Vauva yökkäilee..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "TeeTee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"TeeTee"

Vieras
..tissillä. Imetän siis 5vkon ikäistä tyttöäni. On aina jotenkin huonomman otteen saanu oikeesta tissistä kuin vasemmasta. Saa sen kuitenkin taistelun jälkeen ja syö sitten hetken tyytyväisenä. Äsken imetin ensin tästä oikeasta kun oli jo niin täysi ja kipeä rinta ja tyttö söikin hyvin. Välillä röyhtäistiin ja tarjosin uudestaan rintaa. Tyttö otti sen suuhunsa mutta vetäisi itseään poispäin ja yökkäsi?! Tätä on tapahtunu aiemminkin.
Vasemmasta rinnasta kuitenkin söi kun sen hetiperään tarjosin. Nyt kyllä pelotta että onko mun rinnassa jotain häikkää ja maito maistuu vauvasta pahalta? Syöpä jopa?!
Tissiä vihloo välillä kainalon puolelta tosi inhottavasti mutta mistä sitä nyt imettäessä tietää mitä mikäkin vihlaisu tarkoittaa kun rinnat muutenkin kipeät ja turpeat..?On vihlonut vasentakin..
Mä olen koko ikäni pelännyt syöpää ihan kamalasti,lähisuvussa sitä ei kuitenkaan ole,mutta eipähän se syöpää estä tulemasta. Sekin vielä kun mulla on 3-4pvää kestävä flunssa 3-4-vkon välein nykyään.. Ennen raskautta oli harvoin flunssassa.

Voi hyvä helvetti sentään!!! Miten mä nyt yöni nukun? Rintaan jäi kyllä hieman jomottava tunne imetyksen jälkeen. Voi paska. Mä kyllä kuolen ihan oikeesti jos diagnoosin saan.. Miks pitää olla jotain syöpiä olemassa?!
Oisko jollakulla muuta kokemusta kerrotusta vauvan yökkäilystä?

Niin. Mutta on niin väärin jos pienen vauvan äidillä on syöpä. Puhun nyt yleisesti,en pelkästään säälisi omaa kohtaloani jos mahdollisesti syöpä löytyisi. Onpa kiva nyt kun kellokin jo sen verran ettei tänään enää lääkärille pääse ja huomiseen pitäs pystyä odottelemaan muka :(

maistapa ite sitä maitoa vaikka yököttävältä ajatus tuntuu, mulla oli itellä rintatulehdus kun imetin ja maito maistu pahalta, sellaselta suolaselta.maito voi kuulema piimiä jos ei tyhjene tissit kunnolla ja vain toisessa. älä panikoi. ja mulla vauva myös yökki jos maito tuli liian nopeasti. mutta jos jomottaa ja on lämpöä niin kuulostaa tulehdukselta.

Tuota, näin hoitajana sanoisin että ei vauva voi sitä syöpää kyllä maidosta huomata. Jos rinta ei eritä muuten tai et tunne siinä erityisen kipeää pattia, ihomuutosta tai sisäänpäin kuroutunutta nänniä sanoisin että ei syytä huoleen. Imetyksen alkuvaiheessa ja joillakin läpi imetyksen rinnat ovat toki arat, muhkuraiset ja kipeätkin vihlominen johtuu varmaankin maitotiehyeistä, jotka tukkeutuvat imetyksen aikana helposti. Tästä johtuvan rintatulehduksen kyllä huomaa. Huoli pois, voitan toki käydä lääkärissä jos asia ja vauvan yökkäily sinua vaivaa.

Nimim. Sisar, taidan uskoa sua. En löytänyt yhtään tekstiä netistä jossa kerrottais vauvan huomanneen rintasyövän. Uskon toki että se voisi olla mahdollista eli juuri erilainen maku paljastaisi jonkin olevan rinnassa huonosti.
Tuosta en tiedä onko rinta erittänyt,mahdollisesti. Olin lauantaina ostoksilla ja ostin imetysliivit. Niitä sovitellessa huomasin liivinsuojuksen reunassa jonkin kumman vaalean vihertävän/kellertävän sävyn..Enpä sitä sen kummemmin alkanut tutkia mutta nyt tuli mieleen.. Huomenna varaan lääkärille ajan,vaikka pelottaa sekin ihan pirusti. Tieto kun lisää tuskaa. :(

Itseasiassa. Vauva yökkii silloin tällöin unissaankin,juuri syötyään.. Eli oiskohan voinut olla vaikka siitä johtuvaa yökkimistä että maitoa nousi röyhtäisyn jälkeen suuhun.. Rintaa jomotteli,mutta lämpöä mulle ei ole. Aivastuttaa vain.

Äh, voisko ensin ajatella että vauva saa maitoa suuhunsa niin paljon, että yökkii sen takia ettei ehdi niellä kaikkea? Jos kerran sanot että rinta on kipeä ja kireä, ts. täynnä maitoa. Koetapa lypsää sitä tyhjemmäksi ennen imetystä. Ja kyllä niitä rintoja imetettäessä vihloo, muistan itsekin tunteen. Ja muista imettää eri asennoissa, siis vauva sylissä ja makuultaan ja vauvan jalat kainalosta ulospäin, jotta rinta tyhjenee kunnollla, ettei tule rintatulehduksia.

Voihan se olla että maitoa tulee paljon suuhun..mutta yökkiminen tapahtui silloin kun röyhtäisyn jälkeen tarjosin samaa rintaa uudelleen. Ei siis ehtinyt kuin imun pari ottaa kun vetäisi itseään poispäin ja yökkäsi..
Kaipa se voi silti suihkuta vaikka toista kertaa samasta rinnasta imettää?

uoteh antoi hyvän neuvon. Siihen jatkoa: Kokeile imettää vasempi rinta tyhjäksi niin, että vauva on toisinpäin (vauvan leuka ja jalat ovat kainaloa kohti), jottei tule rintatulehdusta.

Taas tyttö yökkäili oikealla rinnalla. Imetin oikeesta ensin ja sit vasemmasta. Huilailtiin vähän ja tarjosin oikeeta taas. Tyttö yökkäs ihan huolella,tissi oli tuossa vaiheessa varmasti jo melkosen tyhjä. Sit taas vasemmasta syötin ja sillä ei yökkäile.. Voihan paskanpaska,joku on nyt huonosti,koska tuossa vaiheessa ei voi enää maito suihkuta vauva suuhun. Kai? Oikee tissi näyttääkin nyt vasenta huomattavasti pienemmältä..

No voihan,toivottavasti ei olisi lapsella mitään :( Hikkaa on,hengityskatkoksia toisinaan,pulauttelua ei nyt niinkään..
Paino nousee jne. Toisaalta myös limainen rohiseva hengitys myös. Lääkäri ei ainakaan siihen tuumannut mitään muuta kun olevan sen normaalia pienillä vauvoilla,kun tuosta sanoin ja katsoi suun..

Ja tyttö yökkäilee myös tuttia..mutta ei vasemmalla rinnalla..
No jooh,nyt nukkumaan ettei ihan hulluus iske kun alkaa mielikuvitus laukata : / Mietin,varaanko lekurin vai odotanko jälkitarkastukseen ja tuosta refluksista sanon ensi viikolla neuvolassa.

Kiitos ja anteeks.

Meilla yokkailijavauva! Oksenteli pienena millon mistakin ja edelleen nyt n. 9kk vanhana oksentaa jos ruoassa esim karheutta (ei viela hampaita). Vauvatkin on erilaisia.. Mulla oli rintatulehduksia ja hauska sattuma varmaan, mutta ei suostunut syomaan oikeaa rintaa, vain vasenta. n. 7vkon ikaisena todettiin maitoallergia ja siirryttiin kokonaan hypoallergiakorvikkeelle. Jossain vaiheessa epailtiin refluxia mutta itse epailen etta on vaan herkkis kaikelle, itsekkin olen todella herkka oksentelemaan..

Mulla yksi vauva hylki toista rintaa. Kyllä siitäkin nyt syötiin kun aivan pakko oli, mutta toinen rinta oli selvästi suosiossa. Tuttia ei tämä vauva suostunut syömään myöskään.

Yhteistyössä