Vauva "yllätyksenä" parisuhteeseen-miehen reaktio??

  • Viestiketjun aloittaja Wilma80
  • Ensimmäinen viesti
Jatkaa vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen argh:
Älykästä kaivella näin vanhoja keskusteluja.
Oon ollut pitkään poissa täältä kun rupesi ärsyttämään ihmsiten kärkkäys tuomita ja teilata muita.

Se myös ärsyttää, että jos joku kysyy jotakin ja siitä kehkeytyy kiinnostava keskustelu, vaikka ei ihan aiheesta ja joskus juontaen jostakin väärinkäsityksestä, niin sekin ollaan heti teilaamassa.

Ihan riippumatta siitä aikoiko ap hankkiutua raskaaksi "vahingossa" vai vahingossa, on keskustelu nimenomaan näistä "vahingoista" ollut mielestäni hyvää ja ajatuksia herättävää luettavaa.

Josko voitaisiin olla vähän vähemmän tuomareita toisillemme? Eikö maailma ole tarpeeksi ikävä paikka muutenkin...
 
tilastollisesti..
Jos on sata naista ja kaikki harrastavat seksiä niin yksi naisista tulee raskaaksi ehkäisystä huolimatta.

VARMUUSVERTAILU

Ehkäisymenetelmien varmuutta kuvataan Pearlin indeksillä: moniko sadasta naisesta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi?

Hormonikierukka 0,1

Ehkäisykapseli 0,1-0,5

Ehkäisyrengas 1

Ehkäisylaastari 1

Kuparikierukka 1-2

Yhdistelmäehkäisypilleri

- ihanteellinen käyttö 1

- tavanomainen käyttö 2-3

(pillereitä unohtuu ottaa)

Minipilleri 1-3

Kondomi

- ihanteellinen käyttö 2-3

- tavanomainen käyttö 5-15

Ehkäisypuikko

- ihanteellinen käyttö: 1-5

- tavanomainen käyttö: 20

Jälkiehkäisytabletit ehkäisevät oikein käytettynä 85 prosenttia raskauksista.

Naisen sterilisaatio pettää noin 0,4 prosentissa tapauksista, miehen 0,15 prosentissa.

 
huijausta hesassa..
mä narrasin mun miestä yks päivä sanomalla et oon raskaana vaikken ole. miehen eka sana: "eikä". Halusin testata,no ehkä vähän kiusatakkin. :) Meillä on pieni vauva, ja ollaan suunniteltu et hankitaan kaks lasta, mut parin vuoden ikäerolla. Esikoisemme on erittäin helppo lapsi, nukkuu yöt eikä turhista kitise. Mulla painaa jo vauvakuume vaikka hetki sitten vielä ajattelin et kaks vuotta on hyvä ikäero, en jaksais heti uutta raskautta.. Emme kuitenkaan käytä juuri nyt ehkäisyä. Olen pari kertaa asiasta sanonut miehelle, et no pitäskö sitä kumia alkaa käyttään. Mies sano viimeks pari viikkoa sitten että täytyy varmaan ruveta käyttään kumia joo kun katteli mun siskon mahaa, mun sisko ja sen mies oli käymässä ja sisko on raskaana. No, edelleen touhut jatkuu ilman mitään ehkäsyä. Koska mua ei uusi raskaus enää haittaa,miksi mä huolehtisin ehkäsystä? Jos mies ei vielä jaksa uutta vauvaa, haluaa vähän hengähdystaukoo,niin eikö ole hänen asiansa huolehtia? Toisaalta,mikä yllätysvauva se silloin olisi kun kerta kumpikin osaa sen verran biologiaa.. Mä en ala sitä kumia käärimään siihen varteen,musta se on miehen homma, kun olen asiasta sanonut kuitenkin jo useesti.. Eikä vauva olisi myöskään "yllätysvauva".
 
no jopas on.
No miksi ihmeessä säkirjotat tänee kun tilanteenne ei selvästikään ole ap:n kanssa verrattavissa? Teillä on jo vauva ja toinen suunnitelmissa. Et liity tähän ketjuun mitenkään.
 
justiinsajoo
Kai nyt kaikille on selvää, että yllätysraskaus - lainausmerkeissä tai ilman -tarkoittaa raskautta, jota ei oltu suunniteltu, mutta kaikki tiedostavat (tai ainakin pitäisi) sen mahdollisuuden. Siksi ajattelin ap:n käyttävän lainausmerkkejä, että eihän minkään raskauden pitäisi olla varsinainen yllätys kellekään, joka seksiä harrastaa (ehkäisyllä tai ilman tai jopa lapsettomuusdiagnoosin saatuaan). Silloin on vaan totuttu puhumaan yllätysraskaudesta, kun sitä ei ole suunniteltu etukäteen. Väänsinkö nyt rautalangasta tarpeeksi;)
 
Sävyeroja
justiinsajoo; niin, noita lainausmerkkejä voi käsittää eri tavoin. Minusta niiden merkitys on selvä. Vrt; avasin vahingossa miehelle tulleen kirjeen / avasin "vahingossa" miehelle tulleen kirjeen. Sattuuhan sitä vahinkoja - tavallisesti niitä vaan ei yritetä edesauttaa. Mutta, jokainenhan sitten kantaa myös itse sen vastuun näistä vahingoista...ja se niitten ikävä puoli on, että kun niitä usein ei ole mietitty riittävän pitkälle, niin sitten niitä yllätyksiä vasta elämässä piisaakin pitkäksi aikaa.

Ps: jos minun mieheni olisi ihan vaan "vahingossa" unohtanut vaikkapa laittaa kortsun, ja ihan vaan "vahingossa" unohtanut minullekin siitä kertoa, vaikka en haluaisi lasta, niin minusta sitä voisi verrata lähes raiskaukseen. Se on toisen luottamuksen hyväksikäyttöä. Ei se ole pienempi rikos, vaikka se oiskin mies, jota käytettäisiin hyväksi.
 
huijausta hesassa..
"No miksi ihmeessä säkirjotat tänee kun tilanteenne ei selvästikään ole ap:n kanssa verrattavissa? Teillä on jo vauva ja toinen suunnitelmissa. Et liity tähän ketjuun mitenkään."

Ai ne oli sun aamumurot joihin mä kusasin, sori! Mä taidan kuitenkin kirjottaa just sinne mihin mä ite tahdon enkä sinne mihin mun pitäs sun mielestä kirjottaa..
 
--neito--
Mun mielestä ei olisi reilua miestä eikä lasta kohtaan hommata itseään raskaaksi, mikäli mies ei halua lasta. Mielestäni on ihan turha spekuloida sillä, että muuttaisiko mies mielipidettään asiasta, kun saisi tietää sinun olevan raskaana. Joko hän muuttaisi tai sitten ei muuttaisi, mies yksin tietää kuinka ehdoton asiassa on. Eri asia on se, että tulisitko sitten ihan oikeasti vahingossa raskaaksi, koska se aivan mahdollista kun harrastaa seksiä ehkäisynkin kanssa. Se pitäisi kaikkien ainakin tiedostaa, että raskauden mahdollisuus on aina seksiä harrastaessa.

Painota kuitenkin sitä, että minä en rupeaisi miehen selän takana vehkeilemään asian suhteen. Se on toisen luottamuksen pettämistä, jos rupeaa väittämään, että huolehtii ehkäisystä, vaikka todellisuudessa ei huolehdi. Ainakin minä haluan lapselleni isän, joka haluaa alusta asti tulla isäksi. Isän, jolla on ollut mahdollisuus valita asia. Lapsella on taas oikeus, että hänellä on kaksi vanhempaa, jotka haluavat hänet ja rakastavat häntä alusta asti. Jokainen lapsi on ainutlaatuinen, ja tarvitsee vanhemmat, jotka rakastavat häntä ehdoitta ja aina.
 
lirpun larpun
Hmm, meillä raskaus oli tavallaan "yllätysraskaus". Mulla oli vauvakuume, miehellä ei, mutta silloin tällöin jätettiin ehkäisy pois ja vähän naureskeltiin, että tuleekohan sieltä nyt meille perheenlisäystä. Mieskin siis oli tietoinen näillä kerroilla, että raskautuminen on mahdollista.

Kun saimme tietää, että olin raskaana, mies ei oikeastaan ollut siitä ensin kovin hyvillään, vaan oli aika shokissa suorastaan. Tätä kesti ehkä muutaman viikon (ja taisipa kerran ehdottaa aborttiakin, mihin en olisi mistään hinnasta suostunut). Raskaus eteni ja mies tottui ajatukseen, ja kun vauva syntyi, mies oli aivan myyty:))) Edelleen meidän pieni taapero on iskän pieni silmäterä:D
 
justiinsajoo
Minusta lainausmerkkien käyttäminen noin yleensä, tarkoittaa juurikin sitä, kuten Sävyeroja kirjoitit.Niillä siis halutaan kertoa lukijalle, ettei asia ollutkaan kirjaimellisesti niin, vaan oikeastaan päinvastoin. Esimerkkinä käynee vaikkapa mainitsemasi tapaus: Vrt; avasin vahingossa miehelle tulleen kirjeen / avasin "vahingossa" miehelle tulleen kirjeen.

Yllätysraskaus -sanana vaan on hieman asia erikseen. Nimittäin tätä sanaa on monilla palstoilla ja keskusteluissa haukuttu ylipäänsä typeräksi, koska raskaus ei vaan voi olla koskaan täysi yllätys, jos mies ja nainen harastavat seksiä. Neitseestäsyntyminen toki sitä olisi, mutta sitä ei tiettävästi ole ihmiselle tapahtunut kuin kerran......:)

Siis tiivistettynä.....mielestäni sana yllätysraskaus poikkeaa sanana monista muista sanoista, joissa käytetään lainausmerkkejä. Jos ap olisi aloituksessan kirjoittanut, että mitä mieltä olisitte jo tulisin "vahingossa" raskaaksi, niin siitäkin kuvastuisi se, ettei se olisi ollut oikeasti vahinko hänen puoleltaan, mutta "yllätysraskaudessa" voi olla nämä kaksi vaihtoehtoa. Joko ap tarkoittaa juuri edellämainittua, tai sitten kainostelee yllätysraskaus-sanan käyttöä siitä syystä, ettei mikään yhdynnän jälkeen tapahtunut raskutuminen voi olla "yllätys".
 
Wilma80
Voin alkuperäisen kysymyksen kirjoittaessani kertoa tasan mitä tarkoitin niin loppuu spekuloinnit. Eli kyselin sitä, että millaisia reaktioita on tullut miehiltä jos nainen on tullut raskaaksi eikä lasta ole varsinaisesti yritetty hankkia vaikka se olisi kuitenkin haaveessa jossain vaiheessa/ei olisi haaveissa. Olisi mielenkiitoista tietää.

Ystävilleni syntyi tällainen "krapulaseksin" tuloksena ja on olut tietty todella iloinen ylläri ja ylläri nimenomaan siksi, että häntä ei suunniteltu (ihan vielä).

Itse en ole ketään huijaamassa tms. kunhan kyselen...Meillä ei varsinaista "yritystä" ole vielä, mutta jos nyt tulisin raskaaksi (mitä itse toivon) olisi se mieluinen yllätys kummallekin, ja tiedän sen siksi, että luulimme kerran jo näin käyneen. Että näin meillä...mites teillä??
 
utelias ulla
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma80:
Meillä ei varsinaista "yritystä" ole vielä, mutta jos nyt tulisin raskaaksi (mitä itse toivon) olisi se mieluinen yllätys kummallekin, ja tiedän sen siksi, että luulimme kerran jo näin käyneen.
Ihan vaan uteliaisuudesta, miksei tässä tilanteessa voisi jo "yrittääkin"? Ts. jättää ehkäisyn pois :)
 
Huvittaa..
Minua huvitti kun nykyinen seurustelukumppanini (jolla on kaksi lasta ed.liitostaan) kertoi etteivät he edes varsinaisesti yrittäneet saada lasta/lapsia. Ne vaan tulivat. Joopa, niinhän ne "vaan tulevat". Kyllä siinä kohtaa on ehkäisy jätetty pois ja varsin todennäköisesti nainen jättänyt pillerit syömättä ja tullutkin sitten raskaaksi "ihan suunnittelematta". Tässäkin oli siis ilmiselvästi kysymys siitä että nainen päätti tulla raskaaksi ilman sen suurempia suunnitelmia keskustelematta asiasta miehen kanssa. Liitto natisi siinä kohtaa jo pahasti liitoksistaan ja selvästi tämä oli naisen viimeinen keino koittaa saada rippeet pelastettua. Erittäin väärä ja epäkypsä tapa. Eipä pelastunut liitto.
 
Eipä taida huvittaa vaan ketuttaa
Onpas sulla nyt tarinat! Mua huvittaa varmasti enemmän kuin sua. Luepas kirjotuksesti mahdollisimman neutraalisti. olet siis mustasukkanen exälle tai heidän lapsilleen, ja koitat epätoivosesti mustamaalata exää, joka tulee aina olemaan nyxäsi elämässä. Tai sitten miehesi on uskomaton puusilmä. Sillä ihan yhtä hyvin kuin nainen tietää etä voi raskautua, sen tietää mies. Yksi voi vielä olla vahinko, kaksi ei. Saman naisen kanssa vielä, heh. Kyllä sun miehesi on tiennyt raskauden mahdollisuudesta ihan täysin, ellei sitten ole peruskoulua keskeyttänyt ja täysin aivoton.

Hmm, ja jos liitto natisee noin monta vuotta, että ehtii raskautua, synnyttää, raskautua toisen kerran ja synnyttää, niin ei se kovin heikolta liitolta kuulostaa. Kuulostaa että siinä liitossa natisi pelkästään sängyn jouset!!!!!!!

Katsopa peiliin, kateus ei kaunista.
 
Pullaposken äiti
Ehkäisy petti (patentex oval ilman kondomia) sen lisäksi olin aikaisemmin saanut tuomion, että normaali hedelmöittyminen olisi kohdallani hyvin epätodennäköistä.

Kun kerroin olevani raskaana, mieheni sanoi ensimmäiseksi: "No tuo ei ollut hyvä juttu". Seuraavassa hetkessä päätimme, että lapsi tulee meidän elämäämme. Ajattelimme, että emme tule katumaan lapsen tekoa, toisin kuin lapsettomuus voisi jälkeenpäin harmittaa. Olimme aikaisemmin päättäneet elää ilman lasta, nyt en tiedä mitään ihanampaa kuin meidän oma pikku pullaposki.
 
MarkoMies
Nainen joka tahallaan jättää esim. pillerit pois ja hankkiutuu raskaaksi menettää samalla luottamuksen täydellisesti eikä sitä luottamusta saa takaisin.
Sellainen nainen on petollinen, pettävä myös muissa asioissa ja nyky aikana jos joku väittää ehkäisyn pettäneen on juntti tai valehtelija. Pitää reilusti kertoa haluavansa lasta ja ilmoittaa siitä miehelle. Ilmoittaa etten jatkossa syö pillereitä, ja silloin mies itse voi päättää onko valmis haluamaan lasta vai ei. Kondomit on keksitty.


 
isäksi tuleva..
Miksi ihmeessä kaikki syyttävät miehiä jos ei käytä ehkäisyä? koska yhtälailla nainen voi käyttää ehkäisyä ja jos niin on sovittu että nainen käyttää ehkäisyä (e-pillerit). Ja jos nainen salaa jättää pillerit syömättä niin mielestäni nainen on silloin täys imbesilli!

Olen itse juuri saanut tietää tulevani isäksi ja vahingossa. eli ei siis ole kyse mistään pillerien pois jättämisestä eikä mistään...
 
muumineiti
Hei, mua kiinnostaisi kuulla, että millaisia reaktioita on tullut teidän miehiltä jos on sattunut tällainen "ylläriraskaus". Ja siis sellaisessa tilanteessa, että mies ei ole ollut valmis vielä, mutta te naiset olette...Olette siis olleet ilman ehkäisyä tai vaikka ehkäisy pettänyt...

Kertokaapa positiivisia ja negatiivisia reaktioita ja mitä sitten tapahtui...Miten kauan oli järkyttynyt ja muuttuiko sitten iloksi????

No, minulla itselläni kävi niin, että käytin säännöllisesti pillereitä. Olin käyttänyt niitä jo vuoden. Kyllä mieheni puhui että sitten joskus hankitaan lapsia, kun siihen ollaan valmiita ja olin samaa mieltä, mitä siitä turhia kiirehtii.
Kuitenkin kävi niin, että vahingossa sitten pamahti. Ihmettelin kun menkkoja ei kuulunut ajallaan ja tuli raskauteen viittaavia oireita ja jopa unia. Lopetin pillereiden käytön ja tein testin joka näytti plussaa. Kerroin asiasta ensimmäisenä miehelleni enkä halunnut että kukaan saa tietää siitä ihan pian. Sanoin miehelleni että mieti asiaa rauhassa ja mietitään sitten mitä tehdään. En missään nimessä hyväksy aborttia, mutta tein miehelleni varsin selväksi sen, mutta myös sen että kuuntelen hänenkin mielipidettään. Sanoin myös että hänen on ajateltavaa asiaa erittäin tarkkaan, koska olimme suunnitelleet, että mahdollisimman nuorina kuitenkin lapset hankitaan, eli 1-3 vuoden päästä. Eli miksi periaatteessa keskeyttää nyt, jos sitten lapsi kuitenkin hankitaan vuoden päästä.
Mies ymmärsi että asia oli viimekädessä minun päätettävissäni ja oli iloinen siitä, että kysyin hänenkin mielipidettään. Hän mietti pitkään ja hartaasti, mietimme kaikkia mahdollisuuksia, aborttia, adoptiota ja lapsen pitämistä ja niiden seurauksia.
Sitten päätettiin että annetaan sen lapsen nyt kuitenkin tulla. Olin silloin 18. Ja hyvin kaikki on sujunut. Mutta miehelle aina kannattaa puhua rehellisesti, en usko että kukaan haluaa sellaista pommia elämäänsä, ja varsinkin jos selviää että lapsi on pantu alulle häneltä salaa. Se on kuitenkin myös miehen lapsi, ja siksi on kuunneltava häntäkin. Uskokaa pois, säästätte sillä suhdettanne!
 
Viimeksi muokattu:
325235
Hei, mua kiinnostaisi kuulla, että millaisia reaktioita on tullut teidän miehiltä jos on sattunut tällainen "ylläriraskaus". Ja siis sellaisessa tilanteessa, että mies ei ole ollut valmis vielä, mutta te naiset olette...Olette siis olleet ilman ehkäisyä tai vaikka ehkäisy pettänyt...

Kertokaapa positiivisia ja negatiivisia reaktioita ja mitä sitten tapahtui...Miten kauan oli järkyttynyt ja muuttuiko sitten iloksi????
No, kuvitelkaapa ihmiset nyt tilanne toisin päin. Olisiko mukavaa jos miehenne pamauttaisi pennun jonkun kanssa teiltä salaa ja toisi sen sitten kotiin ja sanoisi että tässä tämä nyt sitten on, halusit tai et. Miltä se nyt sitten tuntuu ja mitä se tekee luottamukselle?!
 
Viimeksi muokattu:
Bete
Se, että jättää ehkäisyn pois toiselle siitä kertomatta ja näin hankkiutuu raskaaksi, on kyllä törkeimpiä temppuja mitä voi tehdä. Mielestäni tuollainen isäksi pakottaminen on törkeämpää kuin se, että nainen hankkisi lapsen jonkun toisen kanssa. Sen takia miehelle on melko vaarallista lyöttäytyä yhteen kovin vauvakuumeilevan naisen kanssa, jos ei itse vielä halua lapsia. Paitsi, jos mies itse huolehtii ehkäisystä (myös).
 
nixiex
Alkuperäinen kirjoittaja Pullaposken äiti;8841490:
Ehkäisy petti (patentex oval ilman kondomia) sen lisäksi olin aikaisemmin saanut tuomion, että normaali hedelmöittyminen olisi kohdallani hyvin epätodennäköistä.

No tuossahan siis ei oltu ehkäisyä käytetty (Patentex Oval yksinään), joten vahingosta ei voida puhua.

Lähipiirissäni on sattunut 3 vahinkoa, 1 pillereiden aikana (unohdettu ottaa pilleri eikä lisäehkäisyä käytössä joten tämäkään ei mielestäni ole "oikea vahinko") ja 2 kondomiehkäisyllä. Kaikki parit menivät yksiin, jopa he, jotka olivat tunteneet toisensa kuukauden, 1 pari olikin jo ennestään naimisissa ja 1 pari meni naimisiin kun lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen. Kuukauden tuntenut pari erosi kun lapsi oli n. vuoden ikäinen, tätä edelsi miehen jatkuva pettäminen. Naimisissa ollut pari on eronnut kun kumpaakin kiinnosti muut asiat kuin lapsi enemmän. Nyt kersa on heittopussina vanhempien ja sukulaisten ja kaverien välillä kun kukaan ei oikein halua sitä hoitaa. Naimisiin lapsen tulon jälkeen mennyt pari on kriisissä, eropaperit tod.näk. lähtevät vetämään kesään mennessä. En tiedä olisko yksikään näistä pareista yksissä edes ilman lasta, mutta nyt siis kaikki pariskunnat eronneet ennen kuin lapsi täyttää 3v.
 
joanna
jo on kummia mieheiä, jos ehkäisy jätetään naiselle.. jos itse ei isäksi haluta. voi mies pitää huolta ehkäisystä jos ei ole yllätyksiin varautunut, miksi ehkäisy vain naisten vastuulla, en ymmärrä
 
nixiex
jo on kummia mieheiä, jos ehkäisy jätetään naiselle.. jos itse ei isäksi haluta. voi mies pitää huolta ehkäisystä jos ei ole yllätyksiin varautunut, miksi ehkäisy vain naisten vastuulla, en ymmärrä
Niin no, miehet (ja monet naisetkin) usein pitävät kortsua hankalana ja fiiliksiä vievänä. Suurin osa miehistä ei myöskään ikinä tosissaan mieti vahingon mahdollisuutta, vaan paksuksi pamahtamista ja seurauksista eroon hankkiutumista pidetään täysin naisten juttuna. Olen itse 26v ja olisin tähän ikään mennessä tekaissut helposti kymmenkunta kakaraa - miehet yksinkertaisesti eivät kysy naiselta ehkäisystä vaan luottavat siihen, että kyllä se eukko tekee abortin tai hoitaa kersan yksinään. Miehet ovat keskimäärin hyvin passiivisia ehkäisyn suhteen - kun se ämmä nyt pamahti paksuksi niin kai sitä pentua on joskus pakko katsoa jne..Harva mies aktiivisesti haluaa lapsia, lapsentekoon ryhdytään, koska "ämmä haluaa vauvan". Ja mikäs siinä miehellä onkaan ollessa kun aina voi lähetä menemään jos kotileikki ei kiinnostakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä