimmalle henkilölle. Tietty, minä pidän miestäni kaikkein rakkaimpana ihmisenäni, en tiedä miten muut tästä ajattelevat. Jos taas mies vallan hyvin tietää, ettei ehkäisyä käytetä, muttei vaivaudu itsekään sen suhteen mitään tekemään, on hänen ihan turha vedota siihen, ettei ole muka valmis lapsentekoon. Eikä raskaus todellakaan voi olla nykymiehelle silloin yllätys enää edes lainausmerkeissä. Hankkikoon ehkäisyn sitten, jos ei lasta todella halua!

 
eräs yllättynyt
Meillepä sattui niin onnellisesti että olimme mieheni kanssa jo vuosia toivoneet vauvaa. Lapsia meillä on jo kaksi mutta halusimme kolmannen. No sitä ei sitten kuulunut ja vuodet kuluivat. Myimme kaikki lasten vanhat tavarat ja aloimme suunnitella elämää eteenpäin. Matkustelemista jo aika isojen lastemme kanssa jne... Hautasimme ajatuksen vauvasta ja sitten PAM olinkin raskaana. Tottahan tiedämme aikuisina ihmisinä, että ilman ehkäisyä VOI tulla raskaaksi, mutta jotenkin ajatus unohtui koska niin kauan tosissaan yritimme lasta eikä sitä tullut, joten meille tämä raskaus oli todellinen yllätys. Ja mieheni reaktio oli YLLÄTTYNYT. Hetken mietimme asiaa, ja elämämme saamaa yllättävää käännettä. Ja täytyy sanoa että me ainakin myös siis mieheni oli iloinen tästä uudesta tulevasta perheenjäsenestä. Nyt onkin edessä taas vauva perheen arki, vanhemmat lapsemme ovat siis jo koulussa, ja se kaiken tavaran määrä mitä olemme joutuneet taas ostamaan, sängyt, istuimet ja kaikki vaatteet... Mutta silti niin ihanaa.
 
Neti
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma80:
Hei, mua kiinnostaisi kuulla, että millaisia reaktioita on tullut teidän miehiltä jos on sattunut tällainen "ylläriraskaus". Ja siis sellaisessa tilanteessa, että mies ei ole ollut valmis vielä, mutta te naiset olette...Olette siis olleet ilman ehkäisyä tai vaikka ehkäisy pettänyt...

Kertokaapa positiivisia ja negatiivisia reaktioita ja mitä sitten tapahtui...Miten kauan oli järkyttynyt ja muuttuiko sitten iloksi????
Kyllä minunkin mielestä lainausmerkit ovat lainausmerkit ja yleistynyt tapa on ollut puhuessaankin näyttää sormilla lainusmerkkiä jos ei ole ihan tarkoittanut sitä mitä sana tarkoittaa. Eli yllätys on yllätys ja "yllätys" on ikäänkuin se olisi yllätys eli joku tietää asiasta kuitenkin sen oikean laidan.
Mutta eipä tuosta nyt sen kummemmin tarvitse kiistellä. Kiva lukea erilaisia kommentteja tämänkin asian tiimoilta.
Itse eksyin sivuille kun kuumeissani kulutan aikaa vauvajuttuja lukien. Odottelen taas jälleen kuukautisten jälkeen, että pääsemme uudelleen kokeilemaan. Jospa tällä kierrolla tärppäisi.
 
Argh.
Alkuperäinen kirjoittaja Säälin miestäsi:
Siis, etpä todellakaan arvosta etkä kunnioita miestäsi, jos voit kuvitella tekeväsi jotain tuollaista hänen selkänsä takana.
Alkuperäinen kirjoittaja EI SANONUT tekevänsä tuommoista. Lueppa vähän tarkemmin......ihme että oletetaan heti....
 

Yhteistyössä