Vauva yöhoitoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuori äiti

Vieras
Haluaisin kysellä kokemuksianne vauvan yöhoitoon laittamisesta. Minkä ikäisenä olette vauvanne sellaiseen antaneet? Minulla on kolmekuinen poika ja minun siskoni ilomielin ottaisi hänet hoitoon yönkin yli mutta minua vähän jännittää että miten se onnistuu. Pelkään että jos lapsi vaikka yöllä alkaa kovasti äitiään kaipaamaan. Vai voiko noin pieni vielä kaivata vierelleen juuri sitä äitiä kun siskokin kovasti häntä rakastaa ja osaa kyllä hyvin hoitaa ja lohduttaa. Ja toinen on se imetys, lapsi on täysimetyksellä mutta hyvin voisin korviketta kerran antaa. En kyllä vielä tiedä miten tuttipullosta ottaa mutta se täytyisi tietysti ensin tarkistaa.
Eli miten pienenä olette hoitoon antaneet ja kuinka on mennyt? Kaipasiko lapsi äitiään?

Toisaalta voi olla että en sitten kuitenkaa näin pienenä uskalla antaa, minulla vain on elämässäni tällä hetkellä hyvin vaikea jakso meneillään joten sisko tarjoutui näin auttamaan että saisin levätä ja miettiä asioitani rauhassa hetken. Kiitos vastanneille!

Moi!
Minäkin annoin esikoiseni ekan kerran yöhoitoon juuri siskolleni! Luotin häneen, vaikka onkin nuorempi ja silloin vielä lapseton. Lypsin tuttipulloon jääkaappiin maitoa ja lisäksi oli korviketta. Vauva ei kyllä oikein tykännyt juoda tuttipullosta, söi siis tavallista vähemmän mutta ei ollut itkuinen kuitenkaan. Ei ollut ollut mitään ongelmia!

Voit hyvin antaa tuon ikäisen siskollesi hoitoon. Varsinkin, jos sinulla on paljon pohdittavaa ja tarvitsisit hetken omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoiuhj:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisu09:
Alle puolivuotiasta vauvaa ei suositella annettavaksi yöhoitoon että joutuisi olla erossa äidistään. Saattaa jäädä pahoja traumoja.

Miksi ihmeessä nostit KOLMA vuotta vanhan ketjun????

Niin juuri. Sitäpaitsi tuo "sääntö" alle puolivuotiaan yöhoidosta ei todellakaan pidä paikkaansa. Johan sitä oltaisiin tässä jokainen tosi traumatisoituneita ihmisiä kun joskus on nukuttu rakkaan tädin tai mummun hoidossa tilapäisesti. :D

Jos nyt jaksaa palata aiheeseen vielä kerran(tämäkin taitaa olla aihe jota jotkut jaksaa vatvoa uudelleen ja uudelleen) niin terve järki sanelee aika pitkälle mitä lapsen kanssa voi tehdä ja sitten jokainen tekee niitä itsenäisiä päätöksiä mitkä sopivat juuri omalla kohdalla parhaiten.

Itse olen muutaman kerran(tyttö jo 3½ v ja poika 1½v) halunnut nukkua kunnolla kun univelka on loputon ja lapseni ovat olleet mummulassa mummun japapan hoidossa yötä myöten alle vuoden ikäisinä molemmat silloin tällöin. Yksikin yö antaa uutta voimaa. Voin luottaa isovanhempiin täysin ja lapsetkin ovat olleet iloisia yökylässä vaikka olivatkin niin pieniä. Nyt isompi jo oikein vaatii että pitää päästä mummun ja papan luokse yöksi!

Jos on menoa, esim. meillä oli ystäväni hääjuhlat kun lapset olivat pieniä, niin lapsille järjestettiin tietenkin yöhoito ruokineen. Jos on imettävästä pikkuisesta kyse niin korviketta voi antaa tai lypsää omaa maitoa varastoon. Ja sen jälkeen lopettaa huolehtimisen ja nauttia vähän harvinaisesta vapaa-ajasta!

Ja entäs, jos alle puolivuotias joutuu olemaan sairaalassa. Meidän 2-viikkoinen oli viikon verran sairaalassa. Siellä sanottiin, että tilanahtauden takia alle puolivuotiaiden lasten vanhempien ei toivota yöpyvän osastolla. Päivisin osastolla sai olla tietysti ihan oman jaksamisensa mukaan. Hoitajat hoitivat lapset öisin ja vauvoja ei siellä jätetty huutamaan. Luulisin, että jos perushyvinvoinnista huolehditaan, niin vauvalla ei ole mitään hätää muutamaa yötä poissa kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kooip:
Ja entäs, jos alle puolivuotias joutuu olemaan sairaalassa. Meidän 2-viikkoinen oli viikon verran sairaalassa. Siellä sanottiin, että tilanahtauden takia alle puolivuotiaiden lasten vanhempien ei toivota yöpyvän osastolla. Päivisin osastolla sai olla tietysti ihan oman jaksamisensa mukaan. Hoitajat hoitivat lapset öisin ja vauvoja ei siellä jätetty huutamaan. Luulisin, että jos perushyvinvoinnista huolehditaan, niin vauvalla ei ole mitään hätää muutamaa yötä poissa kotoa.

Juuri näin. Perushyvinvointi kun on kunnossa niin lapsi kestää tilapäisen eron vanhemmistaan. Moni pikkuinen on joutunut sairaalaan ihan jo vauvana eikä siitä ole koitunut heille sen suurempaa traumaa. Itse olen jättänyt lapsiani mummoille hoitoon jopa yksi ja alle puoli vuotiaasta lähtien. Molemmat mummot ovat hoitaneet hyvin ja lapset ovat olleet hyvin tyytyväisiä kun olen heidät saanut takaisin kotiin.

Monet kokemattomat äidit ovat ehkä vähän turhankin hysteerisiä lastensa hoitoasioissa. Varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa. Mutta kyllä se kokemus tuo sopivaa rentoutta asiaan ja varsinkin sitten kun lapsia tulee lisää on kaikki hoitoapu todella tervetullutta. Pääasia etttä hoitajat ovat täyspäisiä ja luotettavia!

Mielipiteitä ja tilanteita on niin monia kuin on vanhempiakin. Toiset eivät millään laittaisi lasta hoitoon, ei vaikka lapsi olisikin jo iso ja toiset taas laittavat jo ennen vuoden ikää. Ehkä siihen vaikuttaa myös vanhempien ikä esim. etteivät he enää tarvitse niin paljon yhteistä tai omaa aikaa kuin nuoret vanhemmat. Itse kuulun nuoriin vanhempiin. Olen kohta 20-vuotias ja mieheni 21. Lapsemme on ollut yökylässä 4kk ikäisestä asti, aina 2 kk välein. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, koska se ei ole kovin usein ja isovanhemmat ovat lapselle tuttuja (näkee heitä joka päivä). Ehkä asiaan vaikuttaa myös se, että 3kk sen jälkeen, kun täytin 18 lapsi ilmoitti tulostaan, joten en ehtinyt kunnolla nauttia siitä ajasta. Yöhoito on myös hyvä sen takia, että saa itse nukkua ja ladata akkuja niin jaksaa paremmin olla lapsen kanssa. Yhteistä aikaa meillä on ollut myös 1 kerran viikossa noin 3 tuntia jolloin on ehtinyt tehdä niitä asioita mitä lapsen kanssa ei voi esim. elokuvateatterit ja ravintolat yms. Ymmärrän toki, että joku voisi ajatella tästä, että lapsi on ollut liian pieni, mutta mielipiteitä on niin monia kuin vanhempiakin ja kukaan toinen ei voi sanoa mikä on oikein tai väärin, lapsen vanhemmat tuntevat oman lapsensa parhaiten. Meidän lapsemme on nukkunut 4kk ikäisestä asti niin hyvin, että on herännyt vain 1 kerran yössä syömään ja nukahtanut heti sen jälkeen. Olemme myös vieneet hänet yökylään niin, että hän on mennyt heti yö unille ja aamulla hakeneet heti hänen herättyään. Lapselle tulee vierastus kausi, jolloin hänelle ei kelpaa kuin omat vanhempansa silloin häntä ei ainakaan pysty viemään yökylään varsinkaan jos isovanhemmat ja muut eivät näe häntä päivittäin ja ole hänelle tuttuja joten mielestäni yökyläilyt kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.

Ja meilä aloitettiin yökyläily, kun lapsi oli 1 v 11 kk. Nyt on jo 2,5 v ja menossa kohta toisen kerran hoitoon isovanhemmille yöksi. Muuten on ollut n. 3 t kerrallaan silloin tällöin. Hyvin on mennyt!

Minun kaksiviikkoinen lapseni leikattiin ja hän joutui olemaan sairaaalassa neljäsosan elämästään ennen toista ikävuotta. Yksin. Olin itse toisen kaksosen kanssa kotona, eikä meitä kaikkia olisi sairaalaan mukaan otettukaan, ei edes minua.

Traumoja? Ehkä, en tiedä. Elämä kolhii välillä, mutta niistä selvitään asia kerrallaan.